X2000 utrymt i Gårdsjö

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

X2000 utrymt i Gårdsjö

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det längesedan jag uppmärksammat något tågkaos! Men i går kväll (innevarande dygn är runt en timma gammalt) var det problem med ett X2000-tåg som måste evakueras vid Gårdsjö station. Perrongen där verkar enligt tidningsuppgifter bara vara en vagnslängd lång.
gp.se skrev:Enligt vittnen slogs dock dörrarna upp längs med hela tåget och i stället för att ta sig ut på perrongen började de nära 300 resenärerna att på egen hand hoppa ut längs med spåret. Målet var det Intercitytåg som stannat strax bakom och till vilket de skulle evakueras.
Kan man centralstyra dörröppning på X2000? Det kanske går?

Det tycks ju bara varit en vagn som möjligen behövde utrymmas skyndsamt. Det skulle ju i ett första skede kunna ske till vagnen eller vagnarna intill. Utrymning av tåget skulle sedan kunna dirigeras via två eller tre dörrar som man lyckades få in vid perrongen.

Jag inser att det är svårt för personal att snabbt få en överblick över situationen och att veta hur man skall hantera situationen. Men det verkar som om det i det här fallet var passagerarna som självmant, utan egentlig anledning, hoppade ner på banvallen och promenerade till bakomvarande tåg. Det bästa måste ha varit att manuellt låsa upp endast de dörrar som fanns vid perrongen och uppmana passagerarna att där invänta bakomvarande tåg för vidare transport. Detta kunde kanske då stanna två eller tre gånger så att passagerarna blev utspridda i tåget utan att behöva vandra vare sig på banvallen eller genom en massa vagnar.

Man skall alltid vara försiktig med tidningarnas beskrivning av sådana här händelser. Men för mig verkar det som om passagerarna inte lydde uppmaningar från personalen. Om nu sådana kunde nå ut i alla vagnar. Det var ju något elfel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: X2000 utrymt i Gårdsjö

Inlägg av daniel_s »

Det som föraren centralt kan göra på den aktuella motorvagnstypen är att stänga alla dörrar eller frige alla dörrar. Man kan, som du föreslår, naturligtvis manuellt låsa upp enstaka dörrar på plats, men det innebär ju en tidsförlust som kan vara dyrbar i sammanhanget (och en risk för den som ska utföra det). Rökutveckling kan vara riktigt giftig, och det finns nog inget utrymme för att komma med facit i hand och säga att det var onödigt att frige alla dörrar, det kan man inte ta för givet i förväg!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: X2000 utrymt i Gårdsjö

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Det som föraren centralt kan göra på den aktuella motorvagnstypen är att stänga alla dörrar eller frige alla dörrar. Man kan, som du föreslår, naturligtvis manuellt låsa upp enstaka dörrar på plats, men det innebär ju en tidsförlust som kan vara dyrbar i sammanhanget (och en risk för den som ska utföra det). Rökutveckling kan vara riktigt giftig, och det finns nog inget utrymme för att komma med facit i hand och säga att det var onödigt att frige alla dörrar, det kan man inte ta för givet i förväg!
Jag försökte var försiktig med det jag skrev. Den aktuella vagnen behövdes nog utrymmas direkt, eftersom man som du säger inte har facit i förväg. Men om man bara kunde insett att det är en enda vagn som behöver utrymmas så borde det gå snabbare än om passagerarna skall klättra ner till marken från tåget. Fast eftersom man skall vara försiktig med att lita på sådana här tidningsartiklar så vet man ju inte om det verkligen var i en enda vagn som det rök.

När det gäller dörrarna så bekräftar du det jag trodde, nämligen att de inte kan öppnas centralt, vilket passagerarintervjuen ger intryck av.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar