Östgötapendelns X61: Gnäll

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av bark »

Senaste veckorna har jag åkt med Östgötapendelns X61, och det finns väl lite saker att förbättra:

kl-tt-r på utsidan. Stundtals värre än Stockholm kring 1990. Tågsetten verkar stå obevakade på nätterna?

Smutsig utsida. Det verkar inte som vagnarna har någonstans att bli tvättade, de ser bitvis ganska grisiga ut nu.

Flera av tågens interna skärmar som visar något slags informationsfilm verkar glappa.

Ett par gånger har tågen plötsligt tappat fart, stannats och omstartats.

Mja.
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av Anknöwn »

Låter ungefär som när SL nyss hade skaffat sina nya X60 dvs att en del saker pajade, bromsskivor tog inte som de skulle (vilket resulterade i att tågen ibland rullade lite för långt vid stationsuppehåll). Även kl-tt-r har förekommit på en del tåg som dock har sanerats bort. Även här har det också förekommit att tåg helt plötsligt lagt av utan anledning.

Såg dock själv för några veckor sedan också hur en del X61:or som rullade förbi på Linköping C var väldigt nerkl-tt-r-ade (2 st tågset tror jag). De andra såg dock som du säger, även väldigt smutsiga ut.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av LÅ1 »

Jag har läst att kl-ttr-t tillkommer i Jönköping (eller om det var Nässjö?) där tågen står obevakade utomhus över natten.
Hur länge har denna länsöverskridande trafik funnits?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:Hur länge har denna länsöverskridande trafik funnits?
Jag är bara 82 % säker, men jag tror den startade 1 april 2011.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av bark »

bark skrev:
LÅ1 skrev:Hur länge har denna länsöverskridande trafik funnits?
Jag är bara 82 % säker, men jag tror den startade 1 april 2011.
Fel. 12 december 2010 är det rätta svaret.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av leifd »

bark skrev:
bark skrev:
LÅ1 skrev:Hur länge har denna länsöverskridande trafik funnits?
Jag är bara 82 % säker, men jag tror den startade 1 april 2011.
Fel. 12 december 2010 är det rätta svaret.
Men eftersom man kört till Tranås sedan 1995, så har de ju vart länsöverskridande trafik sedan dess.
Men 12 dec 2010 är nog det som avses nu.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Östgötapendelns X61: Gnäll

Inlägg av leifd »

bark skrev:Senaste veckorna har jag åkt med Östgötapendelns X61, och det finns väl lite saker att förbättra:

kl-tt-r på utsidan. Stundtals värre än Stockholm kring 1990. Tågsetten verkar stå obevakade på nätterna?

Smutsig utsida. Det verkar inte som vagnarna har någonstans att bli tvättade, de ser bitvis ganska grisiga ut nu.

Flera av tågens interna skärmar som visar något slags informationsfilm verkar glappa.

Ett par gånger har tågen plötsligt tappat fart, stannats och omstartats.

Mja.
Som du säkert vet, finns det ju en problematik i detta. Ska vi skylla på någon, så äre nog Ötraf som får bära hundhuvudet.
Operatören har blivit lovad en nybyggd fungerande verkstad vid trafik övertagandet och gjorde ju all sin egne upphandling mm efter detta.
Nu vet väl de flesta att det inet ens finns ett beslut taget om var en sån verkstad ska komma att byggas.
Ötref lär föra diskussioner med trafikverket och Jernhusen och att bygga antingen i Linköping, eller i Boxholm. Vi får se vad de blir, om och när de blir.
Under tiden försöker ju DB-Regio att hålla fordonen i skick så gott det går. Utvändig tvätt och klo--tt--ersabering sker nu så gott som dagligen hos Euromaint i Linköping, både X14 och X61 körs dit.

Målas gör de nog oftast i Mjölby, även om andra platser förekommer och bevakade är väl inte många tåg som är i de här landet då de är uppställda.
Skriv svar