På ett sätt har du rätt, men hela frågan om hur man beräknar utsläpp är rätt komplicerad och det är inte givet vilket betraktelsesätt som är rätt. T.ex. så kan man ju säga att om vi rör oss mera så förbrukar vi mera mat. Alltså måste en större areal användas för matproduktion. Om denna areal i stället vore skogbeväxt skulle en stor mängd kol vara bunden i veden i stället för att befinna sig i atmosfären i form av koldioxid. Egentligen är det ju inte utsläppen som är det väsentliga utan den totala mängden koldioxid i atmosfären. Målet måste vara att den inte ökar och får att det ska nås så får utsläppen inte vara större än vad som binds.M_M skrev:Som jag redan påpekat är koldioxidutsläppet från människor i princip ett kortcykliskt nollsummespel, där lika mycket koldioxid omvandlas till syre vid produktion av framförallt vegetarisk mat.
T-bana mot trafikleder, fördel T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: T-bana mot trafikleder, fördel T-bana
- Erik Sandblom
Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.NerdBoy skrev:Jag var i Kungens kurva i lördags, vi packade bilen så full att jag fick åka kollektivt hem.Erik Sandblom skrev:Nej, problemet är att det överlägset mest utrymmeskrävande färdmedlet är bil. Prioriterar man biltrafik blir det som Kungens Kurva. Prioriterar man gång, cykel och kollektivtrafik blir det som Hamngatan och NK. Skiljelinjen är, vill du ha Hamngatan eller Kungens Kurva?
Hur många Billy-hyllor får du med dig på pakethållaren?
Sant!Harald skrev:På ett sätt har du rätt, men hela frågan om hur man beräknar utsläpp är rätt komplicerad och det är inte givet vilket betraktelsesätt som är rätt. T.ex. så kan man ju säga att om vi rör oss mera så förbrukar vi mera mat. Alltså måste en större areal användas för matproduktion. Om denna areal i stället vore skogbeväxt skulle en stor mängd kol vara bunden i veden i stället för att befinna sig i atmosfären i form av koldioxid. Egentligen är det ju inte utsläppen som är det väsentliga utan den totala mängden koldioxid i atmosfären. Målet måste vara att den inte ökar och får att det ska nås så får utsläppen inte vara större än vad som binds.M_M skrev:Som jag redan påpekat är koldioxidutsläppet från människor i princip ett kortcykliskt nollsummespel, där lika mycket koldioxid omvandlas till syre vid produktion av framförallt vegetarisk mat.
I princip kan man utöka diskussionen till att omfatta hur mycket som helst. Ska vi kanske be jourmaster att flytta tråden till "ordet är fritt" och diskutera folkmängd på jorden o.s.v.?

Man kan också bli ruinerad på Hamngatan.Erik Sandblom skrev:Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.
Tolka mig rätt, jag är absolut för butiker som inte ligger i köpladeområden, men för att det verkligen ska bli bra på riktigt så behöver prisnivåerna justeras.
Jag tror att det är både enklare och bättre att se till att bra kollektivtrafik finns vid köpladeområdena och de är byggda så att kollektivtrafiken är ett okej alternativ.
Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!
Det är verkligen idiotiskt att i storstadsområden bygga stora köpområden som i princip kräver att man har bil!
-
Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...M_M skrev: Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!
Det är verkligen idiotiskt att i storstadsområden bygga stora köpområden som i princip kräver att man har bil!
Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?
Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
En undersöknings trovärdighet avgörs väl främst av vilken metod som använts och inte av resultatet.Mick Dundee skrev:Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?
Sant. Om alla kommuner i storstadsområdena "står emot" och säger nej till bygglov för köplador på "fel" ställe så torde de dyka upp på bättre ställen. SL skulle i sin tur kunna trycka på kommunerna att stå emot.Mick Dundee skrev:Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...M_M skrev: Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!
Problemet är vad man gör med de befintliga köpladorna.
En intressant fråga är om det kanske vore en bra idé om SL ombildades som en del av något motsvarande Transport for London som (vad jag förstått) även har (visst) ansvar för individuell trafik (gång, cykel, personbil, lastbil o.s.v.)?
Det är väl rätt få invånare i kommunen som själva berörs direkt av pendeltågen?Mick Dundee skrev:Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?
Det vore intressant att se siffror på hur många procent av invånarna i Stockholms kommun som ofta använder de olika trafikslagen. En gissning är att de siffrorna inte skiljer sig särskilt mycket från undersökningen tråden handlar om. Resultatet av den undersökningen skulle då på ett captain obvious-mässigt sätt påvisa att folk inte oväntat tycker att det trafikslag de själva berors av också bör satsas på.
-
Resultatet är en produkt/resultat av metoden. Får man så konstigt utfall av en undersökning som i detta fall kan man med fog ifrågasätta även resultatet, eftersom det inte säger någonting. Som påpekats tidigare i tråden är nog det egentliga syftet från uppdragsgivaren - DN - att komma åt Wennerholms spårvagnsvurm. Det är vällovligt, men korkat.Harald skrev:En undersöknings trovärdighet avgörs väl främst av vilken metod som använts och inte av resultatet.Mick Dundee skrev:Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?
Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Eller så har vi redan en bil (av andra tvingande anledningar) och vägarna kommer att byggas ut alldeles oavsett om vi använder den eller inte.Mick Dundee skrev:Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...
Om vi tar den resa som jag gjorde i lördags, och som jag redovisade ovan, så skulle det inte ge någon besparing att låta bilen stå kvar på parkeringsplatsen och istället betala 125:-/person för resorna och 495:- för hemkörningen. Till dessa kostnader kommer även den extra måltiden som vi skulle behöva äta någon annanstans än hemma på grund av den längre restiden.
IKEAs hemkörning kostar 495:-. De två Billy-bokhyllorna kostade 295:-/styck. Var på Hamngatan hittar du bokhyllor till det priset?Erik Sandblom skrev:Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.NerdBoy skrev:Jag var i Kungens kurva i lördags, vi packade bilen så full att jag fick åka kollektivt hem.Erik Sandblom skrev:Nej, problemet är att det överlägset mest utrymmeskrävande färdmedlet är bil. Prioriterar man biltrafik blir det som Kungens Kurva. Prioriterar man gång, cykel och kollektivtrafik blir det som Hamngatan och NK. Skiljelinjen är, vill du ha Hamngatan eller Kungens Kurva?
Hur många Billy-hyllor får du med dig på pakethållaren?
(Ja, man kan säkert hitta jättefina bokhyllor som håller i 200 år istället för 20, men jag var inte ute efter det. Jag behövde två billiga bokhyllor som är tillräckligt stabila att ställa böcker i, men ändå så billiga att jag med gott samvete kan slänga dem ifall de "blir över" vid en framtida flytt.)
Just Billyhyllor är väl något som man ofta med hygglig framgång kan köpa på loppis ifall man tycker att någon äldre färgsättning duger och man antingen roas av att gå på loppisar eller ändå passerar förbi nån loppis ofta. Å andra sidan ligger sådana sällan på Hamngatan, men de kan ligga klart centralare än Barkarby iaf. (... tror jag, jag har inte jättekoll på Stockholm och förvånas över priserna på rätt mycket där, det enda som är prisvärt där är kollektivtrafiken...)
Jag har ingen möjlighet att transportera hem hyllorna monterade, och jag har ingen lust att köpa isärplockade hyllor och först hemma upptäcka att någon har dragit sönder hålen i spånskivorna. Dessutom vill jag vara säker på att grejorna verkligen håller ihop den dagen min son får för sig att börja klättra för att nå det som jag har ställt utom räckhåll längst upp.M_M skrev:Just Billyhyllor är väl något som man ofta med hygglig framgång kan köpa på loppis ifall man tycker att någon äldre färgsättning duger och man antingen roas av att gå på loppisar eller ändå passerar förbi nån loppis ofta. Å andra sidan ligger sådana sällan på Hamngatan, men de kan ligga klart centralare än Barkarby iaf. (... tror jag, jag har inte jättekoll på Stockholm och förvånas över priserna på rätt mycket där, det enda som är prisvärt där är kollektivtrafiken...)
Praktiska studier visar att det är inte särskilt omständigt att köpa en ihopmonterad hylla och skruva isär dem inför hemtransportNerdBoy skrev:Jag har ingen möjlighet att transportera hem hyllorna monterade, och jag har ingen lust att köpa isärplockade hyllor och först hemma upptäcka att någon har dragit sönder hålen i spånskivorna. Dessutom vill jag vara säker på att grejorna verkligen håller ihop den dagen min son får för sig att börja klättra för att nå det som jag har ställt utom räckhåll längst upp.M_M skrev:Just Billyhyllor är väl något som man ofta med hygglig framgång kan köpa på loppis ifall man tycker att någon äldre färgsättning duger och man antingen roas av att gå på loppisar eller ändå passerar förbi nån loppis ofta. Å andra sidan ligger sådana sällan på Hamngatan, men de kan ligga klart centralare än Barkarby iaf. (... tror jag, jag har inte jättekoll på Stockholm och förvånas över priserna på rätt mycket där, det enda som är prisvärt där är kollektivtrafiken...)

Hyllplanen är väl 12mm spånskiva, risken torde vara halvstor att de brakar sönder av vikten från klättrande barn, eller välter på grund av att hyllbärarna inte sitter precis invid framkanten, även om hyllan är sprillans ny.
-
Risken är stor att de välter utåt om barn klättrar i dem och man inte har förankrat dem i väggen...
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Om det är någon som håller på med härskartekniker är det nog du.bruse skrev:Och du fortsätter med klassisk härskarteknik: http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/ ... arteknikerHarald skrev:Oj, oj, oj så känslig man kan vara.
I min värld är det inte resultatet som avgör om en undersökning är seriöst eller ej utan vem som gjort den och hur den gjorts. Den låga siffran för p-tåg förklaras genom att man frågat folk i Stockholmskommun och inte i länet. Om man bor i Stockholms kommun borde en utbyggnad av tunnelbanan vara betydligt mer intressant än en dito av pendeltågsnätet.Mick Dundee skrev:Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...M_M skrev: Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!
Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?
Cheers,
Jag tror att de flesta helt enkelt svarar det trafikslag som de själva använder mest.BSB101 skrev:I min värld är det inte resultatet som avgör om en undersökning är seriöst eller ej utan vem som gjort den och hur den gjorts. Den låga siffran för p-tåg förklaras genom att man frågat folk i Stockholmskommun och inte i länet. Om man bor i Stockholms kommun borde en utbyggnad av tunnelbanan vara betydligt mer intressant än en dito av pendeltågsnätet.Mick Dundee skrev:Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...M_M skrev: Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!
Cheers,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det vore intressant att se hur bra/dåligt svaren korrelerar med hur de tillfrågade reser själva och hur svaren korrelerar till hur de tillfrågade själva hoppas resa i framtiden.twr skrev:Jag tror att de flesta helt enkelt svarar det trafikslag som de själva använder mest.
Jag vet, som barn hamnade jag under en garderob...spårsnoken skrev:Risken är stor att de välter utåt om barn klättrar i dem och man inte har förankrat dem i väggen...
mvh/spårsnoken

- Erik Sandblom
Det finns andra möbelaffärer i innerstan.M_M skrev:Man kan också bli ruinerad på Hamngatan.Erik Sandblom skrev:Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.
Tolka mig rätt, jag är absolut för butiker som inte ligger i köpladeområden, men för att det verkligen ska bli bra på riktigt så behöver prisnivåerna justeras.
Och det är inte gratis med den infrastruktur som behövs för utglesade förorter, även om det inte syns på prislappen på Ikea. Enligt uppgift kostar det dubbelt så mycket att bygga i förorten om man räknar in priset för kommunala vägar, el och vatten. http://gbg.yimby.se/2010/06/kronika-hyc ... n_870.html
Bifogar en bild från Ikea Gentoftes hemsida i Köpenhamn:

Vi har gjort alle vores cykler m. trailer efterårssklar, så du nu har mulighed for at transportere dine varer hjem på en sund og miljømæssig korrekt måde. Du kan på nedenstående link reservere én af vore flotte cykler m. trailer til at fragte dine varer hjem - kvit og frit.
-
Jag är så in i bomben trött på danskarnas j-vla snack om sitt cyklande. Danskarna släpper ut mer skit i luften totalt än vad väldigt många andra länder gör, eftersom de är så otroligt beroende av kol och olja för sin energiproduktion. Det är enerverande när de struttar omkring världen runt med sin rödvita babianrumpa och mallar sig om sina cyklar i Köpenhamn. De gör en pseudofråga till huvudfrågan och döljer sina utsläpp i Christianiaemanerade dimmor om stadscykling ...Erik Sandblom skrev: Bifogar en bild från Ikea Gentoftes hemsida i Köpenhamn:
Vi har gjort alle vores cykler m. trailer efterårssklar, så du nu har mulighed for at transportere dine varer hjem på en sund og miljømæssig korrekt måde. Du kan på nedenstående link reservere én af vore flotte cykler m. trailer til at fragte dine varer hjem - kvit og frit.
Cheers,