Nyavagnar.sl.se

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Nyavagnar.sl.se

Inlägg av M224 »

I dagens Metro har SL en annons där de skriver att nu kan du tävla och bestämma hur de nya spårvagnarna skall se ut. Problemet är bara det att hemsidan inte fungerar...
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Re: Nyavagnar.sl.se

Inlägg av MalteR »

"Nyavagnar.sl.se öppnar senare idag (måndag 8/8)!" står det nu.
Men jag trodde att man hade bestämt sig för "klassiskt" blått...?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MalteR skrev:"Nyavagnar.sl.se öppnar senare idag (måndag 8/8)!" står det nu.
Men jag trodde att man hade bestämt sig för "klassiskt" blått...?
Var inte det nånting som ABC sa? Och journalister ska man ju lita på...
Professionell tyckare
duga

Inlägg av duga »

M224 skrev:I dagens Metro har SL en annons där de skriver att nu kan du tävla och bestämma hur de nya spårvagnarna skall se ut. Problemet är bara det att hemsidan inte fungerar...
Märkligt. Man har ju redan röstat fram ett förslag som man nu förkastat. Ska man göra om samma misstag en gång till?
Traesk

Inlägg av Traesk »

Det kan ju vara så att man har bestämt att vagnarna ska vara blå med vita detaljer eller liknande, men man har inte bestämt designen ännu. Den som lever får se!
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Nu funkar hemsidan!

//Sugen på rösta men får nog inte då undertecknad kan räknas som anställda på SL.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det såg bättre ut än vad jag hade vågat att hoppats på. Förslag tre gillade jag inte för det var för likt M32 i Göteborg (inget ont om dem).

Jag röstade på förslag 1, men 2 är inte heller helt dumt. Men jag tyckte att de gula detaljerna lyfte lite i förslag 1.

http://nyavagnar.sl.se/index.html
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

förslag 2 är underhålls mässigt förkasligt eftersom det krävs att det finns flera ex av alla säten i lager hela tiden
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

2an var väl minst illa, men vit med blåa dörrar hade varit bättre. Och C20-designen, anpassad så bra det går till fronten, hade varit skyhögt bättre.

Det är nog knappast tänkt att sätena ska vara olika, snarare en följd av hur mycket (inte) photoshop-slaven på byråerna jobbade med detta jobb.
Tio minuter gissar jag, eller kolla på stolarna med linjenätet, inte ens inlagda i perspektiv, bara inklistrat helt platt. Jeez...
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag röstade på förslag 2 men förslag 3 är också ursnyggt! Egentligen är förslag 1 också snyggt men jag gillar inte de gula detaljerna.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

micke b skrev:2an var väl minst illa, men vit med blåa dörrar hade varit bättre. Och C20-designen, anpassad så bra det går till fronten, hade varit skyhögt bättre.

Det är nog knappast tänkt att sätena ska vara olika, snarare en följd av hur mycket (inte) photoshop-slaven på byråerna jobbade med detta jobb.
Tio minuter gissar jag, eller kolla på stolarna med linjenätet, inte ens inlagda i perspektiv, bara inklistrat helt platt. Jeez...
Det är meningen - enligt texten på hemsidan - att mönstret ska gå från stol till stol med mönsterpassning. Så det har inget med slaven att göra, eller rättare sagt: han har gjort sitt jobb.

Själv röstade jag också på tvåan - min känsla var att den påminde mest om de blåbussar som den förhoppningsvis ska konkurrera ut.
Professionell tyckare
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Är det bara jag som tycker att C20 inte alls fick en traditionell SL formgivning och färgsättning vilket påstås på sidan?

HS

Förslag tre är bäst, men jag skulle kunna göra det bättre :wink:
Henrik Schütz

Och förresten, vilka är de klassiska spårvagnarna från sextiotalet som omnämns vid förslag tre, Är det månne de klassiska spårvagnarna från fyrtiotalet som avses?

HS
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

M224 skrev:Det såg bättre ut än vad jag hade vågat att hoppats på. Förslag tre gillade jag inte för det var för likt M32 i Göteborg (inget ont om dem).

Jag röstade på förslag 1, men 2 är inte heller helt dumt. Men jag tyckte att de gula detaljerna lyfte lite i förslag 1.

http://nyavagnar.sl.se/index.html
Jag gillar trean, trots likheten. Det finns fördelar med det. Då kanske fler känner igen dem som spårvagnar och låter bli att krocka eller köra på dem...

Näh, min motivation är att de blir "mindre rent visuellt" med det vita fältet än de två med mer blått.
Ge spårtrafik företräde!
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Är det nån som har koll - alltså SR's lilla nyhet om detta avsåg alltså A35-vagnarna; det ser ut som dem på bilderna också.

Men det var ju beslutat att redan de nya A34:orna ska bli blå - på något sätt.
Eftersom det tydligen hastar med förslagen från allmänheten, så undrar man ju om det blir den röstade färgsättningen på A34 - eller om de kommer att bli tvärbaneblå, tunnelbaneblå, A30-blå eller nått?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:Och förresten, vilka är de klassiska spårvagnarna från sextiotalet som omnämns vid förslag tre, Är det månne de klassiska spårvagnarna från fyrtiotalet som avses?

HS
:wink:
Bild
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Leif A skrev:förslag 2 är underhålls mässigt förkasligt eftersom det krävs att det finns flera ex av alla säten i lager hela tiden
Förslag nr 3 var det enda seriösa förslaget enligt min mening. Vit överdel vill jag ha, och ett stolstyg som man kan ha metervara av i lagret, vilket blir mycket billigare i längden.
LMR

Inlägg av LMR »

Det är trevligt att alla förslagen numera har blå som grund. Jag tycker alla förslagen verkar vara bättre än de tre förslagen som fanns att rösta på förra gången, d.v.s. svart, röd/blå respektive blåbaserad.
HSS F2

Inlägg av HSS F2 »

Jag röstade på det klassiska alternativet, d.v.s 3an. Enligt min enkla uppfattning bör nya innerstadsvagnar ha SS-blå färgsättning med "elfenbensvitt" runt fönstren för att fortsätta där A25/26/27 slutade. Det är också ett bra sätt att särskilja dessa vagnar från linje 12, 21 och 22. Den historiska cirkeln blir också sluten.

Att färgsättningen "liknar Göteborg" ser jag inget problem med, det är tämligen många blåa vagnar som rullat/rullar i landets olika städer. Det finns ju också en anledning varför färgen kallas "kommunalblått" med tanke på alla städer som slog till på en ljusblå spårvagnsfärg. Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Stockholm är i.a.f de första städer jag tänker på när det gäller en ljusblå vagn med vitt fönsterparti. Sedan kan man ju alltid tänka sig originella färger såsom Norrköpingsorange/gult, Malmögrönt eller Gävlerött - skall man följa den linjen bör de nya vagnarna ha en annan färg än blått. Men i detta fall tycker jag att traditionell SS-färg är det som gäller nu när det fanns tre blå alternativ att välja på.

Forhoppningsvis blir den färgen verkligen den traditionella, d.v.s som syns på A25 och A31 m.fl.
Henrik Schütz

Men inte hade A25 elfenbensvitt, de var väl ljusgrå runt fönstren, elfenben förknippar jag med M25.

HS
Låst