Kantorn skrev:M_M skrev:AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.
Båda dessa behöver iofs inte utesluta varandra, men det är nog extremt svårt att få ekonomi i att bygga om Näsbyparkgrenen till fyrskenspår och antingen skaffa speciella vagnar eller fixa omkopplingsbar kontaktledningsspänning. Hade det varit samma spårvidd så hade det varit en annan sak, då hade man kunnat köra vanlig Roslagsbana utanför rusningen och Tvärbana i rusningen, och låta Tvärbanan alltid köra (Solna-)Danderyds Sjukhus - Roslagsbanans Mörbystation och/eller Djursholms Ösby.
twr skrev:Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.
Fast om man fortfarande kan köra Roslagsbanetåg på Näsbyparkgrenen så skulle den "bara" förlora direkttågen i rusningen.
Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Jag tycker att Näsbyparksbanan ska spikas ut. Inga fyrspår här. En av anledningarna till att jag förespråkar direktlinje till tvärbanan är ju att man ska ha möjlighet att
inte krypa ner i katakomberna utan åka vidare ovan jord till tex Solna eller Sundbyberg. Där går pendeltåg för vidare transport både norr- och söderut. Tar kanske lite längre tid, men det är ett obekvämt byte mindre.
Dessutom tror jag att Österskärsgrenen och Vallentunagrenen behöver all plats som är möjlig på sträckan Roslags Näsby - Stockholm Östra i framtiden.
Precis vad jag också förespråkar! Vi ska ju inte glömma att Roslagsbanan även ska ha plats med tåg till Arlanda (enligt min personliga långsiktiga investeringsplan).
M_M skrev:Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Danderyds kommun planerar för en ny ”stadskärna” med överdäckning av motorvägen och rivning av Roslagsbanans depå (depåfunktionen flyttar till Molnby och Rydbo). I samband med det slås Stocksund och Mörby samman i nytt läge, med förhoppningsvis närmare samband även med tunnelbanan och bussterminalen i Danderyds sjukhus. Då har man dragit in alla ”Näsbyparksstationer” på den gemensamma sträckan (Frescati försvann 2009). Universitetet är nog för viktig att dra in, skulle jag säga.
M_M skrev:twr skrev:För, ärligt talat, kommer inte Tvärbanan till Universitetet ha svårt att stå sig gentemot alla andra angelägna spårprojekt i länet?
Jag greppar inte riktigt vad den grenen ska lösa för problem, fast jag har nog inte läst på tillräckligt.
Det ingår i den ursprungliga ”hästskon” från 1985 (eller gick den via Odenplan kanske?). I Dennispaketet ingick i alla fall en fortsättning av Tvärbanan från Solna till Universitetet och Ropsten, för sammankoppling med Lidingöbanan. Tidvis ritas den som en tunnel under Hagaparken och Brunnsviken. Solna stad föredrar en dragning på land via Bergshamra.
M_M skrev:
Jag trodde att det alltid varit självklart att koppla eventuell Karolinskaspårväg till Tvärbanan vid Solna C.
Du måste skilja på Solna centrum (tunnelbana) och Solna station (pendeltåg). Karolinskaspårvägen ritas i allmänhet längs Solnavägen fram till Solna centrum med tunnelbana, och i bästa fall en koppling till Tvärbanan. Ditt förslag, som jag stöder, ansluter istället till pendeltågen vid Solna station (varifrån vagnarna kan fortsätta på Tvärbanan mot Solna centrum och Sundbyberg, alternativt på en återuppbyggd ”linje 15”).