Bildsköne Bengtsson skrev:Härlig bild, 10 gick oftas med enkelvagnar har jag för mig
Nej, tian gick med oftast med släp. Det var den enda mustanglinje som hade släp i alla tåg hela året. När tunnelbana två öppnades 1964 så blev den dock av med släpen, så sedan gick den med enkelvagnar några år tills den blev omställd till bussdrift våren 1967.
Jo, apropå just linje 10 satt jag och tittade på den här bilden. Idag är det ett evigt diskuterande om "tillgänglighetsanpassning". Det är centimeter upp och ner.
Man kan undra vad som hänt med svenska folket? Är alla förvandlade till gravt handikappade...? Självklart skall man vid nybyggnation av spårvägslinjer göra dem så bekväma som möjligt för de resande.
När linje 10 var i aktiv tjänst existerade inte begreppet "tillgänglighetsanpassad". Se hur elegant den äldre damen, utrustad med käpp, svingar sig ner från mustangens främre dörr ner på gatan!
Jag har nu varit medlem i SSS i 19 år och hört de gamla stofilerna berätta sina historier, men varje gång jag hör begreppet "V3-tåg" så föreställer jag mig fortfarande ett helt tåg sammansatt av endast V3:or (tredjevagnar). Vem var det egentligen som började med det där begreppet?
En av de vanligaste kommentarerna jag får från äldre passagerare när jag är konduktör på Djurgårdslinjens gammelvagnar, är att de tycker att spårvagnarna fått väldigt höga insteg sedan senast då åkte med dem - för sisådär 40-50 år sedan...
Men snälla Daniel, om det är så att Du ser en massa V3:or åka omkring herrelösa är det kanske dags att besöka farbror doktorn hos AB SS entreprenör Previa företagshälsovård. Speciellt därvarande doktor Peter kan säkert lugnt förklara för Dig att det är typiska tecken på smygande senildemens. Inget att göra åt - bara att klippa ner håret och anmäla Dig till Juniorsektionen. Åren går fort och snart är Du välkommen att sitta bland "stofilerna" på bänken utanför Alkärrshallen och minnas när tider var tider.
För att ytterligare förvirra Dig så har jag nöjet att visa en bild på två stycken "V1-tåg" som korsar varandras väg. Det intressanta med den här bilden är att övergångsväxeln fortfarande finns kvar i nuvarande bilparkering.
Förresten, SSS följer inte trenden av nyskapande ord, vi leder den; diggabilitet, brax m.m. Håll med om att vi alla begriper vad vi menar med ett "V3-tåg". Men självklart kan vi skriva lite längre "ett tåg bestående av motorvagn och två släpvagnar" (där sista vagnen benämnes "V3").
Det var ett fasligt tjatande om klippning! Jag klippte mig ju faktiskt i november, och det avser jag även att göra nu i höst vare sig det behövs eller inte.
Jag diggar bilden på dina enkelvagnstågsätt men undrar samtidigt vilken linje som vagn 32 går på!
1 skrev:Jo, apropå just linje 10 satt jag och tittade på den här bilden. Idag är det ett evigt diskuterande om "tillgänglighetsanpassning". Det är centimeter upp och ner.
Man kan undra vad som hänt med svenska folket? Är alla förvandlade till gravt handikappade...? Självklart skall man vid nybyggnation av spårvägslinjer göra dem så bekväma som möjligt för de resande.
När linje 10 var i aktiv tjänst existerade inte begreppet "tillgänglighetsanpassad". Se hur elegant den äldre damen, utrustad med käpp, svingar sig ner från mustangens främre dörr ner på gatan!
Det som hänt är snarast att värderingarna ändrats. Jämför att förr så var det skylla-sig-själv och fattigstugan ifall man fick en arm eller ett ben avklippt i någon maskin i en fabrik, som då dessutom ofta var mycket farligare än vad som skulle godkännas idag.
daniel_s skrev:Jag har nu varit medlem i SSS i 19 år och hört de gamla stofilerna berätta sina historier, men varje gång jag hör begreppet "V3-tåg" så föreställer jag mig fortfarande ett helt tåg sammansatt av endast V3:or (tredjevagnar). Vem var det egentligen som började med det där begreppet?
Jag föreställer mig snarast ett tåg med någon/några sånahär V3
Det var väl de där som det på Postvagnen berättas historier om hur man "multade" dem genom att börja med full broms på främre loket, och sedan gick man över till bakre loket och band en rem som höll körreglaget på max pådrag, sen körde man från främe loket
1 skrev:Idag är det ett evigt diskuterande om "tillgänglighetsanpassning". Det är centimeter upp och ner.
Man kan undra vad som hänt med svenska folket? Är alla förvandlade till gravt handikappade...? Självklart skall man vid nybyggnation av spårvägslinjer göra dem så bekväma som möjligt för de resande.
Hade Sverige inte gått med i EU så hade kraven på tillgänglighetsanpassning inte varit så "stränga" som de är idag. Lågentrekrav m m m m. Då hade nog damerna svingat sig både på och av bussen med käpp och rullator...
(Men läs och begrunda följande DN-artikel.
Det är inte meningen att fler stockholmare ska få färdtjänst, utan färre).
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
1 skrev:Men självklart kan vi skriva lite längre "ett tåg bestående av motorvagn och två släpvagnar"
Vad är det för fel på ordet "trevagnståg"? Det sade vi när jag arbetade vid SS, men det kanske är ett tecken på att jag är superstofil.
F.ö. noterar jag att konstruktionen V plus siffra plus bindestreck plus "tåg" tycks vara förbehållen trevagns spårvagnståg. Jag har aldrig läst om V8-tåg i tunnelbanan.
Leif Steen skrev:Det e många vetren i högen bakom hesten.
Vetre= vedträ, e=är. Detta då ä inte existerar som ljud i stockholmska. Jämför med elg, elvor, rekor mm.
Du kan väl ändå inte jämföra uttalet mellan "elg" och "reker"!
Leif Steen skrev:Det e många vetren i högen bakom hesten.
Vetre= vedträ, e=är. Detta då ä inte existerar som ljud i stockholmska. Jämför med elg, elvor, rekor mm.
Du kan väl ändå inte jämföra uttalet mellan "elg" och "reker"!