Busslinjer med hög turtäthet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Busslinjer med hög turtäthet

Inlägg av kildor »

Vilka av SL:s busslinjer har högst turtäthet (var 4:e minut eller oftare i rusningen)?

Jag kommer på rak arm på dessa:
46: 2-3 minuter
160: 3 minuter
76: 4 minuter
443: 4 minuter
640: 4 minuter

Men det måste väl finnas fler?
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Ser i tidtabellen att 46:an har 23 turer på en timme på morgonkvisten.

Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Visserligen inte _en_ busslinje, men ändå. Kolla in avgångar från Norra Sköndal mot Gullmarsplan. I rusning får inte bussarna som går efter xx.50 plats på tidtabellen! Det handlar om buss varannan minut i princip. Ibland ännu oftare.

Nog för att det handlar om att alla bussar som går på Tyresövägen möts och har en gemensam hållplats innan Gullmarsplan.. Men det är häftigt att titta på!

Tycker fortfarande man ska utreda att förlänga linje 17 från Skarpnäck till Sköndal C och kanske till och med Sköndalsbro/Sköndal S (Sköndal är ganska stort faktiskt).
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Oj, visserligen 10 olika linjer men ändå 29 turer i maxtimman!
Så nästa fråga blir ju vilken sträcka som har flest turer i maxtimman. Slussen-Slottsbacken borde ligga bra till...
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Inlägg av PerW »

Slussen-Henriksdal kanske??
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

PerW skrev:Slussen-Henriksdal kanske??
Lätt :D Fast i omvänd riktning, och i morgonrusningen. Tror inte det finns någon publik samlingstidtabell för denna sträcka, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det vid vissa klockslag går flera bussar i minuten här. Begränsande faktor är hur många bussar som hinner förbi trafliljuset vid korsningen mellan Värmdövägen och Kvarnholmsvägen/Kanalvägen...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Inlägg av PerW »

Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Jocke
Inlägg: 380
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 17:58
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Ulrik Berggren skrev:
PerW skrev:Slussen-Henriksdal kanske??
Lätt :D Fast i omvänd riktning, och i morgonrusningen. Tror inte det finns någon publik samlingstidtabell för denna sträcka, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det vid vissa klockslag går flera bussar i minuten här. Begränsande faktor är hur många bussar som hinner förbi trafliljuset vid korsningen mellan Värmdövägen och Kvarnholmsvägen/Kanalvägen...
Tidtabell finns: http://www.sl.se/hpltid/ihtt/vinter/029 ... 914275.pdf Men om alla avgångar står med, så slås Henriksdal av N. Sköndal, då Sköndal har 29 avg och Henriksdal 27 avg under den mest trafikerade timmen.

Ojdå, såg nu att inga motorvägsbussar finns med i tidtabellen ovan, då tillkommer det ju en hel del avgångar.
/Jocke
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

PerW skrev:Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Ja, och ett finns redan... men detta vill man ju få folk att antivälja och får då en jäkla massa bilar på Saltsjöbadsleden...
Bantekniker
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

..sen ska det väl räknas till att 172, 173 och 181 stannar vid Norra Sköndal också. Fast de går ju inte mot Gullmarsplan (norrgående) eller Tyresö centrum (sydgående).

Någon som vet om det någonsin funnits planer på T-bana till Sköndal? Rent teoretiskt skulle det inte vara så stora problem att förlänga från Skarpnäck. En förlängning till Farsta med knytpunkt där skulle också vara möjlig.

Kolla föresten in buss 182 till Sköndal. Den går var 10:e minut på lördagar, oftare än på vardagar! Ibland kan man åka denna busslinje helt själv från ändstation till ändstation. Lustigt planerat. "Matarbussar" suger!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Bobjörk skrev:
PerW skrev:Visar bara på att spårbunden trafik är ett måste för ostsektorn!
Ja, och ett finns redan... men detta vill man ju få folk att antivälja och får då en jäkla massa bilar på Saltsjöbadsleden...
Anitvälja.... På vilket sätt?
Skriv svar