Pågrund av ett spårarbete på Götaälvbron och andra små ställen på Hisingen så är det ingen spårvagnstrafik under perioden 30/6-13/7 mellan Nordstan/Lilla Bommen - Wieselgrensplatsen. Däremot mellan Wieselgrensplatsen och Varmfrontsgatan är det spårvagnstrafik i båda riktningar där linje 5 ersätter både 6 & 10. dvs ca 4-6min trafik. Det är totalt 11 omlopp inlåsta på hisingen samt 3 vagnar som reserver vid Eketrägatan. 10 omlopp kör Måndag-Söndag medans 11 omlopp kör Måndag-Fredag. Eftersom jag var där ute idag och backvände och pendlade så passade jag även på att räkna lite vagnar vilka som är där.
Utsättning söndag 3 juli: 308, 311, 814-824, 847-806,804-827, 838-802, 821,845, 314, 328, 325. Dock vet jag inte vilka som är reserver. Men nedan är en film hur backvädning funkar samt lite bilder.
Uthämtning av vagn i Eketrägatan 20110702
Halkspåret Eketrägatan
Karta på området med utsättningslista.
Ett "körkort"
Min vagn idag Söndag.
Hindertavla så man inte backar för långt.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Är det s.k. rangerkontroller som används för att köra tåget bakåt? Sitter dessa fast så högt som det ser ut på filmen, eller kan de lyftas ner så att föraren får bekvämare körställning?
Är det s.k. rangerkontroller som används för att köra tåget bakåt? Sitter dessa fast så högt som det ser ut på filmen, eller kan de lyftas ner så att föraren får bekvämare körställning?
Lite motion skadar aldrig, men jag håller med om att "placeringen" av rangerkontrollerna i skyltskåpet är kanske inte den mest lyckade placeringen...
Sen en fråga om hur pass "skyddat" är uppställningen utomhus på halkspåret nattetid från exvis vandalisering och kl-tt-r???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
En reparatör jobbar nattetid med vagnarna för lite småservice och annat som kommit under dagen.
I Göteborg är det ingen trafikvagn som har en bra rangerkontroll enligt mitt tycke men normalt sett är det inte så länge som man behöver stå sådär samt är man kort får man hjälp att komma runt vid backningen. Med reservation för antikrundans anhängare vill jag påtala att jag pratar om vagnmodeller 28, 29, 31 och 32.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
En reparatör jobbar nattetid med vagnarna för lite småservice och annat som kommit under dagen.
I Göteborg är det ingen trafikvagn som har en bra rangerkontroll enligt mitt tycke men normalt sett är det inte så länge som man behöver stå sådär samt är man kort får man hjälp att komma runt vid backningen. Med reservation för antikrundans anhängare vill jag påtala att jag pratar om vagnmodeller 28, 29, 31 och 32.
Månne samma även för M25?
Vad gäller att hjälpas åt, jag ser att föraren för den vänstra vagnen verkar spetta växeln även åt den högra vagnen (som man sen ser backvända). Är det "bara" vagnarnas ordinarie förare som fixar hela vändningen eller har man extra personal för detta? Man kan väl kanske, eller kanske inte, tänka sig att det kan gå snabbare om man är fler? Å andra sidan ökar väl olycksrisken ju fler man är.
Grovsnus skrev:Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
Månne samma även för M25?
Vad gäller att hjälpas åt, jag ser att föraren för den vänstra vagnen verkar spetta växeln även åt den högra vagnen (som man sen ser backvända). Är det "bara" vagnarnas ordinarie förare som fixar hela vändningen eller har man extra personal för detta? Man kan väl kanske, eller kanske inte, tänka sig att det kan gå snabbare om man är fler? Å andra sidan ökar väl olycksrisken ju fler man är.
Det är den förare som kör vagnen som går ut och växlar, och för att allt ska flyta på smidigare så gjorde de flesta som så att de la båda växlarna, kanske inte var alla förare som gjorde så utan vissa kanske bara tog den växeln som var framför vagnen och inte brydde sig om kollegans. Man hade inte tjänat så mycket på att ha någon trafikledare ex att stå där och lägga växlar. Lite motion har aldrig skadat
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Kul att någon från "framsidan" kan filma och lägga ut bilder Jag var själv på väg att göra ett försök men blev av med min kamra Några funderingar. Jag åker själv mellan Hjallmar och Rambersvallen ett par dagar i veckan (3 hållplatser) undrar bara detta med bussarna? Varför en LITEN BUSS till en STOR SPÅRVAGN ???!!!! även om detta är mitt på dagen räcker det knappast. Varför inte en av dom långa bussarna som väl är lika långa som en spårvagn? VARMT OCH TRÅNGT ÄR DET I ALLA FALL.