Brand i spårvagn i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87

Brand i spårvagn i Norrköping

Inlägg av alex87 »

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7058449

Någons om vet vad som hänt? Om man kollar på bild 1 ser det ut som ledningen ligger över vagnen, hur kommer det sig att hela spåvägsnätet blir strömlöst, inte uppdelat i sektioner som i Göteborg?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Brand i spårvagn i Norrköping

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7058449

Någons om vet vad som hänt? Om man kollar på bild 1 ser det ut som ledningen ligger över vagnen, hur kommer det sig att hela spåvägsnätet blir strömlöst, inte uppdelat i sektioner som i Göteborg?
Därför att man inte har motorfrånskiljare överallt och bryter man allt så kan räddningstjänsten räddningsjorda.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den bakerste vognen i toget så ut til å fortsatt ha strøm \ batteristrøm, var i alle fall lys i den
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:
Därför att man inte har motorfrånskiljare överallt och bryter man allt så kan räddningstjänsten räddningsjorda.
Det har man verkligen inte i Göteborg heller. Om inget satts upp under det senaste halvåret så finns det motorfrånskiljare enbart på Göta Älvbron och i vagnhallarna. I övrigt bryter Driftledningen på Göteborg Energi likriktaren på order från Ledningsmästaren och Ledningsmästaren åker ut på plats för att skyddsjorda.

//T

Ledningsmästaren
Med reservation för tyckfel.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Bantekniker
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bobjörk skrev:Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Nja, där drar du ju så att säga en slutsats redan innan du ställer dig frågan!

Ett eventuellt orsakssamband mellan de två händelserna (kontaktledningen nedriven och brand i vagnen) behöver ju inte se ut på just det sättet, det kan ju också vara något av följande:

b: brand i vagnen på grund av att kontaktledningen rivs ned
c: en tredje händelse orsakar såväl brand i vagnen som att kontaktledningen rivs ned
d: inget orsakssamband (brand i vagnen bara råkar inträffa ungefär samtidigt som kontaktledningen rivs ned).

Det kan ju också vara ännu mer komplicerade samband, speciellt när mänskliga beslut inverkar på händelseförloppet!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Bobjörk skrev:Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Nja, där drar du ju så att säga en slutsats redan innan du ställer dig frågan!

Ett eventuellt orsakssamband mellan de två händelserna (kontaktledningen nedriven och brand i vagnen) behöver ju inte se ut på just det sättet, det kan ju också vara något av följande:

b: brand i vagnen på grund av att kontaktledningen rivs ned
c: en tredje händelse orsakar såväl brand i vagnen som att kontaktledningen rivs ned
d: inget orsakssamband (brand i vagnen bara råkar inträffa ungefär samtidigt som kontaktledningen rivs ned).

Det kan ju också vara ännu mer komplicerade samband, speciellt när mänskliga beslut inverkar på händelseförloppet!

Sen kan de ju vara så, att de brinner så häftig, att kontaktledningen bränns av... Iofs inte jättetroligt denna gången.
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Vagnen (89) fick överslag i kontaktorlådan framför mitt dörren var vid kontakledningen gick av.
Inga personskador eller något anat Tåget fick dras med bärningsbil till vagnhallen.Reparationen var klar
01.22
MVH Lagerbrax Tl Yttre
Skriv svar