Hur tunnelbanan i Paris fungerar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Ericson

Hur tunnelbanan i Paris fungerar

Inlägg av Anders Ericson »

Här kommer en länk till en film om hur tunnelbanan i Paris fungerar.
Mvh. Anders

http://www.ratp.fr/en/ratp/c_5043/metro/
Användarens profilbild
roggek

Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar

Inlägg av roggek »

Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

roggek skrev:Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
Varför då?
Användarens profilbild
kungsholmen

Inlägg av kungsholmen »

Jan Molin skrev:
roggek skrev:Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
Varför då?
Exakt, varför. Tycker att det generella MTR-hatet börjar att bli smått pinsamt. :evil:
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

kungsholmen skrev:
Jan Molin skrev:
Varför då?
Exakt, varför. Tycker att det generella MTR-hatet börjar att bli smått pinsamt. :evil:
Om inte roggek kan förklara vad som är dåligt med MTR, kanske du kan förklara vad som är bra med MTR?
Användarens profilbild
kungsholmen

Inlägg av kungsholmen »

Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".

Visst få man tycka vad man vill om vem/vad som helst men jag tycker inte att man behöver yttra det i varje tråd som MTR (eller något annat hatobjekt för den delen) nämns, det tillför liksom inte debatten någonting.

Mer än att jag (och kanske en och annan till) blir irriterad och tappar fokus på vad som egentligen ska avhandlas i tråden... Ta denna tråd om Paris tunnelbana som ett praktexempel.

Men jag kanske är ute och cyklar?
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

kungsholmen skrev:Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".

Om du går in och handlar på din lokala livsmedelsbutik och får betala för en dålig vara, då klagar du till butikschefen och förhoppningsvis så bättrar sig butiken, annars går du någon annanstans och handlar där varorna håller en högre klass, elelr hur?
Försök och gör det med MTR så får du se. Det finns ingen konkurrerande operatör för tunnelbanan, inte vad jag vet???

MTR levererar idag en skitig, ostädad, övefull, dyr och allmänt sunkig produkt, och vad är alternativet???
Jo, gå, åka bil eller cykla.
Cyklandet har ökat markant i Stockholm under de seanste åren, Erik Sandblom kan säkert lägga ut en förklaring här, men jag förstår varför...Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
AdrianLangemar

roggek skrev:
kungsholmen skrev:Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".

Om du går in och handlar på din lokala livsmedelsbutik och får betala för en dålig vara, då klagar du till butikschefen och .förhoppningsvis så bättrar sig butiken, annars går du någon annanstans och handlar där varorna håller en högre klass, elelr hur?
Försök och gör det med MTR så får du se. Det finns ingen konkurrerande operatör för tunnelbanan, inte vad jag vet???

MTR levererar idag en skitig, ostädad, övefull, dyr och allmänt sunkig produkt, och vad är alternativet???
Jo, gå, åka bil eller cykla.
Cyklandet har ökat markant i Stockholm under de seanste åren, Erik Sandblom kan säkert lägga ut en förklaring här, men jag förstår varför...Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:... Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
Inte var det någon markant skillnad före resp. efter att MTR tog över. För länge sedan spolades alla stationsgolv, men nu kör man bara med en slags skurmaskin. (Och de allra flesta golvbrunnar är borttagna.)
Är det någon skillnad i kontrakten? För SL har väl ansvar att se till att operatörerna levererar det som kontrakten föreskriver, även när det gäller städning av stationer och vagnar.
Vill minnas att MTR skulle storstäda alla stationer (näst intill skrubba alla ytor med tandborste) i samband med att de tog över trafiken. Det blev Slussen och möjligen någon station till som städades, om jag mins rätt.

Vad nu allt detta har med "Hur tunnelbanan i Paris fungerar" att göra!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

AdrianLangemar skrev: I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
Nä, men jag vet helkler ingen tunnelbana på jordklotet som är så smutsig, överfull, problematisk och dyr som Stocklholms tunnelbana bara för att vi har virriga politiker som sitter i landstinget. T o m turisterna klagar...
AdrianLangemar

roggek skrev:
AdrianLangemar skrev: I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
Nä, men jag vet helkler ingen tunnelbana på jordklotet som är så smutsig, överfull, problematisk och dyr som Stocklholms tunnelbana bara för att vi har virriga politiker som sitter i landstinget. T o m turisterna klagar...
Är det MTR:s fel att landstingets politiker är virriga?
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Very welcome to Rome.
Sunkigare får man söka efter.
Trevlig inslag om hur tunnelbanan fungerar i Paris
ännu en dag
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

AdrianLangemar skrev:eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
Hur var uppdelningen i London när man hade "PPP-entreprenörer"? Var det samma eller olika operatörer för de två linjerna till Uxbridge (Metropolitan och Picadilly)? Om det var två operatörer så hade man faktiskt konkurrens :) Detsamma gällde antagligen dels den där snutten på District line som delades med f.d. Silverlink som blev Overground, och likaså Bakerloo väster om Queens Park Station som delar spår med Overground :wink:
Skriv svar