SL använder projektnamnen i trafiken.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Undar bara om det är fler ute i verkligheten som stör sig på samma saker som jag. Att SL använder sina projektnamn när trafiken är igång. T.ex om man söker i reseplaneraren så får man upp: Spårväg city 7, Nockebybanan 12, Lidingöbanan 21 och även Tvärbanan 22, hur länge kommer de envisas med att använda spårväg city, tänk när vi om några år har ett omfattande spårvägsnät i stan ska man även då säga att man åker på "spårväg city" eller kanske skulle man kunna använda enbart linjenummer?
Tänk när samtliga banor är sammankopplade och linjer stäcker sig på föera av de nu trafikerade banorna med olika namn, hur ska man göra då?
Detta bruk av projektnamn går ju även över till resenärerna, stod häromdan i liljeholmen och vändade på 22:an mot Alvik, när jag hör en tjej säga: Jag står o väntar på "tvärbanan" jag var sugen att säga: Varför väntar du på tvärbanan, den ligger ju i marken framför dig, du väntar väl ändå på spårvagnen?
Nåja, min egentliga fråga eller konstatering är varför SL är så himla rädda för att enbart använda linjenummer och destination och alltid måste ha med själva banans namn eller projektnamn snarare...
Tänk när samtliga banor är sammankopplade och linjer stäcker sig på föera av de nu trafikerade banorna med olika namn, hur ska man göra då?
Detta bruk av projektnamn går ju även över till resenärerna, stod häromdan i liljeholmen och vändade på 22:an mot Alvik, när jag hör en tjej säga: Jag står o väntar på "tvärbanan" jag var sugen att säga: Varför väntar du på tvärbanan, den ligger ju i marken framför dig, du väntar väl ändå på spårvagnen?
Nåja, min egentliga fråga eller konstatering är varför SL är så himla rädda för att enbart använda linjenummer och destination och alltid måste ha med själva banans namn eller projektnamn snarare...
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Jag har tänkt på exakt samma sak.
Men frågan är om det är projektnamn...Det härstammar väl från den äldre tanken att inte använda nummer (externt) på lokalbanor. Visst Nockeby- och Lidingöbanan fick ju nummer, med anknytning till de man haft innan...Men Roslagsbanan fick väl inte nummer förrän för ett tiotal år sedan - banans ålder till trots!
Men det handlar väl om att man från SL:s sidan inte riktigt ännu vant sig med att använda linjenummer på spårbunden trafik. Det var ju tanken att ta bort dem på tunnelbanan också för några år sedan. Nu har ju det där vänt och man kommunicerar numren mer och mer - så om nu den här linjenummertrenden håller i sig tilläckligt länge så...Men tvärbanan skyltar väl konsekvent med linje 22, sedan bara några månader tillbaka...
Men det handlar väl om att man från SL:s sidan inte riktigt ännu vant sig med att använda linjenummer på spårbunden trafik. Det var ju tanken att ta bort dem på tunnelbanan också för några år sedan. Nu har ju det där vänt och man kommunicerar numren mer och mer - så om nu den här linjenummertrenden håller i sig tilläckligt länge så...Men tvärbanan skyltar väl konsekvent med linje 22, sedan bara några månader tillbaka...
- Stefan Widén
Det är en intressant frågeställning. Sett ur historiskt perspektiv så är det rätt att använda "Nockebybanan" osv. Vagnarna ut till förorterna hade röda långskyltar med respektive bana på taket. Vid Humlegården fanns en vacker neonskylt med "Lidingöbanorna". "Banorna" har alltså levt kvar under alla år får för dessa förortslinjer. I innerstaden hade man vita långskyltar med linjenummer och destinationen inkl större mellanhållplatser. När A24 och Mustanger och A29 kom så försvann långskyltarna. Men banorna levde kvar i alla fall i folkmun. Lidingöbanan är väl det mest tydliga. Det var väl ingen som sa "Vi tar tar 21/221 ut till Gåshaga"
Det som hände när tvärbanan öppnades var att man samtidigt lyckades trolla bort linjenumren. Detta skapade ett större focus på "banorna", man försökte ju även liknande med tunnelbanan.
I samband med Spv C öppnande kändes det viktigt att redan från början få linjenummret med och glädjande valde SL att gå med på det. Begreppet "Spårväg city" beskriver alltså spårvägslinjerna i innerstaden. Tydligast blir det då linjen mot Ropsten öppnas, då blir det flera linjer.
Till sist så har man på Nockebybanan och Tvärbanan fått till linjenummer i destinationen vilket ger den tydlighet som vi alla vill se. Framförallt för turister som man vet går på numret i första hand.
/Stefan
Det som hände när tvärbanan öppnades var att man samtidigt lyckades trolla bort linjenumren. Detta skapade ett större focus på "banorna", man försökte ju även liknande med tunnelbanan.
I samband med Spv C öppnande kändes det viktigt att redan från början få linjenummret med och glädjande valde SL att gå med på det. Begreppet "Spårväg city" beskriver alltså spårvägslinjerna i innerstaden. Tydligast blir det då linjen mot Ropsten öppnas, då blir det flera linjer.
Till sist så har man på Nockebybanan och Tvärbanan fått till linjenummer i destinationen vilket ger den tydlighet som vi alla vill se. Framförallt för turister som man vet går på numret i första hand.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hans Wibacke
Antag att du i stället stod vid Slussen och väntade på linje 18 mot Alvik, hade du även då retat dig på någon som sa sig vänta på "tunnelbanan"? Själv brukar jag ofta vänta/sitta/köra på "tvärbanan" och tänker glatt fortsätta med det.TUBFöraren skrev:[...] Detta bruk av projektnamn går ju även över till resenärerna, stod häromdan i liljeholmen och vändade på 22:an mot Alvik, när jag hör en tjej säga: Jag står o väntar på "tvärbanan" jag var sugen att säga: Varför väntar du på tvärbanan, den ligger ju i marken framför dig, du väntar väl ändå på spårvagnen? [...]

För övrigt hörde jag häromveckan en hyfsat ung kvinna, som klev av tunnelbanan (förlåt, klev av tunneltåget) vid Alvik, i sin mobil säga "jag ska byta till snabbspårvägen". Där har du ett projektnamn.
-
Det språkligt konstiga inträffar först när "folk" börjar använda "ban"-beteckningarna om enstaka fordon/tåg. Det fenomenet har vi levt länge med när det gäller tunnelbanan. "När går nästa tunnelbana till Skarpnäck?" är egentligen lika tokigt som att säga "När går nästa järnväg till Malmö?". Det förstnämnda är dock helt accepterat av någon anledning.
När går nästa gata till Odenplan?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Språkbruket förändras med tiden och nya användningsområden blir så småningom fullt ut accepterade. Söker man på på tunnelbana i Svenska Akademiens ordbok så ser man att ordet kan användas även om tunnelbanetåg. Det ges även ett exempel: "(Hon) missade precis en tunnelbana och fick vänta tretton minuter på nästa."
-
Det var ett ovanligt turintervall.kildor skrev:Det ges även ett exempel: "(Hon) missade precis en tunnelbana och fick vänta tretton minuter på nästa."
-
"När går nästa stambana till Malmö" ska det väl vara? Från Stockholmshållet i alla fall.Anders Hanquist skrev:Det språkligt konstiga inträffar först när "folk" börjar använda "ban"-beteckningarna om enstaka fordon/tåg. Det fenomenet har vi levt länge med när det gäller tunnelbanan. "När går nästa tunnelbana till Skarpnäck?" är egentligen lika tokigt som att säga "När går nästa järnväg till Malmö?". Det förstnämnda är dock helt accepterat av någon anledning.
-
Ja, ni hör ju själv hur fel det blir! SL borde utbilda sina resenärer, haha =)
-
Det verkar som om samma utveckling som drabbat "tunnelbana" även smittat av sig på Tvärbanan. Jag har till och med hört en person (fader?) beskriva en äldre spårvagn för ett barn som "en gammal tvärbana". Vad man ska göra åt sådant vet jag inte. Ännu har jag inte hört "en saltsjöbana" eller "en roslagsbana", men det förekommer säkert. Kanske något för språkforskarna att ta tag i?
Det började med att SL inte vill använda ordet spårväg eller spårvagn i sin vokabulär.
-
Ja, men nu när SL igen börjat tala om spårväg/spårvagn borde man inte då tvätta bort ban-namnen i reseplanerare och utrop i vagnar mm. Så tycker jag i alla fall. Så på tunneltågen som ankommer Alvik borde det ropas: Byte till Spårvagnslinje 22 och 12 istället för byte till tvärbanan och nockebybanan. När man åker med 22:an och ankommer Alvik så ropar den "övergång till tunnelbanans gröna linje samt till Spårvagn mot Nockeby" det tycker jag är helt Ok.
Det där är ju lite självmotsägande, jag förstår inte riktigt varför spårvagnens linjenummer skulle redovisas i tunnelbanans utrop medan tunnelbanelinjen skulle annonseras med sitt namn i spårvagnens utrop.TUBFöraren skrev:Ja, men nu när SL igen börjat tala om spårväg/spårvagn borde man inte då tvätta bort ban-namnen i reseplanerare och utrop i vagnar mm. Så tycker jag i alla fall. Så på tunneltågen som ankommer Alvik borde det ropas: Byte till Spårvagnslinje 22 och 12 istället för byte till tvärbanan och nockebybanan. När man åker med 22:an och ankommer Alvik så ropar den "övergång till tunnelbanans gröna linje samt till Spårvagn mot Nockeby" det tycker jag är helt Ok.
Jag brukar tänka så här: I information som byts ut ofta (t ex tidtabeller) är det viktigt med detaljrikedomen, där bör linjenumren användas. Men i information som skall vara likadan under en lång tid, till exempel målade skyltar och inspelade utrop, kan det vara bättre att generalisera informationen så att den inte behöver ändras i första taget. När Tvärbanan förlängs kommer den sannolikt att trafikeras av flera olika linjer, och har man då målat och spelat in "linje 22" på en massa olika ställen så blir det en massa att ändra. Då passar det bättre med "Tvärbanan".
ungefär som att ropa ut gatunamn istället för busslinjenummer? "Hamngatsbussen avgår om 4 minuter". Det fattar ju alla.daniel_s skrev:Det där är ju lite självmotsägande, jag förstår inte riktigt varför spårvagnens linjenummer skulle redovisas i tunnelbanans utrop medan tunnelbanelinjen skulle annonseras med sitt namn i spårvagnens utrop.TUBFöraren skrev:Ja, men nu när SL igen börjat tala om spårväg/spårvagn borde man inte då tvätta bort ban-namnen i reseplanerare och utrop i vagnar mm. Så tycker jag i alla fall. Så på tunneltågen som ankommer Alvik borde det ropas: Byte till Spårvagnslinje 22 och 12 istället för byte till tvärbanan och nockebybanan. När man åker med 22:an och ankommer Alvik så ropar den "övergång till tunnelbanans gröna linje samt till Spårvagn mot Nockeby" det tycker jag är helt Ok.
Jag brukar tänka så här: I information som byts ut ofta (t ex tidtabeller) är det viktigt med detaljrikedomen, där bör linjenumren användas. Men i information som skall vara likadan under en lång tid, till exempel målade skyltar och inspelade utrop, kan det vara bättre att generalisera informationen så att den inte behöver ändras i första taget. När Tvärbanan förlängs kommer den sannolikt att trafikeras av flera olika linjer, och har man då målat och spelat in "linje 22" på en massa olika ställen så blir det en massa att ändra. Då passar det bättre med "Tvärbanan".
Eller så lånades det från äran och hjältarnas språk tyska?bruse skrev:Det började med att SL inte vill använda ordet spårväg eller spårvagn i sin vokabulär.
exempel
- Stefan Widén
Visst var det så att spårvägar inte stog högt i kurs hos SL under en period. Men om vi nu ska va lite spårvägsnördiga så är väl just Tvärbanan ett bra utryck för linje 22. Det känns historiskt korrekt och harmonierar med övriga banor som har funnits och som fortfarande finns.bruse skrev:Det började med att SL inte vill använda ordet spårväg eller spårvagn i sin vokabulär.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Sätta bananen på tvären är inte skönt. En spårväg är en spårväg.Stefan Widén skrev:Visst var det så att spårvägar inte stog högt i kurs hos SL under en period. Men om vi nu ska va lite spårvägsnördiga så är väl just Tvärbanan ett bra utryck för linje 22. Det känns historiskt korrekt och harmonierar med övriga banor som har funnits och som fortfarande finns.bruse skrev:Det började med att SL inte vill använda ordet spårväg eller spårvagn i sin vokabulär.
/Stefan
-
Jag vill framhåla att jag inte har något emot "ban"-namn för infrastrukturen. I Stockholm finns (än så länge) inget sammanhängande nät utan de olika banorna är separerade. Linjenummer kommer att användas mer i en framtid när en linje går på flera banor. Än så länge spelar det inte så stor roll. Däremot ska man helst inte använda infrastrukturens namn för ett enstaka fordon eller tåg av sådana.