Lite ännu mera från Norrköping 21 okt -11 ...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Lite ännu mera från Norrköping 21 okt -11 ...

Inlägg av Leif Spångberg »

... som jag faktiskt lovade i mitt förra inlägg.

Det var ju faktiskt som så att en SSS-utfärd med Tatra vagn 12 skulle företas från Centralstationen (Resecentrum, blaha)

De övriga M11:orna hade tydligen kör/nyttjande-förbud, men inte denna :)

Hursomhelst, innan avfärd sökte man destinationen "Hauptbahnhof" på displayen, något som tydligen...

Bild

...skapade problem, då en fast bokstav "N" tydligen envisades med att vara med på alla följande destinationer, varvid följande resultat erhölls, vid ankomsten en timme senare;

Bild

Under tiden jag väntade på vagn 12:s återkomst, fick jag sällskap av ett TV-team från ÖstNytt, som letade efter "de dära gula spårvagnarna". Deras lycka var stor när vagn 12 passerade på väg norrut. Under tiden fick jag berätta litegranna om mina erfarenheter av M11 ( = Noll ), men den bristen bekymrade inte dem... Undrar hur inslaget blev, jag har inte hittat ngt på SVT-play.

Iallafall, så passerade följande ekipage på väg söderut. En vagn jag aldrig sett in action tidigare:

Bild

Bild

Efter detta tror jag att jag och 78AH åkte hem...

/Leif
Användarens profilbild
Olle L

Re: Lite ännu mera från Norrköping 21 okt -11 ...

Inlägg av Olle L »

Dubbla strömavtagare - pga isskrapning eller?
Lagt spår ligger!
996

Inlägg av 996 »

Hvilket vidunderlig tog det der arbeidstoget. Skinnesliper og vanntank, eller...?

Mvh Bjørn :D :D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

996 skrev:Hvilket vidunderlig tog det der arbeidstoget. Skinnesliper og vanntank, eller...?

Mvh Bjørn :D :D
Borstmaskin mot lövhalka och vattentank för att vattenbegjuta, så man begränsar dammet. Tankvagnen ska vara byggd på en Höka-boggi.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Olle L skrev:Dubbla strömavtagare - pga isskrapning eller?
Nja. Vet inte, men kanske strömförsörjning till redskapen. Det går ju en kabel längs vagnens sida. Kul ser det ut i alla fall.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Hanquist skrev:
Olle L skrev:Dubbla strömavtagare - pga isskrapning eller?
Nja. Vet inte, men kanske strömförsörjning till redskapen. Det går ju en kabel längs vagnens sida. Kul ser det ut i alla fall.
Strömförsörjs inte av isskrapan, den är nog bara uppe av misstag där.
Ledningarna på vagnsidan är slang för vattentransport från tanken till sopmaskinen samt styrkablar.
Driften av sopaggregatet sker med förbränningsmotor.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:Borstmaskin mot lövhalka och vattentank för att vattenbegjuta, så man begränsar dammet. Tankvagnen ska vara byggd på en Höka-boggi.
Hägglundsboggie menar du väl.

Ser lite S27/TBG eller möjligen TBO ut faktiskt så det är väl inte helt ute i cykelskogen.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

2763 skrev:
leifd skrev:Borstmaskin mot lövhalka och vattentank för att vattenbegjuta, så man begränsar dammet. Tankvagnen ska vara byggd på en Höka-boggi.

Ser lite S27/TBG eller möjligen TBO ut faktiskt så det är väl inte helt ute i cykelskogen.

//T
Kör för de då, antar du ser sånt mer än jag. Gick bara på de som sagts mej.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Har man något dragfordon (eller knufffordon?) som kan köra sopmaskinen utan ström i kontaktledningen? Kanske nåt vanligt vägfordon som kan kopplas till den? Annars förstår jag visserligen att man antagligen använder standardprylar när det är en förbränningsmotor, men nog vore det snyggare med en elmotor vid spårvagnsdrift, både med tanke på utsläpp och buller.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Har man något dragfordon (eller knufffordon?) som kan köra sopmaskinen utan ström i kontaktledningen? Kanske nåt vanligt vägfordon som kan kopplas till den? Annars förstår jag visserligen att man antagligen använder standardprylar när det är en förbränningsmotor, men nog vore det snyggare med en elmotor vid spårvagnsdrift, både med tanke på utsläpp och buller.
Frågan får nog ställas till Göteborgs Spårvägar som ju har byggt den där sopmaskinen en gång i tiden.
Och nej, något vägfordon som används för detta finns inte.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Har man något dragfordon (eller knufffordon?) som kan köra sopmaskinen utan ström i kontaktledningen? Kanske nåt vanligt vägfordon som kan kopplas till den? Annars förstår jag visserligen att man antagligen använder standardprylar när det är en förbränningsmotor, men nog vore det snyggare med en elmotor vid spårvagnsdrift, både med tanke på utsläpp och buller.
Det finns vägfordon motsvarande den här... Göteborg hade en likadan en gång, den hette Borst-Erik. Den ersattes med en bil med lyraströmavtagare för växelblockering, Borst-Erik 2 och den är nu i sin tur ersatt med Borst-Erik III. Erik är för övrigt namnet på en duktig trafikmästare som inte längre är med oss.

Om man använder Elmotor eller inte har förmodligen väldigt lite att göra med hur mycket det här bullrar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Arbetsvagnen var ute och frostskyddade linan i förebyggade syfte det är en rulle som lägger ut ett medel på trån
som gör att man inte måste ut på morgonen och frostköra har funkat så här långt återstår och se hur det går när tempen kryper
lägre ner.
mvh lagerbrax tl
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
2763 skrev:

//T
Kör för de då, antar du ser sånt mer än jag. Gick bara på de som sagts mej.
En hägglunds-boggie från en Høka-vagn skulle nog jag också gärna kalla för Høka-boggie. Eller om man nu trots allt bör säga Höka-boggie, för av någon anledning vill jag minnas att det står Höka med "ö" på skylten i SS 700. Någon som har lust att reda ut detta?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev: En hägglunds-boggie från en Høka-vagn skulle nog jag också gärna kalla för Høka-boggie. Eller om man nu trots allt bör säga Höka-boggie, för av någon anledning vill jag minnas att det står Höka med "ö" på skylten i SS 700. Någon som har lust att reda ut detta?
Så du kallar det också för Arla-mjölk, Bregott-margarin, Ekströms-soppa och H&M-jeans???
Telenor-mobil, MTR-tunnelbana...Ja listan kan göras lång. Hur vore det om man slopade titlarna och kallar saker och ting för dess rätta namn, d vs En boggie, boggier, flera boggier (inte boggies!).
HØKA har ALDRIG tillverkat några boggier, däremot en massa karosser till både buss och spårvagn och därför finns det ingenting som heter HØKA-boggi!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

roggek skrev:
daniel_s skrev: En hägglunds-boggie från en Høka-vagn skulle nog jag också gärna kalla för Høka-boggie. Eller om man nu trots allt bör säga Höka-boggie, för av någon anledning vill jag minnas att det står Höka med "ö" på skylten i SS 700. Någon som har lust att reda ut detta?
Så du kallar det också för Arla-mjölk, Bregott-margarin, Ekströms-soppa och H&M-jeans???
Telenor-mobil, MTR-tunnelbana...Ja listan kan göras lång. Hur vore det om man slopade titlarna och kallar saker och ting för dess rätta namn, d vs En boggie, boggier, flera boggier (inte boggies!).
HØKA har ALDRIG tillverkat några boggier, däremot en massa karosser till både buss och spårvagn och därför finns det ingenting som heter HØKA-boggi!
Tyvärr har ju detta fått ett lätt löjes skimmer över sej, men men... De visar ju bara klassen på tankarna.

Men i min värd, så är en Höka-boggie en boggi som sitter/suttit under en Höka-vagn, även om boggien är tillverkad av Hägglunds.
Möjligen kan man kanske kalla boggietypen för SM53-boggi istället.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
Jaha, då får man förstås inte heller säga t ex "Volvo-strålkastare" eller "Mercedes-stolar" utan att först noggrant ha kontrollerat att komponenten i fråga verkligen är tillverkad av Volvo/MB och inte nån simpel underleverantör...

- Arla-mjölk skulle jag nog kunna tänka mig att säga, fast eftersom det knappt finns något annat i mina butiker (vilket jag inte heller saknar) så brukar jag bara kalla den "mjölk".
- Bregott-margarin kallar jag nog bara Bregott, det finns väl inte så mycket andra produkter med det varumärket? Ibland säger jag t o m "skicka smöret" (men bara om det inte samtidigt finns "riktigt" smör inom synhåll).
- Ekströms-soppa: Skyldig! Vad föreslår du i stället?
- H&M-jeans: Taskig kvalitet, bra att det finns ett namn på dem så att jag kan komma ihåg vad jag inte ska köpa nästa gång.
- Telenor-mobil: Tja, om den säljs av Telenor och det inte går att se på den vad tillverkaren heter så varför inte?
- MTR-tunnelbana: Nej, varför skulle man säga det? Men MTR-tunneltåg skulle jag gladeligen säga (i betydelsen "tunneltåg som har MTR som trafikutövare"), t ex om två tåg är inblandade i en händelse och det ena framförs av MTR och det andra av någon annan trafikutövare (jodå, det kan förekomma).

Men du får gärna även svara på frågan om "ö" och "ø"!
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Tråden håller på att spåra ur. Men: Varför skulle man säga "Bregott-margarin". Bregott är nämligen inte margarin.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Tråden håller på att spåra ur. Men: Varför skulle man säga "Bregott-margarin". Bregott är nämligen inte margarin.
Nej, och boggin på bilden är strängt taget inte någon boggie längre utan bara ett underrede till en tvåaxlig vagn. Men vi kallar den ändå för boggie, utan att tycka att det är något fel med det...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Jaha, då får man förstås inte heller säga t ex "Volvo-strålkastare" eller "Mercedes-stolar" utan att först noggrant ha kontrollerat att komponenten i fråga verkligen är tillverkad av Volvo/MB och inte nån simpel underleverantör...
Jag skulle iofs kunna kännas rätt tillfreds med tanken att säga en Fahrzeugelektrik Ruhla-strålkastare istället för Volksvagenstrålkastare om strålkastaren på en VW Golf från 80-talet. (FER i DDR tillverkade en del elgrejer åt VW och i affären ingick det tydligen några VW-bilar till DDR. VW-bilarna importerades till DDR i två omgångar, allmänt kallade första och andra golfströmmen :wink: :D )
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Tråden håller på att spåra ur. Men: Varför skulle man säga "Bregott-margarin". Bregott är nämligen inte margarin.
Nej, och boggin på bilden är strängt taget inte någon boggie längre utan bara ett underrede till en tvåaxlig vagn. Men vi kallar den ändå för boggie, utan att tycka att det är något fel med det...
Medhålles, men det jag skrev, var att tankvagnen är byggd på en Höka-boggie. Höka-boggien är alltså utgångsmateriaal vid bygget. Nu är den ju en tankvagn och inte ens en boggie-tankvagn.
Skriv svar