Försenat eller inte, det är frågan

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SJ skall börja ange en senare ankomsttid till resenärerna än den ankomsttid som trafikverket och föraren har. Detta för att resenärerna inte skall bli missnöjda.
Hur det ser ut på mellanstationerna vet jag inte. För där kan ju då ankomsttiden ligga efter avgångstiden om man luras med ankomsttiderna. För man kan ju knappast ge an avgångstid som ligger efter den planerade.

Om jag förstår SvD-artikeln rätt så gäller detta bara tåg där förseningar är vanliga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kejsarens nya kläder.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
BSB101

Re: Försenat eller inte, det är frågan

Inlägg av BSB101 »

bruse skrev:Kejsarens nya kläder.
Det är väl bättre om man har en kundtidtabell med tider som är relaistiska än en kundtidtabell med orelatiska tider som man inte kommer kunna hålla? På detta sätt kommer kunden få en mer korrekt bild av hur lång tid resan kommer ta och kan således ta sitt belsut på en bättre grund.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev:
bruse skrev:Kejsarens nya kläder.
Det är väl bättre om man har en kundtidtabell med tider som är relaistiska än en kundtidtabell med orelatiska tider som man inte kommer kunna hålla? På detta sätt kommer kunden få en mer korrekt bild av hur lång tid resan kommer ta och kan således ta sitt belsut på en bättre grund.
GP hade en ganska intressant artikel i ämnet i fredags.

Med tanke på hur få av tågen som är konsekvent försenade så är risken för att exempelvis barn som är ensamåkande blir lämnade ensamma på perrongerna ökar markant om de som skall hämta barnet antar att tåget är "i tid".

Förfarandet har redan lett till rikliga irritationer just i denna riktning. Det har varit allt från affärsresenärer som förväntat sig bli upphämtade till barn och även vuxna som inte kunnat ta vara på sig själv som saknat någon som mött dem.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag undrar vad som händer om man sitter kvar på tåget till den tid som står på biljetten.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Jag undrar vad som händer om man sitter kvar på tåget till den tid som står på biljetten.
Avtalet mellan dig och transportören utgår väl ifrån att du får en transport där du har i uppgift att infinna dig i fordonet senast 30s före utsatt avgång och att transportören senast skall leverera din kropp vid en viss tid och plats enligt den avtalshandling (biljett) som du har. Det hör till osannolikheternas underbara värld att någon skulle reklammera att man fått en vara eller tjänst för tidigt om man inte i sin kontraktshandling med bilagor har förbehållit sig den rätten med hänvisning till just in time. Någon sådan klausul finns väl inte i normalvillkoren så förmodlingen blir du avhyst.

/T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
Harald skrev:Jag undrar vad som händer om man sitter kvar på tåget till den tid som står på biljetten.
Avtalet mellan dig och transportören utgår väl ifrån att du får en transport där du har i uppgift att infinna dig i fordonet senast 30s före utsatt avgång och att transportören senast skall leverera din kropp vid en viss tid och plats enligt den avtalshandling (biljett) som du har. Det hör till osannolikheternas underbara värld att någon skulle reklammera att man fått en vara eller tjänst för tidigt om man inte i sin kontraktshandling med bilagor har förbehållit sig den rätten med hänvisning till just in time. Någon sådan klausul finns väl inte i normalvillkoren så förmodlingen blir du avhyst.

/T
Nja, det är ju inte bara normalvillkoren som formar avtalet, utan även annan information som järnvägen ger till sin kund. Dit hör exempelvis upplysningarna om att man på vissa nattåg får ligga kvar en stund extra.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
Nu glider jag visserligen extremt långt från ämnet, men här är en anekdot med koppling till "klaga på för tidigt":

När jag bodde i Örebro så hade vårdcentralen systemet att man skulle ringa dem en viss tid på morgonen och knappa in personnummer+telefonnummer och ev. önskemål på tid, så ringer de upp. De hade lovat en viss tid, och då hade jag dessutom stenkoll på hur lång tid det tog för mig att duscha, varpå jag duschade strax före de skulle ringa, och när jag fortfarande var halvblöt så ringde telefonen. Då sa jag åt dem att de ringde två minuter för tidigt och bad dem att återkomma, och det gjorde det :wink:
Skriv svar