Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
M.v.h. Anders
Super!
Jag antar att det är just denna info som trådskaparen var ute efter!
Angående nattrafiken, som jag skrivit om tidigare, så ser jag här att linjerna 01 och 02 försvann 1 september 1975. L02 gick först till Fruängen som jag skrev, men senare gick den ut förbi Aspuden och vidare. Och den hann gå till Norsborg innan den lades ner.
De korta anslutande nattlinjerna tycks fortfarande varit kvar 1988. Nu är det ju direktförbindelse från stan till alla stationer med nattrafik.
Jag tog och checkade mitt minne ordentligt, kom ihåg att när jag satt på Stv Alvik så om någonting hände "packade" vi tågen vid stationerna. Detta innebar att första tåget inne på stationen körde ner i botten samt att tåget efter körde nära häcken på det första tåget, allt för att inte ha tåg stående mellan stationer. Eftersom ställverket var enbemannat under helgerna så betyder det att kopplingen till korta tåg fortsatte efter det att tågvakterna försvann.
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
M.v.h. Anders
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)
Jag var en liten men mycket intresserad pojke på den tiden som den Västra T-banan gick mellan Kungsgatan och Vällingby. Linjen hade officiellt nummer 11 som den "ärvt" från Spårvagnslinjen som den ersatte. Men jag vill bestämt minnas att tågen aldrig skyltades som linjenummer 11. Däremot satt det en stor skylt i ett fönster i förarhytten som talade om hur långt tåget gick. Enligt följande:
A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby
Åt andra hållet vände alla tåg vid Kungsgatan (nuvarande station Hötorget).
Jag var en liten men mycket intresserad pojke på den tiden som den Västra T-banan gick mellan Kungsgatan och Vällingby. Linjen hade officiellt nummer 11 som den "ärvt" från Spårvagnslinjen som den ersatte. Men jag vill bestämt minnas att tågen aldrig skyltades som linjenummer 11. Däremot satt det en stor skylt i ett fönster i förarhytten som talade om hur långt tåget gick. Enligt följande:
A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby
Rätta mig gärna om jag minns fel.
Nästan rätt. Enligt bilden nedan som är daterad 1953 används numret redan under denna tid, men däremot har du helt rätt i att det var en stor skylt med bokstaven och att det på sidoskyltarna endast angavs destination (exempelvis Kungsgatan-Åkeshov). Se följande bild:
Sedan som nämndes ovan ska det ha funnits ett kortare tag, då man istället använde turnumret för de stora siffrorna fram - men detta (enligt den bild jag sett) ska ha varit efter att man slutat skylta med bokstav för att ange slutdestination (om jag minns rätt)
M.v.h. Anders
M.v.h. Anders
A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby
Rätta mig gärna om jag minns fel.
Hittade en lämplig illustration!
Bilden hämtad från Stockholmskällan. CC-licens. Bilden ägs av Stockholms stadsmuseum. Foto: John Kjellström.