Vändslinga i Mölndal byggs om
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vändslinga i Mölndal byggs om
Enligt GP http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda ... vandslinga så startar ombyggnationen av vändslingan vid Mölndalsbro vecka 44 vilket gör att 2an kan förlängas dit i december.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Om inte jag missminner mig har det funnits dubbel vändslinga före 2003. Vid ombyggnaden av vändslingan tog man bort förbigångsmöjligheten. Har för mig detta skedde samtidigt som ändhållplatsen flyttades till Mölndalsbro.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Den dubbla vändslingan togs bort när man flyttade busstationen från Broplatsen till Mölndals Nedre och spårvagnshållplatsen förlades vid Brogatan. Känns lite kortsiktigt att man tog bort den.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Mölndals kommun byggde ju om hela området så att lämna slingan orörd var inte möjligt. Den måste byggas om och att man då inte byggde mer än vad som då var nödvändigt är inte så konstigt.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
När nu Mölndal snart får två linjer kanske man kan spåna lite fritt om utbyggnader. Läste nån plan från 50-talet med spårväg västerut mot Åby hållet till, kanske skulle vara något, det är ju tätbebyggt med mkt fria ytor längs gatorna. Exempelvis längs med Nedanvägen.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Spåna kan man ju, men med tanke på att kommunen kvider över kostnaden för slingan, så ska man nog inte tro att den vill investera i ännu mera spår.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Men att Mölndal nu faktiskt satsar på spårväg är ju ett gott tecken. Inte för allt för länge sedan tyckte de allt som oftast att man kunde ersätta spårvagnen söder om Göteborgsgränsen med buss. Så det kanske håller på att vända.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Vad får dig att tro att Mölndal väljer att "satsa" på spårväg? Det finns säkert fler variabler i det här än vi känner till.hej skrev:Men att Mölndal nu faktiskt satsar på spårväg är ju ett gott tecken. Inte för allt för länge sedan tyckte de allt som oftast att man kunde ersätta spårvagnen söder om Göteborgsgränsen med buss. Så det kanske håller på att vända.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Hur var det nu? Kommer båda linjerna vända vid Lana, eller kommer man använda S:t Sigfridsslingan?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Man missar Korsvägen med linje 2 om man vänder den på Sankt Sigfrid, Wavrinskys plats är bättre. Vad det blir kan jag inte svara på dock.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Det finns många parametrar men det är dock positivt att Mölndal väljer att låna ut pengar i förskott, de har tidigare varit extremt negativt sinnade.2763 skrev:hej skrev:
Men att Mölndal nu faktiskt satsar på spårväg är ju ett gott tecken. Inte för allt för länge sedan tyckte de allt som oftast att man kunde ersätta spårvagnen söder om Göteborgsgränsen med buss. Så det kanske håller på att vända.
Vad får dig att tro att Mölndal väljer att "satsa" på spårväg? Det finns säkert fler variabler i det här än vi känner till.
/T
Men återigen vart skulle man kunna förlänga Mölndalslinjen och nu bortser vi från att politikerna i Mölndal har inflytande. Om man börjar från den ändan så kanske det kommer upp något som kanske kan bli något att lobba för. Tänk positivt och se inte alla hindren.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Frölundahej skrev:Men återigen vart skulle man kunna förlänga Mölndalslinjen
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
...Kållered, Lindome, Mölnlycke, Landvetter.Harald skrev:Frölundahej skrev:Men återigen vart skulle man kunna förlänga Mölndalslinjen
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
[/quote]
Att förlänga söderut mot Balltorp och Kållered skulle kunna gå liksom Åby - Eklanda - Frölunda.
Frågan mot Frölundahållet är var den i så fall var skulle kunna anknyta till befintlig spårväg.
En spårväg västerut skulle också kunna kombineras med spårväg genom Toltorpsdalen och anknytning med befintlig spårväg på Guldhedsgatan / Per Dubbsgatan.
Österut är de branta stigningarna nog ett problem för spårvägen att ta sig och den planerade järnvägen mot Borås kommer nog att vara nog för att försörja den sträckan.Lemanic skrev:Harald skrev:
hej skrev:spårväg på
Men återigen vart skulle man kunna förlänga Mölndalslinjen
Frölunda
...Kållered, Lindome, Mölnlycke, Landvetter.
Att förlänga söderut mot Balltorp och Kållered skulle kunna gå liksom Åby - Eklanda - Frölunda.
Frågan mot Frölundahållet är var den i så fall var skulle kunna anknyta till befintlig spårväg.
En spårväg västerut skulle också kunna kombineras med spårväg genom Toltorpsdalen och anknytning med befintlig spårväg på Guldhedsgatan / Per Dubbsgatan.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Till Balltorp fanns det i alla fall ett reservat och bl.a. (s) drev på sin tid att spårvägen skulle förlängas dit när man byggde ut i Balltorp. Sedan gjorde Spårvägssällskapets Göteborgsavdelning på sin tid (1970-talet) ett förslag att dra spårvägen i en slinga runt centrala Mölndal.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
För att fortsätta visionerandet:
Bara någon kilometers förlängning som täcker in flerfamiljhusen längs Nedanängsvägen torde öka på resandeunderlaget rejält. Som amatörtyckare som bara kastat ett öga på satellitfoto, karta och "utsiktvy" på Eniro så skulle jag föreslå att dra spårvägen där det idag är en gångväg på "insidan" av dessa hus, alltså på husens norra/västra sida. Då täcker man in skolor, sportverksamhet, en klase radhus o.s.v bättre samtidigt som man troligtvis får lite kortare körväg och lite närmare mellan de stora flerfamiljhusen och spårvägshållplatserna. Å andra sidan kanske man missar en del på "industriområdet" söder om Åby. Bra/dåligt? Satellitbilderna säger att nordöstra hörnet av det området verkar ha flest parkerade bilar, en kvalificerad gissning är att där finns resandeunderlaget. Det kanske i alla fall vore bra att dra en spårväg ungefär där själva Nedanängsvägen går, och förbättra gång/cykelöverfarterna över Söderleden?
En intressant fråga är när husen på Prytzgatan 1 och Baazgatan 2 / Gamla Kungsbackavägen 26 (samma hus verkar ha två adresser) byggdes. Det förstnämnda verkar vara rätt nytt för det syns på kartan och "utsikt" men inte på satellitfotot. Om man ska bygga spårväg längs Nedanängsvägen så verkar dessa två hus vara särdeles dåligt placerade. Eller är befintligt utrymme större än jag tror? En annan variant skulle kunna vara att gå västerut från dagens slinga, under "söderifrån"-påfartrampen till bron, via parkeringsplatsområdet och komma ut på Storgatan norr om Barnhemsgatan. Stor NIMBY-risk längs Storgatan (därav namnet - stor?
). Med tanke på nuvarande gatuplanering så lär Storgatan "tåla" gatuspårväg utan att trafikmängden blir för stor, förutom som omväg vid trafikstockning på ordinarie direktare körvägar torde gatorna i området kring södra änden av Storgatan bara vara lokalgator för närområdet.
Mot Balltorp-Kollered vore kanske en bra idé för framtida expansion, men då kanske man bör fundera på fyrspårig järnväg och nån slags tram-train-lösning?
En spårvägsdragning Mölndal-Frölunda inbjuder till en grand junction med en återuppbyggd Säröbana!
Om man bygger vidare mot Frölunda så är också en fråga om man ska följa Söderleden merparten av sträckan, eller om man ska gå lite norr om eller söder om Söderleden (eller kombination därav?). Ett exempel skulle kunna vara (från Mölndal mot Frölunda) Nedanängsvägen - Idrottsvägen - ny sträcka längs exploateringsområde - Jolengatan/Arnegårdsvägen/Eklanda Torg - Otto Erlanders Gata - Frölunda Smedjeväg - Radiovägen - Frölunda Torg. Anslutning på befintlig spårväg vid Frölunda Torg torde få göras liknande vid Marklandsgatan, d.v.s. så att man har reservhållplatser för körning Tynnered-Mölndal och de två andra varianterna går via nuvarande Frölunda-hållplats. Om man får drömma fritt så bygg spårväg längs busslinje 50's sträcka, och fixa nån bra sammankoppling vid Frölunda Torg.
En bonusfråga är vilket som skulle ge snabbast körväg, en återbyggd Säröbana Frölunda-Slottskogen eller spårifiering av buss 50's sträcka? En återbyggd Säröbana med anslutning mot Frölunda Torg skulle kanske göra det mindre motiverat att göra spårväg av buss 50.
Snillen spekulerar-stunden tar härmed paus
Bara någon kilometers förlängning som täcker in flerfamiljhusen längs Nedanängsvägen torde öka på resandeunderlaget rejält. Som amatörtyckare som bara kastat ett öga på satellitfoto, karta och "utsiktvy" på Eniro så skulle jag föreslå att dra spårvägen där det idag är en gångväg på "insidan" av dessa hus, alltså på husens norra/västra sida. Då täcker man in skolor, sportverksamhet, en klase radhus o.s.v bättre samtidigt som man troligtvis får lite kortare körväg och lite närmare mellan de stora flerfamiljhusen och spårvägshållplatserna. Å andra sidan kanske man missar en del på "industriområdet" söder om Åby. Bra/dåligt? Satellitbilderna säger att nordöstra hörnet av det området verkar ha flest parkerade bilar, en kvalificerad gissning är att där finns resandeunderlaget. Det kanske i alla fall vore bra att dra en spårväg ungefär där själva Nedanängsvägen går, och förbättra gång/cykelöverfarterna över Söderleden?
En intressant fråga är när husen på Prytzgatan 1 och Baazgatan 2 / Gamla Kungsbackavägen 26 (samma hus verkar ha två adresser) byggdes. Det förstnämnda verkar vara rätt nytt för det syns på kartan och "utsikt" men inte på satellitfotot. Om man ska bygga spårväg längs Nedanängsvägen så verkar dessa två hus vara särdeles dåligt placerade. Eller är befintligt utrymme större än jag tror? En annan variant skulle kunna vara att gå västerut från dagens slinga, under "söderifrån"-påfartrampen till bron, via parkeringsplatsområdet och komma ut på Storgatan norr om Barnhemsgatan. Stor NIMBY-risk längs Storgatan (därav namnet - stor?

Mot Balltorp-Kollered vore kanske en bra idé för framtida expansion, men då kanske man bör fundera på fyrspårig järnväg och nån slags tram-train-lösning?
En spårvägsdragning Mölndal-Frölunda inbjuder till en grand junction med en återuppbyggd Säröbana!
Om man bygger vidare mot Frölunda så är också en fråga om man ska följa Söderleden merparten av sträckan, eller om man ska gå lite norr om eller söder om Söderleden (eller kombination därav?). Ett exempel skulle kunna vara (från Mölndal mot Frölunda) Nedanängsvägen - Idrottsvägen - ny sträcka längs exploateringsområde - Jolengatan/Arnegårdsvägen/Eklanda Torg - Otto Erlanders Gata - Frölunda Smedjeväg - Radiovägen - Frölunda Torg. Anslutning på befintlig spårväg vid Frölunda Torg torde få göras liknande vid Marklandsgatan, d.v.s. så att man har reservhållplatser för körning Tynnered-Mölndal och de två andra varianterna går via nuvarande Frölunda-hållplats. Om man får drömma fritt så bygg spårväg längs busslinje 50's sträcka, och fixa nån bra sammankoppling vid Frölunda Torg.
En bonusfråga är vilket som skulle ge snabbast körväg, en återbyggd Säröbana Frölunda-Slottskogen eller spårifiering av buss 50's sträcka? En återbyggd Säröbana med anslutning mot Frölunda Torg skulle kanske göra det mindre motiverat att göra spårväg av buss 50.
Snillen spekulerar-stunden tar härmed paus

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Man skulle kunna tänka sig spårifiera Mölndal rejält.
Följande linjer skulle kunna ingå i en första utbyggnad.
Förläng 2 till en ringlinje Alltså efter nuvarande slingan vid Broplatsen så fortsätta längs Gamla Kungsbackavägen - Nedanvägsgatan - Åbyvägen - Idrottsvägen - Frölundagatan - Otto Elanders Gata - Frölunda Smedjegata - Säröbanan mot Frölundaborg
Sedan dra en linje (exv 13) från Guldhedsgatan - Ehrenströmsgatan - Toltorpsgatan - Storgatan - Barnhemsgatan - Gamla Kungsbackavägen - Pepparedsleden till Peppared (Balltorp)
Utrymme finns om man drar gatuspår i Eklanda.
Följande linjer skulle kunna ingå i en första utbyggnad.
Förläng 2 till en ringlinje Alltså efter nuvarande slingan vid Broplatsen så fortsätta längs Gamla Kungsbackavägen - Nedanvägsgatan - Åbyvägen - Idrottsvägen - Frölundagatan - Otto Elanders Gata - Frölunda Smedjegata - Säröbanan mot Frölundaborg
Sedan dra en linje (exv 13) från Guldhedsgatan - Ehrenströmsgatan - Toltorpsgatan - Storgatan - Barnhemsgatan - Gamla Kungsbackavägen - Pepparedsleden till Peppared (Balltorp)
Utrymme finns om man drar gatuspår i Eklanda.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Man kan väl diskutera vilka linjesträckningar som är vettigast. Jag gissar att en linje från Mölndal är bättre att dra till Frölunda Torg eller söderut på återbyggd Säröbana än norrut på återbyggd Säröbana. Fast det är klart, från Sisjönområdet blir det kanske snabbaste och smidigaste vägen in till Göteborg.hej skrev:Man skulle kunna tänka sig spårifiera Mölndal rejält.
Följande linjer skulle kunna ingå i en första utbyggnad.
Förläng 2 till en ringlinje Alltså efter nuvarande slingan vid Broplatsen så fortsätta längs Gamla Kungsbackavägen - Nedanvägsgatan - Åbyvägen - Idrottsvägen - Frölundagatan - Otto Elanders Gata - Frölunda Smedjegata - Säröbanan mot Frölundaborg
Tänk på att vid Mölndals station kommer man i framtiden (om Västlänken byggs) kunna åka via Västlänken till ett par centrala ställen i Göteborg, så t.ex. de i Åby tjänar nog restid på att byta vid stationen om de ska till en Västlänkstation inne i Göteborg. Det här är kanske tyvärr motargument mot att bygga mer spårväg i Mölndal - "alla" vill ändå åka med Västlänken och så vinner man inte så mycket på sammankoppling med spårvägsnätet. Eller?
... eller så går man via Bergmansgatan eller Tempelgatan (eller varför inte "Norrköpingsmässigt" på gågatan Brogatan?) så att man kommer till stationen norrifrån så att man får smidigare++ byte där? Om du ändå tänker att köra så att man missar stationen så är det väl bättre att köra Storgatan söderut, "insidan av Nedangsvägenhusen" och kanske längs sydligaste snutten på Åbyvägen, följa G&C-vägen över Söderleden, längs ytterkanten på Åbro-industriområdet och nå Balltorp den vägen?hej skrev:Sedan dra en linje (exv 13) från Guldhedsgatan - Ehrenströmsgatan - Toltorpsgatan - Storgatan - Barnhemsgatan - Gamla Kungsbackavägen - Pepparedsleden till Peppared (Balltorp)
Utrymme finns om man drar gatuspår i Eklanda.