Ny debattartikel i DN

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Ny debattartikel i DN

Inlägg av spårsnoken »

Edward Jobson (Volvo Bussar) har skrivit en ny debattartikel i DN om spårvagn kontra buss i Stockholm:

http://www.dn.se/debatt/bussar-alltid-b ... sparvagnar

Han har tydligen inte hört talas om att kritiken mot BRT i Bogota gjort att man fick besluta att bygga tunnelbana i stället för att bygga nya BRT-linjer nyligen....

mvh/spårsnoken
Sten J
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 15 december 2010 10:17

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av Sten J »

Finns ju en hel del i artikeln att invända mot, men om man inte är så nöjda i Bogota är det ju ganska smaskigt.
Kan man hitta något skivet om detta?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av 2763 »

Edward Jobson skrev: Dieselbussar anses vara stora, tunga och bullrande. En 24 metersbuss väger fullt lastad 28 ton. En spårvagn med samma kapacitet väger vanligtvis mer än det dubbla. Högt buller från spårvagnar är många gånger en begränsning för utbyggnad. En dieselbuss har ett lagkrav på att buller inte får överskrida 80 dB. Moderna hybridbussar och el-batteri-bussar är så tysta att vi fått utrusta dem med signalklockor i vissa städer.
Eller hur...
Några jämförelser:

M21, 22m, 183 pax = 27+13 ton = 40 ton, 1,8 ton/m
M31, 30m, 202 pax = 33+14 ton = 47 ton, 1,6 ton/m
M32, 30m, 179 pax = 40+12 ton = 52 ton, 1,7 ton/m
M06/A34, 30m, 179 pax = 40+12 = 52 ton, 1,7 ton/m

Denna vikt fördelas på rälerna och påverkar inte övrig ytbeläggning med mindre underbyggnaden inte ligger stilla.
Bussens 28 ton trycker sönder betong/asfalt - välkomnar denna Bussprofessor upp till Valand eller brunnsparken för att med egna ögon försöka förstå skillnaden på buss och spårvagn och att förstå varför bussens vikt påverkar mycket mer än vad spårvagnens gör.

Man kan i det läget fundera på varför man fick köra spårvagn på gamla viktoriabron, men inte buss.
Edward Jobson skrev: Endast 6 procent av energin i bränslet används för att övervinna friktion för hjulen.
Dieselmotorns sämre verkningsgrad och varierande möjliga momentuttag gör förstås att mindre andel av bränslet åtgår till att övervinna friktion och att större andel, än i en elektrisk motor, åtgår till uppvärmning av motorblocket.

Sen kan man alltid titta här:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.7781999

"Buss knappt bättre än personbil" med hänsyn taget till klimatgaser.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av Per Lind »

"Högt buller från spårvagn" - den var bra!

Kan inte någon faktakunnig skriva en replik?
Denne professor borde få lite fakta som han tydligen blundar för.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag tror inte man skall bli "upprörd" över debattartikeln. Edward Jobson, är ju anställd som miljöchef på Vovobussar. Att skriva på annat sätt än han gör skulle väl vara "tjänstefel" och osolidariskt mot sin arbetsgivare.
Medlem nr 266
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av indigirka »

Edward Jobson skrev:En dubbelledbuss anses inte vara möjlig att köra i Stockholms innerstad. Det kan man inte göra med en spårvagn heller utan särskilda åtgärder. Ingreppet i arkitektur och stadsmiljö är vanligtvis betydligt större för spårvagnen.
Till skillnad från bussar så följer spårvagnarna sina räler och behöver inget större vingelmån, vilket gör att de passar bättre in i trånga miljöer än bussar. Även det att det har gått spårvagnar i Stockholms innerstad förr bevisar att ett spårvägsnät kan byggas upp utan stora ingrepp på arkitektur och stadsmiljö. Värdelös argumentering från Edward Jobsons sida alltså.
Edward Jobson skrev:Kapaciteten för en BRT-linje är vanligen mellan 8 000 och 12 000 personer per riktning och timme. I Bogota kör vi dubbelfiliga BRT linjer och klarar 48 000 personer per riktning och timme. Högt kapacitetsbehov är ett starkt argument för att köra bussystem. Dessutom är dessa system mindre känsliga för störningar.
Hela grundtanken bakom BRT förefaller mycket märklig. Man får en flerfaldigt högre driftskostnad än vad som gäller för spårvagn och tunnelbana (på grund av att det krävs så mycket personal och fordon samt att vägslitaget är stort), samtidigt som byggkostnaden är ungefär densamma som för spårväg, eller betydligt högre om man väljer det sydamerikanska konceptet.

BRT är också mer utrymmeskrävande och stadsmiljöförfulande än spårväg och åkkomforten är sämre. Även de för spårtrafik typiska effekterna för stadsutveckling uteblir och passagerarökningen blir mindre (förstås beroende på hur systemet utformas).
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av Mick Dundee »

Per Lind skrev:"Högt buller från spårvagn" - den var bra!

Kan inte någon faktakunnig skriva en replik?
Denne professor borde få lite fakta som han tydligen blundar för.
-Per
Ställ dig i korsningen Regerings- och Hamngatan och lyssna när en spårvagn kommer åkandes. Det låter rätt mycket. Så nog bullrar de alltid, stålhjul mot stålräler. Det lär nog finnas anledningar till att man de senaste 100 åren har experimenterat en hel del i syfte att komma tillrätta med spårfordons buller ...

Hajk,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av 2763 »

Mick Dundee skrev:
Per Lind skrev:"Högt buller från spårvagn" - den var bra!

Kan inte någon faktakunnig skriva en replik?
Denne professor borde få lite fakta som han tydligen blundar för.
-Per
Ställ dig i korsningen Regerings- och Hamngatan och lyssna när en spårvagn kommer åkandes. Det låter rätt mycket. Så nog bullrar de alltid, stålhjul mot stålräler. Det lär nog finnas anledningar till att man de senaste 100 åren har experimenterat en hel del i syfte att komma tillrätta med spårfordons buller ...

Hajk,
Helt självklart bullrar spårvagnar, framförallt finns det en överhängande risk vid flänsbärande korsningar där slagljud uppkommer och i kurvor där skrik gärna uppkommer. Men 80dB är ganska mycket och bussar bullrar oftast mer än spårvagnar - betydligt mer.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av M_M »

”Bussar alltid billigare än spårvagnar”
Bah, billigast är såklart att stanna hemma!

Adjungeradprofessorn glömde dessutom att berätta vilket område det gäller. Varför han glömde detta verkar en googling avslöja, d.v.s. ett ämne som är fullständigt irrelevant när det gäller att uttala sig om kostnaden för spårväg v.s. buss.

Mick Dundee skrev:
Per Lind skrev:"Högt buller från spårvagn" - den var bra!

Kan inte någon faktakunnig skriva en replik?
Denne professor borde få lite fakta som han tydligen blundar för.
-Per
Ställ dig i korsningen Regerings- och Hamngatan och lyssna när en spårvagn kommer åkandes. Det låter rätt mycket. Så nog bullrar de alltid, stålhjul mot stålräler. Det lär nog finnas anledningar till att man de senaste 100 åren har experimenterat en hel del i syfte att komma tillrätta med spårfordons buller ...
Ställ dig istället i Brunnsparken i Göteborg en sen kväll. Visst, spårvagnarna är inte tysta men det riktiga oväsendet kommer när det dyker upp en buss...

Han tar inte heller upp vad man ska göra åt att det går att köpa bussar som inte bullrar jättemycket men i praktiken så dyker det ändå upp bussar som bullrar helt otroligt mycket...

Likaså nämns inget om vad man gör åt att det kommer en del "lik" i bussväg med otillräcklig kylare ute på sommaren med max kupévärme på mitt i högsommaren...
Senast redigerad av M_M den fredag 09 september 2011 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Ny debattartikel i DN

Inlägg av spårsnoken »

Sten J skrev:Finns ju en hel del i artikeln att invända mot, men om man inte är så nöjda i Bogota är det ju ganska smaskigt.
Kan man hitta något skivet om detta?

Här:

http://www.bnamericas.com/news/infrastr ... /233195368

mvh/spårsnoken
Skriv svar