Lelle pöjk - har du aldrig varit i Frölunda?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Lelle pöjk - har du aldrig varit i Frölunda?

Inlägg av TKO »

Lite bakgrundsinfo:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... le#p271765

"Lelle Pôjk, de kan la du tro att det är ett fåtal hållplatsen"

"TKO skrev:
Så om jag kliver av vagnen i Hammrkullen så kommer jag att upptäcka att plattformen ligger i nivå med vagnsgolvet - om det är en italienare jag åker med? Nästan som en riktig stadsbana alltså!

Varför då? Hammarkullen är inte nyanlagd.

Det är ju inte samma höjd på plattformarna på Bellevue som det är på tillgänglighetsanpassade hållplatser. Vid nyanläggning skiljer man, hör och häpna, på gatuspår (oaktat om du trafikerar med buss eller inte) och särskild banvall. Märk väl att spår på särskild banvall kan anläggas med gaturäl och gatuspår kan anläggas med vignolräl. Vad som är vad avgörs av en viss skylt."

"Frölunda torg är Särskild banvall och bör sålunda ha plattformshöjd för Särskild banvall eftersom den är ombyggd ganska nyligen."

Eftersom jag emellanåt tycker att diskussionerna på detta forum inte utgår från hur faktiskt är i verkligheten utan från skribenternas egen lilla drömvärld ("Landshövdingar väljs" t ex) har jag idag besökt Frölunda Torg för att skaffa mej en egen bild av hur det ser ut - något jag rekommenderar vissa skribenter att göra lite oftare...

Den bild ni ser nedan håller sedvanligt TKO-klass, dvs det går knappt att se vad den föreställer... Det var mörkt i Frölunda och mobilkameran är inget underverk, men det är inte Hasselbladspriset jag är ute efter.

Bild

På den relativt nybyggda hållplatsen Frölunda Torg är det cirka 10 centimeters höjdskillnad mellan plattformen och vagnsgolvet. Eftersom det knappast förekommer busstrafik här är det obegripligt, jag tror det finns en stor förbättringspotential i Göteborg. Eftersom spårvägssverige redan har en mängd diletantkonsulter funderar jag på om det inte kan vara en lysande affärsidé att vara seriös?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
alex87

Re: Lelle pöjk - har du aldrig varit i Frölunda?

Inlägg av alex87 »

Hur har du tänkte att rampen ska fällas ut om golvet är jämnhöjd med plattformen?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

alex87 skrev:Hur har du tänkte att rampen ska fällas ut om golvet är jämnhöjd med plattformen?
Vad ska rampen vara bra för om golvet är i jämnhöjd med plattformen?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Det som rekommenderas när man bygger spårväg är väl ca 28 cm plattformshöjd och som mest 5 cm mellan plattform och dörröppning (Johansson och Langes guide) - i sådana fall skall det inte behövas någon ramp för en rullstol att ta sig in. På bilden verkar det vara relativt kort avstånd mellan plattform och dörröppning. Däremot kan man ju tänka sig att det kan bli ett praktiskt problem om man har en ramp och är van att använda den vid andra hållplatser - att man då kör ut den av misstag på platser där den då inte behövs. Men även en sådan sak bör väl en rätt utformad ramp klara av utan att för den skull gå sönder...
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Aldrig tänkt på det. Jag har nog samma frågeställning här, varför byggde man inte hållplatsen i anpassad höjd?
Framför vagnarna när det står på hållplatslägena i båda riktningar finns en övergång, kan den ha påverkat höjden så att det inte ska bli för brannt upp på plattformen?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
alex87 skrev:Hur har du tänkte att rampen ska fällas ut om golvet är jämnhöjd med plattformen?
Vad ska rampen vara bra för om golvet är i jämnhöjd med plattformen?
För att överbrygga gapet mellan plattform och vagn. Dessutom är golvet inte alltid på samma höjd. Vid fullastad vagn är det lägre än vid tom. Ska man ha en höj- och sänkbar plattform då? Det finns säkert flera lösningar på problemet, men man måste ju välja en och det har man gjort i Göteborg. Vi beklagar om den framstår som exotisk för stockholmare, men nu är det den som är vald och den är genomtänkt och det finns ritningar med noga angivna mått i både höjd och sidled inklusive hur mycket fri yta som ska finnas på plattformen. Lösningen ska fungera även på hållplatser som trafikeras med både buss och spårvagn. För de senare används ett speciellt kantstöd, TK-stöd, som ger rätt höjd, 170 mm. För hållplatser som endast trafikeras av spårvagnar används L-stöd som ska placeras så att överkanten är 170 +0/-15 mm över r.ö.k. Det är alltså samma höjd på alla hållplatser. Det kan se högre ut vid särskild banvall om städlagret saknas. Städlager kallas det lager med fin makadam (makadam 2-5) som fyller ut utrymmet mellan plattform och närmaste räl upp till 40 mm under r.ö.k.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Har inte M31 luftfjädring?

Nåväl, särskilt exotisk tycker jag inte att lösningen verkar, däremot undrar jag hur användbar den är. Hur långt åker den där rampen ut egentligen, det verkar som att det blir två ganska höga kanter att ta sig över i vilket fall som helst?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Har inte M31 luftfjädring?
Nej
daniel_s skrev:Nåväl, särskilt exotisk tycker jag inte att lösningen verkar, däremot undrar jag hur användbar den är. Hur långt åker den där rampen ut egentligen, det verkar som att det blir två kanter att ta sig över i vilket fall som helst?
Jag har aldrig sett den i användning. Finns det någon av förarna här som har en bild av utfälld ramp eller kan fixa en sådan?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det finns utfällbara fotstöd/ramper på tåg (X14, X40 o.s.v.) som känner av ifall det finns en plattform ivägen eller inte, d.v.s. som kan hantera att rampen försöker fällas ut men upptäcker att plattformen ligger på golvhöjd precis invid vagnen.

Jag antar att det ser ut som det gör i Frölunda för att någon först tänkt "vi köper vagnar för våra befintliga hållplatser" och sen kommit på "ojdå, dörrarna öppnas rakt utåt och då funkar det ju inte med en plattform i samma höjd som vagngolvet".

En annan teori är att golvhöjden inte är tillräckligt lika på M31-låggolv och M32, och man därför ändå måste använda rampen.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Här är bilder från Frölunda. de 2 första från Frölunda torg och de 2 andra från Musikvägen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Någon bild på ramp under användning har jag dock inte.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Där ser man ju att det är samma höjd. Kanten vid Musikvägen ser bara lite högre ut p.g.a. att det ostädade städlagret ligger 40 mm under r.ö.k. medan beläggningen vid Frölunda torg ligger i höjd med r.ö.k.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Finns ett annat problem också, somliga M28 knuffdörrar gillar att ta i kanten när dörrarna dras upp, och kan vara jävliga att få igen..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
RVR

Inlägg av RVR »

Grovsnus skrev:Här är bilder från Frölunda. de 2 första från Frölunda torg och de 2 andra från Musikvägen.

Bild
Den här bilden tycker jag illustrerar TKO:s frågeställning rätt väl.

Sanningen är väl den att eftersom man i Göteborg vare sig avvecklade spårvägen, eller utvecklade den till stadsbana, så har man bildligt talat kört på i samma hjulspår utan att ta sig an alltför stora förändringar: det brukar ju krävas mindre tankeverksamhet på så vis och blir dessutom billigast för involverade parter... :cheesygrin:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Richard Jacobsson skrev:Sanningen är väl den att eftersom man i Göteborg vare sig avvecklade spårvägen, eller utvecklade den till stadsbana, så har man bildligt talat kört på i samma hjulspår utan att ta sig an alltför stora förändringar: det brukar ju krävas mindre tankeverksamhet på så vis och blir dessutom billigast för involverade parter...
Om man gör anspråk på att komma med sanningen så bör man nog undersöka saker först och inte bara komma med gissningar baserade på hur det "brukar vara". Hållplatsernas utformning går inte i några "gamla hjulspår" utan man har arbetat fram standardritningar för tillgänglighetsanpassade hållplatser och har ett program för att bygga om alla hållplatser i stan till denna standard. Det är nog inte det billigaste för "involverade parter". Låt bli att svamla om det du inte vet något om.

Trafikkontorets projekterings- och utförandeanvisningar
TKO

Inlägg av TKO »

Vi kan visst återigen konstatera två saker:

1) Tro inte på allt som skriv i detta Forum!

2) Det som är sanning i Stockholm är bara ett skämt i Göteborg!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bilden Grovsnus visar är också ett rätt bra exempel på att dörrarna skulle hamna väldigt nära en plattform i golvhöjd. Hur är det löst i tunnelbanan? Det borde väl gå att öppna dörrarna en smula uppåt?
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Bilden Grovsnus visar är också ett rätt bra exempel på att dörrarna skulle hamna väldigt nära en plattform i golvhöjd. Hur är det löst i tunnelbanan? Det borde väl gå att öppna dörrarna en smula uppåt?
Eftersom det är en självklarhet för mej (som stockholmare) att det går att ha vagnsgolvet i nivå med plattformen (eller är det tvärt om?) så har jag aldrig funderat på detta. Men jag ska titta i kväll när jag åker hem...

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
M_M skrev:Bilden Grovsnus visar är också ett rätt bra exempel på att dörrarna skulle hamna väldigt nära en plattform i golvhöjd. Hur är det löst i tunnelbanan? Det borde väl gå att öppna dörrarna en smula uppåt?
Eftersom det är en självklarhet för mej (som stockholmare) att det går att ha vagnsgolvet i nivå med plattformen (eller är det tvärt om?) så har jag aldrig funderat på detta. Men jag ska titta i kväll när jag åker hem...

/TKO
Tänk då på att det som är själklart för dig, enkom är klart för dig själv men inte säkert för någon annan, det är lika säkert som hur man uttalar kex på olika sätt i olika delar av landet.

//T
Med reservation för tyckfel.
RVR

Inlägg av RVR »

TKO skrev:Vi kan visst återigen konstatera två saker:

1) Tro inte på allt som skriv i detta Forum!

2) Det som är sanning i Stockholm är bara ett skämt i Göteborg!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

TKO, du glömde visst:

3) Den göteborgska självgodheten har inga gränser.
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev:

/TKO
Tänk då på att det som är själklart för dig, enkom är klart för dig själv men inte säkert för någon annan, det är lika säkert som hur man uttalar kex på olika sätt i olika delar av landet.

//T
Just därför skall jag ju göra ett studiebesök i verkligheten!
I kväll Stockholms tunnelbana...

/TKO
Skriv svar