Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
(Jag har inte klart för mig i vilken utsträckning de 4 C14z egentligen användes under 1999, men visst befann de sig på T-bana 1 under det året?)
Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?
LMR skrev:Får jag gissa att utbytet berodde på att vagnarna av typ C4 inte längre tilläts gå som ledarvagnar?
Nja, sambandet var snarare det motsatta: genom att göra detta utbyte kunde man så småningom sluta använda C4 som ledarvagnar. Det inträffade dock ett par bakslag som fördröjde det. Fjäderspakar var inte populärt på T-bana 2 och C12:orna tenderade inledningsvis att gå i heltåg. Ganska snart började man att bygga om C12 med nytt säkerhetsgrepp utan fjädrande spakar, men ändringen blev inte godkänd i tid och de ombyggda vagnarna fick ledarvagnsförbud. Sedan var det, om jag minns rätt, lite andra historier med bl a hjulslitage och vagnbrist som gjorde att C4 som ledarvagn bet sig kvar ännu en tid. Men till sist försvann de, snyft
Det kanske fann ett undantag. hur var det med C4 2451, var den inte ombyggd med C12-hytt? Den gick endast på L19, måste ha varit stationerad i Högdalen.
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?
218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?
218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR