"Spöktunnel" på T-Centralen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7482
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

"Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av Kantorn »

Jag undrar en sak. Jag trodde jag kände till rätt mycket om tunnelbanan i Stockholm, men när jag var på T-Centralen härom för att byta från linje 13 till linje 14, båda i södergående riktning (ja jag vet, det finns bättre ställen att göra det på - men nu valde jag detta. Jag är inte alltid logisk - ok?) så såg jag att från det hållet som "mitt" tåg skulle komma så fanns det en tunnel till intill spåret. Jag kan bara komma på en vetting anledning till den tunneln: innan TUB2 byggdes stannade såväl norr- som södergående tåg på TUB 1 vid övre perrongen. Eller plattformen. (Jaja, ni vet vad jag menar.) Har jag rätt i mina misstankar eller är det någon som - likt Brasse med lattjolajbanlådan - vill ropa "Fel! Fel! Fel!"?
Professionell tyckare
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av Lars_J »

Nej. Så var det inte även om man skulle kunna tro det. Forska runt så finns säkert bilder som visar det också.
/Lars_J
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av LÅ1 »

Och när linje 13 och 14 vände vid T-centralen så gick väl tågen ända ner till Östermalmstorg för att vända?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av Lennart Petersen »

[quote="Kantorn"]Jag undrar en sak. Jag trodde jag kände till rätt mycket om tunnelbanan i Stockholm, men när jag var på T-Centralen härom för att byta från linje 13 till linje 14, båda i södergående riktning (ja jag vet, det finns bättre ställen att göra det på - men nu valde jag detta. Jag är inte alltid logisk - ok?) så såg jag att från det hållet som "mitt" tåg skulle komma så fanns det en tunnel till intill spåret. Jag kan bara komma på en vetting anledning till den tunneln: innan TUB2 byggdes stannade såväl norr- som södergående tåg på TUB 1 vid övre perrongen. Eller plattformen.

Nix, dom stannade vid samma spår som nu ,alltså på övre (norrgående) respektive nedre plan (södergående) .
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Och när linje 13 och 14 vände vid T-centralen så gick väl tågen ända ner till Östermalmstorg för att vända?
De vände i tunneln mellan T-Centralen och Östermalmstorg:
http://trafikhistoria.se/stockholm/Tub2_001.pdf (spårplan på pdf-sida 17)
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av daniel_s »

Kantorn, jag antar att du menar det här arrangemanget. "Spöktunneln" syns upptill t h i bild.

Tunneln är ju som en fyrkantig "låda" i underjorden och på något sätt måste man avgränsa den mot omvärlden. Hade man satt väggen rakt över det underliggande spåret, så hade det väl blivit jobbigt att bära av den lasten.
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Och när linje 13 och 14 vände vid T-centralen så gick väl tågen ända ner till Östermalmstorg för att vända?
De vände i tunneln mellan T-Centralen och Östermalmstorg:
http://trafikhistoria.se/stockholm/Tub2_001.pdf (spårplan på pdf-sida 17)
Den spårplanen på sid 17 ser lite konstig ut. För jag tycker det ser ut som att man anger sidoplattformar, alltså en för varje linje och riktning summa 4 plattformar på T-Centralen. Dokumentet är från 1964 och då var ju T-Centralen redan byggd med nuvarande utseende ?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av 2763 »

Lennart Petersen skrev: Den spårplanen på sid 17 ser lite konstig ut. För jag tycker det ser ut som att man anger sidoplattformar, alltså en för varje linje och riktning summa 4 plattformar på T-Centralen. Dokumentet är från 1964 och då var ju T-Centralen redan byggd med nuvarande utseende ?
Tror du tittar tokigt på den. Undre plattformen sträcker sig mellan det översta och näst understa spåret och den övre plattformen mellan det näst översta och understa spåret.

Alltså Undre plattformen Från HÖT och Mot ÖMT övre plattformen Från ÖMT och mot HÖT (SLU finns ju på båda banorna)

/T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Spöktunnel" på T-Centralen?

Inlägg av daniel_s »

Ja spårplanen i Haralds dokument stämmer med några få ändringar fortfarande. Viktigaste ändringen i det här sammanhanget är att växlarna 228-A228 är borttagna och där är det alltså faktiskt en "spöktunnel", men det är en bra bit ner i backen mot Östermalmstorg.
Skriv svar