Men är den tänkt för Stockholm eller Norrköping?
Om den är tänkt för Stockholm så är det väldigt underligt att den är målad i Norrköpings färger, är den tänkt för Norrköping så är det underligt att den provkörs i Stockholm.
Får inte riktigt ihop matematiken här...
Den är beställd för Stockholm, men är ur och mitt i Norrköpings serie. Den är gul av den anledningen. Kommer att folieras i annan färg. Eller skall den köras gul någon tid tills dess att det är mindre vagnsbrist kanske?
Vagnsnumreringen blev ju lite tokig. Det är ju inte så praktiskt att börja om på 1 igen. Exempelvis 501 eller 701 skulle vara bättre, eller varför inte fortsätta där A32 slutade, typ 438 eller så...
Odd skrev:Vagnsnumreringen blev ju lite tokig. Det är ju inte så praktiskt att börja om på 1 igen. Exempelvis 501 eller 701 skulle vara bättre, eller varför inte fortsätta där A32 slutade, typ 438 eller så...
Egentligen är det helt autentiskt att återanvända gamla nummer. Har ju skett tidigare i historien. A32 har ju använt mustangerna serie. A29 hade "gamla nummer" Självklart finns det massor med åsikter om vad som är "bra" nummer osv och vilket som är bäst kan man ha långa diskusioner om. Runt om i landet finns ju historier om städer som ratade 1-9 och började på 10 osv av olika själ. I sthlm hade A1:orna dessa nummer och de var ju typiska innerstadsvagnar vilket även A34 är. Alltså kan det även ur det perspektivet vara ett bra nummerval. Det kan levereras 23 vagnar innan det blir konflikt med någon befintlig vagn i trafik eller iaf snar trafik.
För allas information så är vagnarnas nummer, i och med tillståndet från Transportstyrelsen, fastställda.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Sven Blomberg skrev:Den är beställd för Stockholm, men är ur och mitt i Norrköpings serie. Den är gul av den anledningen. Kommer att folieras i annan färg. Eller skall den köras gul någon tid tills dess att det är mindre vagnsbrist kanske?
Den körs gul till dess att foliering hunnit ske (klart v.45). Därefter pressvisning lämplig dag i SL:s regi. Under tiden reklamfolieras kvarvarande Norrköpings-vagnar så ni har nog sett en brunsvart spårvagn lajv för sista gången i Stockholm....
Senast redigerad av Thomas Lange den söndag 30 oktober 2011 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Sven Blomberg skrev:Den är beställd för Stockholm, men är ur och mitt i Norrköpings serie. Den är gul av den anledningen. Kommer att folieras i annan färg. Eller skall den köras gul någon tid tills dess att det är mindre vagnsbrist kanske?
Den körs gul till dess att foliering hinnit ske (klart v.45). Därefter pressvisning lämplig dag i SL:s regi. Under tiden reklamfolieras kvarvarande Norrköpings-vagnar så ni har nog sett en brunsvart spårvagn lajv för sista gången i Stockholm....
Förstår att det är hemligt, men har SL bestämt sig för den nya designen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Den körs gul till dess att foliering hinnit ske (klart v.45). Därefter pressvisning lämplig dag i SL:s regi. Under tiden reklamfolieras kvarvarande Norrköpings-vagnar så ni har nog sett en brunsvart spårvagn lajv för sista gången i Stockholm....
Förstår att det är hemligt, men har SL bestämt sig för den nya designen?
JA
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Har det kommit någon mer ny vagn, och har vagn 1 börjat rulla i trafik? Om jag förstått rätt så har alla Frankfurtvagnar lämnat Stockholm. Så snart är det väl Norrköpings tur att börja få tillbaka vagnar.
Sven Blomberg skrev:Har det kommit någon mer ny vagn, och har vagn 1 börjat rulla i trafik? Om jag förstått rätt så har alla Frankfurtvagnar lämnat Stockholm. Så snart är det väl Norrköpings tur att börja få tillbaka vagnar.
Vagn 2 finns i Alkärrshallen sen i söndags. Vagn 1 kommer nog ut i trafik väldigt snart.
Sista Frankfurtvagnen, 263, lämnade Stockholm förra veckan.