TKO skrev:Det var inte jag som tog upp att det byggts så många nya spårvägar i världen i denna tråd. Eftersom alla debattrådar måste ta upp denna fråga (och hur dumt det var att ersätta spårvägen i Stockholm med tunnelbana) så får väl de som driver denna linje finna sej i att uppgifterna granskas. Men då brister det ju - är det så svårt att föra en saklig debatt?
Att du föraktar folket som åker buss och tunnelbana är inget nytt - din människosyn är sådan att jag inte tycker vi skall debattera den på detta forum.
Thomas K Ohlsson
Det är konstigt att Du alltid skall förvränga och lägga Dina ord i motståndarnas mun så Du skall verka sitta inne med den enda sanningen.
Jag föraktar inte de som åker vare sig buss eller tunnelbana. Om Du läser inlägget så ser Du att det är precis tvärt om - jag vill ge dom en högre kvalité på sitt resande. vad är det för fel med det?
I gamla östblocket rådde idén om att ledarna skulle bo bra och åka limousine medan folket skulle bo enkelt och ha dålig kollektivtrafik. Folket skulle hållas på mattan.
Jag tycker precis tvärtom. Hög kvalité på alla linjer.
Vad Du inte tycks förstå är att det finns olika nivåer på stadstrafiken.
Pendeltåg från de yttre förorterna till centrum.
Tunnelbana från närförorterna.
Spårväg på de stora linjerna i centrum och tvärbanor.
Buss på de trafiksvagare.
Det är inte fel att ha både tunnelbana som spårväg på samma gata då de har olika trafikuppgifter och kompletterar varandra.
Ett väldigt bra innerstadsnät var det vi hade i början av 1960-talet där man hade en hög kvalité på hela transporten.
Vi som gillar spårväg i innerstaden är inte emot tunnelbana. Förstår inte hur Du kan läsa så fel. Vi tycker att pendeltåg och tunnelbana in till centrum är jättebra men vi förstår inte varför man skall gå långa sträckor långt ner i underjorden bara för att åka några hållplatser när det går snabbare och är bekvämare att åka på ytan?
Och vad är det för fel att den stora massan får en högkvalitativ transport där uppe?
Försvinner bussarna och ersätts med spårväg så blir det en bättre miljö på ytan. Man ser var vagnarna går och de vinglar inte men framför allt så är de inte lika många som bussarna varvid man får mer plats på gatorna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!