Varför 104:an ???

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lovespårvagn

Varför 104:an ???

Inlägg av lovespårvagn »

Varför heter extralinjen som skyltas x 104??? Varför inte bara typ 15?
/Adam B
Harald
Kontakt:

Re: Varför 104:an ???

Inlägg av Harald »

Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Användarens profilbild
lovespårvagn

Inlägg av lovespårvagn »

Harald skrev:Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Jaha :)
/Adam B
danneh

Inlägg av danneh »

Personligen skulle jag tycka att man kunde ge den antingen 12 eller 14, iom att de siffrorna finns på nummerrullarna. Men 14 är väl mest optimalt då 12 används av Lisebergslinien (Ringlinien). Men nu är väl X:et såpass välkänt så det inte spelar någon större roll skulle jag tro.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

104 var nattlinjen som gick samma sträcka som gamla 4:an före 1967.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

104:an i Stockholm gick med Capitolare, på nyårsnatten hade den hjälp av spårvagn skyltad 104, enda chansen att åka Stockholm runt med spårvagn.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

JAgr skrev:Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Det stod inget om ort i inledningsinlägget, så vem säger att det inte är Stockholm det handlar? kan lika gärna handla om Målilla.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Ja du Bruse, din signatur säger allt.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

bruse skrev:104 var nattlinjen som gick samma sträcka som gamla 4:an före 1967.
Det måste det ha varit. För linje 4 nedlades redan 1966 på grund av vagnbrist. Det hela löstes istället med tätare turer på linje 2. Fast någon nattlinje med nummer 104 har aldrig funnits. :wink:

Nej, nu ska vi inte vara ironiska. Och jag ska inte vara sån :oops: Men jag tror nog de flesta faktiskt visste att det handlade om Göteborg. Och det av flera skäl!
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
hej

Inlägg av hej »

Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bruse skrev:
JAgr skrev:Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Det stod inget om ort i inledningsinlägget, så vem säger att det inte är Stockholm det handlar? kan lika gärna handla om Målilla.
Jag sa det i det andra inlägget. Där skrev jag Saltholmen. Det torde vara bekant att Saltholmen inte ligger i vare sig Stockholm eller Målilla.
hej skrev:Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.
Det var inte högtrafikslinjer. De gick under en större del av dagen.
hej

Inlägg av hej »

Harald skrev: hej skrev:Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.

Det var inte högtrafikslinjer. De gick under en större del av dagen.
Jag har inget minne av annat än att de varken gick mitt under dagen eller under kvällstid utan enbart under högtrafik. Har inte kvar mina sparade tidtabeller.
På lördagar fanns det turer som var en blandning mellan 5 och 7 och som gick Valand - Vasaplatsen - Vasa/Viktoria - Grönsakstorget under dagtid.
X linjerna har jag inget minne av att de skulle vara heldagslinjer
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag skrev inte att de var heldagslinjer, men de gick mer än bara under högtrafiken.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Jag tror det här med Saltholmen-numren har varit uppe förut. Problemet är väl att man dels har en högtafikspårvagnslinje (104), och en "deluxetrafik"-busslinje (114), och dessutom ska den där högtrafikbusslinjen till Frölunda ha något nummer. Det är svårt att göra 100-nummer som på något bra sätt anspelar på den ordinarie linjens nummer 11. När man har tagit 111 är det liksom stopp på sätt och vis.

För övrigt tycker jag att det är bra att man har fått upp krysset på hållplatsskyltningen så att resenärerna lätt ser kopplingen till vad vagnarna skyltar.

Jag har aldrig sett / åkt med 104, hur skyltas vagnarna förutom X? Står det 104 i textfältet i displayerna? (Det har säkert varit uppe förr och säkert visats bilder på - men det har jag i så fall glömt).
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Jag tror det här med Saltholmen-numren har varit uppe förut. Problemet är väl att man dels har en högtafikspårvagnslinje (104), och en "deluxetrafik"-busslinje (114), och dessutom ska den där högtrafikbusslinjen till Frölunda ha något nummer. Det är svårt att göra 100-nummer som på något bra sätt anspelar på den ordinarie linjens nummer 11. När man har tagit 111 är det liksom stopp på sätt och vis.
När det gäller bussnumret till Frölunda så anspelar man på den busslinje som finns i närheten, 91, och kallar bussen för 191. 104 och 114 anspelar båda på linje 4 som efter 9 lades ned på 70-talet fram till kringen betjänade Saltholmen. 104 är skyltat antingen Centralstationen eller Brunnsparken beroende på vart den vänder.
Harald skrev:Jag skrev inte att de var heldagslinjer, men de gick mer än bara under högtrafiken.
Frågan är då hur man definierar högtrafik. Vagnarna gick framförallt på eftermiddagarna under de perioder som idag trafikeras med 9 minuterstrafik, vilket bör vara det som är högtrafik.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Egentligen är högtrafiklinje inte en helt adekvat benämning. Från början kallades de industribussar och de kännetecknas av:

- att de ger direktresemöjligheter mellan bostadsområden och stora arbetsplatser som inte finns i heldagsnätet
- att de ger snabbare resor genom att de passerar vissa hållplatser utan att stanna
- att de går i anslutning till arbetets början och/eller slut

Det sistnämnda betyder att de även kan gå under annan tid än högtrafik. Många turer går tidigt på morgonen innan högtrafiken har börjat och det finns turer från Volvo Torslanda som går lite efter midnatt.

Linje 104 har samma karaktär, det är en "industrispårvagn". Från början körde den också förbi fler hållplatser än den gör numera. X-linjerna som fanns några år före Kringen var inte sådana linjer, dels gick de under längre tid, dels var de ren förstärkning av trafiken i heldagsnätet.
hej

Inlägg av hej »

Högtrafiklinje är inte samma sak som industribusslinje.
Industribuss betjänar arbetsplatser där kollektivtrafiksbehovet inte är stort mer än vid skiftbyten och dylikt.
Högtrafiklinje är begreppet Västtrafik använder om linje som förstärker ordinarie linje vid högtrafik. 104 förstärker 11 under morgonrusningen från Södra skärgården och är anpassad till Styrsöbolagets turer. De övriga X linjerna förstärkte tungt belastade sträckor under högtrafik.
Linje 13 mellan Sahlgrenska och Centralstationen på morgonen är en förstärkningslinje i högtrafik som det heter i trafikförsörjningsplanen men med ordinarie linjenummer.
Skriv svar