Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Jag var i Stockholm här om dagen och passade såklart på att åka Spårväg City (som jag pinsamt nog inte provåkt förrän nu).
Jag undrar hur någon kan anse att det funkar bra att köra bussar med det här antalet resenärer? Vagnarna verkade gå var 3-4:e minut, och dessutom var museivagnar också i trafik, och det var rätt mycket folk som åkte med vagnarna.
Här är några bilder:
Vi börjar vid Sergels Torg. En vagn avgick precis när jag nästan var framme vid hållplatsen. Nästa vagn är redan påväg in till hållplatsen:
Vagnarna kördes riktigt tätt:
Det var rätt gott om folk ombord på vagnen. Det verkade som om Gröna Lund och Skansen stod för nästan alla resenärer tillsammans. Vid Waldemars Udde var vagnen tom sånär som på mig och ombordpersonalen.
En klassisk "rackarns stolpe att vara ivägen"-vy:
Även in mot centrum gick vagnarna såklart också tätt:
Det var gott om folk även påväg från Djurgården:
Tillbaka till Sergels Torg:
Är det bara jag eller ser alla en svart rand under varje bild? I så fall, är det någon som vet varför?
Alla bilder finns i större upplösning (1024 pixels breda) om man klickar på dem och väljer att få se största storlek.
Jag undrar hur någon kan anse att det funkar bra att köra bussar med det här antalet resenärer? Vagnarna verkade gå var 3-4:e minut, och dessutom var museivagnar också i trafik, och det var rätt mycket folk som åkte med vagnarna.
Här är några bilder:
Vi börjar vid Sergels Torg. En vagn avgick precis när jag nästan var framme vid hållplatsen. Nästa vagn är redan påväg in till hållplatsen:
Vagnarna kördes riktigt tätt:
Det var rätt gott om folk ombord på vagnen. Det verkade som om Gröna Lund och Skansen stod för nästan alla resenärer tillsammans. Vid Waldemars Udde var vagnen tom sånär som på mig och ombordpersonalen.
En klassisk "rackarns stolpe att vara ivägen"-vy:
Även in mot centrum gick vagnarna såklart också tätt:
Det var gott om folk även påväg från Djurgården:
Tillbaka till Sergels Torg:
Är det bara jag eller ser alla en svart rand under varje bild? I så fall, är det någon som vet varför?
Alla bilder finns i större upplösning (1024 pixels breda) om man klickar på dem och väljer att få se största storlek.
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Skyltarna vid Sergels torg, Kungsträdgården och Nybroplan stämmer inte alltid, iaf när det gäller spårvagnens avgångstider. Det känns som att systemet hänger sig ibland, tex att det står 2min vid Sergels torg när det är avgångstid, eller 4min vid Kungsträdgården trots att vi står på platsen (och det är halvtimmestrafik).
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Det är ju aldrig mer än sex vagnar ute, så hur tätt som helst kan de inte gå. Och normalt är det väl fem vagnar i trafik??
På busstiden var man ju ofta tvungen att gå till hållplatsen vid Centralen för att ha en chans att komma med. Vid Kungsträdgården var alla bussar packade till bristningsgränsen. Åtminstone de gånger jag ville ut till Djurgården. Vid Sergels torg kunde man ibland komma med, men ibland var det kaos där också.
Men även med spårvagnar kan det bli trångt. Betydligt trängre än vad bilderna ovan visar. Och konduktören står då inklämd i ett hörn och har inte en chans att röra sig i vagnen.
På busstiden var man ju ofta tvungen att gå till hållplatsen vid Centralen för att ha en chans att komma med. Vid Kungsträdgården var alla bussar packade till bristningsgränsen. Åtminstone de gånger jag ville ut till Djurgården. Vid Sergels torg kunde man ibland komma med, men ibland var det kaos där också.
Men även med spårvagnar kan det bli trångt. Betydligt trängre än vad bilderna ovan visar. Och konduktören står då inklämd i ett hörn och har inte en chans att röra sig i vagnen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Skyltarna visar ju realtid så i det här fallet skulle jag gissa att vagnen du åkt med är lite sen och att vagnen bakom börjat komma ikapp. Alternativt att du har åkt en förstärkningsvagn eller har en förstärkningsvagn bakom. Vanligtvis går vagnarna var 7:e minut.
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Jag förstår inte varför inte informationstavlorna monterades så att de syntes ut över hela perrongen. Detta har man ju gjort överallt utom just på Spårväg city.
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Det är nog ingen som förstår men förmodligen tyckte designern att det var snyggt och han/hon lyckades tydligen även övertyga någon på SL att godkänna konstruktionen. Nu får folk springa som galningar även om det är flera minuter till avgång eftersom de inte kan se någon skylt som anger tiden.Anknöwn skrev:Jag förstår inte varför inte informationstavlorna monterades så att de syntes ut över hela perrongen. Detta har man ju gjort överallt utom just på Spårväg city.
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Välkommen till Göteborg, samma idé med skylt paralellt med spåren, fast än mindre text (om än tydligare och i färg) är det vid varje hållplats... (Ja, förutom Saltholmen om jag inte minns fel, och så finns det vissa samlingsdisplayer på enstaka ställen)...Jonnie skrev:Det är nog ingen som förstår men förmodligen tyckte designern att det var snyggt och han/hon lyckades tydligen även övertyga någon på SL att godkänna konstruktionen. Nu får folk springa som galningar även om det är flera minuter till avgång eftersom de inte kan se någon skylt som anger tiden.Anknöwn skrev:Jag förstår inte varför inte informationstavlorna monterades så att de syntes ut över hela perrongen. Detta har man ju gjort överallt utom just på Spårväg city.
Lägg förresten märke till hur lokala traditioner förs vidare.
I Stockholm verkar det vara standard att översta raden ska visa första ankommande / innestående fordon, och andra raden ska rulla fram text. I Göteborg har det alltid varit fast text där all text växlar mellan flera "skärmbilder" då allt inte ryms samtidigt - även info om innestående fordon växlas bort...
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Angående displayer för avgångstider så visar jag en bild från Hamburg. (Bilden är några år gammal och har förmodligen visats här tidigare.) Det är en busshållplats med tydligen minst fyra linjer. Varför informationen visas dubbelt upp vet jag inte. (Fel, test, eller så tog jag kanske bilden just vid bilduppdatering.)
Letade reda på en liknande skylt via Google maps. (Eller t.o.m. samma skylt, tror jag.) Där kan man inte läsa texten, men man ser att det inte är samma text som upprepas två gånger!
Letade reda på en liknande skylt via Google maps. (Eller t.o.m. samma skylt, tror jag.) Där kan man inte läsa texten, men man ser att det inte är samma text som upprepas två gånger!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bilder på Spårväg City - hur kunde bussar funka förr?
Förmodligen eftersom bilden också fungerar som länk till en annan hemsida.M_M skrev:Är det bara jag eller ser alla en svart rand under varje bild? I så fall, är det någon som vet varför?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...