DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.
Båda dessa behöver iofs inte utesluta varandra, men det är nog extremt svårt att få ekonomi i att bygga om Näsbyparkgrenen till fyrskenspår och antingen skaffa speciella vagnar eller fixa omkopplingsbar kontaktledningsspänning. Hade det varit samma spårvidd så hade det varit en annan sak, då hade man kunnat köra vanlig Roslagsbana utanför rusningen och Tvärbana i rusningen, och låta Tvärbanan alltid köra (Solna-)Danderyds Sjukhus - Roslagsbanans Mörbystation och/eller Djursholms Ösby.
twr skrev:Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.
Fast om man fortfarande kan köra Roslagsbanetåg på Näsbyparkgrenen så skulle den "bara" förlora direkttågen i rusningen.

Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Jag tycker att Näsbyparksbanan ska spikas ut. Inga fyrspår här. En av anledningarna till att jag förespråkar direktlinje till tvärbanan är ju att man ska ha möjlighet att inte krypa ner i katakomberna utan åka vidare ovan jord till tex Solna eller Sundbyberg. Där går pendeltåg för vidare transport både norr- och söderut. Tar kanske lite längre tid, men det är ett obekvämt byte mindre.
Dessutom tror jag att Österskärsgrenen och Vallentunagrenen behöver all plats som är möjlig på sträckan Roslags Näsby - Stockholm Östra i framtiden.
Precis vad jag också förespråkar! Vi ska ju inte glömma att Roslagsbanan även ska ha plats med tåg till Arlanda (enligt min personliga långsiktiga investeringsplan).
M_M skrev:Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Danderyds kommun planerar för en ny ”stadskärna” med överdäckning av motorvägen och rivning av Roslagsbanans depå (depåfunktionen flyttar till Molnby och Rydbo). I samband med det slås Stocksund och Mörby samman i nytt läge, med förhoppningsvis närmare samband även med tunnelbanan och bussterminalen i Danderyds sjukhus. Då har man dragit in alla ”Näsbyparksstationer” på den gemensamma sträckan (Frescati försvann 2009). Universitetet är nog för viktig att dra in, skulle jag säga.
M_M skrev:
twr skrev:För, ärligt talat, kommer inte Tvärbanan till Universitetet ha svårt att stå sig gentemot alla andra angelägna spårprojekt i länet?
Jag greppar inte riktigt vad den grenen ska lösa för problem, fast jag har nog inte läst på tillräckligt.
Det ingår i den ursprungliga ”hästskon” från 1985 (eller gick den via Odenplan kanske?). I Dennispaketet ingick i alla fall en fortsättning av Tvärbanan från Solna till Universitetet och Ropsten, för sammankoppling med Lidingöbanan. Tidvis ritas den som en tunnel under Hagaparken och Brunnsviken. Solna stad föredrar en dragning på land via Bergshamra.
M_M skrev: Jag trodde att det alltid varit självklart att koppla eventuell Karolinskaspårväg till Tvärbanan vid Solna C.
Du måste skilja på Solna centrum (tunnelbana) och Solna station (pendeltåg). Karolinskaspårvägen ritas i allmänhet längs Solnavägen fram till Solna centrum med tunnelbana, och i bästa fall en koppling till Tvärbanan. Ditt förslag, som jag stöder, ansluter istället till pendeltågen vid Solna station (varifrån vagnarna kan fortsätta på Tvärbanan mot Solna centrum och Sundbyberg, alternativt på en återuppbyggd ”linje 15”).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Danderyds kommun planerar för en ny ”stadskärna” med överdäckning av motorvägen och rivning av Roslagsbanans depå (depåfunktionen flyttar till Molnby och Rydbo). I samband med det slås Stocksund och Mörby samman i nytt läge, med förhoppningsvis närmare samband även med tunnelbanan och bussterminalen i Danderyds sjukhus. Då har man dragit in alla ”Näsbyparksstationer” på den gemensamma sträckan (Frescati försvann 2009). Universitetet är nog för viktig att dra in, skulle jag säga.
Aha! Hoppas den där kopplingen till Danderyds sjukhus blir bra. Om man får önska så skulle separata spår eller åtminstone spårreservat för Näsbyparkgrenen vara bra. Helst bör lastprofilen för allt utom Näsbyparkgrenen vara tillräcklig för konvertering till pendeltåg, inklusive plats för så stor station.
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:För, ärligt talat, kommer inte Tvärbanan till Universitetet ha svårt att stå sig gentemot alla andra angelägna spårprojekt i länet?
Jag greppar inte riktigt vad den grenen ska lösa för problem, fast jag har nog inte läst på tillräckligt.
Det ingår i den ursprungliga ”hästskon” från 1985 (eller gick den via Odenplan kanske?). I Dennispaketet ingick i alla fall en fortsättning av Tvärbanan från Solna till Universitetet och Ropsten, för sammankoppling med Lidingöbanan. Tidvis ritas den som en tunnel under Hagaparken och Brunnsviken. Solna stad föredrar en dragning på land via Bergshamra.
Aha. Men det förklarar fortfarande inte vad den ska lösa idag? Den var säkert en bra idé ända till man pratade om spårväg Odenplan-Karolinska-Solna, med en sån spårväg ihop med spårvägifiering av fyran så minskar väl poängen med en såndär Tvärbanedragning (men den försvinner inte helt)?
twr skrev:
M_M skrev:Jag trodde att det alltid varit självklart att koppla eventuell Karolinskaspårväg till Tvärbanan vid Solna C.
Du måste skilja på Solna centrum (tunnelbana) och Solna station (pendeltåg). Karolinskaspårvägen ritas i allmänhet längs Solnavägen fram till Solna centrum med tunnelbana, och i bästa fall en koppling till Tvärbanan. Ditt förslag, som jag stöder, ansluter istället till pendeltågen vid Solna station (varifrån vagnarna kan fortsätta på Tvärbanan mot Solna centrum och Sundbyberg, alternativt på en återuppbyggd ”linje 15”).
Jo, jag är medveten om skillnaden :)

Om man ska ha med den där "hästskon" så kanske man skulle bygga både enligt "mitt" förslag som del av en modifierad hästsko och dels bygga till Solna C, och sedan fortsätta "hästskon" antingen via ombyggnad av Värtanbanan eller via nån slags länk från Valhallavägen till Ropsten som går norr om tunnelbanan till Ropsten.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev: Aha! Hoppas den där kopplingen till Danderyds sjukhus blir bra. Om man får önska så skulle separata spår eller åtminstone spårreservat för Näsbyparkgrenen vara bra. Helst bör lastprofilen för allt utom Näsbyparkgrenen vara tillräcklig för konvertering till pendeltåg, inklusive plats för så stor station.
Menar du att köra pendeltåg på Roslagsbanan?
M_M skrev: Aha. Men det förklarar fortfarande inte vad den ska lösa idag? Den var säkert en bra idé ända till man pratade om spårväg Odenplan-Karolinska-Solna, med en sån spårväg ihop med spårvägifiering av fyran så minskar väl poängen med en såndär Tvärbanedragning (men den försvinner inte helt)?
Ja, jag tror som sagt att den är mindre angelägen än många andra projekt.
M_M skrev: Om man ska ha med den där "hästskon" så kanske man skulle bygga både enligt "mitt" förslag som del av en modifierad hästsko och dels bygga till Solna C, och sedan fortsätta "hästskon" antingen via ombyggnad av Värtanbanan eller via nån slags länk från Valhallavägen till Ropsten som går norr om tunnelbanan till Ropsten.
Jag tror att man ska prioritera att knyta ihop Karolinskaspårvägen med Tvärbanan via Banvaktsvägen och Solna station. I praktiken kan Tvärbanan helt enkelt dras till Odenplan denna väg. (Skulle det funka att köra 2 * A32 på Torsgatan?)

På längre sikt kan man komplettera med länkar längs Solnavägen till Solna centrum, ”linje 15” Råsunda – Tulevägen, ”Tvärbanan” Solna – Bergshamra – Näsbypark med mera. Värtabanan är helt klart intressant. ”Linje 6” via Odenplan och Östra till Husarviken och Ropsten är en annan möjlighet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TinDrum

Inlägg av TinDrum »

Kul nyhet, men visst kommer det säkert att ta sin tid.
heasm

Inlägg av heasm »

twr skrev:Danderyds kommun planerar för en ny ”stadskärna” med överdäckning av motorvägen och rivning av Roslagsbanans depå (depåfunktionen flyttar till Molnby och Rydbo). I samband med det slås Stocksund och Mörby samman i nytt läge, med förhoppningsvis närmare samband även med tunnelbanan och bussterminalen i Danderyds sjukhus. Då har man dragit in alla ”Näsbyparksstationer” på den gemensamma sträckan (Frescati försvann 2009). Universitetet är nog för viktig att dra in, skulle jag säga.
Låter intressant! Har du några länkar till detta? På Danderyds hemsida lyckas jag inte hitta så värst mycket skrivet.

Om man fick önskedrömma skulle ju ett byte över perrong vara kul. Tunnelbanans spår i mitten och roslagsbanans spår på var sida så att att man kan byta norrgående eller södergående roslagsbana/tunnelbana över perrong. Detta kommer säkert aldrig att realiseras, men man kan alltid drömma...
twr

Inlägg av twr »

heasm skrev:
twr skrev:Danderyds kommun planerar för en ny ”stadskärna” med överdäckning av motorvägen och rivning av Roslagsbanans depå (depåfunktionen flyttar till Molnby och Rydbo). I samband med det slås Stocksund och Mörby samman i nytt läge, med förhoppningsvis närmare samband även med tunnelbanan och bussterminalen i Danderyds sjukhus. Då har man dragit in alla ”Näsbyparksstationer” på den gemensamma sträckan (Frescati försvann 2009). Universitetet är nog för viktig att dra in, skulle jag säga.
Låter intressant! Har du några länkar till detta? På Danderyds hemsida lyckas jag inte hitta så värst mycket skrivet.

Om man fick önskedrömma skulle ju ett byte över perrong vara kul. Tunnelbanans spår i mitten och roslagsbanans spår på var sida så att att man kan byta norrgående eller södergående roslagsbana/tunnelbana över perrong. Detta kommer säkert aldrig att realiseras, men man kan alltid drömma...
Några axplock från Danderyds ÖP:

*Åtgärder får inte vidtas som förhindrar en överdäckning av E18 vid Danderyds sjukhus och Mörby centrum samt en tunnelförläggning av E18 inom kommunen.
*Ett utvidgat system av kollektiva tvärförbindelser inom kommunen ska eftersträvas.
*Vid Danderyds sjukhus finns förutsättningar att på sikt utveckla en trafikknutpunkt av regional betydelse med en gemensam regional station för pendeltåg,
Roslagsbana och tunnelbana.
*Danderyds kommun har i idéskisser utrett förutsättningarna för att delvis sänka E18 samt förlägga sträckan från Mörby centrum till Danderyds kyrka under mark samt kunna bebygga området med bostäder och kommersiella lokaler. De ekonomiska möjligheterna att genomföra förslaget visade sig vara begränsade. Ett förslag som innebär att förlägga E18 i tunnel från sjukhuset fram till Enebybergsvägen har visats för kommunen. En sådan tunnelförläggning skulle minska störningarna och den barriär som E18 utgör. Om en eventuell tunnelförläggning ska finansieras med byggrätter medför den samtidigt en omfattande bebyggelseutveckling i det stråk som frigörs.

http://danderyd.se/DanderydTemplates/Page____3308.aspx
http://danderyd.se/upload/5713/kap12komm.pdf

Se sidan 46 i detta dokument där det finns en fin skiss av en tänkt stadskärna:

http://danderydsvaf.abc.villaagarforeni ... ordost.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev: Aha! Hoppas den där kopplingen till Danderyds sjukhus blir bra. Om man får önska så skulle separata spår eller åtminstone spårreservat för Näsbyparkgrenen vara bra. Helst bör lastprofilen för allt utom Näsbyparkgrenen vara tillräcklig för konvertering till pendeltåg, inklusive plats för så stor station.
Menar du att köra pendeltåg på Roslagsbanan?
Ja, i alla fall hålla möjligheterna öppna. Om jag fattat rätt så klarar hela banvallen norr om Stocksund normalspåriga tågs lastprofil (som ett arv från tiden man körde normalspåriga godsvagnar på överföringsvagnar och senare som förberedelse för eventuell framtida ombyggnad).
twr skrev:
M_M skrev: Aha. Men det förklarar fortfarande inte vad den ska lösa idag? Den var säkert en bra idé ända till man pratade om spårväg Odenplan-Karolinska-Solna, med en sån spårväg ihop med spårvägifiering av fyran så minskar väl poängen med en såndär Tvärbanedragning (men den försvinner inte helt)?
Ja, jag tror som sagt att den är mindre angelägen än många andra projekt.
Verkligen.
twr skrev:
M_M skrev:Om man ska ha med den där "hästskon" så kanske man skulle bygga både enligt "mitt" förslag som del av en modifierad hästsko och dels bygga till Solna C, och sedan fortsätta "hästskon" antingen via ombyggnad av Värtanbanan eller via nån slags länk från Valhallavägen till Ropsten som går norr om tunnelbanan till Ropsten.
Jag tror att man ska prioritera att knyta ihop Karolinskaspårvägen med Tvärbanan via Banvaktsvägen och Solna station.
Är det verkligen bra? Om man bygger Solna C - Karolinska - Odenplan så får Karolinska spårväg dels till Odenplan med alla pendeltåglinjer samt gröna banan och till Solna C med Akallabanan. Om man däremot bygger Solna Station - Karolinska - Odenplan så får man samma Odenplanbyten plus att man får även anslutning till pendeltåg vid Solna Station som man ändå har vid Odenplan.
twr skrev:I praktiken kan Tvärbanan helt enkelt dras till Odenplan denna väg.
Jag tror mer på en gren vid Solna C och/eller att Tvärbanans tåg körs till Solna Station medan "Karolinskaspårvagnar" kör på Tvärbanans spår t.ex. till Sundbybergs station, eller hur nu resandeströmmarna exakt fördelar sig.
twr skrev:(Skulle det funka att köra 2 * A32 på Torsgatan?)
Eftersom den vägen är spikrak sånär som på en mycket mjuk kurva vid Vasaparken (där man ändå inte lär bygga spårväg) så går det såklart utmärkt att köra långa tåg med vagnar som har svårt med kurvor, hälsar Captain Obvious :wink:

Om man ska till Odenplan blir det såklart en hårdare kurva. I en tråd har jag sett en idé att låta spårvägen dels ha en hållplats vid pendeltågtunnelstationens andra uppgång (som hamnar en bit från nuvarande Odenplanstationens uppgångar) och också ha hållplats vid St. Eriksplans tunnelbanestation som har en uppgång vid Torsgatans korsning med St. Eriksgatan. Läsarövning är att kolla upp var pendeltågstationens andra uppgång hamnar :wink:
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Läsarövning är att kolla upp var pendeltågstationens andra uppgång hamnar :wink:
Det är ju lätt! :cheesygrin: Fast jag ska inte avslöja...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Läsarövning är att kolla upp var pendeltågstationens andra uppgång hamnar :wink:
:mrgreen:

Jag tror det var på PV som det nyligen postades länk till Trafikverkets sida med pdf som visar allt och lite till i form av sprängskisser å sån lyx...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

twr skrev:
Då gör jag det - Hörnet Dalagatan - Vanadisvägen. Ingången blir på Dalagatan mitt emot Matteus Kyrka. Länk: http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... Dalagatan/

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inte alls nära Torsgatan.

Då får man väl köra ungefär Solnabron-Gävlegatan-St. Eriksgatan - St. Eriksplan om man absolut vill köra A32 och nå både t-banan och pendeltåg...
Skriv svar