Spårfaktorn på spåret

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse

Spårfaktorn på spåret

Inlägg av spårlasse »

Vill bara tipsa om en ny intressant studie som gjorts av VTI - som underlag för bättre beslutsfattande vid bygge av spårväg - har ännu inte hunnit läsa den, men verkar onekligen vara av intresse:

http://www.vti.se/templates/Report____2 ... rtid=16899
TKO

Re: Spårfaktorn på spåret

Inlägg av TKO »

För den som är helt ovetande om vad som hänt inom kollektivtrafiken de senaste 25 åren är detta kanske en intressant skrift.
Men det är lite svårt att förstå syftet - om det inte är för att försörja rapportförfattarna. För det är ju bara ett hopkok på sånt som skrivits 10 gånger förut...

Hur många sådana här rapsodiska krifter behöver vi egentligen?
Här är det verkligen befogat att fundera över "nytta för pengarna"!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Jag tycker det känns härligt, Thomas, att du som vanligt, och kanske till och med tydligare än så denna gång, signalerar en anda av framtidstro och optimism i ditt inlägg. Du har den sällsynta förmågan att få andra människor att känna att de kan bidra till en bättre värld, låt vara med små steg. Av det jag kunnat utläsa ur ditt sätt att formulera dig här på forum verkar du också vara en storsint människa som har överseende med att andra inte alltid kan ha inblick om allt som hänt i världen under ditt långa liv, och att de rent av ibland har fel utan att det för den skull gör dem till sämre människor. Du är också alltför blygsam för att själv påtala det självklara i att det alltid är du som har rätt eftersom du kan och vet allt, och dessutom äger färdigheter i den svåra att konsten att spå framtiden. Det behöver inte sägas eftersom det är uppenbart för alla och envar. Som om inte dessa fantastiska egenskaper hos en och samma person vore nog lägger du alltid an en konstruktiv ton i debatten även om din meningsmotståndare kanske är både burdus och otrevlig. Den sortens vulgära yttringar är dig helt främmande.

För den som inte redan förstått det kan jag förtydliga att stycket ovan från början till slut är ironi.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag passar på att komma med lite meta-gnäll här:

Varför är det "socialt accepterat" att så kallat "seriösa organisationer" har så ruttna publiceringsverktyg att en fil som borde hetat t.ex. "VTI - spårfaktorn på spåret.pdf" eller kanske "VTI - spårfaktorn på spåret R721.pdf" tillåts heta "R721.pdf"?

När man sitter med femtioelfa PDF'er med intetsägande namn så är risken rätt stor att man tröttnar och struntar att fortsätta läsa den där rapporten man tänkt läsa, eftersom man inte är sugen på att för femtioelfte gången provöppna en klase pdf'er till man hittat rätt. Visst, givetvis kan man döpa om filen, men då ska man helst tänka på det före man klickar på ladda ner, så att man har en lämplig titel färdigkopierad i klippbordet.

Det är en så löjligt liten detalj som knasas till regelbundet. Det är knappast ett svenskt fenomen heller, precis samma sak gäller om man drar hem ett par pdf'er om City Night Line-tågen från tyska DB. Ett lite mindre publikt exempel är daglig graf hos Trafikverket, där filerna heter nåt i stil med tvåsiffrigt tal, bokstav, tvåsiffrigt tal.pdf och där det *ena* tvåsiffriga talet pekar ut bandel medan det andra är ett löpnummer som alltid är snarlikt bandelsnumret men där det saknas någon bra minnesregel för vilken siffra man ska titta på... Vad sägs istället om bandelsnummer, ett bindestreck och sedan dagens datum enligt ÅÅMMDD?

Fast man kanske inte ska klaga, då blir det som forsknings/universitetsvärlden här i Sverige, där alla avhandlingar man laddar ner heter FULLTEXT01.PDF...

Jag kanske ska passa på att berömma Västtrafik som faktiskt verkar göra något riktigt bra här! Generellt verkar tidtabell-pdf'ernas namn bestå av linjenummer (tresiffrigt och paddat med nollor före en/tvåsiffriga nummer),ett bindestreck, sexsiffrigt startdatum, ett bindestreck till och sexsiffrigt slutdatum. Tydligare än så kan det knappt bli! (Möjligen kanske man kan vilja ha ett "V" för västtrafik först i namnet eller nåt, fast om man sparar tidtabeller från fler kollektivtrafikorganisationer i samma mapp huller om buller får man kanske skylla sig själv...)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

För att mellanslag och åäö inte är lämpliga tecken i filnamn på internet. Har inget med ruttna publiceringsverktyg, utan har med bla http-protokollet och val av användarnas webbläsare att göra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

TKO skrev:För den som är helt ovetande om vad som hänt inom kollektivtrafiken de senaste 25 åren är detta kanske en intressant skrift.
Men det är lite svårt att förstå syftet - om det inte är för att försörja rapportförfattarna. För det är ju bara ett hopkok på sånt som skrivits 10 gånger förut...

vänligen
Thomas K Ohlsson
-------------------------------
Visst är det så. Ett syfte är alltid att försörja rapportförfattarna; det gäller alla 'forskningsrapporter'.

När det gäller den s.k. spårfaktorn var jag med själv och skrev en seminarieuppsats vid Linköpings Universitet 1979 titulerad 'Elektrisk kollektivtrafik i medelstora städer' som väl såvitt jag känner till var den första gången den s.k. spårfaktorn uppmärksammades. Men det är nu 32 år sedan....

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:För att mellanslag och åäö inte är lämpliga tecken i filnamn på internet. Har inget med ruttna publiceringsverktyg, utan har med bla http-protokollet och val av användarnas webbläsare att göra.
Den där förklaringen håller inte fullt ut.
"VTI_-_spaarfaktorn_paa_spaaret.pdf" är klart bättre än R4711.pdf

(Med en välkonfigurerad webbserver eller bra egenskriven 404-hanterare så hanterar man dessutom rätt lätt sånt som att användare kör webbläsare som skickar en fråga som UFT-8 fast ISO-8859-1/15 förväntas eller vice versa)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M_M skrev:
bruse skrev:För att mellanslag och åäö inte är lämpliga tecken i filnamn på internet. Har inget med ruttna publiceringsverktyg, utan har med bla http-protokollet och val av användarnas webbläsare att göra.
Min förklaring stämmer fortfarande. För nu i ditt andra exempel, har du uteslutit mellanslag och åäö. Det hade du inte i ditt första.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
M_M skrev:
Min förklaring stämmer fortfarande. För nu i ditt andra exempel, har du uteslutit mellanslag och åäö. Det hade du inte i ditt första.
Nej, den stämmer inte, för min huvudsakliga kritik var att man har idiotiska filnamn, och jag visade att det går att få till ett tämligen icke-idiotiskt filnamn som uppfyller "ej åäö, ej mellanslag".
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Vilken härlig tråd! :shock:

Efter att vi fått information om en ny publikation från VTI om spårtrafik, så har vi en debattör som vill berätta hur helt onödigt det är med denna typ av publikationer och en annan som ondgör sig över att VTI publicerat den med i hans tycke felaktigt filnamn!

Den intellektuella nivån slår i taket med en krasch!!!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

B Thomas skrev:Vilken härlig tråd! :shock:

Efter att vi fått information om en ny publikation från VTI om spårtrafik, så har vi en debattör som vill berätta hur helt onödigt det är med denna typ av publikationer och en annan som ondgör sig över att VTI publicerat den med i hans tycke felaktigt filnamn!

--- eller i kontaktledningen med olyckligt resultat! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
B Thomas skrev:Vilken härlig tråd! :shock:

--- eller i kontaktledningen med olyckligt resultat! :D
Jag tycker att utredningen verkar väl värd att läsa! Men jag har förstås inte varit med i 25 år, som vissa andra! :wink: :D

Är det inte förresten anmärkningsvärt vad många spårvägsintresserade personer som heter Thomas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bäste Mats. På VTI:s webbplats står det ju vad det är för rapport. Om ditt problem är att du inte hittar den bland diverse pdf-filer som du har laddat ned, så kan jag tipsa dig om att det i datorns operativsystem finns en funktion för att byta namn på en fil. Du kan kalla den för vad du vill. Förmodligen kan du byta namn på den redan innan du sparar den. Det kan man i alla fall om man använder Firefox.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Visst kan det här med filnamnet ses som en skitsak, och visst går det att döpa om filen både då man sparar ner den och efteråt.

Problemet är bara att det här problemet är så utbrett, och det signallerar att man inte är särskilt sugen att "slåss" om läsarens uppmärksamhet. Visst, de allra "närmast sörjande" lär läsa rapporten oavset hur man gör, men sannolikheten är allt annat än försumbar att det här har en viss inverkan på hur många som faktiskt läser rapporten.

Dessutom är det arrogant mot läsaren att onödigtvis lägga filnamndöpningen på läsaren. VTI är inte någon ball nattklubb kring Stureplan där man har råd att låta dörrvakten välja bort deltagare.

Man kan också jämföra med hållplatstidtabeller. Det går att strunta i att sätta upp någon information mer än "här finns en hållplats", eftersom det går att hitta tidtabeller annorstäders, men vem tycker det är en bra idé idag? Just det här fallet skulle kanske kunna liknas med att ta bort tidtabeller och displayer på hållplatslägena A-D vid Drottningtorget/centralstationen i Göteborg, med motiveringen att det finns display och tidtabeller vid Tidpunkten bara några meter bort från hållplatserna.

Kollektivtrafik motiveras ofta med att den är samhällsekonomiskt lönsam. Jag skulle hävda att det är samhällsekonomiskt olönsamt att varje person som vill spara denna rapport själv är tvungen att döpa om filen för att kunna återfinna den.

Dessutom finns det en till nackdel med att behöva döpa om filer, nämligen att ifall man senare vill referera till filen och inte har något bokmärke eller liknande kvar så är det svårare att hitta filen på nätet igen än om man har orginalfilnamnet. VIsst, VTI lär inte plocka bort sina rapporter och dessutom lär det vara lätt att komma fram till att det är hos VTI man ska titta när det gäller just den här filen. Detsamma gäller långt från många andra ställen på nätet, exempelvis verkar SL möblera om sin webbplats då och då så pdf'er man sparat plötsligt inte finns där, eller så får man hitta SL-dokument hos andra aktörer (kommuner t.ex.). Då är filnamn bra att klistra in i google.

Jag anar ett generationsgap här, trots att jag knappast är ungdom längre. Det finns allt mer information att ta till, så även små faktorer kan inverka i valet om vad man väljer att ta till sig. Så var det knappast förr. För riktigt länge sedan så fanns det ett gäng tågmuppböcker på biblan och man kunde samla på sig några böcker själv. Lite senare kom nätet och det fanns några hemsidor med lite fakta och något diskussionsforum. Sen har det skett en rätt så explosionsartad utveckling där mängden lättillgänglig information man kan tänkas tycka är intressant klart överstiger mängden man hinner/orkar ta till sig. Den ändringen har skett relativt nyligen sett ur ett större perspektiv, och jag antar att det finns många som inte hunnit reflektera över den förändringen.

"Sluta klaga, när jag var ung fick vi åka flera mil för att komma åt internet" håller inte.
(Ja, det där är sanning, när jag var ca 20 så var jag verkligen tvungen att åka drygt 4 mil enkel resa för att komma åt internet...)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:För den som är helt ovetande om vad som hänt inom kollektivtrafiken de senaste 25 åren är detta kanske en intressant skrift.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Nu är vår exklusiva skara på spårvägssällsskapets forum (vi är väl inte fler än ett trettiotal som orkar fortsätta dessa ändlösa diskussioner lite mer kontinuerligt), kanske inte representativ för Sverige. För några av oss är det dock väsentligt att det också händer något när det gäller utbyggnad av spårvägar i Sverige. Visst, jag håller med om att det kommit en del studier tidigare och det finns del genomgångar av konsultföretag etc som pekar på att det ser olika ut i olika städer, ungefär. Men man har exempelvis ofta varit dåliga på att analysera (har ju inte heller varit syftet), utan man har ju mer pekat på "goda exempel".

Jag håller med om att man inte här heller kommit tillräckligt långt (efter att ha skummat rapporten), men det är ju också en förstudie och man sätter fingret på problem för att få fart på spårvägsutbyggnaden i Sverige. Det är också viktigt att det är en opartiskt part (om uttryckt tillåts) som står som avsändare. Ett problem är ju att det finns - utanför SSS och dess medlemmar ganska lite kunskap ute på fältet och i kommuner och landsting bland de politiker och tjänstemän som faktiskt ska fatta beslut (förhoppningsvis) om nya spårvägar.

Att man här ändå försöker göra en mer vetenskaplig komparativ analys tycker jag är väsentligt. Jag har också läst en del rapporter tidigare med exempel (även samma som här), men tycker ändå att man försökt gå ner lite mer på djupet med intervjuer etc för att få fram fakta, samtidigt som man som sagt är noga med att peka på att det rör sig om en förstudie.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

M_M skrev:Jag anar ett generationsgap här, trots att jag knappast är ungdom längre.
Då anar du fel!
Eller ser du några andra "ynglingar" här som skriver över 500 ord för att förklara varför han skrev över 300 ord för att klaga på ett filnamn?

Du brukar ju vara flitig med att uttdela diverse tips, då ska du få ett av mig:
M_M skrev:Jag passar på att komma med lite meta-gnäll här...
Någonstans i den meningen kan du ana orsaken. :lol:
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

B Thomas skrev:
M_M skrev:Jag anar ett generationsgap här, trots att jag knappast är ungdom längre.
Då anar du fel!
Eller ser du några andra "ynglingar" här som skriver över 500 ord för att förklara varför han skrev över 300 ord för att klaga på ett filnamn?

Låt bli att läsa dessa 800 ord om du inte vill!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

AdrianLangemar skrev:
B Thomas skrev:
Då anar du fel!

Låt bli att läsa dessa 800 ord om du inte vill!
Där tillförde du verkligen debatten ett argument med en imponerande saklig tyngd. Vilket skarpsinne!

F.ö. kan det nog visst vara ett generationsgap, gapet mellan en generation som är van att fixa saker själv och en som vill ha allt serverat. :wink:
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Harald skrev:F.ö. kan det nog visst vara ett generationsgap, gapet mellan en generation som är van att fixa saker själv och en som vill ha allt serverat. :wink:
Du menar alltså att det är bättre att alla som ska ledda ner rapporten ska byta namn på filen än att en (1) person byter namn på filen?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

AdrianLangemar skrev:
Harald skrev:F.ö. kan det nog visst vara ett generationsgap, gapet mellan en generation som är van att fixa saker själv och en som vill ha allt serverat. :wink:
Du menar alltså att det är bättre att alla som ska ledda ner rapporten ska byta namn på filen än att en (1) person byter namn på filen?
Det var en märklig slutsats. Ingen behöver byta namn på filen, men den som inte gillar det befintliga namnet kan göra det.
Skriv svar