Ensam A30 i Ropsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ensam A30 i Ropsten
Efter informationen om att det i fredags var sista kvällen som en ensam A30 gick tursatt på linje 12 så blev jag aningen förvånad när jag vid 17-tiden idag lördag såg en ensam A30B stå i Ropsten på linje 21.
Såg dessutom ut som att det satt folk i den...
Någon som vet mer ?
Fel på vagnen, abonnemang eller liknande ?
Såg dessutom ut som att det satt folk i den...
Någon som vet mer ?
Fel på vagnen, abonnemang eller liknande ?
-
Johan Eriksson
Ensam A30B
Efter samtal med tjänstgörande TL AGA (SAJ) visade den ensama A30B vid Ropsten vara ett abbonerings tåg.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Ensam A30B
Aha, det förklarar saken. Blev minst förvånad jag hörde talas om denna.Anders.G.Rehnström skrev:Efter samtal med tjänstgörande TL AGA (SAJ) visade den ensama A30B vid Ropsten vara ett abbonerings tåg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
J-E Swan /jes
A30 singel på Lidingöbanan
Jodå, det händer även i reguljär trafik under lågtrafik men mycket sällan. Senast var det en kväll i vintras.
- TimK
- Kontakt:
Som jag tror att jag har skrivit här tidigare, när jag jobbade som tågförare på Lidingöbanan var det under vissa perioder vanligt att man bytte in tåg 1, ett "normalt" tåg bestående av två vagnar, mot en enkel A30B på kvällen. Detta brukade ske när tåget kom till Aga mot Ropsten kl. 22.45. Då berodde det på vagnbrist (man måste ha in tvåvagnarståget för att kunna sätta ihop till nästa dags trafik).
Som jag förstår saken är detta inte sanktionerat av Connex avtal med SL och böter utgår. Förhoppningsvis utgår även böter från Tågia till Connex i och med att det är Tågia som inte klarar av att leverera nödvändiga och avtalsenliga tågsätt till Connex för trafiken, men det vet jag inte.
Mvh Tim
Som jag förstår saken är detta inte sanktionerat av Connex avtal med SL och böter utgår. Förhoppningsvis utgår även böter från Tågia till Connex i och med att det är Tågia som inte klarar av att leverera nödvändiga och avtalsenliga tågsätt till Connex för trafiken, men det vet jag inte.
Mvh Tim
- TimK
- Kontakt:
Hej Daniel,
Det handlar inte om rätt och fel. Tågia har ett åtagande gentemot Connex att leverera de tågsätt som är beställda. Kan inte Tågia göra det så får Tågia böta till Connex, punkt. Så borde det i alla fall vara. (Dock se en ytterligare kommentar nedan.)
Om då vagnbristen beror på någon tredje part, som exempelvis Bansystem, så bör de naturligtvis i sin tur böta till Tågia.
Om däremot vagnbristen kan sägas vara Connex fel, då bör ju inte Tågia behöva böta till Connex för vagnbristen.
Men principen ligger ändå fast. Annars slår ju alla incitament fel.
Jag anser dessutom att Tågia borde få böta för de många felaktiga tågsätt som levereras till Connex, har varit med om detta ganska mycket den senaste veckan....
Mvh Tim
Det handlar inte om rätt och fel. Tågia har ett åtagande gentemot Connex att leverera de tågsätt som är beställda. Kan inte Tågia göra det så får Tågia böta till Connex, punkt. Så borde det i alla fall vara. (Dock se en ytterligare kommentar nedan.)
Om då vagnbristen beror på någon tredje part, som exempelvis Bansystem, så bör de naturligtvis i sin tur böta till Tågia.
Om däremot vagnbristen kan sägas vara Connex fel, då bör ju inte Tågia behöva böta till Connex för vagnbristen.
Men principen ligger ändå fast. Annars slår ju alla incitament fel.
Jag anser dessutom att Tågia borde få böta för de många felaktiga tågsätt som levereras till Connex, har varit med om detta ganska mycket den senaste veckan....
Mvh Tim