Bursa

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Bursa

Inlägg av Olle »

Jag var i en för mej ny spårvägsstad häromveckan, Bursa. Hört talas om den? En av de storsta städerna i det gamla ottomanska riket som gick i graven vid första världskrigets slut och därefter omdanades till det moderna land det faktiskt är. Det känns som kontinenten på 60-talet, om ni som var med då minns hur det var att komma ned till Tysklan, Italien, Spanien m fl länder där allt fanns och var väldigt billigt. Men oordnat. Bursa har på några år byggt en modern spårväg, med höggolvs spårvagnar, och i år invigdes en "nostalgisk spårväg" med tre Gothavagnar genom gamla stan. Men man håller även på att bygga en ny spårväg med låggolvsvagnar och man bygger dessa i Bursa. Ett gott skäl att ånyo besöka denna trevliga stad. Man tar snabbfärjan 7.30 från Istanbul och sedan buss i dryga halvtimmen, som stannar vid spårvägen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ta en tur till Turkiet. det kommer ni inte att ångra.

:Dlle.
:-)lle
Sten J

Re: Bursa

Inlägg av Sten J »

Olle skrev: .................. Men man håller även på att bygga en ny spårväg med låggolvsvagnar och man bygger dessa i Bursa. Ett gott skäl att ånyo besöka denna trevliga stad.
..............................................

Ta en tur till Turkiet. det kommer ni inte att ångra.

Stödjer uppmaningen - efter drygt hundratalet resor till Turkiet tycker jag fortfarande det är ganska trevligt och intresant att föja den snabba utvecklingen på många områden.
Däribland vad som sker det här området - det finns en hel del.
Numera finns det spårväg i en hel del, mer eller mindre kända, städer t.ex. Antalya, Eskishir, Kaiseri och Samsun. Lite tyngre system ("lätt-metro" eller tunnelbana) i Izmir, Adana och Ankara. I Istanbul finns alla sorters system.
Gemensamt för alla systemen är att det finns mycket planer för utbyggnad, varav en hel del realiseras.
Angående Bursa så är min uppfattning att det är det befintliga systemet med höggolvsvagnar som byggs ut och att man till den änden beställt 30 vagnar som nu är under leverans från Bautzen och som man nu håller på att ta i drift. Det är alltså inte låggolvsvagnar utan vagnar med höga golv.Namngivningen av varianter är lite lurig, de som kallas "Flexity Swift" är dels vagnar lika A32 med 70% låggolv, men också en variant med höga insteg så som dessa till Bursa och f.ö. till Frankfurt.
Tamam?
Sten
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Sten J skrev: Stödjer uppmaningen - efter drygt hundratalet resor till Turkiet tycker jag fortfarande det är ganska trevligt och intresant att föja den snabba utvecklingen på många områden.
Däribland vad som sker det här området - det finns en hel del.
Numera finns det spårväg i en hel del, mer eller mindre kända, städer t.ex. Antalya, Eskishir, Kaiseri och Samsun. Lite tyngre system ("lätt-metro" eller tunnelbana) i Izmir, Adana och Ankara. I Istanbul finns alla sorters system.
Gemensamt för alla systemen är att det finns mycket planer för utbyggnad, varav en hel del realiseras.
Angående Bursa så är min uppfattning att det är det befintliga systemet med höggolvsvagnar som byggs ut och att man till den änden beställt 30 vagnar som nu är under leverans från Bautzen och som man nu håller på att ta i drift. Det är alltså inte låggolvsvagnar utan vagnar med höga golv.Namngivningen av varianter är lite lurig, de som kallas "Flexity Swift" är dels vagnar lika A32 med 70% låggolv, men också en variant med höga insteg så som dessa till Bursa och f.ö. till Frankfurt.
Tamam?
Sten
Jag hittade den här artikeln om låggolvsspåvagnstillverkningen och på en annan hemsida hittade jag en karta med en ringlinje plus sidolinje inritade runt innerstaden. Nu ska man ju inte tro på allt som är sant, som jag brukar framhålla. Men min slutsats var att det rör sig om en eller två linjer med låggolvsvagnar. På en diskusionssida stod det en fråga om denna spårväg skulle ha anslutning till den befintliga höggolvslinjen, och någon hade svarat att det skulle den, med angivande av plats också. Jag har inte några kopior av de uppgifterna, men de verkade plausibla. När det gäller de trettio hggolvsvagnarna som levereras nu så behövs de till förlängningen från Orginazer som pågår, man ser det när man åker buss till färjan.

Sten J

Inlägg av Sten J »

En svårighet i Turkiet är att de ibland blandar ihop nutid med framtid. Nu gjorde jag samma fel.
Visst är det som du säger att de 30 vagnarna som levereras nu ska användas på befintliga spår.
Klart också att systemet ska byggas ut, 7 km dubbelspår i östra delarna och kallas steg 3.
Till detta ska framöver anskaffas 30 vagnar - det var antalet som gjorde att jag blandade ihop det hela.
Att det skulle vara låggolv är nytt och känns konstigt, men turkarna är ju inte dumma så de har nog i så fall en vettig plan.
Däremot, om man ska lufta fördomar, så känns det tveksamt om de kommer att kunna bygga vagnarna själva.
MVH / Sten
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Sten J skrev: Däremot, om man ska lufta fördomar, så känns det tveksamt om de kommer att kunna bygga vagnarna själva.
MVH / Sten
Man kan ju hoppas att du har fel, men mina tankar går till Rumänernas stora satsning på Timisvagnarna vilka inte blev långlivade. Men när det gäller rumänerna så är det frågan om de kunde eller ville underhålla vagnarna. Tatravagnarna som går lite här och där i forna östeuropa ser väldigt anorlunda ut i Kazakstan mot vad de gör i Tjeckien. Samma kvalitet men olika syn på underhåll? Och kineserna som ska bygga våra bilar i framtiden, hur blir kvaliteten där? Jag har åkt spårvagn i Changshun i Manchuriet i Kina och de vagnarna såg man rakt igenom med hål överallt i golv och väggar. So far verkar man iallafall göra ett gott arbete i Istanbul och Bursa. Men vi får väl ge dem 10 år för att visa vad de går för.

Bild

Bild

Bild

Bild

Skriv svar