Rullstol på bussar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
errkki
Kontakt:

Rullstol på bussar

Inlägg av errkki »

Hej,

Återigen förfäras jag av Västtrafiks/Veolias genanta bemötande av oss som sitter i rullstol.

Hur svårt ska det vara att lära sig vad som står i lagen (resp. sina egna regler som inte alltid är i linje med lagen - men i detta fall är det otvivelaktigt). Att sedan både Veolia och Västtrafik besvarar Tinas frågor och säger att hon inte är välkommen där är ju rent av skamligt.

När ska de lära sig?

Länk till inlägget på FullDelaktighet.Nu: http://fulldelaktighet.nu/?p=2248.

- Erik
Användarens profilbild
M_M

Re: Rullstol på bussar

Inlägg av M_M »

Jag begriper inte hur alkolås kom in i diskussionen?
HansOlsson

Inlägg av HansOlsson »

Helt otroligt... tråkigt att det är så här. http://www.tunbjer.se
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Skilj på två olika saker, tack! Rullstol är en sak. En tung elrullstol är mera ett fordon i sig, och fordon har inget i en buss att göra. Oavsett vad lagen säger är inte ens bussens ramper och trägolv dimensionerade för ett tryck på 200 kg på en sån liten yta.

Fastspänd rullstol som färdas bakåtvänd i bussen? Ja, absolut. En 180-200 kg elrullstol som står helt lös inne i bussen? Inget jag vill ansvara för vid en krock, och knappast resenärerna som sitter i stolarna framför elrullstolen heller! Hur många spännband måste det till för att en 200 kg tung Permobil inte kastas iväg i en krock i 100 km/t? (Hastigheten 100 km/t vald för att en tätortsbuss i 50 km/t kan frontalkrokas med en tung lastbil i samma hastighet inom tätbebyggt område)

Vem blir ansvarig vid en krock? Jo, bussföraren såklart! Så varför ska denne bussförare inte kunna säga ifrån att han inte vill ta ansvaret för en situation där trafiksäkerheten riskeras?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Verspieder skrev:Skilj på två olika saker, tack! Rullstol är en sak. En tung elrullstol är mera ett fordon i sig, och fordon har inget i en buss att göra. Oavsett vad lagen säger är inte ens bussens ramper och trägolv dimensionerade för ett tryck på 200 kg på en sån liten yta.

Fastspänd rullstol som färdas bakåtvänd i bussen? Ja, absolut. En 180-200 kg elrullstol som står helt lös inne i bussen? Inget jag vill ansvara för vid en krock, och knappast resenärerna som sitter i stolarna framför elrullstolen heller! Hur många spännband måste det till för att en 200 kg tung Permobil inte kastas iväg i en krock i 100 km/t? (Hastigheten 100 km/t vald för att en tätortsbuss i 50 km/t kan frontalkrokas med en tung lastbil i samma hastighet inom tätbebyggt område)

Vem blir ansvarig vid en krock? Jo, bussföraren såklart! Så varför ska denne bussförare inte kunna säga ifrån att han inte vill ta ansvaret för en situation där trafiksäkerheten riskeras?
Hur är det nu - jag kollade på Mythbusters där de slog hål på en myt angående frontalkrockar. En krock mot en stillastående vägg framkallar samma krafter som en krock mot ett fordon som kör i samma hastighet mot en. Jag vet inte hur de fick ihop det, men de gjorde både beräkningar och praktiska studier. Således är en frontalkrock mellan två bussar i 50 km/h samma sak som en krock in i en vägg i 50 km/h. Dvs 100 km/h är fel i detta sammanhang.

Icke desto mindre blir det rätt stora krafter.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Hur är det nu - jag kollade på Mythbusters där de slog hål på en myt angående frontalkrockar. En krock mot en stillastående vägg framkallar samma krafter som en krock mot ett fordon som kör i samma hastighet mot en.
Vad händer då om man krockar med samma vägg som kommer i 50 km/h mot en? Antar att det hela handlar om att väggen betraktas som "hård" medan ett mötande fordon av samma slag betraktas som "mjukt". Men i praktiken är ju väggar sällan helt hårda, och för övrigt är det väl synnerligen osannolikt att en frontalkrock inträffar mellan buss och tung lastbil i full fart i tättbebyggt område. Mer sannolikt är nog i så fall att bussen kör in i just en vägg...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om två bussar som kör i samma hastighet frontalkrockar med varandra så kommer givetvis bussarnas frontpartier att hålla sig ganska stillastående under hela krockförloppet. med frontparti så räknar jag hela det område som deformeras påtagligt.

Om en buss däremot krockar med en betydligt tyngre lastbil så kommer frontpartierna inte hålla sig stillastående utan bussen kan i värsta fall till och med tryckas en bit bakåt.

Man bör givetvis också räkna in sannolikhet för att olika olyckor inträffar. Om krocken sker med en lastbil med farlig last så kanske den där permobilen varken gör till eller från när hela kalaset exploderar, brinner upp, fräts bort eller liknande. Å andra sidan torde allvarliga krockar med fordon som kräver mer än A/B-behörighet vara relativt ovanliga (även om de trots allt faktiskt händer).
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag vill veta vad som händer med den 200 kg tunga permobilen om bussen halkar av vägen och t.ex in i en rejäl ek, eller bara ner i diket där det tar tvärstopp. Särskilt med tanke på att sätena framför permobilen i en lågentrebuss är på samma golvnivå som permobilen. Jag vill även veta hur många spännband som krävs för att hålla permobilen på plats om bussen kör av vägen i c:a 70 km/t.

En krocktestfilm på det vore intressant. Men en sådan film kommer väl handikapporganisationerna kämpa för att den aldrig kommer att visas.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det lär väl hända ungefär samma sak som om två personer försedda med rustning som totalt väger 100kg/st glömt att ta på sig bältet?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:Det lär väl hända ungefär samma sak som om två personer försedda med rustning som totalt väger 100kg/st glömt att ta på sig bältet?
Så därmed kan man lika gärna tillåta allt möjligt tungt järnskrot inne i bussen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Verspieder skrev:
M_M skrev:Det lär väl hända ungefär samma sak som om två personer försedda med rustning som totalt väger 100kg/st glömt att ta på sig bältet?
Så därmed kan man lika gärna tillåta allt möjligt tungt järnskrot inne i bussen?
Nej, men däremot bör man nog börja med att se till att bälteskravet efterlevs bättre av resenärerna, det är väl den enklaste metoden man kan höja säkerheten avsevärt i de scenarior du nämnt. Resultatet blir troligtvis att permobilen orsakar svåra skador eller till och med dödsfall bland resenärerna längst fram, och även på föraren om väggen bakom föraren inte är stadig nog, medan resenärerna baktill klarar sig riktigt bra.

Sidospår:
Om man ska hårddra dagens "är du lönsam lille vän"-trend i samhället så kan man cyniskt räkna på lönsamheten för olika åtgärder, och anta att det samhällsekonomiskt är lönsamt om de baktill klarar sig bättre än de framtill. Jag tänker den typiska landsvägsbussen som har låggolv mellan framdörr och mittdörr och höggolv bak, min erfarenhet är att resenärer i åldrarna 15-60 (grov uppskattning) brukar sätta sig bak medan små barn och äldre brukar sätta sig fram. Eftersom ättestupan var den samhällsekonomiskt mest lönsamma äldrevårdinrättningen och det samhällsekonomiskt investerade värdet i barn ökar med åldern så torde det vara "lönsammast" om i första hand pensionärer och i andra hand småbarn stryker med före vuxna och äldre ungdomar. :(

En lite mer vardagspolitisk synvinkel på frågan är om undvikandet av att utsätta övriga resenärer för permobil-krock-risken verkligen är bättre och/eller lönsammare än att låta permobilåkaren åka med på bussen?
Skriv svar