Spårtaxi i Stockholm?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Spårtaxi i Stockholm?

Inlägg av twr »

http://www.fastighetsaktien.se/content/view/4310/46/

Hur kommer det sig att ibland buss, ibland tunnelbana och ibland spårtaxi förs fram som lösningen på alla problem?
Medan spårväg enligt vissa aldrig någonsin är en bra lösning?

"Spårväg ... ger ett stort intrång i stadsrummet..."
Och lösningen på det är alltså spårtaxi? Jag tillåter mig att tvivla.

Men visst är det intressant att se ett konkret förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Re: Spårtaxi i Stockholm?

Inlägg av M_M »

Vad sägs om spårvagnar på de stora stråken istället?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hur kan ett spårtaxisystem var billigare per km är spårväg? Spår som spår!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Hur många gånger skall vi öda tid på att diskutera dom här förslagen, för att sedan komma fram till att det nog är roligt på Singapuras flygplats, annars inte.
indigirka

Inlägg av indigirka »

LÅ1 skrev:Hur kan ett spårtaxisystem var billigare per km är spårväg? Spår som spår!
En spårväg under byggnad

En spårtaxibana

Det är väl självfallet att spårvägar kostar tio gånger mer per kilometer att bygga än spårtaxibanor. :D
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Observera på bilden från Götgatan rosetten ovanför Tiffanys från när trådbussarna gick där i båda riktningarna.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 31 maj 2011 10:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Spårtaxi har varit "det nya" sedan 1950-talet. På 1970-talet skulle Göteborg ha det. Men jag vet inte en enda stad i världen som har spårtaxi.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

C12C3C3C12 skrev:Observera på bilden från Drottninggatan rosetten ovanför Tiffanys från när trådbuss L33 gick där i båda riktningarna.
Hur fungerade det för 50 år sedan på Götgatan, lika mycket bilar på den tiden så vitt jag mins och mycket mera cyklar och dessutom trådbussar? Jag cyklade mycket på den tiden på min Crescent med limpa i Sibirien med omnejd och det var bara Mustangerna som tog sig fram någotsånär snabbt, övrig trafik hade det lika trögt som i dag, före Essingeleden.

/Göran
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

LÅ1 skrev:Hur kan ett spårtaxisystem var billigare per km är spårväg? Spår som spår!
Men det var ju det intressantaste i artikeln. Man skrev att spårväg kostar 750 mijoner/km! Man tar det absolut dyraste exempel för spårväg och jämför med något som bara finns byggd som en provstation i Sverige ännu och på ett flyplatsområde i England! Snacka om att vara oseriöst. Ingen vet alltså vad ett spårtaxisystem kommer att kosta kosta. Man kan möjligen räkna ut vad stål- och bankonstruktion ligger på - men det är ju en hel del annat som tillkommer...

Blir mer och mer trött på att man inte skiljer på snabbspårväg och spårväg. Egentligen borde man börja använda begreppet Light Rail (eller varför inte använda LRT) när man jämför kapaciteten med spårvagnsförbindelse som snarast är en billigare variant av tunnelbana och spårvagn av mer traditionellt slag för stadstrafik. Det finns ju många mellanformer också förstås...Men det är en viss skillnad om man bygger en spårväg på broar och genom tunnlar, än om det görs för stadstrafik eller vid en grässplätt vid sidan om vägen...

WSP som här anger spårväg till 750 miljoner/km är ju själva med i projektet att förlänga spårvagnen till Ringdansen i Norrköping för 40 miljoner per kilometer...Jag skulle inte säga något om WSP var ambitiösa och tog fram nyckeltal för spårvägsutbyggnad men istället tilttar man efter var det har varit dyrast att bygga - oavsett var spåren har gått...

För Uppsala anger Trivector en beräknad kostnad på 56 miljoner km för spårtaxi (inklusive allt). En kostnadsnivå som spårväg definitivt kan komma ner till om man vill...Att spåren ligger uppe i luften gör ju inte att man slipper ifrån problemet med att flytta ledningar etc -förvisso inte i lika hög grad men å andra sidan lär det ju tillkomma saker i luften som måste flyttas - allt från trafikljus, lyktstolpar till ledningar. Och stadsplanering etc är väl ännu viktigare om man ska bygga upp ett spårtaxisystem uppe i luften än en spårvägsförbindelse! En spårtaxi måste också ha hissar upp till plattformen - något annat vore orimligt idag. Det måste finnas gångvägar till stationen etc.

Det stora antalet stationer blir därför en hög kostnad. Det finns alltså inget skäl till varför byggnadskostnaderna för ett spårtaxisystem skulle bli mindre än en konventionell spårväg. Depåkostnader ligger i samma nivå och i princip motsvarar vagnar också samma summa (en spårtaxi är förstås billigare men hela idéen är ju att det ska finnas många och att man mestadels ska kunna åka själv, eller med sitt resesällskap.

Driftkostnaderna blir väl förstås mindre än för spårväg. Men man kan ju fråga sig hur det kommer att fungera när snö och is börjar komma på spåren och växlar fastnar...
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

De där spårtaxi i Masdar City gick inte fort 40 km/h och det ser skakigt ut.
http://www.2getthere.eu/?page_id=58

Senast redigerad av Jeff den tisdag 31 maj 2011 6:40, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Bilden på hur det skulle kunna se ut på Drottninggatan är nog rätt realistisk, kan jag tycka.
Och det är nog förmodligen oerhört avskräckande för de flesta med lite sinne för gaturummets estetik.
Man pratar ibland om att kontaktledningar är störande. För dessa personer måste ju detta vara en chock.

Men notera att anhängarna sällan eller aldrig visar sådana här realistiska montage där en station visas. Det skulle inte bli roligt! Dubbelt så mycket spår. Till detta någon typ av plattform eller ett flertal (ja, det måste bli ett flertal eller annars plattform) hissar till påstigningsplatser för spårbilarna. Att man "måste" ha mer än en av- och påstigningsplats per station härleder jag från det faktum att man med bara en angöringsplats per riktning får en helt otillräcklig kapacitet om man ska utföra samma transportarbete som t.ex. en spårvagnslinje.

En annat "trevligt" inslag i gatubilden är när nätet ska ha förgreningar. Om man ska kunna resa utan alltför mycket onödiga rundkörningar (vilken borde vara givet när man vill framställa Spårtaxi som något klimatsmart) då bör ju varje korsning vara en grand union. Det skulle verkligen bli kul att få se ett montage med en grand union i stadsmiljö.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Spårtaxi är ett försök att åtgärda gångna tiders försummelser på ett dyrt sätt, vi måste precis som på 50-60 talet planera och exploatera nya områden för bebyggelse och trafik i samklang.

Att hitta nya ytor i g:a förorter som kan exploateras, utan att ta hänsyn till hur det belastar befintliga kollektivtrafiksystem är oklokt. Bättre då att för att ta Stockholm som exempel, att bygga ut tunnelbanan till Bogesundslandet, två eller tre stationer från Ropsten, via Lidingö. Det är visserligen två lågbroar (billiga), men det går inte att jämföra med några andra högkostnadstprojekt och där kan kan man nära Stockholm bygga mycket och billigt, med effektiv och billig kollektivtrafik.

/Göran
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Observera på bilden från Drottninggatan rosetten ovanför Tiffanys från när trådbuss L33 gick där i båda riktningarna.
B Thomas skrev:Bilden på hur det skulle kunna se ut på Drottninggatan är nog rätt realistisk, kan jag tycka.
Bilden föreställer Götgatan!
Bild
(Bilden är fri att visa enligt texten på Wikimedia.)

Tyvärr går det inte att få fram någon bra gatuvy från varken Google maps eller Eniro. (Varför just deras kamerabilar inte vill köra på gågatan är en gåta för sig.)

Här är i alla fall en gatuvy där Seven Eleven syns. Vänder man sig 180 grader syns Tiffany. Lite längre fram från Seven Eleven-vyn ser man 10-gruppens butik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Usch. Vem vill åka i en sådan. Och när det blir stopp i trafiken, vilket det sannolikt blir framförallt pga mänskliga misstag, men även mekaniska, skall man då klättra ner på en repstege med matkassar etc? Nope, detta tror jag inte på.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

twr skrev:http://www.fastighetsaktien.se/content/view/4310/46/

Hur kommer det sig att ibland buss, ibland tunnelbana och ibland spårtaxi förs fram som lösningen på alla problem?
Medan spårväg enligt vissa aldrig någonsin är en bra lösning?

"Spårväg ... ger ett stort intrång i stadsrummet..."
Och lösningen på det är alltså spårtaxi? Jag tillåter mig att tvivla.

Men visst är det intressant att se ett konkret förslag.
-----------------------------------
Det där är den gode Göran Tegner som spökar igen.

Spårtaxi är för dyrt (i förhållande till transportkapaciteten), för störande i stadsmiljön, och svårt att tänka sig i vår miljö med fotbollshuliganer och fyllon på kvällarna. Spårtaxi har inte blivit något någonstans. Masdar City är inte Stockholm; dessutom är spårtaxin bara en marginell del av spårtrafiken i Masdar City; huvuddelen av 'kollektivtrafiken' blir ett vanligt 'pendeltåg' som knyter samman Masdar City med övriga Abu Dhabi och som har flera stationer i själva Masdar City.
I arabemiraten råder det ordning på kvällarna (hittills i alla fall, vi får se hur det blir om några år) och därför har man kunnat tänka tanken 'spårtaxi', men i Stockholm skulle det aldrig gå.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

hgsldf skrev:Hur många gånger skall vi öda tid på att diskutera dom här förslagen, för att sedan komma fram till att det nog är roligt på Singapuras flygplats, annars inte.
------------------------
Är inte säker på att automatbanan mellan terminalerna på Singapore's flygplats Changi kan klassas som 'spårtaxi'. Fordonsstorleken är ju som en buss så jag tycker nog att den rätt och slätt bör klassas som 'automatbana'.

Det finns ju en likadan på Hongkong's nya flygplats fast den går i tunnel och är då en 'tunnelautomatbana'.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Masdar city er fretidsstad som bygges i ørkenen i Abo Dhabi. Staden bygges som en nullutslippsby hvor det bare skal brukes solenergi og fornybar energi. DI en sådann stad kan man godt bygge et spårtaxisystem, men hadde spårtaxi hatt en fremtid, så hadde vi redan hatt 100 systemer rundt i världen. (Världen har fått omkring 130 nya spårvägar siden 1978)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Varför visar man aldrig bilder på stationer?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Masdar city er fretidsstad som bygges i ørkenen i Abo Dhabi. Staden bygges som en nullutslippsby hvor det bare skal brukes solenergi og fornybar energi. DI en sådann stad kan man godt bygge et spårtaxisystem, men hadde spårtaxi hatt en fremtid, så hadde vi redan hatt 100 systemer rundt i världen. (Världen har fått omkring 130 nya spårvägar siden 1978)
Hur många spårvägssystem har lagts ner sedan 1978?

(Ja det har inte med den här frågan att göra men eftersom du tar upp detta igen så kan jag ju fråga igen..)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Ett antal spårvägssystem har lagts ned efter 1978 men inte lika många som startats.
De flesta av dom som startats är i städer där man ångrat sig och insett misstaget med nedläggningen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar