Kaos i SJ-trafiken. Igen!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Kaos i SJ-trafiken. Igen!

Inlägg av LÅ1 »

Är det någon som har koll på vilken gång i ordningen man bara under detta året kan sätta rubriken "Kaos i SJ-trafiken" som en sammanfattning av dagen?

Och rubriken spås vara aktuell i morgon igen.

Det tycks ha varit några politiker med på de tåg som satt fast i många timmar på tisdagen. Tyvärr en oppositionspolitiker och en utomparlamentariska partiledare.
Hade man fått välja så hade jag hellre sett att några ministrar fanns ombord. Varför inte Borg (finans) och Elmsäter-Svärd (infrastruktur)?

Ett problem med järnvägstrafiken är att tåg med mycket olika hastigheter samsas på samma spår. Godståg och lokaltåg (med många stopp) samt Intercitytågen skall planeras in så att de inte stör de snabbare X2000-tågen. Ett sådant system blir störningskänsligt, åtminstone när spåren är hårt utnyttjade så att marginalerna egentligen är för små. Vi behöver bygga höghastighetsspår så fort det bara går. Det tycks alla utom regeringen inse.

P4 Granskar tog upp tågtrafiken i söndags.
Kommer inte ihåg om det var där eller någon annan stans jag fick klart för mig varför det var såna problem i Hallsberg förra vintern. Man får inte köra gummihjulsfordon på bangården. Då förstörs nämligen dräneringssystemet! Man undrar om det inte hade gått att ordna en hård och bärande yta överst som släpper igenom vatten, men som tål att snöröjning sker på bästa sätt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Kaos i SJ-trafiken. Igen!

Inlägg av leifd »

Inge skrev:Just nu lär ett antal avgångar på mälarbanan och annorstädes vara inställda på grund av att X40-tågen råkat ut för viltolyckor och fått ställas av. Kunde man inte lösa problemet genom att sätta tillbaka noskonerna?

Men vad vet jag, det är kanske omöjligt på grund av "avregleringen" eller att det finns för få spår?
Vilka noskoner då ??
X40 har aldrig haft några.
Däremot pågår ett arbete att förstärka och viltsäkra fronterna.

X2 däremot går ju utan de gamla noskonerna.
Dessa är nertagna då de är för tunga att hantera manuellt och dessutom lossnar under färd.
En ny kon är framtagen och ska monteras. denna har automatisk upp o nerfällning.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Inge skrev:
leifd skrev:Vilka noskoner då ??
X40 har aldrig haft några.
Däremot pågår ett arbete att förstärka och viltsäkra fronterna.
Jovisst hade de det. Däremot försvann de innan fordonen sattes i trafik.
Jasså, de sades de då inget om på typutbildningen, var vänlig o bevisa ditt påstående.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Inge skrev:Nja, jag kan väl för den här gångens skull vara så vänlig att jag till och med länkar in en bild.

Bild

Det är en bild på mockupen förstås, men den visar hur tåget ursprungligen var ritat. Exakt när SJ ändrade konstruktionen vet jag inte och jag vet inte heller om noskonen var monterad på de första tågen när de anlände. Men det är å andra sidan helt ointressant för diskussionen eftersom såväl problem som möjlig lösning (dvs det skulle vara enkelt att hänga dit den igen) härhör från SJ:s mycket sena ändring.
Jaja, mockupen är väl en sak...
Tittar du lite mer så är ju inte bara luckorna över kopplet som som är ändrade.
Bild
X40-3 3320 i Ålberga, 2010-07-04. Foto Leif D.

Så stora luckor i fronten, skulle ju kräva rätt omfattande maskineri för att manövrera. För att hantera dessa manuellt, de är nog mer att se som reservlösning. Med tanke på att snö alltid kommer in i dessa utrymmen, bl.a. då man kör med dem öppna (kopplat läge) så lär de bli en hel del problem. Som det är nu, med den lilla lättmanövrerade (även för hand) luckan, så funkar de oftast riktigt bra. Sällan nått problem, så jag förstår. Vid älgkollisioner, så lär ju även de där luckorna få stryk, liksom maskineriet där under.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I dag har det varit kaos igen. Åtminstone milt kaos. Och det drabbade all trafik mellan Stockholm och Södertälje. På förmiddagen var det elfel så att SJ-tågen (och ev. andra fjärrtåg) stoppades på hela sträckan, och SL:s pendeltåg ersattes med buss delar av sträckan. Trafiken kom igång men blev strax stoppad igen, om jag förstått allt rätt. På eftermiddagen har jag hört om att någon blivit påkörd av ett pendeltåg. Om elfelet var omskrivning av olycka eller om det var två olika händelser har jag ingen aning om.

Sedan var SL:s information lite fel, eller i alla fall ologisk. Tågen från Stockholm till Södertälje ersattes enligt texten på infoskyltarna med buss mellan Tumba och Huddinge. Men det borde vara mellan Huddinge och Tumba. Men man använde väl samma text i all info om problemet, avsett på vilken perrong den visades.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:På eftermiddagen har jag hört om att någon blivit påkörd av ett pendeltåg. Om elfelet var omskrivning av olycka eller om det var två olika händelser har jag ingen aning om.
Jag måste kommentera mig själv. Olyckan, som enligt Radio Stockholm var en dödsolycka, skedde i Tungelsta. Den kan knappast ha påverkat trafiken mot Södertälje. Så det hela handlar om två helt olika händelser.

Tydligen var det någon som arbetade med banan som blivit påkörd. Det har varit många sådana olyckor den senaste tiden. (Senaste ett eller två åren.)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:På eftermiddagen har jag hört om att någon blivit påkörd av ett pendeltåg. Om elfelet var omskrivning av olycka eller om det var två olika händelser har jag ingen aning om.
Jag måste kommentera mig själv. Olyckan, som enligt Radio Stockholm var en dödsolycka, skedde i Tungelsta. Den kan knappast ha påverkat trafiken mot Södertälje. Så det hela handlar om två helt olika händelser.

Tydligen var det någon som arbetade med banan som blivit påkörd. Det har varit många sådana olyckor den senaste tiden. (Senaste ett eller två åren.)
Förmiddagens störning ser ut såhär...
Södertälje Syd Ö: [10:13] 2011-08-15 kl 10.13 Ett brandlarm i Flemingsberg medför stopp i trafiken Södertälje syd - Älvsjö.
Flemingsberg: [10:29] 2011-08-15 kl 10.29 Prognos från Trafikverket är att stoppet mellan Södertälje syd och Flemingsberg är klart 11.00.
Flemingsberg: [10:56] 2011-08-15 kl 10.55 Trafikverket lämnar en ny prognos för stoppet i Flemingsberg kl 11.05.
Flemingsberg: [11:09] 2011-08-15 kl 11.08 Trafiken åter igång mellan Stuvsta och Södertälje syd. efter tidigare trafikstopp i Flemingsberg orsakad av brand.
Brandlarm kan de ju iofs bli av elfel med...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

leifd skrev: Förmiddagens störning ser ut såhär...
Södertälje Syd Ö: [10:13] 2011-08-15 kl 10.13 Ett brandlarm i Flemingsberg medför stopp i trafiken Södertälje syd - Älvsjö.
Flemingsberg: [10:29] 2011-08-15 kl 10.29 Prognos från Trafikverket är att stoppet mellan Södertälje syd och Flemingsberg är klart 11.00.
Flemingsberg: [10:56] 2011-08-15 kl 10.55 Trafikverket lämnar en ny prognos för stoppet i Flemingsberg kl 11.05.
Flemingsberg: [11:09] 2011-08-15 kl 11.08 Trafiken åter igång mellan Stuvsta och Södertälje syd. efter tidigare trafikstopp i Flemingsberg orsakad av brand.
Brandlarm kan de ju iofs bli av elfel med...
Orsaken "elfel" var vad som angavs på Trafikverkets stora infotavlor på Stockholms central.
Skriv svar