

































Ta en tur till Turkiet. det kommer ni inte att ångra.
:Dlle.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Stödjer uppmaningen - efter drygt hundratalet resor till Turkiet tycker jag fortfarande det är ganska trevligt och intresant att föja den snabba utvecklingen på många områden.Olle skrev: .................. Men man håller även på att bygga en ny spårväg med låggolvsvagnar och man bygger dessa i Bursa. Ett gott skäl att ånyo besöka denna trevliga stad.
..............................................
Ta en tur till Turkiet. det kommer ni inte att ångra.
:Dlle.
Jag hittade den här artikeln om låggolvsspåvagnstillverkningen och på en annan hemsida hittade jag en karta med en ringlinje plus sidolinje inritade runt innerstaden. Nu ska man ju inte tro på allt som är sant, som jag brukar framhålla. Men min slutsats var att det rör sig om en eller två linjer med låggolvsvagnar. På en diskusionssida stod det en fråga om denna spårväg skulle ha anslutning till den befintliga höggolvslinjen, och någon hade svarat att det skulle den, med angivande av plats också. Jag har inte några kopior av de uppgifterna, men de verkade plausibla. När det gäller de trettio hggolvsvagnarna som levereras nu så behövs de till förlängningen från Orginazer som pågår, man ser det när man åker buss till färjan.Sten J skrev: Stödjer uppmaningen - efter drygt hundratalet resor till Turkiet tycker jag fortfarande det är ganska trevligt och intresant att föja den snabba utvecklingen på många områden.
Däribland vad som sker det här området - det finns en hel del.
Numera finns det spårväg i en hel del, mer eller mindre kända, städer t.ex. Antalya, Eskishir, Kaiseri och Samsun. Lite tyngre system ("lätt-metro" eller tunnelbana) i Izmir, Adana och Ankara. I Istanbul finns alla sorters system.
Gemensamt för alla systemen är att det finns mycket planer för utbyggnad, varav en hel del realiseras.
Angående Bursa så är min uppfattning att det är det befintliga systemet med höggolvsvagnar som byggs ut och att man till den änden beställt 30 vagnar som nu är under leverans från Bautzen och som man nu håller på att ta i drift. Det är alltså inte låggolvsvagnar utan vagnar med höga golv.Namngivningen av varianter är lite lurig, de som kallas "Flexity Swift" är dels vagnar lika A32 med 70% låggolv, men också en variant med höga insteg så som dessa till Bursa och f.ö. till Frankfurt.
Tamam?
Sten
Man kan ju hoppas att du har fel, men mina tankar går till Rumänernas stora satsning på Timisvagnarna vilka inte blev långlivade. Men när det gäller rumänerna så är det frågan om de kunde eller ville underhålla vagnarna. Tatravagnarna som går lite här och där i forna östeuropa ser väldigt anorlunda ut i Kazakstan mot vad de gör i Tjeckien. Samma kvalitet men olika syn på underhåll? Och kineserna som ska bygga våra bilar i framtiden, hur blir kvaliteten där? Jag har åkt spårvagn i Changshun i Manchuriet i Kina och de vagnarna såg man rakt igenom med hål överallt i golv och väggar. So far verkar man iallafall göra ett gott arbete i Istanbul och Bursa. Men vi får väl ge dem 10 år för att visa vad de går för.Sten J skrev: Däremot, om man ska lufta fördomar, så känns det tveksamt om de kommer att kunna bygga vagnarna själva.
MVH / Sten