Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Hej!
I tisdags eftermiddag var jag ute på Djurgården och gjorde då den trista upptäckten att Djurgårdslinjens tursättning bestod av två tåg, ett rent Göteborgståg och Oslovagnen med Göteborgssläp. (Båda för övrigt skyltade 7E, inte 7N som hållplatsskyltarna numera säger). Innebär detta att den Stockholmskt museala tanken med Djurgårdslinjen helt övergivits? Borde inte åtminstone ett rent Stockholmståg alltid ingå i tursättningen? SSB-tåget, A1+B20 eller A12+B11. Och varför används inte Malmömustangtåget i stället för Göteborgsvagnarna om det behövs stor kapacitet? Där finns ju åtminstone lite Stockholmskänsla? Jag hade hoppats att när ordinarietrafiken bedrivs med moderna vagnar skulle det bli mer rena Stockholmsvagnar på 7N, i stället verkar det bli tvärtom? Eller var detta ett olycksfall i arbetet?
Stefan B
I tisdags eftermiddag var jag ute på Djurgården och gjorde då den trista upptäckten att Djurgårdslinjens tursättning bestod av två tåg, ett rent Göteborgståg och Oslovagnen med Göteborgssläp. (Båda för övrigt skyltade 7E, inte 7N som hållplatsskyltarna numera säger). Innebär detta att den Stockholmskt museala tanken med Djurgårdslinjen helt övergivits? Borde inte åtminstone ett rent Stockholmståg alltid ingå i tursättningen? SSB-tåget, A1+B20 eller A12+B11. Och varför används inte Malmömustangtåget i stället för Göteborgsvagnarna om det behövs stor kapacitet? Där finns ju åtminstone lite Stockholmskänsla? Jag hade hoppats att när ordinarietrafiken bedrivs med moderna vagnar skulle det bli mer rena Stockholmsvagnar på 7N, i stället verkar det bli tvärtom? Eller var detta ett olycksfall i arbetet?
Stefan B
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Hur står det till med vagnbeståndet på Djurgårdslinjen? Vilka vagnar finns tillgängliga?
- Stefan Widén
I hallen finns nu 76+846, 335+521, 17. SSB tåget är inte klart ännu 24:an har lite putsning kvar för att kunna sättas i trafik Bla måste vi justera fjädrarna på den nytillverkade bygeln som trots ritningar inte fick rätt upptryck. Målningen måste bättras på osv. Vagn 71 måste få komplett boggierevision innan den kan tursättas. Vi håller nu på med upphandling av detta. Målet är att den är klar för trafik nästa säsong.
Hade du vart på allsångskvällen hade du fått se samtliga vagnar ute i trafik.
Men visst borde det gå mer gammalt även på dagtid och man jobbar på att lösa detta.
/stefan
Hade du vart på allsångskvällen hade du fått se samtliga vagnar ute i trafik.
Men visst borde det gå mer gammalt även på dagtid och man jobbar på att lösa detta.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Man har alltså ännu inte fått ordning på skyltningen? Hur svårt kan va?
Lugn, de har ju bara haft två år på sig. (slut ironi)BSB101 skrev:Man har alltså ännu inte fått ordning på skyltningen? Hur svårt kan va?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Hechtwagen
Är inte 7E någonting SL beställt och betalat för, det vill säga extratrafik med äldre spårvagnar istället för extrabussar. Och 7N den rena museietrafiken som SL inte lägger sig i? I så fall är det ju helt riktigt att det står 7E på mustang/Höka-tågen. Kan Bruse bringa klarhet i detta? Och observera att man lätt skulle klarat sig helt utan linjenummer på 7:an de senaste 20 åren utan att någon mer än någon enstaka skribent hät på forum skulle reagerat å andras vägnar...
Ja, det går fortfarande vagnar på 7N som skyltas felaktigt 7 eller 7E, eller vagnar på 7E som skyltas 7....Hechtwagen skrev:Är inte 7E någonting SL beställt och betalat för, det vill säga extratrafik med äldre spårvagnar istället för extrabussar. Och 7N den rena museietrafiken som SL inte lägger sig i? I så fall är det ju helt riktigt att det står 7E på mustang/Höka-tågen. Kan Bruse bringa klarhet i detta? Och observera att man lätt skulle klarat sig helt utan linjenummer på 7:an de senaste 20 åren utan att någon mer än någon enstaka skribent hät på forum skulle reagerat å andras vägnar...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det kanske tåls att upprepa att trafiken på Djurgårdslinjen/Spårväg City drivs av AB Stockholms Spårvägar. Ett bolag som ägs av Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelning och dess medlemmar. När det gäller driften av speciellt det äldre vagnsmaterielet så är det avhängigt av medlemmarnas insatser. Speciellt den absolut viktigaste frågan för medlemmarna är självklart om det står ett E eller N efter linjenumret 7. För den resande och betalande allmänheten är det tämligen ointressant då bägge bokstäverna signalerar att tåget vänder vid Norrmalmstorg.
Eftersom det är mitt fel att det förekommer "felskyltade" tåg på linjen beroende på att jag besökte Spårvägsmuseet på Thulegatan år 1958 ser jag självklart ytterst allvarligt på det inträffade. Men vad jag kan förstå så tillhör ingen av de klagande grupperna "De" och "Man". Problemet kan dock enkelt rättas till genom att personerna ifråga slår en signal på 08 660 77 00 och anmäler sig till förekommande utbildningar.
Med gemensamma, ideella krafter kan vi då gemensamt få både rätt skyltning och fylla linjen med de spårvagnståg som i brist på aktiva medlemmar nu samlar damm i vagnhallen.
Vänliga Hälsningar / Richard
Eftersom det är mitt fel att det förekommer "felskyltade" tåg på linjen beroende på att jag besökte Spårvägsmuseet på Thulegatan år 1958 ser jag självklart ytterst allvarligt på det inträffade. Men vad jag kan förstå så tillhör ingen av de klagande grupperna "De" och "Man". Problemet kan dock enkelt rättas till genom att personerna ifråga slår en signal på 08 660 77 00 och anmäler sig till förekommande utbildningar.
Med gemensamma, ideella krafter kan vi då gemensamt få både rätt skyltning och fylla linjen med de spårvagnståg som i brist på aktiva medlemmar nu samlar damm i vagnhallen.
- Thomas Lange
Korrekt. SåledesHechtwagen skrev:Är inte 7E någonting SL beställt och betalat för, det vill säga extratrafik med äldre spårvagnar istället för extrabussar. Och 7N den rena museietrafiken som SL inte lägger sig i? I så fall är det ju helt riktigt att det står 7E på mustang/Höka-tågen. Kan Bruse bringa klarhet i detta? Och observera att man lätt skulle klarat sig helt utan linjenummer på 7:an de senaste 20 åren utan att någon mer än någon enstaka skribent hät på forum skulle reagerat å andras vägnar...
7 = reguljär trafik Sergels torg-Waldemarsudde (SL:s regi)
7E = extratrafik Norrmalmstorg-Skansen (SL:s regi)
7N = museal trafik Norrmalmstorg-Skansen (SS regi)
Trafiken på 7E berdivs med äldre vagnar med ursprung i Göteborg och Oslo.
Trafiken på 7N bedrivs med museala vagntyper med ursprung i Stockholm
Avvikelser kan förekomma beroende på renoverings- och underhållsläget-
Med SL:s resp SS regi menas att respektive bolag avgör utsättning och turtäthet.
Numera gäller SL:s taxa på alla linjer längs sträckan.
Ju förr dess bättre.
- Karsten
Men varför i hela friden ska vagnarna skyltas olika? Linje 7 och 7N är de linjer som annonseras på hållplatser och i tidtabeller och de som därför bör skyltas på vagnarna. Resenärerna struntar nog i om vagnen de åker med är beställd av SL eller utsatt av SS på eget bevåg?
Ett tag förklarades det hela med att det var ideellt arbetande personal (med blå slipsar och axelklaffar) på 7N medan det på 7 och 7E var avlönad personal (med röd slips och röda axelklaffar), men denna ordning måste tillhöra det förgångna eftersom nu all personal uppbär lön.
Alltså, vad ska jag göra av mina blå axelklaffar?
Ett tag förklarades det hela med att det var ideellt arbetande personal (med blå slipsar och axelklaffar) på 7N medan det på 7 och 7E var avlönad personal (med röd slips och röda axelklaffar), men denna ordning måste tillhöra det förgångna eftersom nu all personal uppbär lön.

- Sven Blomberg
Jamen, rätta mig om jag har fel, det har väl i alla tider tidigare funnits extravagnar som gått delsträckor av en linje och skyltats med ett "E" utan att det meddelats på hållplatstavlorna, utan i stället på vagnen/bussen?
Medlem nr 266
Att blanda in avlöningen ökar förvirringen för forumläsarna. Det kräver ju ett anställningsförrhållande mm, och administration kring detta, vilket inte är AB SS främsta gren. Sedan tillkommer logistiken kring uniformeringen och det kräver även disciplin bland utövarna. Detta är inte trafikpersonalens bästa gren heller....Karsten skrev:Men varför i hela friden ska vagnarna skyltas olika? Linje 7 och 7N är de linjer som annonseras på hållplatser och i tidtabeller och de som därför bör skyltas på vagnarna. Resenärerna struntar nog i om vagnen de åker med är beställd av SL eller utsatt av SS på eget bevåg?
Passagerarna nöjer sig nog med att åka när de vill och att de bemöts av personalen på ett trevligt sätt. Här är nog AB SS bättre än flera andra SL-entreprenörer. Informationsproblemet är väl egentligen att tydliggöra att vagnarna vänder vid Skansen och inte trafikerar Waldemarsudde, samt att det att 7E och 7N inte går upp till Sergels torg. Därimellan är det väl egalt?
Ge spårtrafik företräde!
Varför heter inte den nya linjen (alltså spårväg city) 5 för istället? Måste allting heta 7?
Eller varför heter Djurgårdslinjen 7N/E för? Den kan väl heta linje 0?
Eller varför heter Djurgårdslinjen 7N/E för? Den kan väl heta linje 0?
Jag var också ute en vardag under semestern och tänkte åka musealt på Djl. Den dagen gick det ett (1) tågsätt på 7E/N bestående av Oslovagnen och ett Göteborgssläp. Så jag vände igen för det var inget som intresserade mig.
Jag noterade att f.ö. att det på hållplatsstolpen annonserades trafik oregelbundet var 15 - 30 min utan tider M-F. Nu står det på hemsidan annonserade tider var 15 min med "museala" vagnar M-F.
Jag har stor förståelse för att det nu mer kan vara stora bemanningsproblem för den ideella trafiken när säkert ett stort antal av den tidigare ideella personalen nu är anställda och fyller sin kvot av spårvagnskörning i den ordinarie trafiken.
Men då bör nog kostymen anpassas för detta. Dvs inte annonsera mer än vad man kan lova, dvs inte alls M-F!
Sedan hör jag till dem som anser att nu bör bara rent museala vagnar gå i museitrafiken, Göteborgsvagnarna behövdes en gång i tiden för att skapa turtäthet i den enda trafiken, det gör de inte längre. Museitrafik bör hålla en viss kvalitetsnivå och då bör det innebära helst bara gamla Stockholmsvagnar men även inlånade gammelvagnar från andra städer kan vara OK.
Den ordinarie trafiken står för turtätheten, sätt då en realistisk turtäthet för museitrafiken som kan tursättas med gammelvagnar. Bättre var 30 min och garanterat musealt än var 12:e och Göteborgsmustanger på två turer.
Om sedan de bedrivs med SL överenskommen förstärkningstrafik på 7E (?) med Göteborgsmustanger så OK då, men kör den oannonserat och kalla den inte museal.
Jag noterade att f.ö. att det på hållplatsstolpen annonserades trafik oregelbundet var 15 - 30 min utan tider M-F. Nu står det på hemsidan annonserade tider var 15 min med "museala" vagnar M-F.
Jag har stor förståelse för att det nu mer kan vara stora bemanningsproblem för den ideella trafiken när säkert ett stort antal av den tidigare ideella personalen nu är anställda och fyller sin kvot av spårvagnskörning i den ordinarie trafiken.
Men då bör nog kostymen anpassas för detta. Dvs inte annonsera mer än vad man kan lova, dvs inte alls M-F!
Sedan hör jag till dem som anser att nu bör bara rent museala vagnar gå i museitrafiken, Göteborgsvagnarna behövdes en gång i tiden för att skapa turtäthet i den enda trafiken, det gör de inte längre. Museitrafik bör hålla en viss kvalitetsnivå och då bör det innebära helst bara gamla Stockholmsvagnar men även inlånade gammelvagnar från andra städer kan vara OK.
Den ordinarie trafiken står för turtätheten, sätt då en realistisk turtäthet för museitrafiken som kan tursättas med gammelvagnar. Bättre var 30 min och garanterat musealt än var 12:e och Göteborgsmustanger på två turer.
Om sedan de bedrivs med SL överenskommen förstärkningstrafik på 7E (?) med Göteborgsmustanger så OK då, men kör den oannonserat och kalla den inte museal.
-
Det är väl bara att instämma!Hans Wicklund skrev:Jag var också ute en vardag under semestern och tänkte åka musealt på Djl. Den dagen gick det ett (1) tågsätt på 7E/N bestående av Oslovagnen och ett Göteborgssläp. Så jag vände igen för det var inget som intresserade mig.
Och frågan är ju om Djurgårdslinjen någonsin varit en museispårväg. Veteranspårväg, OK, men museispårväg? Nej!
Var det inte någon elaking som i början kallade den för en lekstuga för medelålders män som ville uppfylla sina barndomsdrömmar om att få köra spårvagn? Minns inte längre var detta skrevs.
//Lars S
Jag tror att jag får ta och försvara A31 lite.
Drömmen som jag ser det vore att plocka fram A25 410 och B25 996 och komplettera med MSS G/A25G 71 och T-10/B25E 196 eller ännu bättre: Stockholm hade haft A25H (högertrafik) och B25H i samlingarna och kunnat köra med på Djurgårdslinjen (7N). Tyvärr ser ju verkligheten annorlunda ut. Inte minst det faktum att A25orna brutalt eldades upp vilket ställer till problem då det blir vänstertrafikvagn om 410 skulle användas. Samma problem blir det med A27 500. Då dessa vagnar trots allt dominerat staden under ett antal år och erbjuder en god arbetsmiljö för föraren samt fast konduktörsplats ser jag det som logiskt att köra med dessa ur såväl historisk som operativ synvinkel. Drömbilden vore helt klart standardtåg med A25/B25 samt gammeltåg med A12 335/B21 521 (jag är lite förvirrad över den, jag tänker alltid B11/12 alternativt B29 när jag ser dessa släpvagnar).
Jag skulle faktiskt vilja påstå att A31 är ett tydligt exempel på en oerhörd skandal som inträffade 1967. Vagnen påminner ju faktiskt om det deprimerande faktum att det ur en flotta av över 100 vagnar finns EN A25 och EN A27 bevarad. Än mer deprimerande är det faktum att den enda A25an står inklämd i ett mörkt hörn i ett museum som kör med argumentet att man "inte kan köra med ett museiföremål" då jag vid ett besök påpekade att A25an 410 gott kunde få rulla lite för egen maskin på Djurgårdslinjen. A31orna rycker logiskt nog in som kompensering för det faktum att det är trassel med att köra A25/27. En nödlösning skulle naturligtvis vara att vända en B25 (göra en T-10) och köra med proceduren att motorvagnen har resandeutbyte på hållplatser där det går med vänstertrafik, på övriga hållplatser är det släpet som gäller. Typfall kunde vara resandeutbyte motorvagn Norrmalmstorg, Skansenslingan (om tåget vänder där) eller Valdemarsudde. Släpet har resandeutbyte på övriga hållplatser då det går vänt.
Visst är det trevligt med Stockholmsvagnar men jag personligen ser inte idealet i att alltid köra med A1 76 eller A12 335 t.ex bara för att det måste vara en Stockholmsvagn på 7N. Mustangepoken bör man hålla liv i då det är bra vagnar även om det innebär A31, i.a.f tills 71an är på hjulen igen s.a.s. I det läget kan tänkbar lösning vara att köra med vagn 71 och 196 som "standardtåg" på 7N (A31 rycker in som reserv) och så alternerar man mellan andra vagnar på det andra omloppet (om man kör med tvåtågstrafik).
En sak är i.a.f klar och det är att A25 410 bör befrias och sättas i trafik på ett eller annat sätt. Det är för mig farsartat att ha en "lågmilad" (i förhållande till åldern) robust vagn inlåst i ett mörkt hörn när den har många mil att ge samtidigt som den kan bli ett vettigt komplement inom de ramar som vänstertrafikutförandet ger. Vill man inte ändra på B25 996 kan man ju tänka sig att plocka över T-10 195 från Malmköping och använda den som högertrafiksläp. Så får man två Mustangtåg att köra med även om det ena då har vissa begränsningar.
Som jag ser på saken gör A31 ett bra jobb och tycker man att det är beklagligt att det är just den som gör jobbet kan man ju alltid rikta ilskan mot de politiker som skickade en utmärkt modern vagnpark till uppeldning (vilket ju är den direkta orsaken till att det blev M23 som fick köpas in).
Att Oslovagnen 210 är ute och rullar är logiskt då cafévagnen används.
Det optimala sättet att trafiksätta på om jag hade fått råda skulle bli:
Linje 7E. Cafévagnen med 210 som dragkraft. SSLidJ 17 som andratåg. Ev andra vagnar (Stockholmsvagnar såväl som A31).
Linje 7N. A25 410 med B25 996 eller B25E 195. A25G 71 med B25E 196. A12 335 med B21 521 samt A1 76. Ev andra vagnar. Baståg på 7E är A25G 71, andratåg varierar. Grundkoncept kan vara ett Mustangtåg och ett gammeltåg i trafik.
Sedan kan Spårvägsmuséet säga vad de vill om att det arma "museiföremålet" används till den sak det faktiskt är avsett för.
För min del ser jag helst att man får liv i 410an då en Stockholms-A25 som rullar vore perfekt även om 71 gör ett bra jobb.

Drömmen som jag ser det vore att plocka fram A25 410 och B25 996 och komplettera med MSS G/A25G 71 och T-10/B25E 196 eller ännu bättre: Stockholm hade haft A25H (högertrafik) och B25H i samlingarna och kunnat köra med på Djurgårdslinjen (7N). Tyvärr ser ju verkligheten annorlunda ut. Inte minst det faktum att A25orna brutalt eldades upp vilket ställer till problem då det blir vänstertrafikvagn om 410 skulle användas. Samma problem blir det med A27 500. Då dessa vagnar trots allt dominerat staden under ett antal år och erbjuder en god arbetsmiljö för föraren samt fast konduktörsplats ser jag det som logiskt att köra med dessa ur såväl historisk som operativ synvinkel. Drömbilden vore helt klart standardtåg med A25/B25 samt gammeltåg med A12 335/B21 521 (jag är lite förvirrad över den, jag tänker alltid B11/12 alternativt B29 när jag ser dessa släpvagnar).
Jag skulle faktiskt vilja påstå att A31 är ett tydligt exempel på en oerhörd skandal som inträffade 1967. Vagnen påminner ju faktiskt om det deprimerande faktum att det ur en flotta av över 100 vagnar finns EN A25 och EN A27 bevarad. Än mer deprimerande är det faktum att den enda A25an står inklämd i ett mörkt hörn i ett museum som kör med argumentet att man "inte kan köra med ett museiföremål" då jag vid ett besök påpekade att A25an 410 gott kunde få rulla lite för egen maskin på Djurgårdslinjen. A31orna rycker logiskt nog in som kompensering för det faktum att det är trassel med att köra A25/27. En nödlösning skulle naturligtvis vara att vända en B25 (göra en T-10) och köra med proceduren att motorvagnen har resandeutbyte på hållplatser där det går med vänstertrafik, på övriga hållplatser är det släpet som gäller. Typfall kunde vara resandeutbyte motorvagn Norrmalmstorg, Skansenslingan (om tåget vänder där) eller Valdemarsudde. Släpet har resandeutbyte på övriga hållplatser då det går vänt.
Visst är det trevligt med Stockholmsvagnar men jag personligen ser inte idealet i att alltid köra med A1 76 eller A12 335 t.ex bara för att det måste vara en Stockholmsvagn på 7N. Mustangepoken bör man hålla liv i då det är bra vagnar även om det innebär A31, i.a.f tills 71an är på hjulen igen s.a.s. I det läget kan tänkbar lösning vara att köra med vagn 71 och 196 som "standardtåg" på 7N (A31 rycker in som reserv) och så alternerar man mellan andra vagnar på det andra omloppet (om man kör med tvåtågstrafik).
En sak är i.a.f klar och det är att A25 410 bör befrias och sättas i trafik på ett eller annat sätt. Det är för mig farsartat att ha en "lågmilad" (i förhållande till åldern) robust vagn inlåst i ett mörkt hörn när den har många mil att ge samtidigt som den kan bli ett vettigt komplement inom de ramar som vänstertrafikutförandet ger. Vill man inte ändra på B25 996 kan man ju tänka sig att plocka över T-10 195 från Malmköping och använda den som högertrafiksläp. Så får man två Mustangtåg att köra med även om det ena då har vissa begränsningar.
Som jag ser på saken gör A31 ett bra jobb och tycker man att det är beklagligt att det är just den som gör jobbet kan man ju alltid rikta ilskan mot de politiker som skickade en utmärkt modern vagnpark till uppeldning (vilket ju är den direkta orsaken till att det blev M23 som fick köpas in).
Att Oslovagnen 210 är ute och rullar är logiskt då cafévagnen används.
Det optimala sättet att trafiksätta på om jag hade fått råda skulle bli:
Linje 7E. Cafévagnen med 210 som dragkraft. SSLidJ 17 som andratåg. Ev andra vagnar (Stockholmsvagnar såväl som A31).
Linje 7N. A25 410 med B25 996 eller B25E 195. A25G 71 med B25E 196. A12 335 med B21 521 samt A1 76. Ev andra vagnar. Baståg på 7E är A25G 71, andratåg varierar. Grundkoncept kan vara ett Mustangtåg och ett gammeltåg i trafik.
Sedan kan Spårvägsmuséet säga vad de vill om att det arma "museiföremålet" används till den sak det faktiskt är avsett för.

För min del ser jag helst att man får liv i 410an då en Stockholms-A25 som rullar vore perfekt även om 71 gör ett bra jobb.
- Sven Blomberg
Jag tycker vi forumdeltagare måste läsa de inlägg som de med svaren på våra frågor kommer med, och inte komma med samma kritik i inlägg efter inlägg. Thomas Lange förklarade varför Göteborgsvagnar går i förstärkningstrafiken på linje 7E.
Och Richard förklarade varför det går så få museala tåg på Linje 7N.
Thomas Lange skrev:Korrekt. SåledesHechtwagen skrev:Är inte 7E någonting SL beställt och betalat för, det vill säga extratrafik med äldre spårvagnar istället för extrabussar. Och 7N den rena museietrafiken som SL inte lägger sig i? I så fall är det ju helt riktigt att det står 7E på mustang/Höka-tågen. Kan Bruse bringa klarhet i detta? Och observera att man lätt skulle klarat sig helt utan linjenummer på 7:an de senaste 20 åren utan att någon mer än någon enstaka skribent hät på forum skulle reagerat å andras vägnar...
7 = reguljär trafik Sergels torg-Waldemarsudde (SL:s regi)
7E = extratrafik Norrmalmstorg-Skansen (SL:s regi)
7N = museal trafik Norrmalmstorg-Skansen (SS regi)
Trafiken på 7E berdivs med äldre vagnar med ursprung i Göteborg och Oslo.
Trafiken på 7N bedrivs med museala vagntyper med ursprung i Stockholm
Avvikelser kan förekomma beroende på renoverings- och underhållsläget-
Med SL:s resp SS regi menas att respektive bolag avgör utsättning och turtäthet.
Numera gäller SL:s taxa på alla linjer längs sträckan.
Och Richard förklarade varför det går så få museala tåg på Linje 7N.
1 skrev:Det kanske tåls att upprepa att trafiken på Djurgårdslinjen/Spårväg City drivs av AB Stockholms Spårvägar. Ett bolag som ägs av Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelning och dess medlemmar. När det gäller driften av speciellt det äldre vagnsmaterielet så är det avhängigt av medlemmarnas insatser. Speciellt den absolut viktigaste frågan för medlemmarna är självklart om det står ett E eller N efter linjenumret 7. För den resande och betalande allmänheten är det tämligen ointressant då bägge bokstäverna signalerar att tåget vänder vid Norrmalmstorg.
Medlem nr 266
Skrika Axelklaffar med Ö? http://img.aftonbladet.se/kultur/0508/2 ... ark375.jpgKarsten skrev:Alltså, vad ska jag göra av mina blå axelklaffar?

För att tillföra denna tråd något seriöst så tror jag att rätt många gammelvagnresenärer tycker det är helt okej att åka Göteborgvagnar.
Jag tycker själv att det är lite synd att Ringlinien i Göteborg enbart kör med just Göteborgvagnar, fast jag tycker helt klart att man prioriterat rätt när man lagt sina begränsade resurser på Göteborgvagnar.
Helst skulle jag vilja ha ett slags "Malmköping 2.0" i en större stad, med blandade vagnar från ett gäng olika städer, fast jag inser att lokalpatriotismen för respektive stad får just den stadens vagnar att prioriteras. Jag inser också att det är rätt orealistiskt att flytta Malmköpingsamlingarna och allt flyttbart av anläggningen till en större stad.
Jodå, och det gäller än idag!Lars Stegenius skrev:Var det inte någon elaking som i början kallade den för en lekstuga för medelålders män som ville uppfylla sina barndomsdrömmar om att få köra spårvagn? Minns inte längre var detta skrevs.
//Lars S
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
De gamla museala vagnarna på Spårvägsmuseet skall ju sparas i just musealt skick, det vill säga såsom de såg ut när de togs ut trafik. Det finns en poäng i att det rullande materielet kan beskådas som sådant, och inte utsättas för förslitningar, underhåll, revisioner och ommålningar. MEN, jag tycker ändå att det finns en poäng i tanken att damma av något eller några av dessa fordon och använda dem för trafiken till Djurgården. Dels för att samlingen är relativt stor, och man torde kunna undvara en eller ett par vagnar. Dels också för att det finns några fordon som vore lämpade för trafiken till Djurgården.
410:an är ju dock som sagt vänstervagn med de problem det innebär. Den kan visserligen användas för direkttrafik mellan Skansen och Norrmalmstorg men det kanske ändå inte är så lyckat. Plocka däremot ut A29:an med tillhörande släp B29 för trafiken. Här har vi ett stockholmskt spårvagnståg som fungerar i högertrafik och som är relativt kapacitetsstarkt!
Summa sumarum är det som tidigare skribenter skrivit klart önskvärt med fler typiska tåg från Stockholm, som samtigt erbjuder en viss kapacitet. Btw, vad har hänt med 288:an? En mycket vacker vagn som har varit stillastående i flera år...?
410:an är ju dock som sagt vänstervagn med de problem det innebär. Den kan visserligen användas för direkttrafik mellan Skansen och Norrmalmstorg men det kanske ändå inte är så lyckat. Plocka däremot ut A29:an med tillhörande släp B29 för trafiken. Här har vi ett stockholmskt spårvagnståg som fungerar i högertrafik och som är relativt kapacitetsstarkt!
Summa sumarum är det som tidigare skribenter skrivit klart önskvärt med fler typiska tåg från Stockholm, som samtigt erbjuder en viss kapacitet. Btw, vad har hänt med 288:an? En mycket vacker vagn som har varit stillastående i flera år...?