Väntat besked från SL

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
MJ

Re: Väntat besked från SL

Inlägg av MJ »

Bobjörk skrev:
Klas Grönqvist skrev:Detta kommer bara leda till att de som vill fuska kommer att hävda att spärren var obemannad där de klev på. Om sedan den ertappade säger sig inte minnas vilken station han klev på, blir det nog svårt att presentera hållbara bevis för motsatsen. Alltid var det väl obemannat nånstans...
Den resande kan knappast ha juridisk skyldighet att veta var han klev på. Fast dem som ertappas på bar gärning kan man ju alltid klämma åt.
Du vet väl att passera-skylten inte innebär gratis resa när kontrollen kommer. Det innebär att du, om du kan bevisa vart du klev på, betalar de antal kuponger (alt. stämplar det antalet) det kostar att åka därifrån du åkte.
Så här står det i SL:s informationsfoldrar. Jag citerar.
"Om en station är tillfälligt obemannad och saknar automat följer du anvisningarna som anges på spärren. Har personal ej anlänt innan tågets avgång får du åka med ändå. Vid kontroll säger du när och var du steg på, dina uppgifter kontrolleras, sen löser du biljet av kontrollpersonalen."

M.V.H MJ.
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag tycker att Kontrollanterna under vissa tider skulle få belöning för alla plankare dom har satt fast. Då kankse det skulle bli fart på dom.

Men en annan fråga: Gäller inte ideén med P.O.P. Proof of Payment????, på kollektivtrafiken i Sverige, även om visering utförs?
Om man stiger på ett kollekttrafiksfordon så skulle varje resenär ha sitt ansvar med ett giltigt färdbevis som kan uppvisas på begäran.
Om dom inte har något så skulle kontrollanten ta dom till häktet och där se till att syndaren skaffar fram SEK och betalar böterna samt skaffar ett giltigt färdbevis. JAg tror om syndarna förlorade värdefull tid att följa med till polisstationen så tror jag dom snabbt kom ihåg att ha ett giltigt färdbevis. OCH.... när dom ändå är vid polisstationen kunde ju polisen kontrollera datorn ifall personen är eftersökt för andra saker eller (politiskt inkorrekt) så skulle kanske polisen skulle få mer tid över att se till att dety mesta går lagligt till i Stockholm/Sverige.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Andreas

Re: Väntat besked från SL

Inlägg av Andreas »

Mr. Burns skrev:I alla fall här i Göteborg råkar jag ut för biljettkontroll inte ens en gång i månaden. Senaste året har jag under daglig pendling blivit kontrollerad endast fem gånger. Så sällsynta är faktiskt kontrollerna.
Nja, det där verkar underligt. Jag åker spårvagn fram och tillbaka till jobbet varje veckodag, samt en del resor på kvällar och helger, och har åtminstone i höst råkat ut för biljettkontroll så ofta som en gång i veckan.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Väntat besked från SL

Inlägg av Mr. Burns »

Andreas skrev:Nja, det där verkar underligt. Jag åker spårvagn fram och tillbaka till jobbet varje veckodag, samt en del resor på kvällar och helger, och har åtminstone i höst råkat ut för biljettkontroll så ofta som en gång i veckan.
Kan ju vara så enkelt att Västtrafik med hjälp av sitt trafikanträkningssystem rangordnar linjer och sträckor och sedan prioriterar kontroller där de bäst behövs.

Förhoppningsvis övergår man i framtiden alltmer till civila kontroller. De uniformerade kontrollerna är enligt min mening helt värdelösa. För en någorlunda intelligent plankare torde det vara omöjligt att åka fast när kontrollerna utförs av uniformerad personal. Konsekvensen av en raid utförd av uniformerad personal blir att plankarna förvisso betalar för den aktuella resan, men åker gratis merparten av resorna. Kontrollerna uppmuntrar inte folk att betala generellt, eftersom de inte är något riktigt hot. Civilklädda kontrollanter utgör ett reellt hot mot plankarna och därmed bör Västtrafik omgående satsa alla kontrollresurser på civila kontroller.


/Michael
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Väntat besked från SL

Inlägg av Bobjörk »

MJ skrev:
Bobjörk skrev:
Klas Grönqvist skrev:Detta kommer bara leda till att de som vill fuska kommer att hävda att spärren var obemannad där de klev på. Om sedan den ertappade säger sig inte minnas vilken station han klev på, blir det nog svårt att presentera hållbara bevis för motsatsen. Alltid var det väl obemannat nånstans...
Den resande kan knappast ha juridisk skyldighet att veta var han klev på. Fast dem som ertappas på bar gärning kan man ju alltid klämma åt.
Du vet väl att passera-skylten inte innebär gratis resa när kontrollen kommer. Det innebär att du, om du kan bevisa vart du klev på, betalar de antal kuponger (alt. stämplar det antalet) det kostar att åka därifrån du åkte.
Så här står det i SL:s informationsfoldrar. Jag citerar.
"Om en station är tillfälligt obemannad och saknar automat följer du anvisningarna som anges på spärren. Har personal ej anlänt innan tågets avgång får du åka med ändå. Vid kontroll säger du när och var du steg på, dina uppgifter kontrolleras, sen löser du biljet av kontrollpersonalen."

M.V.H MJ.
Precis det jag sade! Du betalar för resan om kontrollen kommer. Förutsatt att stationen varit obemmannad.
Bantekniker
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

Ulf_ skrev:Jag är inte förvånad.

Antingen väljer man värre repressionssystem, större spärrar, värre avgifter etc., (med USA:s hårda straffsystem som förebild?) eller så försöker man få folk att betala på andra sätt.
I USA anses detta som ett brott.

§ 10-204. Text of Washington Metropolitan Area Transit Authority Compact [Title III, Article VI, § 14(c)(3) and § 15(a) subject to contingent amendment].

[klipp]

76. Metro transit police; rules and regulations.

(a) Establishment and maintenance of police force authorized; composition; duties; jurisdiction; effect on other police protection.- The Authority is authorized to establish and maintain a regular police force, to be known as the metro transit police, to provide protection for its patrons, personnel, and transit facilities. The metro transit police shall have the powers and duties and shall be subject to the limitations set forth in this section. It shall be composed of both uniformed and plainclothes personnel and shall be charged with the duty of enforcing the laws of the signatories, and the laws, ordinances and regulations of the political subdivisions thereof in the transit zone, and the rules and regulations of the Authority. The jurisdiction of the metro transit police shall be limited to all the transit facilities (including bus stops) owned, controlled or operated by the Authority, but this restriction shall not limit the power of the metro transit police to make arrests in the transit zone for violations committed upon, to or against such transit facilities committed from within or outside such transit facilities, while in hot or close pursuit or to execute traffic citations and criminal process in accordance with subsection (c) below. The members of the metro transit police shall have concurrent jurisdiction in the performance of their duties with the duly constituted law enforcement agencies of the signatories and of the political subdivisions thereof in which any transit facility of the Authority is located or in which the Authority operates any transit service. Nothing contained in this section shall either relieve any signatory or political subdivision or agency thereof from its duty to provide police, fire and other public safety service and protection, or limit, restrict or interfere with the jurisdiction of or the performance of duties by the existing police, fire and other public safety agencies. For purposes of this section, "bus stop" means that area within 150 feet of a metrobus bus stop sign, excluding the interior of any building not owned, controlled, or operated by the Washington Metropolitan Area Transit Authority.

(b) Powers generally; weapons.- A member of the metro transit police shall have the same powers, including the power of arrest, and shall be subject to the same limitations, including regulatory limitations, in the performance of his duties as a member of the duly constituted police force of the political subdivision in which the metro transit police member is engaged in the performance of his duties. A member of the metro transit police is authorized to carry and use only such weapons, including handguns, as are issued by the Authority. A member of the metro transit police is subject to such additional limitations in the use of weapons as are imposed on the duly constituted police force for the political subdivision in which he is engaged in the performance of his duties.

(c) Execution of traffic citation or criminal process.- Members of the metro transit police shall have power to execute on the transit facilities owned, controlled, or operated by the Authority any traffic citation or any criminal process issued by any court of any signatory or of any political subdivision of a signatory, for any felony, misdemeanor or other offense against laws, ordinances, rules, or regulations of the Authority, or of the signatory or its political subdivision as specified in subsection (a). With respect to offenses committed upon, to, or against the transit facilities owned, controlled or operated by the Authority, the metro transit police shall have power to execute criminal process within the transit zone.

(d) Procedure upon arrest.- Upon the apprehension or arrest of any person by a member of the metro transit police pursuant to the provisions of subsection (b), the arresting officer, as required by the law of the place of arrest, shall either issue a summons or a citation against the person, or book or deliver the person to the duly constituted judicial officer of the signatory or political subdivision where the arrest is made, for disposition as required by law.

(e) Rules and regulations.- The Authority shall have the power to adopt rules and regulations for the safe, convenient and orderly use of the transit facilities owned, controlled, or operated by the Authority, including the payment and the manner of the payment of fares or charges therefor, the protection of the transit facilities, the control of traffic and parking upon the transit facilities, and the safety and protection of the riding public. In the event that any such rules and regulations contravene the laws, ordinances, rules, or regulations of a signatory or any political subdivision thereof which are existing or subsequently enacted, these laws, ordinances, rules, or regulations of the signatory or the political subdivision shall apply and the conflicting rule or regulation, or portion thereof, of the Authority shall be void within the jurisdiction of that signatory or political subdivision. In all other respects, the rules and regulations of the Authority shall be uniform throughout the transit zone. The rules or regulations established under this subsection shall be adopted by the Board following public hearings held in accordance with Section 62(c) and (d) of this Compact. The final regulation shall be published in a newspaper of general circulation within the zone at least 15 days before its effective date. Any person violating any rule or regulation of the Authority shall be subject to arrest and, upon conviction by a court of competent jurisdiction, shall pay a fine of not more than $250 and costs. Criminal violations of any rule or regulation of the Authority shall be prosecuted by the signatory or political subdivision in which the violation occurred, in the same manner by which violations of law, ordinances, rules, and regulations of the signatory or political subdivisions are prosecuted.

(f) Classifications; training; uniforms.- With respect to members of the metro transit police, the Authority shall

(1) Establish classifications based on the nature and scope of duties, and fix and provide for their qualifications, appointment, removal, tenure, term, compensation, pension and retirement benefits;

(2) Provide for their training and, for this purpose, the Authority may enter into contracts or agreements with any public or private organization engaged in police training, and this training and the qualifications of the uniformed and plainclothes personnel shall at least equal the requirements of each signatory and of the political subdivisions therein in the transit zone for their personnel performing comparable duties; and

(3) Prescribe distinctive uniforms to be worn.

(g) Delineation of functions to be performed by police and public safety agencies of signatories; mutual assistance.- The Authority shall have the power to enter into agreements with the signatories, the political subdivisions thereof in the transit zone and public safety agencies located therein, including those of the federal government, for the delineation of the functions and responsibilities of the metro transit police and other duly constituted police, fire and other public safety agencies, and for mutual assistance.

(h) Oath.- Before entering upon the duties of office, each member of the metro transit police shall take or subscribe to an oath or affirmation, before a person authorized to administer oaths, faithfully to perform the duties of that office.
GN

Inlägg av GN »

Nyckelord är nog Authority-Myndighet. I Sverige bedrivs lokaltrafik ej av myndygheter utan av företag, om än i bland offentligt ägda. Att bryta mot deras regler blir därför ett avtalsbrott vilket faller under civilrätt, till skillnad mot att bryta mot myndighets föreskrift vilket kan vara lagbrott. Sedan är det en annan sak att avtalsbrottet kan ske på sådant sätt att det ibland kan betraktas som bedrägligt beteende, vilket är ett brott.

/GN
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

GN skrev:Nyckelord är nog Authority-Myndighet. I Sverige bedrivs lokaltrafik ej av myndygheter utan av företag, om än i bland offentligt ägda. Att bryta mot deras regler blir därför ett avtalsbrott vilket faller under civilrätt, till skillnad mot att bryta mot myndighets föreskrift vilket kan vara lagbrott. Sedan är det en annan sak att avtalsbrottet kan ske på sådant sätt att det ibland kan betraktas som bedrägligt beteende, vilket är ett brott.

/GN
En authority står alltid i underordnad ställning till statens (federal goverment) eller (oftast) en delstats regeringsmakt. Och i vissa fall har staten eller delstaten beviljat en authority att stifta sina egna föreskrifter eller administrative regulations som liknar lagar i och med att den som överträder dessa kan bli arresterad av polisen (WMATA har sina egna poliser). WMATA är lite ovanlig - den driver lokaltrafiken i två delstater och i huvudstaden, och dens privilegium är p g a detta tvungen att vara gällande lag i huvudstadsdistriktet Washington, delstaterna Maryland och Virginia, och förbundsrepubliken USA.

Men att "planka" i USA kan leda till böter och t o m fängelsestraff i de flesta delarna av landet - inte bara Washington. Det anses som tjuvåkning (fare evasion), och de flesta fängelsen i detta land är inte vidare trevliga.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

Dennis Hage skrev:Jag tycker att Kontrollanterna under vissa tider skulle få belöning för alla plankare dom har satt fast. Då kankse det skulle bli fart på dom.
Nej, nej, NEJ, NEJ!

Trovärdigheten av kontrollanterna skulle äventyras om man gjorde på detta vis!
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Inlägg av Svend Christensen »

I Danmark er det en overtrædelse af straffelovens § 298 at undrage sig betaling i et offentligt trafikmiddel. Det er også en overtrædelse af samme § at snige sig ind på bio eller et museum, og det har ingen betydning om det er privat eller ejet af en offentlig myndighed. Straffen vil normalt være en bøde, men kan gå op til 6 måneder i fængsel.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Men en annan fråga: Gäller inte ideén med P.O.P. Proof of Payment????, på kollektivtrafiken i Sverige, även om visering utförs?
Om man stiger på ett kollekttrafiksfordon så skulle varje resenär ha sitt ansvar med ett giltigt färdbevis som kan uppvisas på begäran.
Jovisst, du är skyldig att kunna uppvisa färdbevis under hela resan.
De flesta kontroller i tunnelbanan sker just vid utpassering, dvs då resan är klar.

Det stora problemet är att spärrarna i tunnelbanan är obemannade av ett eller annat skäl i så stor omfattning som är fallet.
Ty är spärren obemannad GÅR det ju inte att införskaffa ett färdbevis.

En sak man kan fundera på - och jag tror att SL har börjat undra... - är VARFÖR spärrarna så ofta är obemannade.
Med det menar jag inte bara den uppenbara orsaken: tillfällig samt latent personalbrist.

Vad jag menar är: går saken djupare än så.
Idag, när tunnelbaneuppgångarna normalt är enbemannade så är det plötsligt ganska besvärligt att ordna rastavlösning - en avlösare måste åka till stationen, och då får vi ett schemaläggningsproblem (som i och för sig inte är olösbart).

En MYCKET enkel lösning är då att avbemanna spärren så fort som spärrvakten behöver en rast (schemalagd eller ej).
Det skulle vara intressant att ha lite statistik på hur många obemannade spärrar som beror just på att rastavlösare saknas jämfört med hur många som är obemannade pga personalbrist.

SI
GN

Inlägg av GN »

Svend Christensen skrev:I Danmark er det en overtrædelse af straffelovens § 298 at undrage sig betaling i et offentligt trafikmiddel. Det er også en overtrædelse af samme § at snige sig ind på bio eller et museum, og det har ingen betydning om det er privat eller ejet af en offentlig myndighed. Straffen vil normalt være en bøde, men kan gå op til 6 måneder i fængsel.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Men så är det nog inte i Sverige. Ett parallellfall är felparkeringar. På kommunal mark får man en ordningsbot, på privat en straffavgift. I dagligt tal kallas båda parkeringsböter, men det finns en principiell skillnad.

/GN
MJ

Inlägg av MJ »

Stefan Isaksson skrev:
Men en annan fråga: Gäller inte ideén med P.O.P. Proof of Payment????, på kollektivtrafiken i Sverige, även om visering utförs?
Om man stiger på ett kollekttrafiksfordon så skulle varje resenär ha sitt ansvar med ett giltigt färdbevis som kan uppvisas på begäran.
Jovisst, du är skyldig att kunna uppvisa färdbevis under hela resan.
De flesta kontroller i tunnelbanan sker just vid utpassering, dvs då resan är klar.

Det stora problemet är att spärrarna i tunnelbanan är obemannade av ett eller annat skäl i så stor omfattning som är fallet.
Ty är spärren obemannad GÅR det ju inte att införskaffa ett färdbevis.

En sak man kan fundera på - och jag tror att SL har börjat undra... - är VARFÖR spärrarna så ofta är obemannade.
Med det menar jag inte bara den uppenbara orsaken: tillfällig samt latent personalbrist.

Vad jag menar är: går saken djupare än så.
Idag, när tunnelbaneuppgångarna normalt är enbemannade så är det plötsligt ganska besvärligt att ordna rastavlösning - en avlösare måste åka till stationen, och då får vi ett schemaläggningsproblem (som i och för sig inte är olösbart).

En MYCKET enkel lösning är då att avbemanna spärren så fort som spärrvakten behöver en rast (schemalagd eller ej).
Det skulle vara intressant att ha lite statistik på hur många obemannade spärrar som beror just på att rastavlösare saknas jämfört med hur många som är obemannade pga personalbrist.

SI
Det kan vara svårt att skaffa färdbevis även om spärren är bemannad eftersom spärrvakterna nu för tiden gör allt annat än att arbeta.
Dom flesta spärrvakter jag ser sitter oftast och gör annat i spärren som exempelvis pratar i telefon, spelar dataspel, halvsover m.m.
Om du däremot åker på remsa och du kommer till en bemannad spärr så brukar man dock oftast få uppmärksamhet då spärrvakten måste stämpla den.

M.V.H MJ.
Marcus A

Re: Väntat besked från SL

Inlägg av Marcus A »

Klas Grönqvist skrev:Förslaget att ta tusen kronor eller mer i kontrollavgift när en biljett kostar några tior som högst tycker jag helt saknar sinne för proportioner.
Helt rätt. Skulle det vara någon proportion mellan kontrollafgiftens storlek och den merkostnad brottslingen förorsakar samhället så skulle kontrollavgiften hamna på cirka 10 000 kronor.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Stefan Isaksson skrev:
Jovisst, du är skyldig att kunna uppvisa färdbevis under hela resan.
De flesta kontroller i tunnelbanan sker just vid utpassering, dvs då resan är klar.
Fel! Resan är ännu inte avklarad. När du kommit utanför spärrarna, då har du avslutat den. Precis som att resan inte är avslutad bara för att du stannat bilen. Du måste kliva ur först.
Dessutom sker ju ofta dessa kontroller inte bara vid utpåassering, utan man tar vid inpassering också. Och det förekommer kontroller under gång också...
Stefan Isaksson skrev: Det stora problemet är att spärrarna i tunnelbanan är obemannade av ett eller annat skäl i så stor omfattning som är fallet.
Ty är spärren obemannad GÅR det ju inte att införskaffa ett färdbevis.
Läs då igen mina två inlägg. Kommer en kontroll, så säger man att man klev på vid t.ex Slussen, så ringer dom till spärren och frågar om den var obemannad då. Var den det, betalar du bara för din resa. Alltså inte 600 spänn. Samma sak om man kliver på ett tåg med konduktör och inte har stämplat. Inte slänger väl nån av personen då?
Bantekniker
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Hur många Svenskar bär på ett betalkort? Jag skulle tro nästan alla.
Om spärren är obemannad, skulle det inte gå att ha en enkel maskin just bredvid spärrvakten krypin som tar ett sådant kort och ger ett kontantbilljett för t-ex. 3 zoner. De flesta resande har ju månadskort eller remsor som kontrollanten kan kolla och ifall en remsa kolla att den spärren som remsehållaren sa att han/hon passerade var obemannad vid det tillfället, och just stämpla den.

Det är de som inte bryr sej att skaffa giltigt färdbevis som skull åläggas ordentligt. Jag tror att 'tjuvåkningen' är början till allvarligare kriminellt beteende. Som det sägs 'många droppar/bäckar gör en stor å' och skulle hanteras med alvar. Om plankaren åker fast ordentligt nån gång så tror jag att han/hon inte skulle göra om det, inte heller pröva nåt annat och komma undan med det tills det blir en allvarlig lagbrytning händer och alla undrar 'hur kunde nåt sådant hända'.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Bobjörk skrev:
Stefan Isaksson skrev: Jovisst, du är skyldig att kunna uppvisa färdbevis under hela resan.
De flesta kontroller i tunnelbanan sker just vid utpassering, dvs då resan är klar.
Fel! Resan är ännu inte avklarad. När du kommit utanför spärrarna, då har du avslutat den. Precis som att resan inte är avslutad bara för att du stannat bilen. Du måste kliva ur först.
Ehh. Var det inte det Stefan skrev? Eller läser jag som en kratta.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Mr. Burns skrev:
Bobjörk skrev:
Stefan Isaksson skrev: Jovisst, du är skyldig att kunna uppvisa färdbevis under hela resan.
De flesta kontroller i tunnelbanan sker just vid utpassering, dvs då resan är klar.
Fel! Resan är ännu inte avklarad. När du kommit utanför spärrarna, då har du avslutat den. Precis som att resan inte är avslutad bara för att du stannat bilen. Du måste kliva ur först.
Ehh. Var det inte det Stefan skrev? Eller läser jag som en kratta.
Stefan skriver att de skrev vid utpassering = de står en hög kontrollanter och kollar alla som vill in eller ut. Och om du då har slängt din biljet så är det ju lite klantigt, då resan inte är slutförd... dom kollar alltså innaför, innan du gått ut...
Bantekniker
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Lagen om tilläggsavgift i persontrafik;

1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen ellerförvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningarsom anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kanförete giltig biljett.Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer fårföreskriva att denna lag skall gälla även annan utövare av kollektivpersontrafik än sådan som avses i första stycket.Tilläggsavgift tages ut utöver avgift för biljett. Lag (1982:309).

2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett fåranses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom,bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

3 § Tilläggsavgift bestämmes till belopp som är skäligt med hänsyntill trafikutövarens kostnader för biljettkontrollen och avgiften förden biljett som har avkrävts den resande men som han ej har kunnatförete.
4 § I fall som avses i 1 § första stycket meddelar den myndighet somfastställer taxan även de föreskrifter som behövs om tilläggsavgift. Ifall som avses i 1 § andra stycket meddelas sådana föreskrifter av denmyndighet som regeringen bestämmer.

5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgiftfår avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll.Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område förjärnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänhetenäger tillträde endast om färdavgift har erlagts.På begäran av tjänsteman som utför avgiftskontroll lämnarpolismyndighet handräckning för verkställande av sådan avvisning somavses i första stycket.

6 § Regeringen bemyndigas att meddela ytterligare föreskrifter i deavseenden som regleras i denna lag.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

http://planka.motkraft.net/plankafolder.pdf

Obs! PDF, typ 300kb. Men läsvärt!
Skriv svar