DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Inlägg av twr »

http://www.dn.se/sthlm/sex-sparvagslinj ... a-bussarna

Finns även i dagens pappersupplaga.
Senast redigerad av twr den onsdag 24 augusti 2011 7:45, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Inlägg av twr »

twr skrev:Hittar ingen länk till artikeln men den finns i dagens pappersupplaga. Det kanske kommer under dagen.
Det är samma förslag som det här http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-s ... 100127.svd
men DN har en finare karta. Om än med några slarvfel, som spårväg på Biblioteksgatan.

Artikel för mobiler: http://mobil.dn.se/c.jsp?cid=25495901&i ... d=25487531
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Och tolkar man kartan som" :evil: tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...
Kul med byte för alla som skall till Gröna Lund...Men jag antar att Gröna Lund ligger "någonstans i Botkyrka" år 2030...

Men jag gillar förslaget ändå...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:Och tolkar man kartan som" :evil: tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...
Kul med byte för alla som skall till Gröna Lund...Men jag antar att Gröna Lund ligger "någonstans i Botkyrka" år 2030...

Vilken tur att "fan" inte är särskilt bra på att tolka bibeln på rätt sätt (vad det nu är)

//T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
roggek skrev:Och tolkar man kartan som" :evil: tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...

Vilken tur att "fan" inte är särskilt bra på att tolka bibeln på rätt sätt (vad det nu är)

//T
Vi kan nog utgå från att kartritaren haft ont om tid, varit dåligt insatt eller inte ansträngt sig så mycket. Se t ex linje 1:s lilla extrasväng vid Lidingövägen, eller Tvärbanans nya sträckning rakt över Stora Essingen.

7:an lär gå åtminstone till Station City eller Centralen (den ska ju kunna vända också).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Sjuan måste ju gå nånstans, men var?

Noterar även att Kungsgatan och området runt Sturegatan (-vägen?) samt Karlavägen saknar spårväg helt. Det bor ju en del folk där.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det där med 7:an la jag också märke till. Men det måste ju vara ett fel på kartan.
Att en stor konkurrent till Grönan finns i Botkyrka 2030 är mycket möjligt. Men jag skulle vara mycket förvånad om det inte finns ett nöjesfält av något slag finns kvar där Gröna Lund finns i dag. Förhoppningsvis med bibehållet namn, men namnets ägare kan ju ta namnet med sig någon annan stans, även om jag tror att det inte skulle uppskattas av Stockholmarna. Men detta är kanske värt en egen tråd i "Ordet är fritt" (eller Smurf-forumet efter symbolen i forumindex).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Sjuan måste ju gå nånstans, men var?

Noterar även att Kungsgatan och området runt Sturegatan (-vägen?) samt Karlavägen saknar spårväg helt. Det bor ju en del folk där.
Om 20 år kan linjeupplägget vara ett helt annat. Det är inte alls omöjligt. Linjenummer är bara en referens för att folk skall hitta rätt. Det är förvisso bra om man är tydlig och stringent med linjenummer, men man får inte behålla linjenummer när det blir bättre för de flesta om man moderniserar och lägger om. Grafiken som dn presenterar är just det den är - en grafik som tidningen tagit fram för att förtydliga vad de tror politikernas utredare menar.

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:
bruse skrev:Sjuan måste ju gå nånstans, men var?

Om 20 år kan linjeupplägget vara ett helt annat. Det är inte alls omöjligt. Linjenummer är bara en referens för att folk skall hitta rätt. Det är förvisso bra om man är tydlig och stringent med linjenummer, men man får inte behålla linjenummer när det blir bättre för de flesta om man moderniserar och lägger om. Grafiken som dn presenterar är just det den är - en grafik som tidningen tagit fram för att förtydliga vad de tror politikernas utredare menar.

/T
Men nu är vi ju alla självutnämnda experter och anser att linjeföring är extremt viktigt! :D
Frågan kvarstår dock, var är det tänkt att 7 ska ta vägen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Men nu är vi ju alla självutnämnda experter och anser att linjeföring är extremt viktigt! :D
Frågan kvarstår dock, var är det tänkt att 7 ska ta vägen?
Komettorget, så klart!

//T
TKO

Inlägg av TKO »

Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.

http://www.dn.se/sthlm/hetsig-debatt-om ... erg-vartan

Och den som vill ha mer aktuell information kan läsa i dagens SvD:

Spårvägen når Ropsten tidigast i augusti 2016, två år senare än planerat. Och även den tidsplanen kräver att man övervinner stora problem. Men på Lidingö räknar kommunalrådet med trafikstart redan 2014.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-s ... 410588.svd

Trafiklandstingsrådet Wennerholm verkar inte vilja uttala sej, hans partibroder på Liiiiidingön (Paul lindquist) är mer frispråkig:

–Det där kommer vi att ha en diskussion om. Jag har pratat med Christer Wennerholm om det här, vi är båda överens om att klara ambitionen 2014. Det är också det som Lidingö stad och landstinget kommit överens om, säger han.

Tur det finns en seriös stockholmstidning som inte bara publicerar gårdagens nyheter...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
Tur det finns en seriös stockholmstidning som inte bara publicerar gårdagens nyheter...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Och tur att det finns ett forum som ligger före tidningarna. Vi diskuterade ju spårvägsförslaget någon månad innan SVD hittade den, och det senaste om 2016, några dagar innan SVD...Men en viktig sak med DN är väl att Christer Wennerholm nu kommenterar förslaget om spårvägsnätet, det har han ju inte gjort tidigare...Därför tycker jag kanske det är mer relevant nu, än när Svd höjer upp tjänstemannaskisser.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.

[Klippetiklipp]

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:

[Klippetiklipp]

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!
Har du fått uppdraget som officiell censor här?

(Men jag förstår att det är jobbigt att verkligheten gör sej påmind...)

med vänlig
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:
TKO skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Och tur att det finns ett forum som ligger före tidningarna. Vi diskuterade ju spårvägsförslaget någon månad innan SVD hittade den, och det senaste om 2016, några dagar innan SVD...Men en viktig sak med DN är väl att Christer Wennerholm nu kommenterar förslaget om spårvägsnätet, det har han ju inte gjort tidigare...Därför tycker jag kanske det är mer relevant nu, än när Svd höjer upp tjänstemannaskisser.
Du menar följande till intet förpliktigande uttalande:

– Spårväg har betydligt större kapacitet än stombussar. När Stockholm växer klarar vi inte kollektivtrafiken med enbart tunnelbana och bussar, säger trafiklandstingsrådet Christer Wenner­holm(M

Jo jag förstår att du är imponerad!

/TKO
Traesk

Inlägg av Traesk »

På frågan vart linjerna verkligen ska gå finns svaren här: http://issuu.com/kdsll/docs/namefdad24

Har inte hittat nånstans jag kan ladda ner den i en ren pdf, men det här får duga!
twr

Inlägg av twr »

Traesk skrev:På frågan vart linjerna verkligen ska gå finns svaren här: http://issuu.com/kdsll/docs/namefdad24

Har inte hittat nånstans jag kan ladda ner den i en ren pdf, men det här får duga!
Linje 7 utgåt från Centralen enligt detta dokument. Rimligen byggs någon form av vändmöjlighet uppe på Klarabergsviadukten vid en framtida hållplats vid Cityterminalen, eller kanske ute över vattnet.

På sidan 65 i länkat dokument finns en bild över möjliga depåer. "Tegeluddsvägen 18 språvagnar" står det. Är det den depå som planeras att byggas nu, eller en annan som kommer senare?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Odd skrev:

[Klippetiklipp]

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Har du fått uppdraget som officiell censor här?

(Men jag förstår att det är jobbigt att verkligheten gör sej påmind...)

med vänlig
Thomas K Ohlsson
Nu ska vi vara snälla...
Och nej, jag har inget uppdrag som moderator. :lol:

Visst är det intressant/tragiskt/tragikomiskt eller för den som är på det humöret inbjudande till skadjeglädje att detta projekt har försenats så mycket.
Man kan väl säga att tidiga tidsplaner var väl optimistiska, med tanke på Stockholms ovana (sedan 1967) att bygga innerstadsspårväg. 2018 gissar jag att allt är på plats. (augusti 2018...) :wink: :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:Och nej, jag har inget uppdrag som moderator. :lol:

Visst är det intressant/tragiskt/tragikomiskt eller för den som är på det humöret inbjudande till skadjeglädje att detta projekt har försenats så mycket.
Man kan väl säga att tidiga tidsplaner var väl optimistiska, med tanke på Stockholms ovana (sedan 1967) att bygga innerstadsspårväg. 2018 gissar jag att allt är på plats. (augusti 2018...) :wink: :lol:
Jag tycker det är intressant att så många tar varje "nyhet" på så stort allvar. Det är speciellt förvånande i det här fallet när det inte ens är en nyhet...

Men nu ska vi vara snälla i fortsättningen!

/TKO

PS: Kan ingen starta en tråd om hur urbota korkat det är att ifrågasätta behovet av spårvagn till Hornsberg? Den diskussionen verkar ha avtagit... undrar varför?

/DS
Skriv svar