Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: onsdag 03 september 2003 7:54
- Ort: Uttran
Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Här kommer en länk till en film om hur tunnelbanan i Paris fungerar.
Mvh. Anders
http://www.ratp.fr/en/ratp/c_5043/metro/
Mvh. Anders
http://www.ratp.fr/en/ratp/c_5043/metro/
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Varför då?roggek skrev:Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
- kungsholmen
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tisdag 24 april 2007 11:18
- Ort: Stockholm
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Exakt, varför. Tycker att det generella MTR-hatet börjar att bli smått pinsamt.Jan Molin skrev:Varför då?roggek skrev:Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...

Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Om inte roggek kan förklara vad som är dåligt med MTR, kanske du kan förklara vad som är bra med MTR?kungsholmen skrev:Exakt, varför. Tycker att det generella MTR-hatet börjar att bli smått pinsamt.Jan Molin skrev:Varför då?roggek skrev:Ja, MTR skulle aldrig våga sig på att göra en liknande film, den skulle bli en kalkonrulle...
- kungsholmen
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tisdag 24 april 2007 11:18
- Ort: Stockholm
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".
Visst få man tycka vad man vill om vem/vad som helst men jag tycker inte att man behöver yttra det i varje tråd som MTR (eller något annat hatobjekt för den delen) nämns, det tillför liksom inte debatten någonting.
Mer än att jag (och kanske en och annan till) blir irriterad och tappar fokus på vad som egentligen ska avhandlas i tråden... Ta denna tråd om Paris tunnelbana som ett praktexempel.
Men jag kanske är ute och cyklar?
Visst få man tycka vad man vill om vem/vad som helst men jag tycker inte att man behöver yttra det i varje tråd som MTR (eller något annat hatobjekt för den delen) nämns, det tillför liksom inte debatten någonting.
Mer än att jag (och kanske en och annan till) blir irriterad och tappar fokus på vad som egentligen ska avhandlas i tråden... Ta denna tråd om Paris tunnelbana som ett praktexempel.
Men jag kanske är ute och cyklar?
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Om du går in och handlar på din lokala livsmedelsbutik och får betala för en dålig vara, då klagar du till butikschefen och förhoppningsvis så bättrar sig butiken, annars går du någon annanstans och handlar där varorna håller en högre klass, elelr hur?kungsholmen skrev:Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".
Men jag kanske är ute och cyklar?
Försök och gör det med MTR så får du se. Det finns ingen konkurrerande operatör för tunnelbanan, inte vad jag vet???
MTR levererar idag en skitig, ostädad, övefull, dyr och allmänt sunkig produkt, och vad är alternativet???
Jo, gå, åka bil eller cykla.
Cyklandet har ökat markant i Stockholm under de seanste åren, Erik Sandblom kan säkert lägga ut en förklaring här, men jag förstår varför...Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?roggek skrev:Om du går in och handlar på din lokala livsmedelsbutik och får betala för en dålig vara, då klagar du till butikschefen och .förhoppningsvis så bättrar sig butiken, annars går du någon annanstans och handlar där varorna håller en högre klass, elelr hur?kungsholmen skrev:Med risk för pajkastning - vilket inte för med sig något bra - är inte vad som är bra respektive dåligt med MTR det intressanta. Jag reagerar över att så fort MTR nämns börjar somliga att kasta skit "bara för att".
Men jag kanske är ute och cyklar?
Försök och gör det med MTR så får du se. Det finns ingen konkurrerande operatör för tunnelbanan, inte vad jag vet???
MTR levererar idag en skitig, ostädad, övefull, dyr och allmänt sunkig produkt, och vad är alternativet???
Jo, gå, åka bil eller cykla.
Cyklandet har ökat markant i Stockholm under de seanste åren, Erik Sandblom kan säkert lägga ut en förklaring här, men jag förstår varför...Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Inte var det någon markant skillnad före resp. efter att MTR tog över. För länge sedan spolades alla stationsgolv, men nu kör man bara med en slags skurmaskin. (Och de allra flesta golvbrunnar är borttagna.)roggek skrev:... Åka tunnelbana idag är rent utsagt äckligt!
Är det någon skillnad i kontrakten? För SL har väl ansvar att se till att operatörerna levererar det som kontrakten föreskriver, även när det gäller städning av stationer och vagnar.
Vill minnas att MTR skulle storstäda alla stationer (näst intill skrubba alla ytor med tandborste) i samband med att de tog över trafiken. Det blev Slussen och möjligen någon station till som städades, om jag mins rätt.
Vad nu allt detta har med "Hur tunnelbanan i Paris fungerar" att göra!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Nä, men jag vet helkler ingen tunnelbana på jordklotet som är så smutsig, överfull, problematisk och dyr som Stocklholms tunnelbana bara för att vi har virriga politiker som sitter i landstinget. T o m turisterna klagar...AdrianLangemar skrev: I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Är det MTR:s fel att landstingets politiker är virriga?roggek skrev:Nä, men jag vet helkler ingen tunnelbana på jordklotet som är så smutsig, överfull, problematisk och dyr som Stocklholms tunnelbana bara för att vi har virriga politiker som sitter i landstinget. T o m turisterna klagar...AdrianLangemar skrev: I så fall är väl alla världens tunnelbanor dåliga, eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Very welcome to Rome.
Sunkigare får man söka efter.
Trevlig inslag om hur tunnelbanan fungerar i Paris
Sunkigare får man söka efter.
Trevlig inslag om hur tunnelbanan fungerar i Paris
ännu en dag
Re: Hur tunnelbanan i Paris fungerar
Hur var uppdelningen i London när man hade "PPP-entreprenörer"? Var det samma eller olika operatörer för de två linjerna till Uxbridge (Metropolitan och Picadilly)? Om det var två operatörer så hade man faktiskt konkurrensAdrianLangemar skrev:eller vet du någon tunnelbana där två företag konkurrerar på samma spår?

