Claes Thure Moberg skrev:Därför att ett spår från ingenting till ingenstans i grunden enbart blir en konkurrent till Spårvägsmuseet i Malmköping. Fast mindre.
Sant. Något bättre är ett spår från någonting till ingenstans, t.ex. ULJ som går från centrala Uppsala till ingenstans och verkar leva och frodas.
twr skrev:Museispårvägen i Malmö kanske är ett exempel på "från ingenstans till ingenstans"? Inget ont om den, men den är inte direkt första steget till Malmös framtida spårvägsnät.
Haha, när jag läste Claes Thure Mobergs formulering "från ingenting till ingenstans" så tänkte jag också direkt på Malmö
Om man åtminstone hade spår ända till Gustav Adolfs torg så att vagnarna varit mer synliga i det stora folkvimlet (eller vad man ska säga) så hade man nog fått fler resenärer. Om jag mäter rätt på kartan så fattas det ca 600 meter spår för att nå dit, samtidigt som den nordöstra spårsnutten är 330 meter, som väl i sammanhanget är relativt onödig?
Problemet är väl att om man skulle köra vidare till Gustav Adolfs torg så skulle man troligtvis behöva antingen dubbelspår eller en ringlinje av något slag eftersom enkelspår i gatutrafik antagligen inte fungerar nåt vidare där det är tätare vägtrafik...