Spårväg City, Etapp 1.Kantorn skrev:Säg det bygge som INTE blir rätt mycket dyrare än beräknat.
Man fick förvisso en massa tilläggsbeställningar som gjorde att projektet omsatte mer än tänkt, men spårvägsdelen höll budget.
/T
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Spårväg City, Etapp 1.Kantorn skrev:Säg det bygge som INTE blir rätt mycket dyrare än beräknat.
Men ett tredje spår ger ju ingen vinst alls! Som jag ovan redogjort förr fungerar det utmärkt att köra skip-stoptåg redan idag - och det du vill lösa med ett tredjespår skapar ju inget annat än möjilghet att köra några fler "vanliga" tåg mellan Råcksta och Ängbyplan. Problemet att tåget kommer i kapp ett annat som är försenat - finns ju lika mycket med ett tredjespår som om man kör skip-stop på det existerande; tåget måste ju ändå komma in i rätt lucka. Och eftersom tidsvinsten ändå är relativt begränsad får du alltså en mycket hög kostnad för i princip inget resultat alls. Tågen måste ju ändå vänta in rätt tidsläge när det tredje spåret tar slut. Sedan måste man ju också i sådana fall lösa det som det väl är med 7:an i New York - där det tredje spåret går i mitten - och alltså ovanför plattformen - i annat fall måste du ju ha planskilda korsningar etc för att klara av det.Odd skrev:Skip-stop skulle fungera tex i rusningsriktningen om man anlade ett tredje spår längs sträckningen. Exempelvis om ett tredje spår lades mellan Alvik-Islandstorget med stopp Brommaplan så skulle tidsbesparingen inte bli mer än ca 4 minuter, men skulle bli relativt billigt att lägga, särskilt om man gör det i samband med framtida ombyggnad av Hässelbygrenen.
Motsvarande skulle kunna göras med Liljeholmen-Skärholmen utan stopp och besparingen skulle bli ca 6 minuter men skulle bli betydligt dyrare.
I det första fallet skulle det kanske vara värt det..
Förvisso. Men tilläggsbeställningar tillkommer ju m e m alltid.2763 skrev:Spårväg City, Etapp 1.Kantorn skrev:Säg det bygge som INTE blir rätt mycket dyrare än beräknat.
Man fick förvisso en massa tilläggsbeställningar som gjorde att projektet omsatte mer än tänkt, men spårvägsdelen höll budget.
/T
Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.Kantorn skrev:Förvisso. Men tilläggsbeställningar tillkommer ju m e m alltid.2763 skrev:Spårväg City, Etapp 1.Kantorn skrev:Säg det bygge som INTE blir rätt mycket dyrare än beräknat.
/T
Det enda jag vet som klarade sig hyfsat både vad gäller budget och tid är citytunneln. Men det fanns säkert tilläggsbeställningar på den också. Nu verkar den ju vara för dyr, eftersom DSB first kursat bland annat på grund av den.
Eftersom alla diskussioner om kostnaden för Cityspårvägen etapp 1 slutar med att någon ylar "så dyrt var det inte" är det roligt att någon uttalar sej så tvärsäkert som du om kostnaden! Och vad är då det exakta meterpriset för denna etapp?2763 skrev:Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.
/T
Haha, att alla ännu sitter och pratar om detta och att jämt blir tjafsTKO skrev:Eftersom alla diskussioner om kostnaden för Cityspårvägen etapp 1 slutar med att någon ylar "så dyrt var det inte" är det roligt att någon uttalar sej så tvärsäkert som du om kostnaden! Och vad är då det exakta meterpriset för denna etapp?2763 skrev:Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.
/T
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(vad nu detta har med trådens ämne att göra vet inte jag...)
Poppis dikussionsämne?Anknöwn skrev: Haha, att alla ännu sitter och pratar om detta och att jämt blir tjafsÄven jag som gillar spårvägar och är för ett utbyggt nät i sthlm kan dock anse att kosnaderna för sträckan på Hamngatan var förskräckliga, men som sagt nu är det gjort och har varit i mer än 1 år. Vad ska vi göra för att alla blir nöjda, Christer G.W. till domstolen eller? ..............................
...och jag undrar iofs också varför det här ämnet kom upp...återigen....
Det vet inte jag heller, men det handlade om ca 600 meter nylagt dubbelspår Nybroplans hållplats till Sergels Torg, med fem växlar. Om de runt 300 meter dubbelspår mellan Waldemarsudde och Djurgårdsskolan som byttes ingick i samma budget eller ej vet jag inte. Men eftersom det enligt Stockholms Handelskammare kostar ca 1 miljard per kilometer att bygga spårväg så borde det kostat runt 900 miljoner kr och eftersom den slutliga kostnaden blev lägre än detta så borde man alltså ha hållit budgeten rejält, med överskott...TKO skrev:Eftersom alla diskussioner om kostnaden för Cityspårvägen etapp 1 slutar med att någon ylar "så dyrt var det inte" är det roligt att någon uttalar sej så tvärsäkert som du om kostnaden! Och vad är då det exakta meterpriset för denna etapp?2763 skrev:Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.
/T
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Du vet redan att tvistandet mellan polemikens motpoler inte är vad det kostade utan hur många meter som omfattades...TKO skrev:Eftersom alla diskussioner om kostnaden för Cityspårvägen etapp 1 slutar med att någon ylar "så dyrt var det inte" är det roligt att någon uttalar sej så tvärsäkert som du om kostnaden! Och vad är då det exakta meterpriset för denna etapp?2763 skrev:Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.
TKO skrev:Eftersom alla diskussioner om kostnaden för Cityspårvägen etapp 1 slutar med att någon ylar "så dyrt var det inte" är det roligt att någon uttalar sej så tvärsäkert som du om kostnaden! Och vad är då det exakta meterpriset för denna etapp?2763 skrev:Det beror väl också på vem som betalar tilläggsbeställningarna, i SpårvägCity-fallet fick kommunen en hel del utfört genom projektet som man då följaktligen också betalade för. Men spårvägsprojektet i sig hade inte något överskridande.
/T
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Gissar på att en konsultfirma bara behöver "titta på" tunnelväggen där den slutar, så är pengarna slut...daniel_s skrev:Jag tycker inte heller att man ska slå koreaner och bilar i huvudet på varandra! Men sen undrar jag, av ren nyfikenhet, hur lång tunnelbanesträcka man får för genomsnittspriset för en meter spårväg?
Beror på hur man jämför. Handlar det om att jämföra T-bana med spårväg på helt egen planskild banvall så bör priset bli i stort sett exakt detsamma. Spränga tunnlar,bygga broar och anlägga spår bör bli samma kostnad.daniel_s skrev:Jag tycker inte heller att man ska slå koreaner och bilar i huvudet på varandra! Men sen undrar jag, av ren nyfikenhet, hur lång tunnelbanesträcka man får för genomsnittspriset för en meter spårväg?
Det beror på. Förmodligen är tunnelbana i ytläge billigare än spårväg på bro. Men det har väldigt lite med saken att göra.daniel_s skrev:Jag tycker inte heller att man ska slå koreaner och bilar i huvudet på varandra! Men sen undrar jag, av ren nyfikenhet, hur lång tunnelbanesträcka man får för genomsnittspriset för en meter spårväg?
Precis. Tror i och för sig att beroende på teknikval kan spårväg bli dyrare än tunnelbana om man räknar bort plattformar eftersom man i det läget har en relativt dyr kontaktledningsanläggning. Kom nu inte dragandes med att man skall ha enkeltråd a la innerstad på egen banvall, för det finns det väldigt sällan skäl till att sänka tekniken så lågt.Lennart Petersen skrev:Beror på hur man jämför. Handlar det om att jämföra T-bana med spårväg på helt egen planskild banvall så bör priset bli i stort sett exakt detsamma. Spränga tunnlar,bygga broar och anlägga spår bör bli samma kostnad.daniel_s skrev:Jag tycker inte heller att man ska slå koreaner och bilar i huvudet på varandra! Men sen undrar jag, av ren nyfikenhet, hur lång tunnelbanesträcka man får för genomsnittspriset för en meter spårväg?
Priset på stationerna kan ju skilja det beror på hur långa plattformar man ska ha.
Även jag är benägen att hålla med. Det som gör det dyrare med tunnelbana jämfört med spårväg är ju stationerna och att man måste gå planskilt hela sträckan. I övrigt handlar det ju om vilken prestanda man väljer. Det finns ju inget väsensskilt mellan en spårväg som går i tunnel eller en tunnelbana som gör så. När det gäller tunnelbana är det ju också därför av ganska stor betydelse hur långa tågsätten ska kunna vara. Väljer man 40-45 meter per tåg, blir det ju en helt annan kostnad, än om man ska anpassa för 180 meter (vilket det väl lär bli om man bygger till Nacka). Där kommer ju då också andra saker att spela in - såsom vilka kurvradier man kan ha etc.2763 skrev:Precis. Tror i och för sig att beroende på teknikval kan spårväg bli dyrare än tunnelbana om man räknar bort plattformar eftersom man i det läget har en relativt dyr kontaktledningsanläggning. Kom nu inte dragandes med att man skall ha enkeltråd a la innerstad på egen banvall, för det finns det väldigt sällan skäl till att sänka tekniken så lågt.Lennart Petersen skrev:Beror på hur man jämför. Handlar det om att jämföra T-bana med spårväg på helt egen planskild banvall så bör priset bli i stort sett exakt detsamma. Spränga tunnlar,bygga broar och anlägga spår bör bli samma kostnad.daniel_s skrev:Jag tycker inte heller att man ska slå koreaner och bilar i huvudet på varandra! Men sen undrar jag, av ren nyfikenhet, hur lång tunnelbanesträcka man får för genomsnittspriset för en meter spårväg?
Priset på stationerna kan ju skilja det beror på hur långa plattformar man ska ha.
På vilket sätt blir mittplattform dyrare? Det känns lite tvärtom för mig, men jag kanske tänker fel....spårlasse skrev:I Stockholms tunnebana valde man ju också en rätt dyr form i och med att man har mittplattform, vilket gör att kostnaderna för stationerna blir rätt hög - men inget hindrar ju att man har en spårvägshållplats i tunnel för den delen - däremot lär det vara sällsynt att man bygger en sådan för tåg med 180-meters längd.
Ett skäl till dyrare med mittplattform kan vara att tunnlarna i anslutning till plattformen måste vara bredare. Med sidoplattformar kan man lägga två spår intill varandra hela tiden, och det enda stället där det behöver vara bredare tunnlar är där det är stationer. Inte hundra meter innan resp. efter.2763 skrev:På vilket sätt blir mittplattform dyrare? Det känns lite tvärtom för mig, men jag kanske tänker fel....spårlasse skrev:I Stockholms tunnebana valde man ju också en rätt dyr form i och med att man har mittplattform, vilket gör att kostnaderna för stationerna blir rätt hög - men inget hindrar ju att man har en spårvägshållplats i tunnel för den delen - däremot lär det vara sällsynt att man bygger en sådan för tåg med 180-meters längd.
Man borde ju kunna samordna så att man får färre rulltrappor och mindre komplicerade schakt ner till perrongerna så. Plattformsbredden behövs ju ändå. Möjligen att totalbredden på plattform kan göras något smalare med mittplattform än om du behöver två sidoplattformar.
Spårvagnshållplatser i tunnel är väl inget konstigt... Det har ju funnits på flera ställen än Hammarkullen och Frölunda Torg, Ringvägen exempelvis.
/T