Backvändning Wieselgrensplatsen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av alex87 »

Pågrund av ett spårarbete på Götaälvbron och andra små ställen på Hisingen så är det ingen spårvagnstrafik under perioden 30/6-13/7 mellan Nordstan/Lilla Bommen - Wieselgrensplatsen. Däremot mellan Wieselgrensplatsen och Varmfrontsgatan är det spårvagnstrafik i båda riktningar där linje 5 ersätter både 6 & 10. dvs ca 4-6min trafik. Det är totalt 11 omlopp inlåsta på hisingen samt 3 vagnar som reserver vid Eketrägatan. 10 omlopp kör Måndag-Söndag medans 11 omlopp kör Måndag-Fredag. Eftersom jag var där ute idag och backvände och pendlade så passade jag även på att räkna lite vagnar vilka som är där.
Utsättning söndag 3 juli: 308, 311, 814-824, 847-806,804-827, 838-802, 821,845, 314, 328, 325. Dock vet jag inte vilka som är reserver. Men nedan är en film hur backvädning funkar samt lite bilder.



Bild
Uthämtning av vagn i Eketrägatan 20110702

Bild
Halkspåret Eketrägatan

Bild
Karta på området med utsättningslista.

Bild
Ett "körkort"
Bild
Min vagn idag Söndag.
Bild
Hindertavla så man inte backar för långt.
Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av Martin »

Trevligt och kul att få se hur en backvändning går till! Tackar.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av LÅ1 »

"Håller med föregående talare!" :)

Är det s.k. rangerkontroller som används för att köra tåget bakåt? Sitter dessa fast så högt som det ser ut på filmen, eller kan de lyftas ner så att föraren får bekvämare körställning?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:"Håller med föregående talare!" :)

Är det s.k. rangerkontroller som används för att köra tåget bakåt? Sitter dessa fast så högt som det ser ut på filmen, eller kan de lyftas ner så att föraren får bekvämare körställning?
Lite motion skadar aldrig, men jag håller med om att "placeringen" av rangerkontrollerna i skyltskåpet är kanske inte den mest lyckade placeringen...

Bild
Sen en fråga om hur pass "skyddat" är uppställningen utomhus på halkspåret nattetid från exvis vandalisering och kl-tt-r???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av Göteborgaren »

roggek skrev: Sen en fråga om hur pass "skyddat" är uppställningen utomhus på halkspåret nattetid från exvis vandalisering och kl-tt-r???
Skyddas av en volontärarmé från Spårvägssällskapet antar jag.
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av Fredrik E »

Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
En reparatör jobbar nattetid med vagnarna för lite småservice och annat som kommit under dagen.

I Göteborg är det ingen trafikvagn som har en bra rangerkontroll enligt mitt tycke men normalt sett är det inte så länge som man behöver stå sådär samt är man kort får man hjälp att komma runt vid backningen. Med reservation för antikrundans anhängare vill jag påtala att jag pratar om vagnmodeller 28, 29, 31 och 32. :wink:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av M_M »

Grovsnus skrev:Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
En reparatör jobbar nattetid med vagnarna för lite småservice och annat som kommit under dagen.

I Göteborg är det ingen trafikvagn som har en bra rangerkontroll enligt mitt tycke men normalt sett är det inte så länge som man behöver stå sådär samt är man kort får man hjälp att komma runt vid backningen. Med reservation för antikrundans anhängare vill jag påtala att jag pratar om vagnmodeller 28, 29, 31 och 32. :wink:
Månne samma även för M25? :wink:

Vad gäller att hjälpas åt, jag ser att föraren för den vänstra vagnen verkar spetta växeln även åt den högra vagnen (som man sen ser backvända). Är det "bara" vagnarnas ordinarie förare som fixar hela vändningen eller har man extra personal för detta? Man kan väl kanske, eller kanske inte, tänka sig att det kan gå snabbare om man är fler? Å andra sidan ökar väl olycksrisken ju fler man är.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:
Grovsnus skrev:Väktare skyddar fordonen vid Eketrägatan.
En reparatör jobbar nattetid med vagnarna för lite småservice och annat som kommit under dagen.

I Göteborg är det ingen trafikvagn som har en bra rangerkontroll enligt mitt tycke men normalt sett är det inte så länge som man behöver stå sådär samt är man kort får man hjälp att komma runt vid backningen. Med reservation för antikrundans anhängare vill jag påtala att jag pratar om vagnmodeller 28, 29, 31 och 32. :wink:
Månne samma även för M25? :wink:

Vad gäller att hjälpas åt, jag ser att föraren för den vänstra vagnen verkar spetta växeln även åt den högra vagnen (som man sen ser backvända). Är det "bara" vagnarnas ordinarie förare som fixar hela vändningen eller har man extra personal för detta? Man kan väl kanske, eller kanske inte, tänka sig att det kan gå snabbare om man är fler? Å andra sidan ökar väl olycksrisken ju fler man är.
Det är den förare som kör vagnen som går ut och växlar, och för att allt ska flyta på smidigare så gjorde de flesta som så att de la båda växlarna, kanske inte var alla förare som gjorde så utan vissa kanske bara tog den växeln som var framför vagnen och inte brydde sig om kollegans. Man hade inte tjänat så mycket på att ha någon trafikledare ex att stå där och lägga växlar. Lite motion har aldrig skadat :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Bosse från Kärra
Inlägg: 212
Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35

Re: Backvändning Wieselgrensplatsen

Inlägg av Bosse från Kärra »

Kul att någon från "framsidan" kan filma och lägga ut bilder :D Jag var själv på väg att göra ett försök men blev av med min kamra :( Några funderingar. Jag åker själv mellan Hjallmar och Rambersvallen ett par dagar i veckan (3 hållplatser) undrar bara detta med bussarna? Varför en LITEN BUSS till en STOR SPÅRVAGN ???!!!! även om detta är mitt på dagen räcker det knappast. Varför inte en av dom långa bussarna som väl är lika långa som en spårvagn? VARMT OCH TRÅNGT ÄR DET I ALLA FALL.
Skriv svar