Wennerholm talar ut i Svenskan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Wennerholm talar ut i Svenskan

Inlägg av TKO »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/wenne ... 231918.svd

– När Stockholm växer så kommer också kollektivtrafiken att växa. Då kommer vi att köpa in bussar och bygga spårvagnar. Och när vi sitter här en dag, när jag går med rollator, så skulle jag inte bli förvånad om någon med mitt uppdrag rentav fattar beslut om att bygga nya tunnelbanor.

För övrigt kan vi konstatera att Chrille som underkänner alla kalkyler som han inte gjort själv - den här gången hänvisar han dock flera gånger till Göran Gunnarsson:

Även SL:s egen förstudie för tunnelbanan till Nya Karolinska visar på en stor samhällsekonomisk vinst.
– Det tror jag inte. SL:s vd Göran Gunnarsson säger att han vill prata med KTH för att se deras beräkningsunderlag. Det finns ingen investering av vare sig vägar eller spår som överhuvudtaget går med plus

– Vi har fortfarande inte sett någon riktig kalkyl på vad en tunnelbaneutbyggnad exempelvis till Nacka kostar. Göran Gunnarsson säger att debatten kommer att bli helt annorlunda när beslutsfattare, allmänhet och väljare får se den verkliga prislappen.

Som alla vet har det gjordes det en grundlig kalkyl innan Cityspårvägen etapp 1 byggdes, och den höll till sista öret...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Delokrat

Re: Wennerholm talar ut i Svenskan

Inlägg av Delokrat »

Varför avsätts in Wennerholm? Inte direkt moderaternas vassaste kort.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Christer Wennerholm har klart och tydligt uttalat sin inställning inför ett landstingsval för mindre än ett år sedan. Valet utföll så att han kunde vara kvar som trafiklandstingsråd.

Varför skulle han då avgå?

mvh /Jörgen G
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Jörgen_G skrev:Christer Wennerholm har klart och tydligt uttalat sin inställning inför ett landstingsval för mindre än ett år sedan. Valet utföll så att han kunde vara kvar som trafiklandstingsråd.

mvh /Jörgen G
Jag glömde att hela partiet står bakom hans åsikter. Något jag tycker är sorgligt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Delokrat skrev:
Jörgen_G skrev:Christer Wennerholm har klart och tydligt uttalat sin inställning inför ett landstingsval för mindre än ett år sedan. Valet utföll så att han kunde vara kvar som trafiklandstingsråd.

mvh /Jörgen G
Jag glömde att hela partiet står bakom hans åsikter. Något jag tycker är sorgligt.
Javisst är det hemskt när ett helt parti står enat.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men är det inte ganska härligt med en politiker som faktiskt är FÖR något och som VILL något. Den moderna politiska debatten är ju annars mer kännetecknad av politiker som nöjer sig med att kritisera vad "de andra" har sagt och gjort. Utan att för den skull komma med någon egen agenda.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tycker att man bör komplettera läsningen av SvD (och uttalanden av TKO m.fl.) med Wennerholms egna texter.
Här är hans kommentar till ovanstående SvD-artikel. (Citat från texten: "Jag är visserligen rätt citerad, men halva meningen saknas i rubriken. Tunnelbanan är färdigbyggd…inom de närmaste åren.")

Och ett par bloggposter från tidigare denna månad:
Både buss, pendeltåg, t-bana och spårväg behövs
Tunnelbanan ska utvecklas
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

bruse skrev:
Delokrat skrev:

mvh /Jörgen G
Javisst är det hemskt när ett helt parti står enat.
Ja. Typisk moderatanda där de stora har ordet och de mindre inte har mycket att säga till om.
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Visserligen var spårväg city ett dumt bygge att börja med. Pengarna kunde ju t ex. använts till att ställa om buss 4 till spårväg elr något annat men men....

Iaf om det stämmer att SvD tar bort en del viktiga ord som faktiskt sägs så är den här tidningen inte nåt o hurra för överhuvudtaget....

SvD = Skräp :x
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Fat pengarna hade inte räckt till någonting på Linje 4, kanske till projekteringen, men inte till något synbart.

Jag tycker att man skulle byggt pendeltåg till Norrtälje i stället :wink:

HS
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Jo pendel till Norrtälje hade ju varit bra , men tänk vad nynäsborna skulle säga :wink: :o
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Anknöwn skrev:Iaf om det stämmer att SvD tar bort en del viktiga ord som faktiskt sägs så är den här tidningen inte nåt o hurra för överhuvudtaget....
All nyhetsmedia plockar ut delar av intervjun, på tidningsredaktionen väljs "lämpliga" citat (eller delar av citat) ut, på radio och tv klipps intervjun ihop efter redaktörens och redigerarens behag.
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

august skrev:
Anknöwn skrev:Iaf om det stämmer att SvD tar bort en del viktiga ord som faktiskt sägs så är den här tidningen inte nåt o hurra för överhuvudtaget....
All nyhetsmedia plockar ut delar av intervjun, på tidningsredaktionen väljs "lämpliga" citat (eller delar av citat) ut, på radio och tv klipps intervjun ihop efter redaktörens och redigerarens behag.
Ja iofs så skulle ju en hel intervju ordagrant bli alldeles för lång att skriva, men fortfarande dåligt att man missar ett fåtal ord som kan göra att intervjun får en helt annan innebörd
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Jag tycker att man bör komplettera läsningen av SvD (och uttalanden av TKO m.fl.) med Wennerholms egna texter.
Här är hans kommentar till ovanstående SvD-artikel. (Citat från texten: "Jag är visserligen rätt citerad, men halva meningen saknas i rubriken. Tunnelbanan är färdigbyggd…inom de närmaste åren.")

Och ett par bloggposter från tidigare denna månad:
Både buss, pendeltåg, t-bana och spårväg behövs
Tunnelbanan ska utvecklas
Enligt Wennerholm kan det bli aktuellt att besluta om nästa tunnelbaneutbyggnad när han själv använder rullator... jag hoppas att det senare dröjer länge, eftersom jag är en vänlig själ. Men det är lite tveksamt med en politiker som alltid anser sej missförstådd när han ställs inför kritiska frågor. Och Wenneholms blogg är ju nästan mindre seriös än ett genomsnittligt inlägg på detta form!

Men jag inser att spårvägskatolikerna på detta forum kommer att hylla sitt helgon även när övriga delar av borgerligheten rycker undan sitt stöd - intresset ljuger inte som Marx skrev.

/TKO
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Waidelich har ju talat om statens roll för tunnelbaneutbyggnader. Om vi tar den mest angelägna (i mitt tycke) tunnelbaneutbyggnaden Kungsträdgården-Nacka så har Chr W med den 2021 (det kanske är det år Chr W tänker kvittera ut en rullator). Det är givetvis alldeles för sent. Ett nytt statligt paket med pengar till just denna tunnelbaneutbyggnad skulle kunna tidigarelägga byggstarten kanske 8 år. Men det kanske Waidelich kan fixa nu...

mvh/spårsnoken
TKO

Inlägg av TKO »

spårsnoken skrev:Waidelich har ju talat om statens roll för tunnelbaneutbyggnader. Om vi tar den mest angelägna (i mitt tycke) tunnelbaneutbyggnaden Kungsträdgården-Nacka så har Chr W med den 2021 (det kanske är det år Chr W tänker kvittera ut en rullator). Det är givetvis alldeles för sent. Ett nytt statligt paket med pengar till just denna tunnelbaneutbyggnad skulle kunna tidigarelägga byggstarten kanske 8 år. Men det kanske Waidelich kan fixa nu...

mvh/spårsnoken
Fast varför ska staten finansiera detta - vi innevånare i Stockholms län borde ha råd med detta?!

/TKO
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Hur man än vrider och vänder på det är tunnelbana dyrt. Därför tror jag inte det blir något av det om bara Stockholmregionens invånare skall finansiera det. I alla fall inte före 2021 då det finns med i gällande planer.

mvh/spårsnoken
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

TKO skrev:
spårsnoken skrev:Waidelich har ju talat om statens roll för tunnelbaneutbyggnader. Om vi tar den mest angelägna (i mitt tycke) tunnelbaneutbyggnaden Kungsträdgården-Nacka så har Chr W med den 2021 (det kanske är det år Chr W tänker kvittera ut en rullator). Det är givetvis alldeles för sent. Ett nytt statligt paket med pengar till just denna tunnelbaneutbyggnad skulle kunna tidigarelägga byggstarten kanske 8 år. Men det kanske Waidelich kan fixa nu...

mvh/spårsnoken
Fast varför ska staten finansiera detta - vi innevånare i Stockholms län borde ha råd med detta?!

/TKO
Att skrota Förbifarten skulle ge pengar till både tunnelbana och spårväg.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Delokrat skrev:
Att skrota Förbifarten skulle ge pengar till både tunnelbana och spårväg.
Förvisso, men det är väl ändå inget som Wennerholm styr över! Och det finns ändå en bred politisk majoritet för att bygga förbifart Stockholm. Dessutom kan den möjliggöra trängselavgifter på Essingeleden etc. och därmed förbättra miljön i stockholm. Nu säger en del att bilvägar alltid ökar trafiken - och visst - även om det finns få vetenskapliga belägg för att det måste förhålla sig så - är det en vanlig konsekvens, men detta kan ju motverkas genom just miljöavgifter...

Man kan drömma om olika tunnelbanelinjer i Stockholm, men om det knappt gick att få loss pengarna till Citybanan, tror jag alla förstlår att Wennerholm själv inte kan få loss pengar till att bygga tunnelbanor kors och tvärs genom staden. Problemet är ju också att för att egentligen lösa kapacitetsproblemet på gröna och snart röda linjen (den senare har mer kapacitet att ta av), räcker det ju inte med en ny tunnelbanelinje i Stockholms innerstad, utan egentligen krävs det två + antagligen en förlängning av blåa linjen till Nacka. Då handlar det inte om summor som motsvarar en förbifart, utan om kanske 50 miljarder. Detta kan vara sig Wennerholm eller någon annan politiker rulla fram i rockärmen. Sedan kan man vara ärlig som Wennerholm och säga att pengarna inte finns, eller vara populist och låtsas som att de finns...
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Och nu ger sig DN på Wennerholms irrläror:

"Citybanan befriar tågtrafiken från getingmidjan vid Riddarholmen. Men tunnelbanesystemet har kvar sin. Därför är nya tunnelbaneförbindelser under Mälaren eller Saltsjön inte bara en fråga om att föra enskilda förorter närmare city. Det handlar i hög grad om att göra kollektivtrafiksystemet som helhet mer robust."

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/spar-spar-mera-spar

T-bana i nytt läge alltså förordar DN utan att riktigt våga skriva det, enter Täby-Nackabanan över KS och Odenplan!

Det börjar röra på sig. Ju snabbare Wennerholm hamnar i rollator desto bättre för länet!

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Skriv svar