Hur ofta kör en spårvagn "fel"?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Hur ofta kör en spårvagn "fel"?
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:08, redigerad totalt 2 gång.
Re: Hur ofta kör en spårvagn "fel"?
Tja, det är klart att rent formellt skulle tillståndet bara kunna gälla själva bussfilen på Strandvägen - men troligen är väl "förbudet" att han inte kan byta till bilfilen eftersom det är en heldragen linje från bussfilen. Men i det här fallet oroade han sig nog mer för att han skulle klara vändningen. Bussar kräver ju betydligt större utrymme än bilar. Och eftersom även 52:an väljer att köra till Djurgårdsbron och vända istället för din lösning - så har man väl på något sätt konstaterat att det inte är ett bra sätt att göra på. Han kan ju inte heller köra in i bussfilen igen på stranvägen i andra riktningen. Rondeller är förstås snäva - men de är iaf gjorda för ändamålet.Johan Eriksson skrev:Fick en oväntad sightseeingtur igår fredag kväll vid 20.30-tiden: 2ans buss riktning Norrtull "råkade" köra in i spårvagnshållplatsen på Nybroplan (temporär färdväg pga av avstängd Smålandsgatan och ett evighetsarbete där betyder att 2an f n norrut går via Hamngatan-runt Nybroplan och sedan in på Birger Jarlsgatan igen). Följden blev att föraren ansågs sig "tvingad" att köra hela vägen ut till Djurgårdsbron för att där vända rund rondellen.
Jag föreslog att skulle lägga sig i bilfilen på Strandvägen och gena genom att korsa densamme vid Styrmannsgatan men då heter det att "jag kan ta i stolpar där" och en antydan om att det inte var tillåtet vilket jag starkt ifrågasätter då bussen något senare körde in i bussfilen vid Djurgårdsbron och sedan vände 180 grader vid rondellen vilket var en snävare upplevelse än den hade behövt bli vid Styrmannsgatan men den gubben gick inte pga "reglementet"!
En skitsak förvisso om än pinsam men nu undrar dels:
Finns det verkligen ett "reglenmente" som hindrar samma buss som svänger runt de snäva hörnen Norrlandsgatan-Smålandsgatan, Folkungagatan-Erstagatan men kanske framför allt B Jarlsgatan-Hamngatan (söderut) att inte gena vid Styrmannsgatan därför att den "kan ta i stolpar"?
Nån gång måste liknande misstag ske på en spårväg också men knappast för ofta, -hur ofta i tex Göteborg, Norrköping, Oslo....?
Tror säkert spårvagnar åker fel ibland, likväl som tunnelbanorna beviserligen gör det - den mänskliga faktorn finns väl egentligen alltid. Om det är speciellt vanligt är ju dock en annan fråga...
Det är lätt att köra fel med spårvagn i Göteborg om man inte tänker sig för. Lättaste stället att få hjärnsläpp är Centralstationen alternativt Brunnsparken men det går ju att köra fel i alla elektriska växlar.
Enklare att rätta till felkörningar om man kör buss det har blivit en del backövningar under åren
. Minns speciellt om man körde linje 90 under en eftermiddag och helt plötsligt blev linje 96 så blev det fel i Björnåsrondellen i Fiskebäck. Så då var det bara att vända runt hos Ica Fiskebäck
.
Enklare att rätta till felkörningar om man kör buss det har blivit en del backövningar under åren

Det händer att spårvagnar kör fel, men det är nog rätt ovanligt.
Jag har faktiskt varit med om det minst två gånger, båda vid tillfälliga ändringar. Av nån anledning var delar av trafiken avstängd vissa tider på dagen (t.ex. Göteborgvaravet eller nåt sånt?). Linje 4 skulle köra Angered-Centralen-Skånegatan-Mölndal t.o.r. under avstängningen, och därmed är fyran tvungen att använda "fel" västgående hållplatsläge, d.v.s. det som L3,9,11,60 använder. Föraren hade missat detta och det slutade med att vagnen istället fick köra genom Brunnsparken (det var precis när avstängningen skulle börja, senare fick vagnar bara köra Domkyrkan-Lilla Bommen i Brunnsparken), vidare via Grönsakstorget och jag tror jag tröttnade på att hänga med nånstans vid Marklandsgatan
. Jag hade inte bråttom utan åkte mest för att fördriva tiden, där av att jag inte klev av för att byta tidigare.
Jag tror det var vid samma avstängning som jag åkte med L6 från Hisingen då vagnen också körde fel, också genom att ta ordinarie körväg istället för följa ändringen. Under avstängningen av Avenyn och delar av Brunnsparken så skulle L6 byta plats med L5, för att L5 skulle köra Skånegatan, L6 bara få annat hållplatsläge i Brunnsparken och få Nordstan bytt mot Lilla Bommen istället för att få rejält ändrad körväg. Jag hörde på avstånd lite av konversationen mellan föraren och nån slags trafikledare eller liknande som vid Nordstan hade vissa problem att övertyga föraren att denne kört fel
Det är några år sen detta hände, tidigast 2006 och antagligen inte senare än kanske 2007-2008 om jag inte minns galet.
Tidigare så råkade en bekant ut för att en vagn på ordinarie linje körde fel, föraren ropade ut en ursäkt
Jag har faktiskt varit med om det minst två gånger, båda vid tillfälliga ändringar. Av nån anledning var delar av trafiken avstängd vissa tider på dagen (t.ex. Göteborgvaravet eller nåt sånt?). Linje 4 skulle köra Angered-Centralen-Skånegatan-Mölndal t.o.r. under avstängningen, och därmed är fyran tvungen att använda "fel" västgående hållplatsläge, d.v.s. det som L3,9,11,60 använder. Föraren hade missat detta och det slutade med att vagnen istället fick köra genom Brunnsparken (det var precis när avstängningen skulle börja, senare fick vagnar bara köra Domkyrkan-Lilla Bommen i Brunnsparken), vidare via Grönsakstorget och jag tror jag tröttnade på att hänga med nånstans vid Marklandsgatan

Jag tror det var vid samma avstängning som jag åkte med L6 från Hisingen då vagnen också körde fel, också genom att ta ordinarie körväg istället för följa ändringen. Under avstängningen av Avenyn och delar av Brunnsparken så skulle L6 byta plats med L5, för att L5 skulle köra Skånegatan, L6 bara få annat hållplatsläge i Brunnsparken och få Nordstan bytt mot Lilla Bommen istället för att få rejält ändrad körväg. Jag hörde på avstånd lite av konversationen mellan föraren och nån slags trafikledare eller liknande som vid Nordstan hade vissa problem att övertyga föraren att denne kört fel

Det är några år sen detta hände, tidigast 2006 och antagligen inte senare än kanske 2007-2008 om jag inte minns galet.
Tidigare så råkade en bekant ut för att en vagn på ordinarie linje körde fel, föraren ropade ut en ursäkt

När jag skulle mot Akalla en gång så åkte tåget mot Hjulsta-hålled i västra skogen... man fick backa tillbaka. C20 var det...
Jag har varit med om det några gånger.
En gång vid Ringen i Wien där föraren inte uppmärksammade att växeln låg i riktning Südbahnhof fast vi skulle rakt fram. Det blev en extra tur till stationen innan vagnen kom rätt igen.
En annan gång var på en SSS-resa till Würzburg.
Vi hade varit ute och kört spårvagn och väl åter vid vagnhallen tackade vi för besöket, gick ut till vagnhallens hållplats riktning Centrum.
Straxt kommer det en vagn från Centrum som stannar vid hållplatsen. Föraren tittar på den stora klungan som står vid hållplatsen på motsatt sida, startar vagnen för att fortsätta till ändhållplatsen men observerar inte att växeln ligger in mot hallen. Med passagerarna kör han ett ärevarv runt hela hallen innan han garvande kommer ut igen och fortsätter mot ändhållplatsen.
Vi fick oss alla ett gott skratt och passagerarna en syn de inte sett tidigare.
-Per
En gång vid Ringen i Wien där föraren inte uppmärksammade att växeln låg i riktning Südbahnhof fast vi skulle rakt fram. Det blev en extra tur till stationen innan vagnen kom rätt igen.
En annan gång var på en SSS-resa till Würzburg.
Vi hade varit ute och kört spårvagn och väl åter vid vagnhallen tackade vi för besöket, gick ut till vagnhallens hållplats riktning Centrum.
Straxt kommer det en vagn från Centrum som stannar vid hållplatsen. Föraren tittar på den stora klungan som står vid hållplatsen på motsatt sida, startar vagnen för att fortsätta till ändhållplatsen men observerar inte att växeln ligger in mot hallen. Med passagerarna kör han ett ärevarv runt hela hallen innan han garvande kommer ut igen och fortsätter mot ändhållplatsen.
Vi fick oss alla ett gott skratt och passagerarna en syn de inte sett tidigare.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Bärigheten kan avgöra om en buss får köra var som helst samt framkomligheten, där en buss normalt ej kör brukar man inte ha samma krav(bussbolagen) på markägaren och hur stolpar,skyltar , m.m. sätts upp. En bussförare har säkert gjort en blunder någon gång på ett osäkert ställe och väljer hellre den säkra vägen nästa gång, otaliga ggr försöker allmänheten "hjälpa" till och en lättpåverkad förare hamnar på fel ställe. Har hämtat bussar på det mest otroliga ställen i Göteborg.
Spårvagnar kör nog "fel" minst 2 gånger per dag, utgående vagn från Rantorget kör direkt mot Bergsjön/Angered istället för ner till Drottningtorget först är ett bra exempel. Lite trött på morgonen och händer alla på ett eller annat sätt.
Spårvagnar kör nog "fel" minst 2 gånger per dag, utgående vagn från Rantorget kör direkt mot Bergsjön/Angered istället för ner till Drottningtorget först är ett bra exempel. Lite trött på morgonen och händer alla på ett eller annat sätt.

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, däremot är det helt sant som bussföraren säger, att det är stor risk att fastna. Att svänga in på Styrmansgatan går väl bra, men när du sedan ska vänster in på Strandvägen igen är det en spetsig vinkel (mer än 90 grader) att ta sig runt, och trångt på grund av spårvagnshållplatsen. Jag skulle inte heller försöka vända där. Se kartbilden (växla till satellit och zooma in så ser du hindren). Det är mycket bättre plats vid Djurgårdsbron.Johan Eriksson skrev:Finns det något "trafikreglemente" eller vad det kan tänkas heta för bussersättningstrafiken på 7an som, om den då trafikeras av ledbussar och någon form av stopp uppstår vid Djurgårdsbron (som inte behöver vara relaterat till kollektivtrafiken) säger att ledbussar inte skall vända vid Styrmannsgatan?
- Karsten
Daniel slår huvudet på spiken. Jag skulle heller inte ge mig på den vändningen med ledbuss, vinkeln när man ska ut på Strandvägen mot stan igen är alldeles för snäv.
I somras inträffade en felkörning vid Kungsträdgården...

En spetsig vinkel är mindre än 90 grader, du som vet, bland annat, allt. 
Men för att runda den spetsiga vinkeln svänger man mer än 90 grader så jag har nog inget på dig ändå!

Men för att runda den spetsiga vinkeln svänger man mer än 90 grader så jag har nog inget på dig ändå!
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
En felkörning som skapade kaos när föraren skulle korrigera den var en 10 som var på väg mot Hisingen men svängde in på N Hamngatan istället. Han backade över fontänbron och över krysset för att komma rätt. Detta var mitt under eftermiddagsrusningen och det blev rejäla köer överallt kring Brunnsparken.
Hade väl varit bättre om han bitit i det sura äpplet och kört via Nordstan kan man tycka.
Hade väl varit bättre om han bitit i det sura äpplet och kört via Nordstan kan man tycka.
Om jag fattar rätt så tog den vagnen den väg som linje 6 brukar ta? Då hade det väl varit bättre att bara fortsätta köra?hej skrev:En felkörning som skapade kaos när föraren skulle korrigera den var en 10 som var på väg mot Hisingen men svängde in på N Hamngatan istället. Han backade över fontänbron och över krysset för att komma rätt. Detta var mitt under eftermiddagsrusningen och det blev rejäla köer överallt kring Brunnsparken.
Det är lite av en gambling lyckas backningen slipper man skriva rapport och prata med arbetsledarenM_M skrev:Om jag fattar rätt så tog den vagnen den väg som linje 6 brukar ta? Då hade det väl varit bättre att bara fortsätta köra?hej skrev:En felkörning som skapade kaos när föraren skulle korrigera den var en 10 som var på väg mot Hisingen men svängde in på N Hamngatan istället. Han backade över fontänbron och över krysset för att komma rätt. Detta var mitt under eftermiddagsrusningen och det blev rejäla köer överallt kring Brunnsparken.

Det skulle vara bra med backförbud där, vi har väl haft minst 3 urspårningar senaste året om jag minns rätt.hej skrev:En felkörning som skapade kaos när föraren skulle korrigera den var en 10 som var på väg mot Hisingen men svängde in på N Hamngatan istället. Han backade över fontänbron och över krysset för att komma rätt. Detta var mitt under eftermiddagsrusningen och det blev rejäla köer överallt kring Brunnsparken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Det är väl inte den mest optimala sträckningen att backa på. Det stoppade upp trafiken några minuter och det var tur att det bara vara några bussar i Östra Hamngatan som kunde väja ner i allmänna körfältet och inte några vagnar...
De urspåringarna har i så fall berott på att man inte har backat tillräckligt långt utan har vänt över uppkörd växel. Det är lätt hänt att göra fel när det finns många stressmoment i närheten.alex87 skrev:Det skulle vara bra med backförbud där, vi har väl haft minst 3 urspårningar senaste året om jag minns rätt.
/T
Med reservation för tyckfel.
Var med om en felkörning med 2:an norrut från Ullevi Södra. När vi passerar växeln för att svänga västerut mot Drottningstorget märker vi passagerare att vagnen istället fortsätter framåt. Inte förrän halvvägs över Ullevigatan märker föraren detta och... tvärnitar!
Vi står stilla cirka femton sekunder, bilar börjar tuta från alla håll. Föraren bestämmer sig för att backa, och springer alltså igenom tåget och fäller ut kontrollpanelen där bak för att sedan backa tillbaka till innan växeln. På vägen tillbaka kommer dock en åtta i samma riktning, som precis lämnat Ullevi Södra. För de som inte är hemma i Göteborg kan jag berätta att denna ska fortsätta rakt framåt, alltså den väg vi nu kom backande från... Vår förare blir av naturliga skäl oerhört stressad, och det gäng japanska utbytesstudenter som satt kring mig på vagnen börjar fnittra och filma med sina mobiltelefoner, något som inte gjorde föraren lugnare. Då det var för tajt för att få in vår vagn mellan 8:an och växeln, fick nu även 8:an backa. Förvisso bara en liten bit, tillbaka till Ullevi Södra (ca. 50 meter?), varpå vår förare kunde få vår vagn bakom växeln, lägga om den för att sedan i rasande fart åka vidare mot Drottningtorget.
Jag antar att detta var helt och fullt mot reglementet? Av förarens utseende att döma var det åtminstone så
Vid Drottningtorget fick han i alla fall avlösning, och jag antar att det var därför han inte ville bita i det sura äpplet och köra vidare på fel väg.
Vi står stilla cirka femton sekunder, bilar börjar tuta från alla håll. Föraren bestämmer sig för att backa, och springer alltså igenom tåget och fäller ut kontrollpanelen där bak för att sedan backa tillbaka till innan växeln. På vägen tillbaka kommer dock en åtta i samma riktning, som precis lämnat Ullevi Södra. För de som inte är hemma i Göteborg kan jag berätta att denna ska fortsätta rakt framåt, alltså den väg vi nu kom backande från... Vår förare blir av naturliga skäl oerhört stressad, och det gäng japanska utbytesstudenter som satt kring mig på vagnen börjar fnittra och filma med sina mobiltelefoner, något som inte gjorde föraren lugnare. Då det var för tajt för att få in vår vagn mellan 8:an och växeln, fick nu även 8:an backa. Förvisso bara en liten bit, tillbaka till Ullevi Södra (ca. 50 meter?), varpå vår förare kunde få vår vagn bakom växeln, lägga om den för att sedan i rasande fart åka vidare mot Drottningtorget.
Jag antar att detta var helt och fullt mot reglementet? Av förarens utseende att döma var det åtminstone så