Spårväg till St Essingen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg till St Essingen
I SL:s nya stomnätsutredning som kom ut tidigare i år anges ambitionen att förlänga befintliga linje 7 till St Essingen, istället för till Hornsberg. Detta då den till stor del även i övrigt kommer följa nuvarande stombuss 1 sträckning, och då det blivande reseunderlaget från Hornsberg bedömts vara för lågt. I de sparsamt detaljerade kartorna i utredningen tycks framgå att linjen ska sträckas hela vägen till Essingetorget, samma som den existerande busslinjen. Här så, till frågan; Som nyligen inflyttad på ön har jag noterat att Badstrandsvägen - som löper från brofästet och tvärbanehållplats St Essingen (<< till den som läser trådrubriken och tänker "men det går ju redan spårväg till St Essingen) är mer än en smula kuperad. Funderingen jag har är således om det kan visa sig att den rent av kan vara för kuperad för spårväg? Fungerar lutningarna och kurvradierna som de är i dagsläget? Om inte, vilka alternativ kan ni se?
-
Re: Spårväg till St Essingen
På ett så här tidigt stadium är sådana här kartor säkerligen inte särskilt detaljerade. Vill man ha en målpunkt på Stora Essingen så ritar man kanske ungefär som nuvarande busstrafik. Om detta sedan är möjligt blir en senare fråga att räkna ut. Det ser ju faktiskt lite knepigt ut. Mellan Essingeleden och lokalbron mellan Essingeöarna finns ett mellanrum. Om det på något sätt kan utnyttjas får man kanske titta på. Detta ser ut att kunna bli en utmaning.
Tack A35, intressant läsning ibland mellan allt gapande. Jag tar mig friheten att citera en del av Björn Ehnbergs inlägg från den andra tråden, främst pga bilderna som illustrerar problematiken på ett bra sätt (det är framförallt backen i den första bilden jag är tveksam till.)
Björn Ehnberg skrev:Det har föreslagits en alternativ dragning Essinge Torg - Badstrandvägen, för att kunna få kontakt med vad som sedan blev dagens nordliga sträckning. Det tror jag hade blivit ett dåligt alternativ, då Badstrandsvägen är en kurvig och backig gata (hela St. Essingen är starkt kuperad) där idag - för att citera Thomas Johanssons Tvärbanebok - "idag stombusslinje 1 bullrar fram, vid snöfall endast med största möda".
Mvh.
Björn
Jämför området kring Stigbergstorget i Göteborg!
Därmed absolut inte sagt att man bör ta den sträckan som skriven i sten.
Därmed absolut inte sagt att man bör ta den sträckan som skriven i sten.
Detta diskuterades i ytterligare en tråd i våras, som jag inte orkar leta reda på just nu.
Linjen benämns "1" i stomnätsutredningen, Stora Essingen - Gåshaga brygga. Linje "7" tänks gå Centralen - Waldemarsudde.
Linjen benämns "1" i stomnätsutredningen, Stora Essingen - Gåshaga brygga. Linje "7" tänks gå Centralen - Waldemarsudde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är nog en dålig jämförelse. Det är tur att den sträckan redan är byggd för den skulle inte kunna byggas med de regler för nyanläggning som Trafikkontoret har numera.M_M skrev:Jämför området kring Stigbergstorget i Göteborg!
-
Det är en bra jämförelse. Den bevisar att det är möjligt att bygga spårväg i branta sträckningar. Att det i Göteborg råkar finnas felaktiga regler har inget med saken att göra.Harald skrev:Det är nog en dålig jämförelse. Det är tur att den sträckan redan är byggd för den skulle inte kunna byggas med de regler för nyanläggning som Trafikkontoret har numera.M_M skrev:Jämför området kring Stigbergstorget i Göteborg!
Nu ger du ordet "felaktig" en lite väl politisk innebörd, ungefär som när Mao säger att det har spritts ut felaktiga idéer. Bättre kan du, allting är en avvägning. I Stockholm finns det också en sträcka med branta lutningar, men det betyder inte att det behöver anses rimligt att nyanlägga sådana lutningar.AdrianLangemar skrev:Det är en bra jämförelse. Den bevisar att det är möjligt att bygga spårväg i branta sträckningar. Att det i Göteborg råkar finnas felaktiga regler har inget med saken att göra.Harald skrev:Det är nog en dålig jämförelse. Det är tur att den sträckan redan är byggd för den skulle inte kunna byggas med de regler för nyanläggning som Trafikkontoret har numera.M_M skrev:Jämför området kring Stigbergstorget i Göteborg!
- Sven Blomberg
Om "backe upp och backe ner" på Badstrandsvägen anses för stor, kan man väl dra spårvägen Essingeringen/Essingestråket till Essingetorget. Visserligen förlorar de boende på Badstrandsvägen spårvägstrafik, men de har ju en annan busslinje också (49).
Medlem nr 266
Eller så kan man ha matarbuss inom St. Essingen 

Jag förordar spårväg på befintlig Essingebro (den lilla, samma som bussen går på) och sedan nedfart på lämplig plats i norra änden av Stora Essingen till tunnel genom halva ön med ändhållplats i tunnel under Essingetorget.
Hur bör man göra med eventuell anslutning till Tvärbanans spår?
Det finns väl inget direkt stort underlag för genomgående linjer i normalfallet men det kan vara en bra väg för omlednings/ersättningstrafik.
Det finns väl inget direkt stort underlag för genomgående linjer i normalfallet men det kan vara en bra väg för omlednings/ersättningstrafik.
Det blir nog väldigt svårt - om det inte ska bli väldigt dyrt. Den möjlighet som jag ser är väl i sådana fall att låta ett spår (eller två om man riktigt vill satsa på en sådan möjlighet), forsätta ovanför på ett spår längs Essingeringen och ha anslutningsspåret till Tvärbanan på dess bro över Essingeleden.M_M skrev:Hur bör man göra med eventuell anslutning till Tvärbanans spår?
På grund att de geografiska förutsättningarna tror jag nog aldrig heller att det kan bli någon spårväg till Essinge torg. Den miljard som antagligen en tunnel under Essingen skulle kosta - är helt orealistiskt för det underlag som finns där. Ska man dra den, får man allt dra den ovanför marken. Vad man skulle kunna göra är väl att låta den gå Badstrandsvägen men spränga ut, eller ha kortare broavsnitt för att jämna ut nivskillnaderna, samt möjligen en kort tunnel precis under Essinge torg. Billigt blir det inte oavsett hur man gör.
Sedan är ju en sak att det är olämpligt att bygga spårväg med för hög lutning. Frågan är vilka säkerhetsåtgärder man kan vidta för att det ändå skall vara möjligt. Kan man åka till månen borde man ju ändå kunna lösa ett sådant problem...
Bro över Essingeleden? Essingeleden verkar gå ovanför alla planskiljt korsande vägar och spårvägar.spårlasse skrev:Det blir nog väldigt svårt - om det inte ska bli väldigt dyrt. Den möjlighet som jag ser är väl i sådana fall att låta ett spår (eller två om man riktigt vill satsa på en sådan möjlighet), forsätta ovanför på ett spår längs Essingeringen och ha anslutningsspåret till Tvärbanan på dess bro över Essingeleden.M_M skrev:Hur bör man göra med eventuell anslutning till Tvärbanans spår?
Är det otänkbart att gå södra vägen till Essinge Torg?spårlasse skrev:På grund att de geografiska förutsättningarna tror jag nog aldrig heller att det kan bli någon spårväg till Essinge torg. Den miljard som antagligen en tunnel under Essingen skulle kosta - är helt orealistiskt för det underlag som finns där. Ska man dra den, får man allt dra den ovanför marken. Vad man skulle kunna göra är väl att låta den gå Badstrandsvägen men spränga ut, eller ha kortare broavsnitt för att jämna ut nivskillnaderna, samt möjligen en kort tunnel precis under Essinge torg. Billigt blir det inte oavsett hur man gör.
Det vore kanske läge att samla erfarenheter från andra spårvägar med rejäl lutning - jag tjatar igen om Stigbergstorgetspårlasse skrev:Sedan är ju en sak att det är olämpligt att bygga spårväg med för hög lutning. Frågan är vilka säkerhetsåtgärder man kan vidta för att det ändå skall vara möjligt. Kan man åka till månen borde man ju ändå kunna lösa ett sådant problem...

Ja, bredvid Essingeleden över Mälaren menade jag förstås...M_M skrev: Bro över Essingeleden? Essingeleden verkar gå ovanför alla planskiljt korsande vägar och spårvägar.
spårlasse skrev:På grund att de geografiska förutsättningarna tror jag nog aldrig heller att det kan bli någon spårväg till Essinge torg. Den miljard som antagligen en tunnel under Essingen skulle kosta - är helt orealistiskt för det underlag som finns där. Ska man dra den, får man allt dra den ovanför marken. Vad man skulle kunna göra är väl att låta den gå Badstrandsvägen men spränga ut, eller ha kortare broavsnitt för att jämna ut nivskillnaderna, samt möjligen en kort tunnel precis under Essinge torg. Billigt blir det inte oavsett hur man gör.
Allt handlar väl om hur mycket mark man vill ta i anspråk från troligtvis arga husägare. Men ingenting är förstås omöjligt. Problemet är att vägen är för kurvig och smal idag för att det skall fungera rakt av. Men man kan väl alltid ta och jämna några hus som står i vägen med marken, är ju ändå bara trähus, så är nog saken löst. Och räcker nog faktiskt med att ta lite tomtmark i anspråk...Det är nog bara ca 6 meter i sin bredd, så det är en rätt smal gata.M_M skrev: Är det otänkbart att gå södra vägen till Essinge Torg?
I den sedan länge avsomnade tråden om Årstabanan diskuterades maximal lutning - det blev även en sidotråd specifikt om detta om jag minns rätt.M_M skrev:Det vore kanske läge att samla erfarenheter från andra spårvägar med rejäl lutning - jag tjatar igen om Stigbergstorget
I Würzburg byggdes på 80-talet linjen ut till Huechelhof, där förekommer en lutning på 9,1%. Jag tror att det är den brantaste spårväg som byggts i "modern tid", så den kan vi ta som ett riktmärke tycker jag!
Würrzburg är för övrigt värt ett besök, ur väldigt många aspekter!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Pötslingerbergbanan i Linz byggdes för länge sedan, men genomgick renovering för några år sedan och man fick nya vagnar. Största lutning där är 11,6%. Fungerar tydligen bra.TKO skrev:I Würzburg byggdes på 80-talet linjen ut till Huechelhof, där förekommer en lutning på 9,1%. Jag tror att det är den brantaste spårväg som byggts i "modern tid", så den kan vi ta som ett riktmärke tycker jag!M_M skrev:Det vore kanske läge att samla erfarenheter från andra spårvägar med rejäl lutning - jag tjatar igen om Stigbergstorget
Thomas K Ohlsson
I andra sammanhang har det sagts att lutningar upp till 6% klaras med vanliga spårvagnar, jag menar då vagnar med två boggier av tre motoriserade.
I Eskisehir uti Turkiet så är det 7% backar - det var en hel del diskussion om detta, men det klarar sig utmärkt med 2/3 motoriserade vagnar. Detta trots att det förekommer vinterklimat där, men dock inte så mycket nedfallna löv, som väl är största orsaken till att det kan bli halt.
Med alla boggier (axlar) drivna kan man kanske sätta en gräns vid, kanske, 8%.
Det är väl så att ett lite speciellt krav på A35 är att alla axlar ska vara drivna, men att i den förlänga "gatuversionen blir det inte så.
Tyvärr är det ju dock så att det här med halka är lite knepigt att behärska och det är nog att rekomendera att man ställe för ställe tar sig en funderare på vad konsekvens en riktig rackar-halka kan ge . Man bör se till att man har en sträcka nedanför där man ostört kan ta fart, alternativt halka ut på. Dessutom tror jag det är värre med långa backar än korta och fr.a ska man nog undvika ha blandad trafik i branta backar (om inte annat kan ju bilar och bussar ställa till det).
MVH / Sten
-
Detta är det enda vettiga inlägget i trådarna om spv till St Essingen. Sedan 1966 har Lilla Essingen förlorat sin attraktiva linjeföring tvärs över ön i Essinge brogata då dåvarnde busslinje 96 (som t o m 1960 var en trådbusslinje) drogs i den nuvarande sträckningen som helt missar merparten av bebyggelsen och där man får stå och frysa på en bro om man ska ta 1an mot centrum. M a o var Essingeleden ett dubbelt nerköp för Essingeborna som fick en enorm bullermur men blev av med bussen pga trafikteknikernas dåvarande(!?) ovilja att förstå att folk vill ha nära till bussen, inte gå långt utan hållplats vid affärerna mitt på ön!Anders Hanqvist skrev: Mellan Essingeleden och lokalbron mellan Essingeöarna finns ett mellanrum. Om det på något sätt kan utnyttjas får man kanske titta på. Detta ser ut att kunna bli en utmaning.
Således blir min enda referens till Stigbergstorget att det blir lutningar om man bygger en ramp i Essinge brogatas förlängning och sedan under Essingeleden till lokalbron. Det finns utrymme så som Anders säger, det är inga omöjliga lutningar och det finns plats för dubbelspår. Om staden/SL inte tittar på denna lösning är de isaf på samma nivå som år 1966 dvs fantasilösa och nonchalanta mot Lilla Essingens kollektivresenärer!
Är det inte dags att låta Essingeöarna återfå trådbussen? Man skulle kunna bygga om nuvarande linje 1 och köra med dubbelledtrådbussar, med en ganska kort genomförandetid och till en betydligt lägre kostnad än att bygga spårväg. Samtidigt höjer man kapaciteten på linjen. Under tiden bygger man så snart det är möjligt spårväg längs linje 4.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.