Regeringen satsar på järnvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Regeringen satsar på järnvägen
5 miljarder extra till infrastruktur, varav 3,6 miljarder till "den problemtyngda järnvägen".
Naturligtvis får man kritik för att det är för lite. Men detta handlar om att se till att befintlig järnvägsanläggningar rustas upp.
Sedan behövs det ju satsningar på ny och utbyggd järnväg. Men det ärt ju en annan femma.
(Har för mig att det fanns en tråd där en tidigare extrasatsning på 800 000 till järnvägen diskuterades. Men den lyckades jag inte hitta. Bara den här om en gammal satsning.)
TILLÄGG:
Här är länken till kritiken!
Naturligtvis får man kritik för att det är för lite. Men detta handlar om att se till att befintlig järnvägsanläggningar rustas upp.
Sedan behövs det ju satsningar på ny och utbyggd järnväg. Men det ärt ju en annan femma.
(Har för mig att det fanns en tråd där en tidigare extrasatsning på 800 000 till järnvägen diskuterades. Men den lyckades jag inte hitta. Bara den här om en gammal satsning.)
TILLÄGG:
Här är länken till kritiken!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Sven Blomberg
Re: Regeringen satsar på järnvägen
Var det någon som trodde oppositionen skulle godkänna satsningen? Om regeringen had föreslagit 3 miljarder hade nog de röd/grön/bruna föreslagit 5. Nu när regeringen föreslår 5, så räcker ju inte det heller. Självklart så vore 10 räcka till mer, eller varför inte 100?
Medlem nr 266
Klart att 3,6 mdr är för lite men det är ett steg i rätt riktning.
Professionell tyckare
Det går alltid å gnälla i opposition. Som om den rödgröna röran gjorde mer? Knappast.Sven Blomberg skrev:Var det någon som trodde oppositionen skulle godkänna satsningen? Om regeringen had föreslagit 3 miljarder hade nog de röd/grön/bruna föreslagit 5. Nu när regeringen föreslår 5, så räcker ju inte det heller. Självklart så vore 10 räcka till mer, eller varför inte 100?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sd (bruna) nämns väl inte i artikeln? (Kom också ihåg att de oftast röstar med regeringen.)Sven Blomberg skrev:Var det någon som trodde oppositionen skulle godkänna satsningen? Om regeringen had föreslagit 3 miljarder hade nog de röd/grön/bruna föreslagit 5. Nu när regeringen föreslår 5, så räcker ju inte det heller. Självklart så vore 10 räcka till mer, eller varför inte 100?
Sen så verkar väl Jan Björklund hålla med om att det kanske är för lite. (Det räcker inte till alla behov, säger Jan Björklund (FP).)
- Erik Sandblom
Regeringen vill nu lägga totalt 7 miljarder om året på järnvägsunderhåll, men det är faktiskt samma som under 2009-2010 och Trafikverket säger att det krävs 2-3 miljarder utöver det, bara för att hindra att tillståndet försämras ytterligare.Kantorn skrev:Klart att 3,6 mdr är för lite men det är ett steg i rätt riktning.
Trafikverket: behövs 10mdr/år i underhåll
Enligt vad Maud Olofsson sa i ett nyhetsinslag i TV så kan Trafikverket inte hantera eller administrera mer pengar. Om det gällde totalt eller för järnvägssatsningen vet jag inte.
Och det är ju jättebra att rusta upp den infrastruktur som finns. Det behöver ju göras även om man bygger nya sträckor. Att vårda det man har är god ekonom, till skilnad från "slit och släng"!
Kanske lite synd att man inte försökte få med sig Miljöpartiet på järnvägssatsningen, men det hade säkert krävts att man lovade ännu större pengar för just nya järnvägar, eller åtminstone rejält med pengar för en stor utredning om vad som behövs. Och det verkar inte regeringen vara öppen för. Tyvärr!
Och det är ju jättebra att rusta upp den infrastruktur som finns. Det behöver ju göras även om man bygger nya sträckor. Att vårda det man har är god ekonom, till skilnad från "slit och släng"!
Kanske lite synd att man inte försökte få med sig Miljöpartiet på järnvägssatsningen, men det hade säkert krävts att man lovade ännu större pengar för just nya järnvägar, eller åtminstone rejält med pengar för en stor utredning om vad som behövs. Och det verkar inte regeringen vara öppen för. Tyvärr!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Jag skulle tro att MP snarare har åsikter om vägdelen i satsningen och att man därför inte har särskilt lätt att komma överens...LÅ1 skrev:Enligt vad Maud Olofsson sa i ett nyhetsinslag i TV så kan Trafikverket inte hantera eller administrera mer pengar. Om det gällde totalt eller för järnvägssatsningen vet jag inte.
Enligt Fridolin var det framförallt bristen på nyinvesteringar i järnvägssatsningen han vände sig mot. Problemet är att man kan inte bygga ut ett ruttet hus utan att först ta bort rötan.
Men ärligt talat så funderar jag mer på vem som skall utföra jobb för alla dessa pengar! De flesta i branschen är redan fullt sysselsatta och även om det går att utbilda fler så är de inte "på banan" i morgon bitti.
Men ärligt talat så funderar jag mer på vem som skall utföra jobb för alla dessa pengar! De flesta i branschen är redan fullt sysselsatta och även om det går att utbilda fler så är de inte "på banan" i morgon bitti.
Med reservation för tyckfel.
Det är väl så en opposition fungerar många gånger oberoende på partifärg. Sedan är det intressant att man lägger fram förslaget som klappat och klart trots att man inte presenterat att man har majoriteten i Riksdagen med sig.bruse skrev:Det går alltid å gnälla i opposition. Som om den rödgröna röran gjorde mer? Knappast.Sven Blomberg skrev:Var det någon som trodde oppositionen skulle godkänna satsningen? Om regeringen had föreslagit 3 miljarder hade nog de röd/grön/bruna föreslagit 5. Nu när regeringen föreslår 5, så räcker ju inte det heller. Självklart så vore 10 räcka till mer, eller varför inte 100?
Det är en del av oppositionens jobb, att kritisera. Men det blir lite löjligt tycker jag, när sossarna ska gnälla på alla förslag alliansen lägger, i såväl riksdag, landsting som kommun. Särskilt när de inte själva kommer med egna förslag ens. Kanske blir ändrign på det när sossarna får lite bättre styrning med ny partiledare. Vad vet jag.BSB101 skrev:Det är väl så en opposition fungerar många gånger oberoende på partifärg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Sven Blomberg
Nej inte i artikeln, men i andra media (Aktuellt) sällade de sig till kritikernapellle skrev:Sd (bruna) nämns väl inte i artikeln?Sven Blomberg skrev:Var det någon som trodde oppositionen skulle godkänna satsningen? Om regeringen had föreslagit 3 miljarder hade nog de röd/grön/bruna föreslagit 5. Nu när regeringen föreslår 5, så räcker ju inte det heller. Självklart så vore 10 räcka till mer, eller varför inte 100?
Medlem nr 266
Håller själv med att det blir löjligt i längden men själva fenomenet är ingen unikt för denna opposition.bruse skrev:Det är en del av oppositionens jobb, att kritisera. Men det blir lite löjligt tycker jag, när sossarna ska gnälla på alla förslag alliansen lägger, i såväl riksdag, landsting som kommun. Särskilt när de inte själva kommer med egna förslag ens. Kanske blir ändrign på det när sossarna får lite bättre styrning med ny partiledare. Vad vet jag.BSB101 skrev:Det är väl så en opposition fungerar många gånger oberoende på partifärg.
Re: Regeringen satsar på järnvägen (men inte på luftfartsnär
Hur har det egentligen gått med "satsningen" ? Verkar som att SJ:s och övriga järnvägsoperatörers punktlighetsstatistik,
bara blir sämre o sämre ( förvisso vinterperiod Dec-Feb, samt godtyckligt tolkad av mig utifrån mediabilden).
Dock går det väl fortfarande inte att säga något realistiskt, i o m spårbranschens till synes bedrägliga förvanskande av statistik,
då inställda avgångar fortfarande inte rapporteras av Trafikverket - till skillnad från sena ankomster ( & avgångar).
Noterade samtidigt att det i huvudstadslänet verkar populärt att skylla på Spårvagnar i alla infrastrukturprojekt;
+Är det Linje7:s fel att det regnar in i en fastighet ( under Max, korsningen Kungsträdgårdsgatan-Hamngatan) ?
+Sundbybergs Landsvägs-torgområde är nästan helt automobil-hostiliserat, med en mkt stor mängd torgstens-
yta ( har månne förortskommunen visionerat Torghandel á la 60-tal), som får allänheten att undra över 22:ans
behov av "fria rummet"s säkerhetsutrymmesbehov...
+Hur kan flygplats-driftsbolaget Swedavia ha mage att skylla på ev framtida Kistagren, när man slänger ut små-
flyget och affärsflyget från Bromma ?, länk;
http://www.brommaairport.se/sv/Bromma/P ... framtiden/
( CITAT* ...förbereder Bromma för att ta emot Tvärbanan, som ger resenären bättre förbindelser med kollektivtrafiken. Markområdet inne på flygplatsen är begränsat. Därför måste hangarer som rymmer allmänflyg flyttas...*SlutCITAT)
bara blir sämre o sämre ( förvisso vinterperiod Dec-Feb, samt godtyckligt tolkad av mig utifrån mediabilden).
Dock går det väl fortfarande inte att säga något realistiskt, i o m spårbranschens till synes bedrägliga förvanskande av statistik,
då inställda avgångar fortfarande inte rapporteras av Trafikverket - till skillnad från sena ankomster ( & avgångar).
Noterade samtidigt att det i huvudstadslänet verkar populärt att skylla på Spårvagnar i alla infrastrukturprojekt;
+Är det Linje7:s fel att det regnar in i en fastighet ( under Max, korsningen Kungsträdgårdsgatan-Hamngatan) ?
+Sundbybergs Landsvägs-torgområde är nästan helt automobil-hostiliserat, med en mkt stor mängd torgstens-
yta ( har månne förortskommunen visionerat Torghandel á la 60-tal), som får allänheten att undra över 22:ans
behov av "fria rummet"s säkerhetsutrymmesbehov...
+Hur kan flygplats-driftsbolaget Swedavia ha mage att skylla på ev framtida Kistagren, när man slänger ut små-
flyget och affärsflyget från Bromma ?, länk;
http://www.brommaairport.se/sv/Bromma/P ... framtiden/
( CITAT* ...förbereder Bromma för att ta emot Tvärbanan, som ger resenären bättre förbindelser med kollektivtrafiken. Markområdet inne på flygplatsen är begränsat. Därför måste hangarer som rymmer allmänflyg flyttas...*SlutCITAT)
spårburen aviatör