Passande reklam på denna linje
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Passande reklam på denna linje
Bromma, 2011-06-10

Re: Passande reklam på denna linje
Här skulle jag vilja ha en "Gilla"-knapp.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
håller medbruse skrev:Här skulle jag vilja ha en "Gilla"-knapp.

rolig vardagsbild
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
He, he, det där är min gamla busslinje. Tog mig en sekund att begripa. Trodde först att du antydde till flertalet stölder i Spånga Centrum.
Även min gamla hemlinje från Mariehällstiden. Då hette det dock 90000 (inte busslinjen alltså...)
Professionell tyckare
Appropå det bytet så var det föräldrar till en bekant till mig som tyckte att det var så svårt att lära sig att ringa 112 i stället för 90 000. Jag kunde inte låta bli att ge dem en enkel minnesregel. De bodde på nån gata som hade med bär att göra, för enkelhets skull konkelbärsvägen 112. Bad dem i alla fall titta på husnumret för att komma ihåg.Kantorn skrev:Även min gamla hemlinje från Mariehällstiden. Då hette det dock 90000 (inte busslinjen alltså...)
/T
Med reservation för tyckfel.
Man kan ju undra varför det var 90000 från början. Det sista man vill när man står mitt i ett brinnande hus är ju att räkna nollor.
Nästan alla abonnentnummer var femsiffriga. Alla televerkets "direktnummer" hade nummer 90XXX. En del har det fortfarande - 90510 till exempel.TinDrum skrev:Man kan ju undra varför det var 90000 från början. Det sista man vill när man står mitt i ett brinnande hus är ju att räkna nollor.
Dessutom var televerket ett statligt verk, inte en seviceinrättning. De fick bestämma som de ville, och gjorde också det.
Professionell tyckare
Dessutom struntar fasta nätet i om man slår för många siffror på slutet. Det gick alltså bra att slå 900000 eller 9000000000000, man kom ändå fram.
- Kristofer
- Kontakt:
Dessutom var 0 den snabbaste siffran, eftersom den låg först på nummerskivan. Det var snarare 9:an som var problemet, då var man ju tvungen att snurra skivan maximalt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nian hade väl fördelen att det var den enda siffra man inte kunde råka slå av misstag om man "tappade tag" om nummerskivan eller bromsade upp den medan den rörde sig, eller om nummerskivan allmänt strulade. Minst risk för felringning om en nia ingick alltså.
Men om nummerskivan allmänt strulade så fick man inte ringa 90000... trist om man fick vård försent pga trasig nummerskiva. Fast i och för sig - även dagens telefoner kan krångla.M_M skrev:Nian hade väl fördelen att det var den enda siffra man inte kunde råka slå av misstag om man "tappade tag" om nummerskivan eller bromsade upp den medan den rörde sig, eller om nummerskivan allmänt strulade. Minst risk för felringning om en nia ingick alltså.
Professionell tyckare
Kantorn skrev:Men om nummerskivan allmänt strulade så fick man inte ringa 90000... trist om man fick vård försent pga trasig nummerskiva. Fast i och för sig - även dagens telefoner kan krångla.M_M skrev:Nian hade väl fördelen att det var den enda siffra man inte kunde råka slå av misstag om man "tappade tag" om nummerskivan eller bromsade upp den medan den rörde sig, eller om nummerskivan allmänt strulade. Minst risk för felringning om en nia ingick alltså.
Det gick visst, och går fortfarande. Prova att slå två gånger på klykan, paus, slå två gånger, paus och slå tre gånger. Då gör du samma sak som nummersikvan gjorde. Det gick alltså rent tekniskt att slå tio gånger i rask följd (ungefär så lång tid som det tog för skivan att rotera) följt av fyra ensliga slag med en liten paus mellan (motsvarande den tid det tog för skivan att snurra tillbaka från fingerläget.
Antalet pulser utgörs av den siffra du vill slå + 1. 0 pulser är så svåra att detektera nämligen.
/T
Med reservation för tyckfel.
Dagens telefoner har nog klart större felfrekvens.
Två nummerskivetelefonexempel:
En tekniker som jobbar på Skanova, Relacom, Flextronics eller vad de som jobbar med fasta nätet för tillfälligt heter har berättat om en tant som felanmält att telefonen fastnat (!!!) fast det gick bra att ringa med den. Efter att hon fått argumentera en del för att övertyga kundtjänst om att någon tekniker verkligen behöver komma ut så såg då denne tekniker att ett åsknedslag gjort att det blivit överslag mellan telefonens chassie och frysboxlocket som den stod på, och det hade slagit över så hårt att telefonen hade svetsats fast i locket, men telefonen fungerade fortfarande
Jag minns inte var jag läste det, men någon hade köpt en nummerskivetelefon på loppis att låta barn leka med, och hade börjat med att köra den i diskmaskinen (!!) för att få bort smuts som är onyttigt för barn att få i sig. Sen hade ungarna släpat runt telefonen, typ dragit den i sladden i trappor å sånt. Den som köpt telefonen fick sen för sig att prova att koppla in den, och den funkade alldeles utmärkt.
Tyvärr så har kolkornsmikrofonen rätt rutten ljudkvalité med dagens mått.
Om man vill ha en riktigt bra telefon för fasta nätet så är nog televerkets första med knappar bland det bästa man kan hitta. OBS att dessa finns i flera utföranden. En modell har bara 10 knappar och har bara pulsval, det tar tid att slå numren, det går inte att använda talsvartjänster där man slår siffror och inte heller plustjänster. Undvik om den ska vara till nåt annat än bara att svara i. Den vanligaste har 13 knappar och funkar med "allt". I teorin fanns även en med 12 knappar som har tonval men ingen R-knapp. Jag har bara sett den på bild, och då är ändå telefoner ett av mina specialintressen/samlarmanier
. Dessa telefoner fanns både som bordstelefon och väggtelefon. Bordsmodellen hade oftast svart lur så det var bara en enda plastdel man bytte om man ville byta färg. Jag hade ett par extra skal till en sån telefon, jag minns att jag satte på rött skal till jul och gult till påsk mest för att driva med trenden med utbytbara skal på mobiltelefoner som fanns för ca 10 år sen 
Två nummerskivetelefonexempel:
En tekniker som jobbar på Skanova, Relacom, Flextronics eller vad de som jobbar med fasta nätet för tillfälligt heter har berättat om en tant som felanmält att telefonen fastnat (!!!) fast det gick bra att ringa med den. Efter att hon fått argumentera en del för att övertyga kundtjänst om att någon tekniker verkligen behöver komma ut så såg då denne tekniker att ett åsknedslag gjort att det blivit överslag mellan telefonens chassie och frysboxlocket som den stod på, och det hade slagit över så hårt att telefonen hade svetsats fast i locket, men telefonen fungerade fortfarande

Jag minns inte var jag läste det, men någon hade köpt en nummerskivetelefon på loppis att låta barn leka med, och hade börjat med att köra den i diskmaskinen (!!) för att få bort smuts som är onyttigt för barn att få i sig. Sen hade ungarna släpat runt telefonen, typ dragit den i sladden i trappor å sånt. Den som köpt telefonen fick sen för sig att prova att koppla in den, och den funkade alldeles utmärkt.

Tyvärr så har kolkornsmikrofonen rätt rutten ljudkvalité med dagens mått.
Om man vill ha en riktigt bra telefon för fasta nätet så är nog televerkets första med knappar bland det bästa man kan hitta. OBS att dessa finns i flera utföranden. En modell har bara 10 knappar och har bara pulsval, det tar tid att slå numren, det går inte att använda talsvartjänster där man slår siffror och inte heller plustjänster. Undvik om den ska vara till nåt annat än bara att svara i. Den vanligaste har 13 knappar och funkar med "allt". I teorin fanns även en med 12 knappar som har tonval men ingen R-knapp. Jag har bara sett den på bild, och då är ändå telefoner ett av mina specialintressen/samlarmanier

Det där roade man sig med ibland. Men att det går fortfarande är en sanning med modifikation. Det går på många ställen. Men jag ringer "fasttelefoni" med Comhem och där funkar det inte. (Och inte antika telefoner heller.) Och det samma gäller säkert de flesta företagsväxlar. Klarar verkligen moderna Telia-växlar puls-ringning?2763 skrev:Det gick visst, och går fortfarande. Prova att slå två gånger på klykan, paus, slå två gånger, paus och slå tre gånger. Då gör du samma sak som nummersikvan gjorde. Det gick alltså rent tekniskt att slå tio gånger i rask följd (ungefär så lång tid som det tog för skivan att rotera) följt av fyra ensliga slag med en liten paus mellan (motsvarande den tid det tog för skivan att snurra tillbaka från fingerläget.
Antalet pulser utgörs av den siffra du vill slå + 1. 0 pulser är så svåra att detektera nämligen.
/T
(Comhem är det billigaste fasta abonnemang man kan ha, om man kan ha det.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det fasta nätet klarar garanterat pulsval, det finns nog många gamla antika telefoner utspridda. Dessutom kan det nog finnas en icke försumbar andel "maskiner som ringer" i form av t.ex. larmuppringare och liknande som är dyrt att byta ut.