Nya museispårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Nya museispårvägar?

Inlägg av twr »

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3617616-ny ... gn-i-gavle

Hur går det med planerna i Gävle?

Finns det andra roliga museispårvägar som kan byggas? Sundsvall? Uppsala? Jönköping? Ulricehamn... :D

Alla de gamla spårvägsstäderna skulle gärna kunna ha korta museispår. Och vem vet, kanske blir de början på kompletta system?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Nya museispårvägar?

Inlägg av twr »

twr skrev:http://gd.se/nyheter/gavle/1.3617616-ny ... gn-i-gavle

Hur går det med planerna i Gävle?

Finns det andra roliga museispårvägar som kan byggas? Sundsvall? Uppsala? Jönköping? Ulricehamn... :D

Alla de gamla spårvägsstäderna skulle gärna kunna ha korta museispår. Och vem vet, kanske blir de början på kompletta system?
I Karlskrona talades det väl om en museispårväg för några år sedan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Om det finns någon privat aktör som vill bygga en museispårväg är det väl bara att ta kontakt med aktuell kommun. Att kommunerna skulle börja bekosta och bygga museispårvägar ser inte jag ligga inom deras område.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:Om det finns någon privat aktör som vill bygga en museispårväg är det väl bara att ta kontakt med aktuell kommun. Att kommunerna skulle börja bekosta och bygga museispårvägar ser inte jag ligga inom deras område.
Lika lite som det ligger i kommunernas område att stödja kultur som museum, teater osv menar du?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

:D
Medlem nr 266
BSB101

Inlägg av BSB101 »

bruse skrev:
BSB101 skrev:Om det finns någon privat aktör som vill bygga en museispårväg är det väl bara att ta kontakt med aktuell kommun. Att kommunerna skulle börja bekosta och bygga museispårvägar ser inte jag ligga inom deras område.
Lika lite som det ligger i kommunernas område att stödja kultur som museum, teater osv menar du?
I princip ja. Med viss insyn i min hemkommuns göranden lovar jag att det skulle kunna gå att skära både här och där utan att medborgarna påverkades negativt. Visst kan det finns skäl till att en kommun ska satsa på en museispårväg men det hamnar långt ner på min lista och att flera kommuner ska satsa ser jag ingen orsak till.
Användarens profilbild
bruse

Nya museispårvägar?

Inlägg av bruse »

Se vad bra det blev när Stockholms stad och landsting byggde Djurgårdslinjen! Tror ingen ångrar den kulturgärningen. Mer än sossarna och TKO.

Sent from my iPhone using Tapatalk
BSB101

Inlägg av BSB101 »

bruse skrev:Se vad bra det blev när Stockholms stad och landsting byggde Djurgårdslinjen! Tror ingen ångrar den kulturgärningen. Mer än sossarna och TKO.

Vad vill du säga med detta? Att om Djurgårdslinjen inte hade byggts hade vi inte fått ny spårvagnslinje i Stockholm?
Användarens profilbild
bruse

Nya museispårvägar?

Inlägg av bruse »

Framsynta politiker som satsar på kultur.

twr

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
bruse skrev:Se vad bra det blev när Stockholms stad och landsting byggde Djurgårdslinjen! Tror ingen ångrar den kulturgärningen. Mer än sossarna och TKO.

Vad vill du säga med detta? Att om Djurgårdslinjen inte hade byggts hade vi inte fått ny spårvagnslinje i Stockholm?
Är inte det en ganska rimlig slutsats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

bruse skrev: Se vad bra det blev när Stockholms stad och landsting byggde Djurgårdslinjen! Tror ingen ångrar den kulturgärningen. Mer än sossarna och TKO.
Men det som verkligen gjorde att Djurgårdslinjen blev en framgång var ju den geografiska placeringen. Det är en linje som inte bara var en museilinje utan som också hade en riktig trafikuppgift. Samtidigt har den fungerat som "vuxenupplärning" för spårvagnstvivlare. Man kan egentligen se saken som så att trafiken har vuxit så mycket att det blivit nödvändigt att starta en "riktig" spårvägslinje.

Det skulle självfallet ha blivit något helt annat om Stockholms museispårväg hade bestått av ett spår som gick från ingenting till ingenstans. I vart fall någon sträcka som ytterst få hade behov av att åka. Då hade utvecklingen garanterat blivit en helt annan. Och där ligger väl problemet i andra städer. Var kan man hitta en riktig trafikuppgift i kombination med ett besöksmål, gärna av historisk - kulturell natur i stil med många av verksamheterna ute på Djurgården. Därför att ett spår från ingenting till ingenstans i grunden enbart blir en konkurrent till Spårvägsmuseet i Malmköping. Fast mindre.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
twr

Inlägg av twr »

Claes Thure Moberg skrev:
bruse skrev: Se vad bra det blev när Stockholms stad och landsting byggde Djurgårdslinjen! Tror ingen ångrar den kulturgärningen. Mer än sossarna och TKO.
Men det som verkligen gjorde att Djurgårdslinjen blev en framgång var ju den geografiska placeringen. Det är en linje som inte bara var en museilinje utan som också hade en riktig trafikuppgift. Samtidigt har den fungerat som "vuxenupplärning" för spårvagnstvivlare. Man kan egentligen se saken som så att trafiken har vuxit så mycket att det blivit nödvändigt att starta en "riktig" spårvägslinje.

Det skulle självfallet ha blivit något helt annat om Stockholms museispårväg hade bestått av ett spår som gick från ingenting till ingenstans. I vart fall någon sträcka som ytterst få hade behov av att åka. Då hade utvecklingen garanterat blivit en helt annan. Och där ligger väl problemet i andra städer. Var kan man hitta en riktig trafikuppgift i kombination med ett besöksmål, gärna av historisk - kulturell natur i stil med många av verksamheterna ute på Djurgården. Därför att ett spår från ingenting till ingenstans i grunden enbart blir en konkurrent till Spårvägsmuseet i Malmköping. Fast mindre.
Museispårvägen i Malmö kanske är ett exempel på "från ingenstans till ingenstans"? Inget ont om den, men den är inte direkt första steget till Malmös framtida spårvägsnät.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Claes Thure Moberg skrev:Därför att ett spår från ingenting till ingenstans i grunden enbart blir en konkurrent till Spårvägsmuseet i Malmköping. Fast mindre.
Sant. Något bättre är ett spår från någonting till ingenstans, t.ex. ULJ som går från centrala Uppsala till ingenstans och verkar leva och frodas.
twr skrev:Museispårvägen i Malmö kanske är ett exempel på "från ingenstans till ingenstans"? Inget ont om den, men den är inte direkt första steget till Malmös framtida spårvägsnät.
Haha, när jag läste Claes Thure Mobergs formulering "från ingenting till ingenstans" så tänkte jag också direkt på Malmö :mrgreen:

Om man åtminstone hade spår ända till Gustav Adolfs torg så att vagnarna varit mer synliga i det stora folkvimlet (eller vad man ska säga) så hade man nog fått fler resenärer. Om jag mäter rätt på kartan så fattas det ca 600 meter spår för att nå dit, samtidigt som den nordöstra spårsnutten är 330 meter, som väl i sammanhanget är relativt onödig?

Problemet är väl att om man skulle köra vidare till Gustav Adolfs torg så skulle man troligtvis behöva antingen dubbelspår eller en ringlinje av något slag eftersom enkelspår i gatutrafik antagligen inte fungerar nåt vidare där det är tätare vägtrafik...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev: Museispårvägen i Malmö kanske är ett exempel på "från ingenstans till ingenstans"? Inget ont om den, men den är inte direkt första steget till Malmös framtida spårvägsnät.
Jag håller inte helt med om det. Den går trotsallt förbi Tekniska museet som den är en "del av" slarvigt uttryckt. Man skulle kunna säga att den går från ingenstans till någonstans och hade man byggt vidare från de två ingenstansändpunkterna till Gustav Adolfs Torg så hade man haft ett embryo.

/T
Med reservation för tyckfel.
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

Påståendet att ULJ går till Ingenstans tycker jag är fel, Vi har ju tex Fjällnora som nås med anslutande veteranbuss (från SSS) sant Varuhuset Thuns i Faringe liksom flera andra resmål utmed banan. Dessutom använder många boende utmed banan våra tåg istället för bil eller buss. /DL aktiv på Ulj
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, ursäkta att jag tog i lite väl mycket med ULJ, det finns helt klart faktiska resmål längs banan förutom Uppsala.

Jag tror ändå att banans ena ände i en så stor ort som Uppsala, och dessutom så bra läge (kanske inte riktigt nu under ombyggnadstiden på Resecentrum), gör mycket för att få resenärer.
twr

Inlägg av twr »

Se även tråden http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 14&t=33196 som heter exakt som den här tråden hette från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar