Fusk med SMS-biljetter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Fusk med SMS-biljetter

Inlägg av LÅ1 »

Att det fuskas med SMS-biljetter är väl ingen överraskning. Om jag förstod en diskussion på Flashback rätt så har man åtminstone en gång ändrat formatet för SMS-biljetten för att göra den mer svårförfalskad. (Tidpunkt, delar av tel.nr etc. finns insprängda i den långa teckenharangen för att göra det möjligt för en alert spärrvakt/konduktör/bussförare att kunna avslöja de mest naiva förfalskningarna. Hur ofta dessa kontrollmöjligheter utnyttjas kan man bara gissa. Troligtvis mycket, mycket sällan, eftersom biljettkontrollen tydligen ringer och kollar mot registret över sålda SMS-biljetter, enligt SvD-artikeln.)

Nu finns det på några stationer spärrar med optiska läsare för SMS-biljetter. Man lägger telefonen på en glasskiva i stället för att lägga access-kortet på den blå plattan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
pellle

Re: Fusk med SMS-biljetter

Inlägg av pellle »

LÅ1 skrev:Att det fuskas med SMS-biljetter är väl ingen överraskning. Om jag förstod en diskussion på Flashback rätt så har man åtminstone en gång ändrat formatet för SMS-biljetten för att göra den mer svårförfalskad. (Tidpunkt, delar av tel.nr etc. finns insprängda i den långa teckenharangen för att göra det möjligt för en alert spärrvakt/konduktör/bussförare att kunna avslöja de mest naiva förfalskningarna. Hur ofta dessa kontrollmöjligheter utnyttjas kan man bara gissa. Troligtvis mycket, mycket sällan, eftersom biljettkontrollen tydligen ringer och kollar mot registret över sålda SMS-biljetter, enligt SvD-artikeln.)

Nu finns det på några stationer spärrar med optiska läsare för SMS-biljetter. Man lägger telefonen på en glasskiva i stället för att lägga access-kortet på den blå plattan.
Vilka stationer då? Åkte X2000 med sms-biljett. Då hade konduktören en "handdator" som "fotograferade" mitt sms och godkände. Vore något för SL:s biljettkontrollanter.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

På Tvärbanan och även Nockebybanan förekommer falska sms biljetter rätt ofta, ibland går/visas vederbörande av spårvagnen eller sitter kvar och löser biljett det gamla hederliga sättet.
Sen har vi ju alla dom som springer maraton mot kondisen när denne byter vagn, och har man en alert kondis ombord så brukar inte den fuskande hinna med i den andra vagnen utan får värma upp sig inför nästa spårvagn som kommer efter, det finns ett antal stammisar utmed tvärbanan som varje vardagsmorgon samma tider vill fuskåka.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

pellle skrev:Vilka stationer då? Åkte X2000 med sms-biljett. Då hade konduktören en "handdator" som "fotograferade" mitt sms och godkände. Vore något för SL:s biljettkontrollanter.
Finns på en eller ett par speciellt skyltade spärrar vid stationerna Rådmansgatan och Gullmarsplan. Kanske fler? Är säkert bara på försök ännu. Om det finns i den manuella spärren vet jag inte.
A32 skrev:På Tvärbanan och även Nockebybanan förekommer falska sms biljetter rätt ofta, ibland går/visas vederbörande av spårvagnen eller sitter kvar och löser biljett det gamla hederliga sättet.
Sen har vi ju alla dom som springer maraton mot kondisen när denne byter vagn, och har man en alert kondis ombord så brukar inte den fuskande hinna med i den andra vagnen utan får värma upp sig inför nästa spårvagn som kommer efter, det finns ett antal stammisar utmed tvärbanan som varje vardagsmorgon samma tider vill fuskåka.

/a32 :wink:
Upptäcker ni falska SMS-biljetter genom manuell kontroll eller har ni scanner? Sen kan man ju anta att en person som reser på SMS-biljett varje dag (eller 5 dagar per vecka) inte har äkta biljett. För det blir ju betydligt dyrare än att köpa 30-dagarsbiljett.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Manuell kontroll när det gäller sms biljetter.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

A32 skrev:Manuell kontroll när det gäller sms biljetter.
Men ni hittar fuskarna i alla fall! Duktigt! :)
Skriv svar