5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Sommarens ombyggnationer har tvingat fram en lösning där L5 står för spårvagnstrafiken mellan Härlanda och Östra Sjukhuset. Förlängd sträcka inkl. en backvändning ligger till grund för hur detta är möjligt.
Nu är frågan när Munkebäckslänken blir verklighet, så L5 kan förlängas på allvar till Östra, även när L1 trafikerar dit?
Nu är frågan när Munkebäckslänken blir verklighet, så L5 kan förlängas på allvar till Östra, även när L1 trafikerar dit?
Satsa på Spårvägarna
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Om ja fattar din fråga rätt, så ja, planerna är att låta både L1 och L5 gå till Östra. Och i samband med Munkebäckstriangeln så skall man bygga om slingan på Östra så två linjer kan vända där. Och om ja inte missminner mig, även bygga om så framtida förlängning till Sävedalen/Partille blir enklare.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Finns det egentligen något behov av att dra spårväg mellan Östra Sjukhuset och Partille?
För Partillebornas del kommer det ju endast att tjäna som en bra länk till just Östra Sjukhuset och i viss mån Munkebäcksområdet.
Förbindelser mellan Partille och Centrum/ Olskroken /Redbergsplatsen finns ju redan effektivt per buss och tåg så där görs ju ingen
jättevinst, samtidigt kostar det ju pengar att dra en helt ny spårvagnsbana.
För Partillebornas del kommer det ju endast att tjäna som en bra länk till just Östra Sjukhuset och i viss mån Munkebäcksområdet.
Förbindelser mellan Partille och Centrum/ Olskroken /Redbergsplatsen finns ju redan effektivt per buss och tåg så där görs ju ingen
jättevinst, samtidigt kostar det ju pengar att dra en helt ny spårvagnsbana.
Satsa på Spårvägarna
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Utbyggnaden till Partille handlar inte om själva Partille utan Vallhamra/Södra Sävedalen. Idag så går bussar därifrån ungefär 2 gånger i timmen mot centrala Göteborg och dessa har dåliga lägen för hållplatser i centrala Göteborg. Spårvagnsresan skulle ta ungefär 10 min längre tid men det tjänar man in om man ska byta och om man inte behöver vänta så länge på bussen. Än mer intressant skulle en förlängning österut till Björndammen och Furulund vara.
När det gäller förbindelse med Redbergslid så skulle en betydande vinst göras eftersom ingen av Partillebussarna angör varken Redbergsplatsen eller Olskrokstorget.
När det gäller förbindelse med Redbergslid så skulle en betydande vinst göras eftersom ingen av Partillebussarna angör varken Redbergsplatsen eller Olskrokstorget.
Senast redigerad av hej den tisdag 09 augusti 2011 6:55, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Det finns ju reservat för spårväg till Vallhamra Torg. Om det är intakt fortfarande vet jag inte, det var väl minst en 30 år sedan man anordnade reservatet.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Reservatet finns upptagen i Partille kommuns översiktsplan.
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Ja, mig veterligen finns det väl fortfarande intresse, om än svagt kanske, att bygga spårväg till Vallhamra Torg...
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Om man ska FRÅN Redbergslid TILL Partille/Sävedalen så kan man ju göra krångelmanövern att åka spårvagn till Ejdergatan och gå till hållplatsen vid motorvägen (vars namn jag inte orkar kolla upp, den heter iaf inte Ejdergatan). Om jag inte minns fel så finns det ingen motsvarande busshållplats åt andra hållet, trots att det åtminstone i teorin borde vara möjligt att anordna en sådan?
För att glida från ämnet men ändå prata om spårväg till Partille så finns ju också nån slags tanke på att dra spårväg från Bellevue åtminstone till Utby. Det har diskuterats här förut. Jag undrar om en sån spårväg skulle ha större eller mindre resandeunderlag än att förlänga från Östra Sjukhuset? (En Utbyspårväg skulle som bonus troligtvis också kunna ta över busslinje 58 till Bergsjön, om lutningar å sånt inte blir för besvärliga, vilket vore en bra idé med tanke på att befintlig spårväg har 4½min-trafik i rusningen och att det går ledbussar var 15:e minut. Fast nog vore väl spårväg av stombussarna nog mer angeläget).
För att glida från ämnet men ändå prata om spårväg till Partille så finns ju också nån slags tanke på att dra spårväg från Bellevue åtminstone till Utby. Det har diskuterats här förut. Jag undrar om en sån spårväg skulle ha större eller mindre resandeunderlag än att förlänga från Östra Sjukhuset? (En Utbyspårväg skulle som bonus troligtvis också kunna ta över busslinje 58 till Bergsjön, om lutningar å sånt inte blir för besvärliga, vilket vore en bra idé med tanke på att befintlig spårväg har 4½min-trafik i rusningen och att det går ledbussar var 15:e minut. Fast nog vore väl spårväg av stombussarna nog mer angeläget).
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Gustavsplatsen heter den hållplatsen och det finns en hållplats i riktning mot stan, den har dock varit indragen en längre tid p.g.a. bygget av partihallslänken.M_M skrev:Om man ska FRÅN Redbergslid TILL Partille/Sävedalen så kan man ju göra krångelmanövern att åka spårvagn till Ejdergatan och gå till hållplatsen vid motorvägen (vars namn jag inte orkar kolla upp, den heter iaf inte Ejdergatan). Om jag inte minns fel så finns det ingen motsvarande busshållplats åt andra hållet, trots att det åtminstone i teorin borde vara möjligt att anordna en sådan?
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Utbyggnaden av spårväg mot Utby hänger väl samman med funderingar på hur man ska lösa kollektivtrafiken när Kviberg och Utby byggs ut.
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)

Något så här, eller?
Re: 5:an till Östra Sjukhuset (om än via Härlanda)
Ja, fast det vore rätt synd om spårvägen inte når ända fram till Allum som Partille verkar ha bestämt ska vara centralbussterminal, speciellt som det är så kort sträcka kLemanic skrev:Något så här, eller?
(Min personliga åsikt är att det hade varit bättre om Allum byggts en gnutta västerut och rejält förskjutet norrut, så att ena änden tangerat järnvägen och andra änden precis nått över motorvägen. Då hade man fått en bättre anslutning mellan pendeltåg, shopping/centrum och bussar. Nu är Allum byggt som det är och det lär inte ändras på. Dessutom hade man fått bygga över eller flytta på kommunhuset (eller extremt teoretiskt en kyrkogård, no-no) för att kunna ha byggt som jag föreslår, så det hade väl också blivit dyrare, om man nu inte kunnat återanvända delar av kommunuset som del av Allum. Dessutom hade man kommit längre från torget).
Visst, idag har buss 59 (och 74, som halvt skulle kunna ersättas med spårvagn ifall man både bygger en Utby-Partille-spårväg och spårvägifierar 58'an) inte så jättemånga resenärer över kommungränsen, men det tror jag till rätt stor del beror just på taxegränsen. Det tar 20 minuter att åka från Bergsjön till Nordstan, men kortare tid till Allum. Ändå tror jag att folk oftare shoppar i Nordstan (delvis för att de säkert ändå ofta byter spårvagn/buss där, men delvis också för att de redan har periodkort som gäller där men inte för Partille)...
Det vore kanske läge att skriva nån slags välformulerat brev om detta (ett av mina favorit-tjatobjekt) till nån slags företagarförening i Allum eller liknande?