DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna
Det som är det intressanta är att SL och Staden gjort en gemensam utredning som tydligt beskriver det vi här på forumet diskuterat ett antal gånger. Det finns klart och tydligt underlag för att bygga spårväg med dagens stombusslinjer som grund. Vidare att placeringen av spår i gaturummer är avgörande, med ett antal exempel som visa på olika lösningar främst från utlandet. Det gäller att få upp hastigheterna för att verkligen få fram effekterna. Vidare blir gestaltningen i gaturummet bättre med ex gräs i stället för asfalt. Vi får dagligen positiva reaktioner till hur bekvvämt mm det är att åka spårvagn. Dess tydlighet gör att fler kan lättare hitta rätt.
Att bygga ut nätet i olika etapper är även det klokt för att inte "hela" staden blir en byggplats även om bygget tar längre tid.
/Stefan
Att bygga ut nätet i olika etapper är även det klokt för att inte "hela" staden blir en byggplats även om bygget tar längre tid.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Riktigt i den bemärkelsen och det väl var min slutsats av den långa utläggningen att det endast är blåa linjen vi nästan har att arbeta med, eftersom de andra alternativen endast till liten del minskar belastningen på de tunga delarna av tunnelbanesystemet; det blir för dyrt att fortsätta spårvägsförbindelserna in till stan - vilket är det som behövs på sikt. Den bästa stategin till dess är ju alltså att satsa på att avlasta innerstaden med spårväg och bygga bättre tvärförbindelser. Problemet som sagt med en tunnelbana ut till Tyresö är att fördelen för sträckan Gullmarsplan-Tyresö blir rätt liten. Egentligen kan man nöja sig med att dra en sådan gren på tunnelbanan till Gullmarsplan. Alla får ju ändå nästan göra ett byte om man drar vidare tunnelbanan till Tyresö Centrum. Det blir alltså en tung utgift med rätt liten trafikantnytta.AdrianLangemar skrev:Att bygga spårväg till Tyresö blir inte bättre ur kapacitetssynpunkt än tunnelbana eftersom alla ändå måste byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (förutom de som ska med Tvärbanan eller 4:an, men de flesta av dessa resenärer byter till dessa linjer även om det blir tunnelbana till Tyresö). Bygger man tunnelbana finns för övrigt alltid möjligheten att göra en avgrening från Blå linjens Nackaförlängning.spårlasse skrev:Jag tror själv Tyresö exempelvis kan vara ett alternativ att bygga ut tunnelbana till. Men även där blir ju lite av problemet att inte så väldigt många bor centralt - även om det vore betydligt bättre än att bygga ut tunnelbanan enkom till Nacka - min poäng är att en enskild busslinje måste nästan ha tillräckligt med underlag för att motivera spårförbindelse om det ska vara någon idé. I annat fall försämrar vi ju snare bytesmöjligheterna. En Tyresögren bygger ju också nästan på att man kan förlänga tunnelbanan dit. Men det är frågan om det går längre, efter den expansion som skett längs Skarpnäcksgrenen. Alltså återstår spårväg. Den bästa linjen skulle nog då inte egentlgen vara till Tyresö - även om man kan göra en avstickare dit, utan till Brandbergen. Där bor nämligen nästan alla kring ett stråk med rätt många bussar i högtrafik och där underlaget på de linjer som går annan sträcka för själva "delsträckan" är rätt liten. 806-807-818 har tillsammans drygt 30 avgångar i maxtimmen, vilket borde bli omkring 1500 passagerae. Men samtidigt blir ju inte effekten egentligen så bra av spårförbindelse där, eftersom ändå avstånden är så långa och vägen så bra. Tidsvinsten blir alltså rätt marginell.
Frågan är vilken som är den bästa lösningen för att öka kapacitén mellan närförort-innerstad?spårlasse skrev:Riktigt i den bemärkelsen och det väl var min slutsats av den långa utläggningen att det endast är blåa linjen vi nästan har att arbeta med, eftersom de andra alternativen endast till liten del minskar belastningen på de tunga delarna av tunnelbanesystemet; det blir för dyrt att fortsätta spårvägsförbindelserna in till stan - vilket är det som behövs på sikt. Den bästa stategin till dess är ju alltså att satsa på att avlasta innerstaden med spårväg och bygga bättre tvärförbindelser. Problemet som sagt med en tunnelbana ut till Tyresö är att fördelen för sträckan Gullmarsplan-Tyresö blir rätt liten. Egentligen kan man nöja sig med att dra en sådan gren på tunnelbanan till Gullmarsplan. Alla får ju ändå nästan göra ett byte om man drar vidare tunnelbanan till Tyresö Centrum. Det blir alltså en tung utgift med rätt liten trafikantnytta.AdrianLangemar skrev:Att bygga spårväg till Tyresö blir inte bättre ur kapacitetssynpunkt än tunnelbana eftersom alla ändå måste byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (förutom de som ska med Tvärbanan eller 4:an, men de flesta av dessa resenärer byter till dessa linjer även om det blir tunnelbana till Tyresö). Bygger man tunnelbana finns för övrigt alltid möjligheten att göra en avgrening från Blå linjens Nackaförlängning.
Jag tror seriöst på en ny tunnel i första hand Gullmarsplan-Slussen, eller tunnel på delsträckan Medborgarplatsen-Slussen. Söder om Medborgarplatsen är vägen bred nog för helt separerade spårfiler, sånär som på en snutt vid Skanstull som vid behov kan åtgärdas genom inlösning av östligaste delen av Åhlenshuset (om jag minns rätt). Spårvagnar här som kan köra hyggligt fort och stäng gärna tunnelbanestationerna så får tunnelbanan bättre fart.
Det här tycker jag låter som en mycket rimlig strategi. Och mitt intryck är att Stomnätsstrategin faktiskt innehåller det strategiska tänkande som så väl behövs. Detaljerna kan vi alltid diskutera, men ambitionerna tycker jag är helt rätt. Vad jag förstår ska det komma en "del 2" som omfattar hela Stockholms län. Det blir intressant att se vad den innehåller. Jag hoppas på bland annat Roslagbana till Arlanda.HSS F2 skrev: Ett rimligt mål för Stockholm är:
1. Bygg ut tunnelbanan till stadsdelar där det behövs, Nacka är ett exempel.
2. Undersök möjligheten att kombinera Saltsjöbanan med light rail (tågen går till Slussen, light rail-trafik går inte dit p.g.a enkelspåret utan öppnar andra direktförbindelser).
3. Ett täckande spårvägssystem i innerstaden krävs för effektiva transporter och som komplement till tunnelbanan. Spårvägen används som ett verktyg för att öka den spårburna täckningsgraden och ger hög standard även för gatuplanstrafik.
4. Lidingöbanan och ev även Nockebybanan integreras med spårvägsnätet, d.v.s vagnarna fortsätter in mot de centrala delarna istället för att vända i Ropsten och Alvik.
5. Busslinjer som är tunga men saknar underlag för spårväg ställs om till trådbuss som framförs i ett BRT-system. Principen är att linjer som trafikeras med ledbussar största delen av tiden blir trådbuss-BRT.
6. Övriga busslinjer uppgraderas med ökad framkomlighet genom prioritering och bussfiler. Dessa linjer är generellt sådana som trafikeras med 12-metersbussar.
Dessa är exempel på projekt som bör ingå i målbilden. Det innebär att slutmålet blir detta. På vägen dit sker etappvis utbyggnad, även inom samma etappmål.
Ett spårvägssystem i innerstaden bör inledas med två projekt: förlängning av Spårväg City till Centralen och Ropsten för koppling till Lidingöbanan samt omställning av stombuss 4 till spårväg. Dessa två projekt bör initieras parallellt. I samband med detta bör även Projekt Nacka, d.v.s T-banans förlängning initieras. Det är tre projekt som således bör utgöra en första etapp.
Intressant tanke, men jag är tveksam. Nockebybanans byte till tunnelbanan i Alvik håller ju mycket hög klass. Spårväg på befintlig Tranebergsbro torde vara svårt att få plats med. Vilka fler möjligheter finns det?HSS F2 skrev: I en senare etapp undersöks möjligheten att koppla in bl.a Nockebybanan till innerstadsnätet, d.v.s förutom dagens omstigning till tunnelbana införs direkttrafik in i Stockholm. Detta är dock inte avsett att konkurrera med T-banan utan i.s.f tittar man på alternativa sträckningar, idén är att öka täckningsgraden.
Detta kan vara i form av "linje 2" som kan fortsätta från Solna centrum mot Sundbyberg via Tvärbanan (en senare återuppbyggnad via Råsunda kan ju också vara intressant). Linje 15:s historiska sträckning längs Uppsalavägen torde dock vara mindre intressant.HSS F2 skrev: En återinförd linje 15 till Sundbyberg är också ett tänkbart projekt som jag ser det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är som sagt intressant att även Stockholm kommun är med på spåret den här gången. Känslan tidigare har ju (åtminstone för mig) varit att SL gjorde upp tänkbara planer, men så har Stockholm kommun satt sig på tvären.Stefan Widén skrev:Det som är det intressanta är att SL och Staden gjort en gemensam utredning som tydligt beskriver det vi här på forumet diskuterat ett antal gånger. Det finns klart och tydligt underlag för att bygga spårväg med dagens stombusslinjer som grund. Vidare att placeringen av spår i gaturummer är avgörande, med ett antal exempel som visa på olika lösningar främst från utlandet. Det gäller att få upp hastigheterna för att verkligen få fram effekterna. Vidare blir gestaltningen i gaturummet bättre med ex gräs i stället för asfalt. Vi får dagligen positiva reaktioner till hur bekvvämt mm det är att åka spårvagn. Dess tydlighet gör att fler kan lättare hitta rätt.
/Stefan
Det återstår som sagt mycket planering av placeringen av spåren. På dagens linje 4, som ju ligger längst fram i planeringen, går det lägga sig på klart olika ambitionsnivåer. Från att i princip lägga ner spår där dagens gummihjul rullar till ett mycket omfattade gestaltningsprogram. Grässpår känns (i dagsläget för mig) i första hand möjligt i Valhallavägen, Odengatan och Ringvägen. Det skulle dock vara modigt tanken på grässpår även skulle våga provas på till exempel Långholmsgatan.
En återinförd linje 15 till Sundbyberg är också ett tänkbart projekt som jag ser det.HSS F2 skrev:
[/quote="twr"]Detta kan vara i form av "linje 2" som kan fortsätta från Solna centrum mot Sundbyberg via Tvärbanan (en senare återuppbyggnad via Råsunda kan ju också vara intressant). Linje 15:s historiska sträckning längs Uppsalavägen torde dock vara mindre intressant.[/quote]
Varför inte det, linje 15 var smockfull redan på 50-talet, det har byggts mycket sedan dess t ex norr om Haga Norra, det existerar ingen tunnelbana öster om Filmstaden (nästan i Sundbyberg) och Råsundavägen, som i öster numera heter något annat, är en bred boulevard som möjliggör snabb framfart med spårvagn. Med säckslutstation i Tulegatan (som redan har gräs i mitten och bara saknar spår), kan via en hpl byta mellan T-Duvbo och T-Näckrosen på de olika Järvabanorna. En ordentlig infartsparkering vid Linvävaretorpet skulle förmodligen generera tusentals resande på linjen (inte bara morgon och kväll) och Odenplan - Norra Bantorget är lika saknat sedan 50 år! Även det här är "tvärförbindelser" som saknas!
/Göran
twr skrev:Detta kan vara i form av "linje 2" som kan fortsätta från Solna centrum mot Sundbyberg via Tvärbanan (en senare återuppbyggnad via Råsunda kan ju också vara intressant). Linje 15:s historiska sträckning längs Uppsalavägen torde dock vara mindre intressant.HSS F2 skrev: En återinförd linje 15 till Sundbyberg är också ett tänkbart projekt som jag ser det.
Du missförstår mig. Jag skrev ju att en återuppbyggd linje 15 kan vara intressant. Bara inte just delen längs Uppsalavägen, mellan Norrtull och Haga norra. Här finns det hursomhelst ingen plats med Norra Kyrkogården, Uppsalavägen/E4 och Hagaparken. Snarare borde en återuppstånden linje 15 utnyttja den (eventuellt) planerade spårvägen längs Solnavägen ("Karolinskaspårvägen") för att ta sig in till lämplig punkt i centrala Stockholm.hgsldf skrev: Varför inte det, linje 15 var smockfull redan på 50-talet, det har byggts mycket sedan dess t ex norr om Haga Norra, det existerar ingen tunnelbana öster om Filmstaden (nästan i Sundbyberg) och Råsundavägen, som i öster numera heter något annat, är en bred boulevard som möjliggör snabb framfart med spårvagn. Med säckslutstation i Tulegatan (som redan har gräs i mitten och bara saknar spår), kan via en hpl byta mellan T-Duvbo och T-Näckrosen på de olika Järvabanorna. En ordentlig infartsparkering vid Linvävaretorpet skulle förmodligen generera tusentals resande på linjen (inte bara morgon och kväll) och Odenplan - Norra Bantorget är lika saknat sedan 50 år! Även det här är "tvärförbindelser" som saknas!
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Du missförstår mig. Jag skrev ju att en återuppbyggd linje 15 kan vara intressant. Bara inte just delen längs Uppsalavägen, mellan Norrtull och Haga norra. Här finns det hursomhelst ingen plats med Norra Kyrkogården, Uppsalavägen/E4 och Hagaparken. Snarare borde en återuppstånden linje 15 utnyttja den (eventuellt) planerade spårvägen längs Solnavägen ("Karolinskaspårvägen") för att ta sig in till lämplig punkt i centrala Stockholm.[/quote]hgsldf skrev: Varför inte det, linje 15 var smockfull redan på 50-talet, det har byggts mycket sedan dess t ex norr om Haga Norra, det existerar ingen tunnelbana öster om Filmstaden (nästan i Sundbyberg) och Råsundavägen, som i öster numera heter något annat, är en bred boulevard som möjliggör snabb framfart med spårvagn. Med säckslutstation i Tulegatan (som redan har gräs i mitten och bara saknar spår), kan via en hpl byta mellan T-Duvbo och T-Näckrosen på de olika Järvabanorna. En ordentlig infartsparkering vid Linvävaretorpet skulle förmodligen generera tusentals resande på linjen (inte bara morgon och kväll) och Odenplan - Norra Bantorget är lika saknat sedan 50 år! Även det här är "tvärförbindelser" som saknas!
/Göran
Nej,nej, Du missförstår mig, jag förordar ju att man skall<överväga att köra linje 15, i huvudsak som på den tiden, inklusive i kanten av Hagaparken!
/Göran
Okej, då missförstod vi varann!hgsldf skrev:Nej,nej, Du missförstår mig, jag förordar ju att man skall<överväga att köra linje 15, i huvudsak som på den tiden, inklusive i kanten av Hagaparken!twr skrev:Du missförstår mig. Jag skrev ju att en återuppbyggd linje 15 kan vara intressant. Bara inte just delen längs Uppsalavägen, mellan Norrtull och Haga norra. Här finns det hursomhelst ingen plats med Norra Kyrkogården, Uppsalavägen/E4 och Hagaparken. Snarare borde en återuppstånden linje 15 utnyttja den (eventuellt) planerade spårvägen längs Solnavägen ("Karolinskaspårvägen") för att ta sig in till lämplig punkt i centrala Stockholm.hgsldf skrev: Varför inte det, linje 15 var smockfull redan på 50-talet, det har byggts mycket sedan dess t ex norr om Haga Norra, det existerar ingen tunnelbana öster om Filmstaden (nästan i Sundbyberg) och Råsundavägen, som i öster numera heter något annat, är en bred boulevard som möjliggör snabb framfart med spårvagn. Med säckslutstation i Tulegatan (som redan har gräs i mitten och bara saknar spår), kan via en hpl byta mellan T-Duvbo och T-Näckrosen på de olika Järvabanorna. En ordentlig infartsparkering vid Linvävaretorpet skulle förmodligen generera tusentals resande på linjen (inte bara morgon och kväll) och Odenplan - Norra Bantorget är lika saknat sedan 50 år! Även det här är "tvärförbindelser" som saknas!
/Göran
/Göran

Jag tror att spårväg i Råsundavägen och Tulegatan är mer angelägen än längs Uppsalavägen. Och jag tror att det blir svårt att genomföra med tanke på att Hagaparken ingår i Nationalstadsparken. Men jag kan naturligtvis ha fel. Hursomhelst vara det synd att man lade ner linje 15 (1959 var det, va?).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Stämmer, jag började i mitt första skolår i Haga Skola -59, vid grindarna i Haga Norra. Det hette Enhetsskola på den den tiden!
Det måste finnas plats mellan Uppsalavägen och Hagaparken även i dag!
/Göran
Det måste finnas plats mellan Uppsalavägen och Hagaparken även i dag!
/Göran
Om man någonsin skulle bygga spårväg Tulegatan-Råsundavägen i Solna så vore det väl i princip självklart att ansluta till nuvarande Tvärbanebygge. Vad sägs om en länk från korsningen Tulegatan-Råsundavägen som går Mariagatan och sen över en yta som verkar vara icke-väg fram till Svetsaregatan?
För att visionera vidare ute i utopierna - undrar hur man i så fall bäst bygger spår från Odenplan och norrut? Givetvis via Karolinska men bör man sen sikta på att nå Solna C (och därmed bara nå Tvärbanan direkt) eller bör man sikta mot pendeltågstationen Solna? I så fall vore kanske Solnavägen - Banvaktsvägen - spår där det idag inte är väg (enligt kartan - i praktiken verkar det vara gångväg eller liknande) - spår i nuvarande koloniområde på östra sidan av Viktoriagatan fram till Frösundaleden och till Solna station?
P.S. appropå koloniområde - varje gång någon klagar över att t.ex. järnvägsområden är fula så dra upp kolonilotter! Det är nog bland det fulaste som finns i stadsmiljöer.
Det verkar dessutom vara kolonilottmässigt att ha spårtrafik invid kolonilotterna så det är väl bara logiskt att dra spårväg tvärs genom det där koloniområdet
För att visionera vidare ute i utopierna - undrar hur man i så fall bäst bygger spår från Odenplan och norrut? Givetvis via Karolinska men bör man sen sikta på att nå Solna C (och därmed bara nå Tvärbanan direkt) eller bör man sikta mot pendeltågstationen Solna? I så fall vore kanske Solnavägen - Banvaktsvägen - spår där det idag inte är väg (enligt kartan - i praktiken verkar det vara gångväg eller liknande) - spår i nuvarande koloniområde på östra sidan av Viktoriagatan fram till Frösundaleden och till Solna station?
P.S. appropå koloniområde - varje gång någon klagar över att t.ex. järnvägsområden är fula så dra upp kolonilotter! Det är nog bland det fulaste som finns i stadsmiljöer.
Det verkar dessutom vara kolonilottmässigt att ha spårtrafik invid kolonilotterna så det är väl bara logiskt att dra spårväg tvärs genom det där koloniområdet

Jag är bara lat, men... Har du inte lust att rita en karta, eller bara några streck på valfri karttjänst på nätet?M_M skrev:Om man någonsin skulle bygga spårväg Tulegatan-Råsundavägen i Solna så vore det väl i princip självklart att ansluta till nuvarande Tvärbanebygge. Vad sägs om en länk från korsningen Tulegatan-Råsundavägen som går Mariagatan och sen över en yta som verkar vara icke-väg fram till Svetsaregatan?

Kolonilotter tycker jag är fint, men det är ju bara en smaksak!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enirokartatwr skrev:Jag är bara lat, men... Har du inte lust att rita en karta, eller bara några streck på valfri karttjänst på nätet?![]()
OBS att det var inte jag som från början föreslog en återbyggnad av ungefär gamla linje 15. Jag la däremot till den sydvästra snutten för att nå Tvärbanan även i närheten av Sundbybergs station och inte bara vid Solna station. Dessutom fantiserade jag ihop en sträcka ner mot Karolinska som kanske inte alls är lämplig. Bättre är kanske att använda Solnavägen hela vägen från Karolinska upp till Råsundavägen, med grand junction mot tvärbanan vid Frösundaleden, och kanske eller kanske inte skippa Råsundaleden öster om Solnavägen? En variant skulle också vara att skippa den sista nordvästra delen av Tulegatan och svänga av mot sydväst t.ex. på Starrbäcksgatan eller Fredsgatan, för att täcka in fler flerfamiljhus vid linjens ände?
Spännande. Vore ju kul om man kunde fortsätta från Tulegatan fram till Tvärbanan i Rissne. Men behovet av en sådan förbindelse är nog begränsad.M_M skrev:Enirokartatwr skrev:Jag är bara lat, men... Har du inte lust att rita en karta, eller bara några streck på valfri karttjänst på nätet?![]()
OBS att det var inte jag som från början föreslog en återbyggnad av ungefär gamla linje 15. Jag la däremot till den sydvästra snutten för att nå Tvärbanan även i närheten av Sundbybergs station och inte bara vid Solna station. Dessutom fantiserade jag ihop en sträcka ner mot Karolinska som kanske inte alls är lämplig. Bättre är kanske att använda Solnavägen hela vägen från Karolinska upp till Råsundavägen, med grand junction mot tvärbanan vid Frösundaleden, och kanske eller kanske inte skippa Råsundaleden öster om Solnavägen? En variant skulle också vara att skippa den sista nordvästra delen av Tulegatan och svänga av mot sydväst t.ex. på Starrbäcksgatan eller Fredsgatan, för att täcka in fler flerfamiljhus vid linjens ände?
Däremot, oavsett om man bygger "linje 15" eller ej är väl det här ett bra sätt att koppla ihop Karolinskaspårvägen med Tvärbanan? NKS får förbindelse med pendeltåg och man slipper en liten "blindtarm" på Tvärbanan. För, ärligt talat, kommer inte Tvärbanan till Universitetet ha svårt att stå sig gentemot alla andra angelägna spårprojekt i länet?
När det väl är dags ser jag hellre Kantorns favoritförslag (?) att dra Tvärbanan till Näsbypark och därmed frigöra spårkapacitet till Roslagsbanans tyngre grenar. Kombinerar vi det med Roslagsbanan i tunnel till Odenplan och vidare söderut så börjar vi få ett riktigt bra system.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.twr skrev:När det väl är dags ser jag hellre Kantorns favoritförslag (?) att dra Tvärbanan till Näsbypark och därmed frigöra spårkapacitet till Roslagsbanans tyngre grenar. Kombinerar vi det med Roslagsbanan i tunnel till Odenplan och vidare söderut så börjar vi få ett riktigt bra system.
Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.twr skrev:När det väl är dags ser jag hellre Kantorns favoritförslag (?) att dra Tvärbanan till Näsbypark och därmed frigöra spårkapacitet till Roslagsbanans tyngre grenar. Kombinerar vi det med Roslagsbanan i tunnel till Odenplan och vidare söderut så börjar vi få ett riktigt bra system.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Och för de tusentalstwr skrev:Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.twr skrev:När det väl är dags ser jag hellre Kantorns favoritförslag (?) att dra Tvärbanan till Näsbypark och därmed frigöra spårkapacitet till Roslagsbanans tyngre grenar. Kombinerar vi det med Roslagsbanan i tunnel till Odenplan och vidare söderut så börjar vi få ett riktigt bra system.

Skämt åsido - det har ju länge gått buss mellan just Solna och Djursholm. Kanske dags för pension? Och spårväg? Det är anledningen till mitt "favoritförslag".
Professionell tyckare
Jag trodde att det alltid varit självklart att koppla eventuell Karolinskaspårväg till Tvärbanan vid Solna C.twr skrev:Däremot, oavsett om man bygger "linje 15" eller ej är väl det här ett bra sätt att koppla ihop Karolinskaspårvägen med Tvärbanan? NKS får förbindelse med pendeltåg och man slipper en liten "blindtarm" på Tvärbanan.
Jag greppar inte riktigt vad den grenen ska lösa för problem, fast jag har nog inte läst på tillräckligt.twr skrev:För, ärligt talat, kommer inte Tvärbanan till Universitetet ha svårt att stå sig gentemot alla andra angelägna spårprojekt i länet?
Att dra Tvärbanan över till Danderyd blir verkligen "SL-Tvärbana"-mässigt, med avseende på att det blir en hel del intressanta konstbyggnader.twr skrev:När det väl är dags ser jag hellre Kantorns favoritförslag (?) att dra Tvärbanan till Näsbypark och därmed frigöra spårkapacitet till Roslagsbanans tyngre grenar. Kombinerar vi det med Roslagsbanan i tunnel till Odenplan och vidare söderut så börjar vi få ett riktigt bra system.
Båda dessa behöver iofs inte utesluta varandra, men det är nog extremt svårt att få ekonomi i att bygga om Näsbyparkgrenen till fyrskenspår och antingen skaffa speciella vagnar eller fixa omkopplingsbar kontaktledningsspänning. Hade det varit samma spårvidd så hade det varit en annan sak, då hade man kunnat köra vanlig Roslagsbana utanför rusningen och Tvärbana i rusningen, och låta Tvärbanan alltid köra (Solna-)Danderyds Sjukhus - Roslagsbanans Mörbystation och/eller Djursholms Ösby.AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.
Fast om man fortfarande kan köra Roslagsbanetåg på Näsbyparkgrenen så skulle den "bara" förlora direkttågen i rusningen.twr skrev:Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.
Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
-
Nu skrev jag ju ingenting om hur man ska göra om Tvärbanan byggs till Danderyd, utan vad man kan göra om Tvärbanan inte byggs till Danderyd.M_M skrev:Båda dessa behöver iofs inte utesluta varandra, men det är nog extremt svårt att få ekonomi i att bygga om Näsbyparkgrenen till fyrskenspår och antingen skaffa speciella vagnar eller fixa omkopplingsbar kontaktledningsspänning. Hade det varit samma spårvidd så hade det varit en annan sak, då hade man kunnat köra vanlig Roslagsbana utanför rusningen och Tvärbana i rusningen, och låta Tvärbanan alltid köra (Solna-)Danderyds Sjukhus - Roslagsbanans Mörbystation och/eller Djursholms Ösby.AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.
Jag tycker att Näsbyparksbanan ska spikas ut. Inga fyrspår här. En av anledningarna till att jag förespråkar direktlinje till tvärbanan är ju att man ska ha möjlighet att inte krypa ner i katakomberna utan åka vidare ovan jord till tex Solna eller Sundbyberg. Där går pendeltåg för vidare transport både norr- och söderut. Tar kanske lite längre tid, men det är ett obekvämt byte mindre.M_M skrev:Båda dessa behöver iofs inte utesluta varandra, men det är nog extremt svårt att få ekonomi i att bygga om Näsbyparkgrenen till fyrskenspår och antingen skaffa speciella vagnar eller fixa omkopplingsbar kontaktledningsspänning. Hade det varit samma spårvidd så hade det varit en annan sak, då hade man kunnat köra vanlig Roslagsbana utanför rusningen och Tvärbana i rusningen, och låta Tvärbanan alltid köra (Solna-)Danderyds Sjukhus - Roslagsbanans Mörbystation och/eller Djursholms Ösby.AdrianLangemar skrev:Att separera Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan har ingenting med Tvärbanans förlängning till Danderyd att göra. Om kapaciteten Östra station - Djursholms Ösby blir ett problem i framtiden kan man låta Näsbyparkstågen gå till Danderyds sjukhus istället för till Östra station i rusningstrafik. Anslutningen med tunnelbanan är det viktigaste för de flesta resenärerna.
Fast om man fortfarande kan köra Roslagsbanetåg på Näsbyparkgrenen så skulle den "bara" förlora direkttågen i rusningen.twr skrev:Nej, de har förstås ingenting med varandra att göra, om du med det menar att det ena förutsätter det andra. Så är det naturligtvis inte. Men om Näsbypark ska förlora sin förbindelse med Östra station kan det ju vara kul att erbjuda dem något annat i stället. Och en sådan här förlängd Tvärbana skulle självklart behöva ett bra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Danderyds sjukhus/Mörby.
Å andra sidan är väl fråga om tunnelbanan klarar fler resenärer den dag det är så fullt Djursholms Ösby - Stockholm att Näsbyparktågen inte kan köra till Stockholm? Den dagen skulle jag nog istället föreslå att stänga Roslagsbanans stationer i Stocksund och vid Universitetet i rusningen om det kan göra att banan klarar några fler tåg per timme.
Dessutom tror jag att Österskärsgrenen och Vallentunagrenen behöver all plats som är möjlig på sträckan Roslags Näsby - Stockholm Östra i framtiden.
Professionell tyckare