M33

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

M33

Inlägg av alex87 »

Efter m32 så kommer M33 i Göteborg. Pratas redan nu om ny vagntyp , och vad jag hört så ska det vara en vagntyp som redan finns. Så vilka vagnstyper skulle passa i Göteborg om vi både ska vara realistiska och drömma lite, de måste ju vara 2.65m breda...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M33

Inlägg av M_M »

För att kunna tycka nåt seriöst i en sånhär tråd så borde man nästan provåka spårvägsnätet i Göteborg och nätet i andra städer med en vagntyp med likadana gångegenskaper. Annars är det svårt att säga att stad X's vagnar verkar gå väldigt jämnt och är därför bättre än stad Y's vagnar som verkar gå ojämnt.

Några muppvändor med M30-vagnen så skulle man kanske kunna jämföra med moderna vagnar i de städer som också har Tatravagnar :wink:


Förresten, vilka vagntyper med 2,65m bred finns över huvud taget att köpa idag, alldeles bortsett från om de passar i Göteborg eller inte?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M33

Inlägg av Hechtwagen »

Fast vagntypen behöver inte vara 2,65 för att anses finnas eller ens 30 meter lång! Det är ju så numera att en vagntyp hos en tillverkare kan levereras med varierande korgbredder och fordonslängder och faktiskt med olika spårvidderl också! Så praktiskt taget alla ledvagnar som byggs idag skulle kunna vara aktuella! När köpte förresten någon stad senast nya spårvagnar som inte var ledvagnar??
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: M33

Inlägg av Andy »

Dette ser jo ut som en vogntype som kan tilpasses det meste, den kan også leveres i 2,65m bredde

Wikipedia om Škoda 15 T
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: M33

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag rekommenderar A35, går det här går det där, och så riktiga boggier!

Vi kan väl åtminstone prova när det blir dags att välja.

HS
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M33

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Jag rekommenderar A35, går det här går det där, och så riktiga boggier!

Vi kan väl åtminstone prova när det blir dags att välja.

HS
A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.

//T
Med reservation för tyckfel.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: M33

Inlägg av indigirka »

2763 skrev: A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: M33

Inlägg av bruse »

indigirka skrev:
2763 skrev: A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Det behovet finns på A32 med sina enbart 3 dörrar, och det går att modifiera. Men det har inte gjorts.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: M33

Inlägg av Roy M »

bruse skrev:
indigirka skrev:
2763 skrev: A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Det behovet finns på A32 med sina enbart 3 dörrar, och det går att modifiera. Men det har inte gjorts.
Men snälla. Om det handlar om att köpa in nya vagnar så beställer man såklart från början det antal dörrar man vill ha. Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder. :roll:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4677
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33

Inlägg av leifd »

Ber väl då att få rekomendera denna vagntyp, som ju i princip finns ganska goda erfarenheter av i Sverige redan...
Detta är BSAG GT8N-1, Bombardier Flexity Classic, vilket i princip är M06/A34 i enriktnings och 2,65-utförande.
Just detta är en av 34 st i Bremen...

Bild
BSAG 3124, 2009-08-01. Foto Leif D.
Bild
BSAG 3118, 2009-08-01. Foto Leif D.
Bild
Interiör BSAG 3127, 2009-08-01. Foto Leif D.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: M33

Inlägg av indigirka »

Roy M skrev:Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder. :roll:
A35:s kusiner skulle jag inte vilja kalla dem (trots att tillverkaren är densamma). A35 med sina traditionella vridbara boggier och genomgående axlar är konstruktionsmässigt tämligen annorlunda än de vagnsmodeller CAF tidigare levererat.

De grundläggande ritningarna för A35 härstammar från Helsingfors senaste spårvagnsupphandling som CAF deltog i (men förlorade). Där hade man som krav att vagnarna skulle följa just detta koncept (som är fördelaktigt på ett spårvägsnät med svår spårgeometri) istället för andra (mer traditionella) koncept för låggolvsvagnar.
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: M33

Inlägg av Roy M »

indigirka skrev:
Roy M skrev:Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder. :roll:
A35:s kusiner skulle jag inte vilja kalla dem (trots att tillverkaren är densamma). A35 med sina traditionella vridbara boggier och genomgående axlar är konstruktionsmässigt tämligen annorlunda än de vagnsmodeller CAF tidigare levererat.

De grundläggande ritningarna för A35 härstammar från Helsingfors senaste spårvagnsupphandling som CAF deltog i (men förlorade). Där hade man som krav att vagnarna skulle följa just detta koncept (som är fördelaktigt på ett spårvägsnät med svår spårgeometri) istället för andra (mer traditionella) koncept för låggolvsvagnar.
Jaså, jaja, tyckte bara att det yttre såg ganska lika ut. Strunt samma, min poäng var att man givetvis kan få moderna vagnar med hur många dörrar man helst vill ha. Bara för att just A35 får 3 per sida betyder det inte att M33 måste vara likadan, om man nu skulle välja en snarlik CAF-vagn.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: M33

Inlägg av spårsnoken »

Andy skrev:Dette ser jo ut som en vogntype som kan tilpasses det meste, den kan også leveres i 2,65m bredde

Wikipedia om Škoda 15 T
-----------------------------------
Ja, det är nog något som skulle passa Göteborgs dåliga budget bättre. Man kan ju se det som så också att man får dubbelt så många nya vagnar för en viss summa pengar....

Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: M33

Inlägg av BaardB »

spårsnoken skrev: Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: M33

Inlägg av Henrik Schütz »

Om man hyser minsta tvivel om att A35 inte klarar kurvgeometrin i innerstadstrafik, så bör man inte köpa Bremenvagnen (Fast jag tror att det går bra) , då denna vagn är 4,7 meter längre än A35, fast med lika många leder!

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4677
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Om man hyser minsta tvivel om att A35 inte klarar kurvgeometrin i innerstadstrafik, så bör man inte köpa Bremenvagnen (Fast jag tror att det går bra) , då denna vagn är 4,7 meter längre än A35, fast med lika många leder!

HS
Är väl inget större problem att sätt till en led till och göra kortare enheter. Dessa konstruktioner är ju modulbyggen i stort.
Skulle ju tro att i vart fall GS lär tycka att BT är ett säkrare kort än CAF tex...
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: M33

Inlägg av spårsnoken »

BaardB skrev:
spårsnoken skrev: Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
-----------------------------
Nja, så dåligt är det väl inte. Skodas vagnar fungerar väl hyfsat i Seattle. Och renommet är väl bättre än för Boeing på sin tid; Boeing-spårvagnarna som köptes både av Boston och San Francisco visade sig ju få alla möjliga problem.

Skoda har ju f.ö. trådbussar som rullar i San Francisco och de är väl nöjda med dem vad jag förstår.

Sedan kan man ju inte bortse från det väsentligt lägre priset också. Göteborg har inte råd med dyra spårvagnar, då blir det buss i stället.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4677
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33

Inlägg av leifd »

spårsnoken skrev:
BaardB skrev:
spårsnoken skrev: Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
-----------------------------
Nja, så dåligt är det väl inte. Skodas vagnar fungerar väl hyfsat i Seattle. Och renommet är väl bättre än för Boeing på sin tid; Boeing-spårvagnarna som köptes både av Boston och San Francisco visade sig ju få alla möjliga problem.

Skoda har ju f.ö. trådbussar som rullar i San Francisco och de är väl nöjda med dem vad jag förstår.

Sedan kan man ju inte bortse från det väsentligt lägre priset också. Göteborg har inte råd med dyra spårvagnar, då blir det buss i stället.

mvh/spårsnoken
Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33

Inlägg av alex87 »

leifd skrev: Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Offentlig upphandling...
Tror de lärt sig lite, billigast är inte alltid biligast, blev ju dyrt med tanke på vad allt kostar som nu måste ändras på dem.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M33

Inlägg av M_M »

Om man ska handla billigt så är det kanske bättre att starta en egen spårvagnsfabrik och när man fått sina vagnar sälja av fabriken?

Jämför Leoliner i Leipzig. (Jag har provåkt fordonen och tyckte inte att de stack ut som varken bättre eller sämre än de andra typerna i Leipzig vad gäller gångegenskaper o.s.v.). Om jag fattat rätt så kostade Leolinern hälften av vad de stora företagen begärde...
Skriv svar