Stockholm City (Tidningen)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Stockholm City (Tidningen)

Inlägg av LÅ1 »

Stockholm City läggs ner!
När tidningen startades kom den väl ut fem (eller sex?) dagar i veckan. Sedan bantades utgivningen till måndag och torsdag. Samtidigt inriktade man sig mer på stockholmsnyheter. Konkurrenten Metro gick väl snarare åt motsatta hållet, och blev mindre stockholmsinriktad.

Jag uppskattar Stockholm City just för stockholmsinriktningen. Som komplement till andra rikstäckande och mer nyhetsinriktade tidningar.

Metro överlever kanske för att man finns i så många länder på alla(?) välbefolkade kontinenter. Man har gått med vinst i Sverige, men jag vet inte om man gör det nu.

Andra har försökt slå sig in på denna marknad. PunktSE och minst en till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
simonbertilsson

Re: Stockholm City (Tidningen)

Inlägg av simonbertilsson »

Det var ett tag sen jag var nere i Skåne nu, men hur är det med de upplagorna? När jag flyttade till Östergötland (februari i år) hade man sedan ett tag tillbaka satsat på lokala upplagor för Malmö, Lund, Landskrona samt Helsingborg, och alla dessa kom ut fem dagar i veckan. Är det alltså enbart Stockholmsupplagan som bantat ner sig och håller på att försvinna?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

simonbertilsson skrev:Det var ett tag sen jag var nere i Skåne nu, men hur är det med de upplagorna? När jag flyttade till Östergötland (februari i år) hade man sedan ett tag tillbaka satsat på lokala upplagor för Malmö, Lund, Landskrona samt Helsingborg, och alla dessa kom ut fem dagar i veckan. Är det alltså enbart Stockholmsupplagan som bantat ner sig och håller på att försvinna?
Men det handlar väl om Metro?
Stockholm City är en annan tidning! Men det fanns nog en skåne- och en göteborgsupplaga ett tag, tror jag.
Användarens profilbild
simonbertilsson

LÅ1 skrev:
simonbertilsson skrev:Det var ett tag sen jag var nere i Skåne nu, men hur är det med de upplagorna? När jag flyttade till Östergötland (februari i år) hade man sedan ett tag tillbaka satsat på lokala upplagor för Malmö, Lund, Landskrona samt Helsingborg, och alla dessa kom ut fem dagar i veckan. Är det alltså enbart Stockholmsupplagan som bantat ner sig och håller på att försvinna?
Stockholm City är en annan tidning! Men det fanns nog en skåne- och en göteborgsupplaga ett tag, tror jag.
Nej jag menar City som är en direkt konkurrent till Metro, även om den förstås inte heter "Stockholm City" i Skåne. Där heter den "Malmö City", "Lund City" osv. Den har samma logga och grafisk profil som i Stockholm, men Globen är borttagen. Som sagt finns det flera lokala upplagor i västra Skåne. Om det finns kvar någon gemensam Skåneupplaga vet jag faktiskt inte.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

simonbertilsson skrev:
LÅ1 skrev:
Nej jag menar City som är en direkt konkurrent till Metro, även om den förstås inte heter "Stockholm City" i Skåne. Där heter den "Malmö City", "Lund City" osv. Den har samma logga och grafisk profil som i Stockholm, men Globen är borttagen. Som sagt finns det flera lokala upplagor i västra Skåne. Om det finns kvar någon gemensam Skåneupplaga vet jag faktiskt inte.
Jag visste att den finns, eller möjligen fanns, i Malmö, men att den hade lokala upplagor inom Skåne var nytt. Tydligen har den fem upplagor i Skåne. Och vid närmare "forskning" visar det sig att Skåneupplagorna är fristående från tidningen i Stockholm med samma logotyp.
Användarens profilbild
simonbertilsson

LÅ1 skrev:
simonbertilsson skrev:
LÅ1 skrev: Men det handlar väl om Metro?
Jag visste att den finns, eller möjligen fanns, i Malmö, men att den hade lokala upplagor inom Skåne var nytt. Tydligen har den fem upplagor i Skåne. Och vid närmare "forskning" visar det sig att Skåneupplagorna är fristående från tidningen i Stockholm med samma logotyp.
Ja, om man ser till Helsingborgsexemplet så uppkom den upplagan när man köpte upp den befintliga helt fristående lokala gratistidningen "Extra".
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Äntligen!

Ju mindre gratissskit vi har skräpandes i våra tåg, desto bättre.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Jan Molin skrev:Äntligen!

Instämmer helt. Nu väntar vi bara på att Metro skall gå samma väg...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
simonbertilsson

Metro finns ju kvar och lär tack och lov inte läggas ned i första taget. :)
Att tidningarna skräpar ner är ju förstås tråkigt, men fördelarna överväger nackdelarna med råge.
Erland

Inlägg av Erland »

simonbertilsson skrev:.......
Att tidningarna skräpar ner är ju förstås tråkigt, men fördelarna överväger nackdelarna med råge.
Utveckla gärna vilka fördelarna är?
Användarens profilbild
simonbertilsson

Erland skrev:
Menar du allvar? :?
Jag vet inte hur du tänker här, men en stor fördel som jag kan se är att man kan läsa tidningarna...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

simonbertilsson skrev:
Erland skrev:
Menar du allvar? :?
Jag vet inte hur du tänker här, men en stor fördel som jag kan se är att man kan läsa tidningarna...
Ja de där gratistidningarna är jättebra... Massor av reklam, enkla notiser, tidningarna finns överallt! På tunnelbanesäten, trottoarer, stationsgolv etc. En gång läste jag till och med något intressant i en sådan tidning! :roll:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
simonbertilsson

Kantorn skrev:
simonbertilsson skrev:
Erland skrev:.......
Ja de där gratistidningarna är jättebra... Massor av reklam, enkla notiser, tidningarna finns överallt! På tunnelbanesäten, trottoarer, stationsgolv etc. En gång läste jag till och med något intressant i en sådan tidning! :roll:
De är ett bra sätt att snabbt få i sig de senaste nyheterna samt fördriva tiden medan man är på väg till jobbet eller skolan. Hade det varit långa fördjupande artiklar som i SvD, DN osv så hade man ju inte mer än hunnit börja läsa den innan man är framme. Dessutom hade den inte kunnat vara gratis.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Ja de där gratistidningarna är jättebra... Massor av reklam, enkla notiser, tidningarna finns överallt! På tunnelbanesäten, trottoarer, stationsgolv etc. En gång läste jag till och med något intressant i en sådan tidning! :roll:
När Metro var ny så innehöll den väl nästan bara TT-citat, när det gällde nyheter. Numera finns där lite mer, men det är klart den ersätter inte en rejäl morgontidning. Och nu har de slutat med serien Elvis, vilket gjorde att läsvärdet ungefär halverades.
Användarens profilbild
simonbertilsson

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Ja de där gratistidningarna är jättebra... Massor av reklam, enkla notiser, tidningarna finns överallt! På tunnelbanesäten, trottoarer, stationsgolv etc. En gång läste jag till och med något intressant i en sådan tidning! :roll:
När Metro var ny så innehöll den väl nästan bara TT-citat, när det gällde nyheter. Numera finns där lite mer, men det är klart den ersätter inte en rejäl morgontidning. Och nu har de slutat med serien Elvis, vilket gjorde att läsvärdet ungefär halverades.
Metro och City har aldrig gjort anspråk på att ersätta en rejäl morgontidning. Det ligger i deras koncept att vara koncentrerade och snabblästa...
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Ja, det är ju bättre att inte läsa tidning alls.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Efter det att Stockholm City blev en 2 dagars tidning tappade jag intresset för den. Jag vill inte läsa nyheter som är 2-3 dagar gamla och dessutom tråkiga artiklar som man inte orkar läsa. Därför vinner Metro på knock-out eftersom den är en renodlad 5 dagars nyhetstidning. Dock saknar jag Elvis, tycker inta alltid att den nya är rolig.
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Och nu har de slutat med serien Elvis, vilket gjorde att läsvärdet ungefär halverades.
Och det hade redan tidigare halverats när Rocky ersattes av Elvis...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:

Instämmer helt. Nu väntar vi bara på att Metro skall gå samma väg...
Nej, vänta istället på att SL + Metro går samma väg som Västtrafik, d.v.s. att tidningarna mestadels delas ut ombord, och man därför stoppar tillbaka tidningen i facket när man läst klart (eller att föraren gör det vid ändhållplats).

Det här har varit uppe femtioelva gånger, men jag tar det igen:
Det funkar faktiskt, det finns sällan några stora skräphögar på vagnarna i Göteborg. Tidningsfacken fungerar till och med så bra att enstaka gånger så stoppar folk in sina utlästa betaltidningar i facken. Jag har då och då hittat GP och nån enstaka gång DN eller SvD i vagnarnas "Metro-fack".

Däremot funkade det här inte alls när City och Punkt se krigade om läsarna, de två delades ut rätt så "aggressivt" på många platser, och Metro lär väl som motdrag ha ökat sin upplaga. Då var det rejält skräpigt, men det försvann när Metro återgick till att bli ensam gratistidning. Göteborgarna kanske helt enkelt insåg sambandet mellan flera aktörer i konkurrens och nedskräpning, och därför vägrade läsa annat än Metro?

Kantorn skrev:
simonbertilsson skrev:Menar du allvar? :?
För oss som bor i Göteborg så är väl Metro det närmaste en hygglig lokal tidning man kan komma. GP må ha enstaka ljusglimtar men jag tycker den mestadels är en rätt mossig tant-och-farbrortidning. GT ska vi inte ens tala om, en slags försämrad upplaga av den (idag) rätt dåliga tidningen Expressen...

Att Metro i Stockholmsområdet finns överallt utom där man vill ha den ser jag som ett Stockholmsproblem, det problemet har vi inte i Göteborg...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tror aldrig att SL vill ha in tidningshållarna i vagnarna.
Det finns ingen lämplig plats i T-bamevagnarna, och det är ingen större passagerarcirkulation inne i vagnarna, så det skulle krävas många ställ.

Här i Stockholm finns det folk som lägger tillbaka tidningarna i ställen när de lämnar T-banan. Gärna hoprullade tidningar som nästan liknar ett klent vedträ. För att säkert få ett sjyst exemplar så tar jag, och många med mig, inte översta tidningen om den ser det minsta använd ut. Det betyder att övre delen av själva tidningstraven börjar liga snett och ännu fler tar tidning en bit ner. Överst ligger det då skräptidningar.

Andra klantskallar lämnar sina tidningar i tågen. Ofta upphängda på, eller nedstuckna i, handtagen där de med rörelseproblem skall kunna hålla sig i när de reser sig från sätet. Bättre då, ur passagerarsynvinkel, att lägga skräpet på sätet så man bara kan sopa ner dem på golvet om man tänker sätta sig där.

Den naturliga platsen för begagnade tidningar är förstås de stora återvinningskärlen som finns vid de flesta utgångar. Alternativt papperskorgarna, men de fylls då för fort.

För övrigt så är tyskarna bra på att (erbjuda möjlighet att) sortera avfallet på stationer och plattformar. Brukar vara fyra kategorier, tror att det är papper, glas, metall och övrigt (restmüll). (Bild här)
Låst