Tunnelbana till Jakobsberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JRVJ

Tunnelbana till Jakobsberg

Inlägg av JRVJ »

Det finns ju ett förslag på att en av de kommande förlängningarna av tunnelbanan ska vara Akalla - Barkarby. Men är det inte bättre att bygga Akalla - Jakobsberg istället. Tanken är väl att många som åker från Kista ska komma ut på pendeltågslinjen mot Bålsta. Då är det väl bättre att slippa omvägen via Barkarby. Många bussar går ju också från Jakobsberg. Tunnelbanan till Jakobsberg skulle korsa Barkarby flygfält där ny bebyggelse planeras, då kan man placera en ny T-banestation där.
Mvh Rickard Vesterberg
spårlasse

Re: Tunnelbana till Jakobsberg

Inlägg av spårlasse »

JRVJ skrev:Det finns ju ett förslag på att en av de kommande förlängningarna av tunnelbanan ska vara Akalla - Barkarby. Men är det inte bättre att bygga Akalla - Jakobsberg istället. Tanken är väl att många som åker från Kista ska komma ut på pendeltågslinjen mot Bålsta. Då är det väl bättre att slippa omvägen via Barkarby. Många bussar går ju också från Jakobsberg. Tunnelbanan till Jakobsberg skulle korsa Barkarby flygfält där ny bebyggelse planeras, då kan man placera en ny T-banestation där.
Det har ju talats både om tunnelbana eller spårvagn. För resande som vill utnyttja spårförbindelse som tvärbana är väl tunnelbana helt att föredra - men Järfälla kommun vill nog hellre ha spårväg, då det ju är lättare att få en bra och trivsam miljö i byggnationerna kring flygfältet.

Det är väl dock helt klart att antagligen skulle flertalet få en något snabbare resa om tunnelbanan gick till Jakobsberg istället för Barkarby. Men en tanke var väl iaf tidigare att göra Barkarby till något slags fjärrtågsstation (alltså att pendel från Västerås/Enköping skulle stanna där), och då är ju givetvis en tunnelbana till Barkarby att föredra. Ser man som "matartrafik" från bostadsområdet är väl också Barkarby att föredra, då man slipper åka" åt fel håll" om man vill till pendeln. Samtidigt - en tunnelbana mellan Akalla och Barkarby Flygfält bör ju gå på ungefär 5 minuter, därmed kommer man till T-centralen på 26 minuter. Pendeln tar en kvart från Barkarby. Med bytestid kommer det alltså att ta lika lång tid ungefär in till stan för de boende på flygfältet om man väljer tunnelbanan eller pendeln.

Nåväl, det kan väl ligga en poäng i tanken, men den bygger nog på att man väljer tunnelbana (och kanske på att det aldrig blir någon fjärrstation i Barkarby). Väljer man spårväg, tror jag Barkarby är bättre. I annat fall blir ju körtiden för lång (inte för att spårväg går saktare, utan att man i sådana fall antagligen kommer vilja ha 2 eller tre stationer vid flygfältet - och att man dessutom måste byta till tunnelbana, vilket gör att tidsvinsten med att åka pendeln från Barkarby ökar för de boende i området.
sirmoorgate1994

Inlägg av sirmoorgate1994 »

JRVJ skrev:Det finns ju ett förslag på att en av de kommande förlängningarna av tunnelbanan ska vara Akalla - Barkarby. Men är det inte bättre att bygga Akalla - Jakobsberg istället. Tanken är väl att många som åker från Kista ska komma ut på pendeltågslinjen mot Bålsta. Då är det väl bättre att slippa omvägen via Barkarby. Många bussar går ju också från Jakobsberg. Tunnelbanan till Jakobsberg skulle korsa Barkarby flygfält där ny bebyggelse planeras, då kan man placera en ny T-banestation där.
Ärligt talat tycker jag, att man skall förlänga från Hjulsta till Barkarby som ligger på tunnelbaneavstånd och från Akalla till Jakobsberg. Geografiskt är det en perfekt och rak lösning.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

sirmoorgate1994 skrev:
Ärligt talat tycker jag, att man skall förlänga från Hjulsta till Barkarby som ligger på tunnelbaneavstånd och från Akalla till Jakobsberg. Geografiskt är det en perfekt och rak lösning.
Nu blir ju det dubbla kostnaden. Men orsaken till att man inte föreslår längre att förlänga Hjulstabanen - trots att det rimligen skulle vara rätt mycket billigare, är ju att det redan finns en rätt bra bytesmöjlighet vid Sundbyberg. Antalet som jobbar på Hjulstagrenen och vice versa fram till Sundbyberg är rätt försumbart. I praktiken skulle det nog därför bli till att köra tomma vagnar i sådana fall.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det här har väl diskuterats ett gäng gånger tidigare, men men :wink:

Om man ska förlänga båda grenarna så är det väl bättre att förlänga från Akalla till Barkarby eller Jakobsberg och förlänga från Hjulsta till Sollentuna eller Häggvik, med en byterstation längs vägen som dessutom har växlar så att man kan köra Barkarby/Jakobsberg - Sollentuna/Häggvik om man vill.
sirmoorgate1994

M_M skrev:Det här har väl diskuterats ett gäng gånger tidigare, men men :wink:

Om man ska förlänga båda grenarna så är det väl bättre att förlänga från Akalla till Barkarby eller Jakobsberg och förlänga från Hjulsta till Sollentuna eller Häggvik, med en byterstation längs vägen som dessutom har växlar så att man kan köra Barkarby/Jakobsberg - Sollentuna/Häggvik om man vill.
Varför skall man köra väst-öst och öst-väst? I så fall tvärtom. Så som du säger gör man bara inte och jag ser heller inte varför. utöka i så fall busstrafiken Sollentuna-Barkarby.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

sirmoorgate1994 skrev:
M_M skrev:Det här har väl diskuterats ett gäng gånger tidigare, men men :wink:

Varför skall man köra väst-öst och öst-väst? I så fall tvärtom. Så som du säger gör man bara inte och jag ser heller inte varför. utöka i så fall busstrafiken Sollentuna-Barkarby.
Tvärtom, jag tycker det här verkar vara ett mycket intressant förslag. Bor själv i närheten och ser hur besvärligt det är med tvärkommunickationerna mellan de blå t-banelinjerna och mellan de båda pendeltågsgrenarna.
Buss Spånga-Kista tar evigheter . Förslaget skulle ju på ett nästan genialiskt vis öppna upp för tvärresor, Kista-Jakobsberg, Södra Järvafältet-Sollentuna och andra möjligheter vid ett bekvämt byte i föreslagna T- Barkarby
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är kanske lika bra att ta med både Barkarby och Jakobsberg på en gång? :wink:

Bild
Tunnelbaneutbyggnad by muppfoto, on Flickr

OBS möjligheten att förlänga bortom Häggvik till Täby.

Dessutom går det att bygga i etapper i flera olika ordningar och få varje etapp att vara användbar, men helst bör etapp ett vara en påbyggnad som ansluter på en av nuvarande tunnelbanegrenar (även om det inte är helt nödvändigt).

En variant skulle kunna vara att bygga Hjulsta-Barkarby-Akalla och "flygfältet"-Häggvik(-Täby) med tunnelbanestandard och "flygfältet"-Jakobsberg med spårvägstandard. Om man bygger sträckan från Jakobsberg med spårvägstandard så skulle den kunna bli en spårvägsgren till Sollentuna.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

sirmoorgate1994 skrev:
M_M skrev:Så som du säger gör man bara inte och jag ser heller inte varför.
Northern är en linje i två delar, som korsar sig själv. Gemensam slutstation i söder, sedan grenar de av sig för att förenas norr om Londons centralaste delar och sedan "byta plats". London Underground alltså.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Det är kanske lika bra att ta med både Barkarby och Jakobsberg på en gång? :wink:

Bild
Tunnelbaneutbyggnad by muppfoto, on Flickr

Dessutom går det att bygga i etapper i flera olika ordningar och få varje etapp att vara användbar, men helst bör etapp ett vara en påbyggnad som ansluter på en av nuvarande tunnelbanegrenar (även om det inte är helt nödvändigt).

En variant skulle kunna vara att bygga Hjulsta-Barkarby-Akalla och "flygfältet"-Häggvik(-Täby) med tunnelbanestandard och "flygfältet"-Jakobsberg med spårvägstandard. Om man bygger sträckan från Jakobsberg med spårvägstandard så skulle den kunna bli en spårvägsgren till Sollentuna.
Om man ska ha tunnelbana till Jakobsberg så tycker jag det skall vara en station vid Söderhöjden... det talades det om redan på den tiden jag bodde i kommunen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
M_M skrev:Det är kanske lika bra att ta med både Barkarby och Jakobsberg på en gång? :wink:
---klipp---

Om man ska ha tunnelbana till Jakobsberg så tycker jag det skall vara en station vid Söderhöjden... det talades det om redan på den tiden jag bodde i kommunen!

/TKO
Kan man inte förlänga till typ Viksjö från Jakobsberg också medan man håller på?
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:
TKO skrev:
---klipp---

/TKO
Kan man inte förlänga till typ Viksjö från Jakobsberg också medan man håller på?
Det talade man också om på den tiden!

Sen är frågan om Viksjö egentligen skall tafikförsörjas via Jakobsberg, det är faktiskt en inte obetydlig omväg om man ska in till stan. Viksjö ligger "fel" - och det var aldrig meningen att området skulle bebyggas på det sätt som skedde.

(Det här kan jag skirva hur mkt som helst om - men av hänsyn till läsarna gör jag inte det!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev: Om man ska ha tunnelbana till Jakobsberg så tycker jag det skall vara en station vid Söderhöjden... det talades det om redan på den tiden jag bodde i kommunen!

/TKO

Sen är frågan om Viksjö egentligen skall tafikförsörjas via Jakobsberg, det är faktiskt en inte obetydlig omväg om man ska in till stan. Viksjö ligger "fel" - och det var aldrig meningen att området skulle bebyggas på det sätt som skedde.

(Det här kan jag skirva hur mkt som helst om - men av hänsyn till läsarna gör jag inte det!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag förstår att du har mycket att säga om detta. Jag känner inte till området, men tänkte att en snabblänk till pendeltåget aldrig skulle vara fel. Samt direktlänk till Kista. Men säger du att det inte är lämpligt så har du säkert rätt.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:Jag förstår att du har mycket att säga om detta. Jag känner inte till området, men tänkte att en snabblänk till pendeltåget aldrig skulle vara fel. Samt direktlänk till Kista. Men säger du att det inte är lämpligt så har du säkert rätt.
Det är inte fel. Det vore i varje fall bättre än nuvarande bussmatning... ett problem är att Viksö har väldigt spridd bebyggelse - svårt att täcka in med tunnelbana eller t o m spårväg. Söderhöjden har väldigt koncentrerad bebyggelse.

/TKO
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
TKO skrev:
---klipp---

/TKO
Javisst, och man kanske också kan fortsätta via en återbyggd Lövstabana och/eller mot Hässelby? :)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:
Javisst, och man kanske också kan fortsätta via en återbyggd Lövstabana och/eller mot Hässelby? :)
Alltid kul med drömmar, men faktiskt är det kanske inte så dumt som det låter. I sådana fall skulle man ju lämpligen dra från Hjulsta till Spånga stn och vidare. Problemet är väl bara då att turtätheten skulle bli för dålig (som mest var 12:e minut och kanske var 20:e-30:e i lågtrafik) - om man nu fortfarande skulle vilja ha en gren till Barkarby - det kanske räcker med tunnelbanan från Akalla dit?

Men Spånga är ju befolkningsmässigt idag nästan mer motiverat att ha tunnelbana till, än Barkarby. Sedan räcker väl inte det spårreservat riktigt till som finns idag - å andra sidan är det ju mest skog på vägen vid Skälby, så det skulle inte behöva bli så dyrt. Och restiden skulle väl bli densamma som för gröna linjen till Hässelby ungefär...

Från Hjulsta är det ju bara ett industriområde ivägen till Spånga, så där går det ju att bygga relativt lätt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:
M_M skrev:
Alltid kul med drömmar, men faktiskt är det kanske inte så dumt som det låter. I sådana fall skulle man ju lämpligen dra från Hjulsta till Spånga stn och vidare. Problemet är väl bara då att turtätheten skulle bli för dålig (som mest var 12:e minut och kanske var 20:e-30:e i lågtrafik) - om man nu fortfarande skulle vilja ha en gren till Barkarby - det kanske räcker med tunnelbanan från Akalla dit?

Men Spånga är ju befolkningsmässigt idag nästan mer motiverat att ha tunnelbana till, än Barkarby. Sedan räcker väl inte det spårreservat riktigt till som finns idag - å andra sidan är det ju mest skog på vägen vid Skälby, så det skulle inte behöva bli så dyrt. Och restiden skulle väl bli densamma som för gröna linjen till Hässelby ungefär...

Från Hjulsta är det ju bara ett industriområde ivägen till Spånga, så där går det ju att bygga relativt lätt.
I den här galna visionen som snurrade fram när Viksjö nämndes så tänkte jag alltså att tågen går Akalla-Jakobsberg-Viksjö-Lövsta-Spånga och vänter i Spånga, och tidtabellen läggs för bra anslutning till pendeltågen. Ja, en annan variant är förstås att gå till Hässelby, t.ex. en gren vid Johannelund eller kanske nya spår ända till Vällingby och ev. göra om nuvarande Vällingby - Hässelby Strand till "en Nockebybana" och Vällingby till "ett Alvik"?

Om man däremot ska göra en gren av från Hjulstabanan så lär den redan göras i Rissne för att inte få helt knasiga kurvradier.

En annan knasvariant är att dels bygga Akalla-Jakobsberg-Viksjö-Lövsta-Vällingby som tunnelbana och dessutom bygga en pendeltåggren längs gamla Lövstabanan.

Det här är väl bara vilda fantasier, det lär inte byggas medan vi fortfarande lever antar jag...
TKO skrev:Om man ska ha tunnelbana till Jakobsberg så tycker jag det skall vara en station vid Söderhöjden... det talades det om redan på den tiden jag bodde i kommunen!
Att jag ritade norr om Söderhöjden beror på att det såg ut att finnas ett så fint utrymme mitt i den befintliga 2+2-filiga vägen som skulle kunna byggas ungefär som i trakterna av Thorildsplan, d.v.s. man behöver "bara" bygga vägbroar över spåren (eller snarast bygga spårtunnel under vägen, det verkar mycket krånligare att få till en bro bra än att sänka spåren). På köpen så kan bilkramarna få semi-planskiljda bilvägar genom att de 2+2-filiga bilkörvägarna går i samma plan som spåren och med av/påfarter som ansluter till den planskiljt korsande vägen. Säkert overkill men fullt möjligt och det kommer "på köpet" om man skulle bygga tunnelbana i "sänkgrav" eller vad det kan kallas.
TKO skrev:
Kantorn skrev:Kan man inte förlänga till typ Viksjö från Jakobsberg också medan man håller på?

En av alla möjliga fantasilösningar vore att återbygga Lövstabanan och sedan gå vidare till Viksjö, kanske längs med Viksjöledens nordsydliga delsträcka och längs 90-graderssvängen vidare österut och sedan längs vad som nästan ser ut som ett spårreservat och där åter ansluta på banan mot Barkarby? Ja, det blir en lite underlig trafikering med en gigantisk "vändslinga" men det borde gå att lösa på lämpligt vis.

En kanske mer realistisk idé är att bygga merparten av det som spekuleras om i den här delen av tråden som snabbspårväg. Vad sägs om tunnelbana Akalla-"Flygfältet"-Barkarby-Hjulsta, och sen spårväg "Flygfältet"-Jakobsberg-Viksjö-Lövsta och från Lövsta dels en gren längs gamla Lövstabanan till Spånga station och dels en gren till Vällingby? De sträckorna verkar åtminstone vara tillräckligt obebyggda för att man inte ska behöva syssla med alltför krånglig markinlösen och dyra konstbyggen o.s.v. för att bygga spårväg. Med bara begränsade mängder tur så kan det bli "Norrköpingkostnad" att bygga spårväg här.

En bonusfråga: Finns det utsikter för mer bebyggelse mellan Viksjö och Lövsta?
TKO skrev:(Det här kan jag skirva hur mkt som helst om - men av hänsyn till läsarna gör jag inte det!)
För min del så får du gärna avstå från att visa den hänsynen, det låter som om du har nåt intressant att skriva, fast å andra sidan är väl vi ett par av "pratkvarnarna" (iaf enligt ett inlägg annorstäders :wink: )
sirmoorgate1994

Lennart Petersen skrev:Tvärtom, jag tycker det här verkar vara ett mycket intressant förslag. Bor själv i närheten och ser hur besvärligt det är med tvärkommunickationerna mellan de blå t-banelinjerna och mellan de båda pendeltågsgrenarna.
Buss Spånga-Kista tar evigheter . Förslaget skulle ju på ett nästan genialiskt vis öppna upp för tvärresor, Kista-Jakobsberg, Södra Järvafältet-Sollentuna och andra möjligheter vid ett bekvämt byte i föreslagna T- Barkarby
Restid Barkarby-Akalla är 9 minuter, inte mer. Från Akalla kunde man förlänga till Häggvik så skulle det bli en vettigare lösning. Med mindre spår att betala för och bäst förbindeser i lokalområdet, dvs från Hjulsta till Barkarby och Akalla till Häggvik.
sirmoorgate1994

Kantorn skrev:
sirmoorgate1994 skrev:
M_M skrev:Så som du säger gör man bara inte och jag ser heller inte varför.
Northern är en linje i två delar, som korsar sig själv. Gemensam slutstation i söder, sedan grenar de av sig för att förenas norr om Londons centralaste delar och sedan "byta plats". London Underground alltså.
Nu är du ute och vimsar. Det stämmer inte att grenarna som regel yter plats, och det vore otroligt korkat om det var så. Det är nämligen så, att alla fyra kombinationer används, dvs. till Edgware via Charing X och Bank och Highh Barnet via Charing X och Bank (mest Bank dock).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Spårkarta över London med bland annat Nortern Line.
Skriv svar