Skeppsbron 1961

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 21:31

Skeppsbron 1961

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Bild

A4 och meropolbuss
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av Harald »

Trevlig bild. Bussen är en Capitol. Bussen bakom ser ut att vara en F3 på linje 90 eller 91. Strömavtagarna ligger på den högra ledningen (i körriktningen) som ledde till Södergatan. Den vänstra ledningen ledde till Götgatan och användes tidigare av linjerna 33 och 34. Linje 34 lades ned 1957 och linje 33 ställdes om till dieseldrift 1960 när den förlängdes från Odenplan till Karolinska som ersättning för den avkortade linje 3.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av Sven Blomberg »

Nä, det är väl ingen A4. En A3 möjligen, eller har jag fel?
Medlem nr 266
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Nä, det är väl ingen A4. En A3 möjligen, eller har jag fel?
A3 eller A1, eventuellt A1 6 (jag ser nästan ingenting men med lite önsketänkande tycker jag mig urskilja en ensam siffra mitt under strålkastaren)!
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av 218 »

Harald skrev:Trevlig bild. Bussen är en Capitol. Bussen bakom ser ut att vara en F3 på linje 90 eller 91. Strömavtagarna ligger på den högra ledningen (i körriktningen) som ledde till Södergatan. Den vänstra ledningen ledde till Götgatan och användes tidigare av linjerna 33 och 34. Linje 34 lades ned 1957 och linje 33 ställdes om till dieseldrift 1960 när den förlängdes från Odenplan till Karolinska som ersättning för den avkortade linje 3.
Jag måste anmäla avvikande uppfattning!
Jag tycker att bussen ser ut att ha raka fönster och skulle vid denna tidpunkt då betyda H15. Kanske den går på linje 65? Några strömavtagare kan jag inte se.

218
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av Harald »

Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av 218 »

Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Jag tror att det ÄR i högtrafik, vi har ju en säker 8E i bild! Men sedan undrar jag när fick H15 jätteblafforna "INGÅNG BAK" på vänster framskärm som den här saknar?
Okänsliga blaffor som gärna åts upp av tvättarna till trasor och faktiskt förstörde bussarnas utseende rejält!

218
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av 218 »

218 skrev:
Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Jag tror att det ÄR i högtrafik, vi har ju en säker 8E i bild! (Gick det överhuvudtaget något annat än mustanger någonsin på ordinarieturerna på"nya" linje 8 från det att den startades tills dess att den lades ned?) Men sedan undrar jag när fick H15 jätteblafforna "INGÅNG BAK" på vänster framskärm som den här saknar?
Okänsliga blaffor som gärna åts upp av tvättarna till trasor och faktiskt förstörde bussarnas utseende rejält! Men visst kan det likaväl vara en 33:a som en 65:a!

218
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av roggek »

Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Den teorin sprack eftersom om man zoomar in bilden anar en "9" i linjenummerskylten, den enda förklaringen är att bussen bakom Capitolen går på linje 59...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skeppsbron 1961

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där.
Hamnkran?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Skeppsbron 1961 H15

Inlägg av AGR »

Det är en H15. F3 hade Fixlight blinkers. Det fanns bara en H15 med Fixlight, körde upp på den vagnen 04-1967 har tyvärr inte vagnsnummret.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar