Arbete på Vasagatan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Arbete på Vasagatan

Inlägg av Harald »

I två veckor ska det arbetas på Vasagatan, vilket medför att det mesta av spårvagnstrafiken får gå andra vägar.

Det var nog hög tid att byta den här rälsen:

Bild

Då får man köpa ny på byggmarknaden:

Bild

Hållplatsen VasaViktoriagatan västerut tillgänglighetsanpassas. Men borde inte kanten vara rak när den är ny i alla fall?

Bild

Fram till den 1 juli 1954 svängde ringlinjens vagnar skyltade linje 2 genom denna kurva. Detta datum upphörde ringlinjen och ersattes av den långa linje 1, Lundby-Slottsskogen-Vidkärr. När denna delades den 8 juni 1956 och tvåan återuppstod hade sträckningen ändrats till den nuvarande via Vasaplatsen:

Bild

Det har även blivit en tillfällig återkomst för på- och avstigning i gatan:

Bild

En tvåa framför Tomtehuset:

Bild
Johan

Re: Arbete på Vasagatan

Inlägg av Johan »

Trevliga bilder.

Jag tycker det är behändigt med denna omläggning då man slipper den onödiga omvägen över Valand när man åker trean. Synd bara att det är tillfälligt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Johan skrev:Jag tycker det är behändigt med denna omläggning då man slipper den onödiga omvägen över Valand när man åker trean. Synd bara att det är tillfälligt.
Halva vitsen med trean är väl att ge Majorna-Järntorget och Härlanda-Ullevi direktvagnar till Valand, Vasaplatsen och Vasa-Viktoriagatan?

Varför är sjuan omledd över Grönsakstorget i båda riktningarna medan tian är omledd över Korsvägen i ena riktningen men ordinarie körväg åt andra hållet? :?:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Sjuan är inte omledd i båda riktningarna. Både den och tian går ordinarie väg söderut. Vad gäller frågan varför sjuan och tian är omledda olika vägar så vet jag inte, men jag kan tänka mig åtminstone ett par goda skäl till det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha, jag läste Västtrafiks info slarvigt.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Harald skrev:Sjuan är inte omledd i båda riktningarna. Både den och tian går ordinarie väg söderut. Vad gäller frågan varför sjuan och tian är omledda olika vägar så vet jag inte, men jag kan tänka mig åtminstone ett par goda skäl till det.
Jag vet inte heller men jag gissar. :)

Resenärer på sjuan som ska Valand/Kungsportsplatsen kan vid Chalmers byta till linje 10. Resenärer på linje 10 som ska mot Vasaplatsen får på motsvarande sätt byta till linje 7. Någon invände att det hade varit bättre att dra båda linjerna genom tunneln men det hade nog skapat för långa köer i rusningtid med fem linjer som ska genom tunneln. Sen vet jag inte hur hårt belastad busslinje 16 är på sträckan och om den har kapacitet att täcka upp Chalmers-Vasaplatsen-Brunnsparken.
Varför L7 går via Vasaplatsen och L10 genom tunneln och tvärtom kan jag inte gissa, det kanske någon annan kan?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
hej

Inlägg av hej »

Vägen via tunneln är längre än den över Vasaplatsen och med linje 1, 2, 3, 6, 7, 9 , 11, 16 och 19 via Domkyrkan så får det väl inte plats så mycket mera...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Vägen via tunneln är längre än den över Vasaplatsen och med linje 1, 2, 3, 6, 7, 9 , 11, 16 och 19 via Domkyrkan så får det väl inte plats så mycket mera...
Körtiden Chalmers-Brunnsparken torde vara längre över Domkyrkan än över Korsvägen-Valand även om körsträckan är längre det hållet.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

2763 skrev:
Körtiden Chalmers-Brunnsparken torde vara längre över Domkyrkan än över Korsvägen-Valand även om körsträckan är längre det hållet.

/T
Enligt Västtrafiks reseplanerare ska sjuan ta nio minuter på sig via Domkyrkan, medan tian via tunneln och Valand behöver elva minuter.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Nupski

Inlägg av Nupski »

Även här så lägger man rälen rätt på leran och packar med grus när man sätter det nya, är det ingen som tänker på att bygga långsiktigt i den här stan. Med våra nya kära italienska vänner kommer spåret att var slut inom 5-10 år.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Daniel R skrev:
2763 skrev:

/T
Enligt Västtrafiks reseplanerare ska sjuan ta nio minuter på sig via Domkyrkan, medan tian via tunneln och Valand behöver elva minuter.
Och sjuan är, vad det verkar när jag åkt, konstant tre minuter sen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Är det någon som vet när spåret i Vasagatan byttes senast?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Linje 10 är tidigarelagd med 2 min från Guldheden pga längre körtid över Korsvägen. Anledningen till att linje 10 kör den vägen är att avlasta Domkyrkan från trafik. Som bonus undviker man att t ex L10 och L3 "låser varandra" i Brunnsparken (Från Södra hamngatan till Norra Hamngatan resp Norra Hamngatan till Östra Hamngatan).
Jag kör hellre motorcykel!
Skriv svar