http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7058449
Någons om vet vad som hänt? Om man kollar på bild 1 ser det ut som ledningen ligger över vagnen, hur kommer det sig att hela spåvägsnätet blir strömlöst, inte uppdelat i sektioner som i Göteborg?
Brand i spårvagn i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Brand i spårvagn i Norrköping
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Brand i spårvagn i Norrköping
Därför att man inte har motorfrånskiljare överallt och bryter man allt så kan räddningstjänsten räddningsjorda.alex87 skrev:http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7058449
Någons om vet vad som hänt? Om man kollar på bild 1 ser det ut som ledningen ligger över vagnen, hur kommer det sig att hela spåvägsnätet blir strömlöst, inte uppdelat i sektioner som i Göteborg?
Den bakerste vognen i toget så ut til å fortsatt ha strøm \ batteristrøm, var i alle fall lys i den
Det har man verkligen inte i Göteborg heller. Om inget satts upp under det senaste halvåret så finns det motorfrånskiljare enbart på Göta Älvbron och i vagnhallarna. I övrigt bryter Driftledningen på Göteborg Energi likriktaren på order från Ledningsmästaren och Ledningsmästaren åker ut på plats för att skyddsjorda.leifd skrev:
Därför att man inte har motorfrånskiljare överallt och bryter man allt så kan räddningstjänsten räddningsjorda.
//T
Ledningsmästaren
Med reservation för tyckfel.
-
Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Bantekniker
Nja, där drar du ju så att säga en slutsats redan innan du ställer dig frågan!Bobjörk skrev:Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Ett eventuellt orsakssamband mellan de två händelserna (kontaktledningen nedriven och brand i vagnen) behöver ju inte se ut på just det sättet, det kan ju också vara något av följande:
b: brand i vagnen på grund av att kontaktledningen rivs ned
c: en tredje händelse orsakar såväl brand i vagnen som att kontaktledningen rivs ned
d: inget orsakssamband (brand i vagnen bara råkar inträffa ungefär samtidigt som kontaktledningen rivs ned).
Det kan ju också vara ännu mer komplicerade samband, speciellt när mänskliga beslut inverkar på händelseförloppet!
daniel_s skrev:Nja, där drar du ju så att säga en slutsats redan innan du ställer dig frågan!Bobjörk skrev:Den stora frågan jag ställer mig är varför kontaktledningen rivs ner på grund av brand i vagn.
Ett eventuellt orsakssamband mellan de två händelserna (kontaktledningen nedriven och brand i vagnen) behöver ju inte se ut på just det sättet, det kan ju också vara något av följande:
b: brand i vagnen på grund av att kontaktledningen rivs ned
c: en tredje händelse orsakar såväl brand i vagnen som att kontaktledningen rivs ned
d: inget orsakssamband (brand i vagnen bara råkar inträffa ungefär samtidigt som kontaktledningen rivs ned).
Det kan ju också vara ännu mer komplicerade samband, speciellt när mänskliga beslut inverkar på händelseförloppet!
Sen kan de ju vara så, att de brinner så häftig, att kontaktledningen bränns av... Iofs inte jättetroligt denna gången.
Vagnen (89) fick överslag i kontaktorlådan framför mitt dörren var vid kontakledningen gick av.
Inga personskador eller något anat Tåget fick dras med bärningsbil till vagnhallen.Reparationen var klar
01.22
MVH Lagerbrax Tl Yttre
Inga personskador eller något anat Tåget fick dras med bärningsbil till vagnhallen.Reparationen var klar
01.22
MVH Lagerbrax Tl Yttre