röda linjen 1999

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
cx-galning
Inlägg: 66
Blev medlem: söndag 17 juli 2011 17:19
Ort: nån stans norr om uppsala

röda linjen 1999

Inlägg av cx-galning »

hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

Re: röda linjen 1999

Inlägg av Daniel L »

cx-galning skrev:hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:
'
1. C4, C6, C12 (osäker om C13 fanns där då...)
2. Inte planenligt
/Daniel
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: röda linjen 1999

Inlägg av LMR »

Daniel L skrev:
cx-galning skrev:hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:
'
1. C4, C6, C12 (osäker om C13 fanns där då...)
2. Inte planenligt
1. De flesta vagnarna på röda linjen bestod från 1964 fram till ca 2000 av C4. Det fanns 200 stycken C4.
Christer Göransson
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 12 juli 2009 9:42

Re: röda linjen 1999

Inlägg av Christer Göransson »

Jodå, det gick C13 på Bana 2 1999, jag har antecknat en resa med C13 på linje 24 det året.

/Christer
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: röda linjen 1999

Inlägg av M224 »

1999 arbetade jag i Nyboda och då fanns följande vagnar i NA:

C4

Ca 170 st vagnar. 30 st rullade på TUB1

C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)

C12

Ca 50 st

C13 en hel del också

Har säkert massor med anteckningar någonstans...
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: röda linjen 1999

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?

(Jag har inte klart för mig i vilken utsträckning de 4 C14z egentligen användes under 1999, men visst befann de sig på T-bana 1 under det året?)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: röda linjen 1999

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
Det kan absolut stämma.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: röda linjen 1999

Inlägg av Karsten »

daniel_s skrev:Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
Var det inte så här:

2771-2785
2772-2774
2773-2778
2775-2776
2777-2779
2780-2786
2781-2782
2783-2784
2787-2788
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: röda linjen 1999

Inlägg av LMR »

Har någon gång samtliga 200 vagnar av typ C4 gått på röda linjen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: röda linjen 1999

Inlägg av C12C3C3C12 »

Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: röda linjen 1999

Inlägg av M224 »

C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
Det måste ha varit tider det. :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: röda linjen 1999

Inlägg av C12C3C3C12 »

När jag började köra tunnelbana i början på 70-talet var det ordning på torpet, C2 samt C3 på bana 1, C4 samt C5 på bana 2.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: röda linjen 1999

Inlägg av daniel_s »

LMR skrev:Har någon gång samtliga 200 vagnar av typ C4 gått på röda linjen?
Jodå, så sent som 1994 rådde detta förhållande. 1995-96 började man överföra C4 till T-bana 1 i utbyte mot C12.
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: röda linjen 1999

Inlägg av LMR »

Får jag gissa att utbytet berodde på att vagnarna av typ C4 inte längre tilläts gå som ledarvagnar?
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: röda linjen 1999

Inlägg av 218 »

C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: röda linjen 1999

Inlägg av daniel_s »

LMR skrev:Får jag gissa att utbytet berodde på att vagnarna av typ C4 inte längre tilläts gå som ledarvagnar?
Nja, sambandet var snarare det motsatta: genom att göra detta utbyte kunde man så småningom sluta använda C4 som ledarvagnar. Det inträffade dock ett par bakslag som fördröjde det. Fjäderspakar var inte populärt på T-bana 2 och C12:orna tenderade inledningsvis att gå i heltåg. Ganska snart började man att bygga om C12 med nytt säkerhetsgrepp utan fjädrande spakar, men ändringen blev inte godkänd i tid och de ombyggda vagnarna fick ledarvagnsförbud. Sedan var det, om jag minns rätt, lite andra historier med bl a hjulslitage och vagnbrist som gjorde att C4 som ledarvagn bet sig kvar ännu en tid. Men till sist försvann de, snyft :(

(Tacksam för rättelser och kompletteringar.)
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: röda linjen 1999

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det kanske fann ett undantag. hur var det med C4 2451, var den inte ombyggd med C12-hytt? Den gick endast på L19, måste ha varit stationerad i Högdalen.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: röda linjen 1999

Inlägg av AGR »

218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: röda linjen 1999

Inlägg av micke b »

Tallkrogen?
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: röda linjen 1999

Inlägg av JohanB »

17AGR skrev:
218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR
Bild
När var detta?
Skriv svar