

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Leif Spångberg skrev:... tog jag dessa bilder. Tyvärr inget stativ, därför lite rörelseoskärpa
Naturligtvis var de inte FÖR lätta för att dra släpvagn, det går ju t ex hyfsat att dra släp i branta backar med GS M23 serie I som är ännu lättare (så länge hjulringarna och spåret inte är alltför slitna!). Men för att slippa att förarna gnällde eller körde sönder vagnarna undvek man väl att sätta ut A27 med släp, dock hände det ibland att det ändå blev en sådan kombination. AGR har säkert bilder på detC12C3C3C12 skrev:En A27 med släp??? Trodde dom var för lätta för att dra en släpvagn även fast dom var utrustade för släpvagnskörning. Någon som har ett foto av ett sådant tågsätt?
Då får du definiera vad som menas med "överhuvudtaget möjligt". (Möjligt i trafik? Möjligt vid bogsering? Möjligt vid vindstilla på plan mark utan att vagnskorgen går av på mitten?) De hade inga kopplingsdosor, om det var det du menade.Sven Blomberg skrev:Apropå "Mustangsläp", var det överhuvudtaget möjligt att dra släp med A26? De var väl ännu lättare.
da jeg skrev boka om Høka-vognene sjekket jeg en del rundt denne skal vi kalle det myten at A27 var dårligere til å dra tilhenger en A25 (A26 manglet jo mulighet til å trekke tilhenger i trafikk).daniel_s skrev:Naturligtvis var de inte FÖR lätta för att dra släpvagn, det går ju t ex hyfsat att dra släp i branta backar med GS M23 serie I som är ännu lättare (så länge hjulringarna och spåret inte är alltför slitna!). Men för att slippa att förarna gnällde eller körde sönder vagnarna undvek man väl att sätta ut A27 med släp, dock hände det ibland att det ändå blev en sådan kombination. AGR har säkert bilder på detC12C3C3C12 skrev:En A27 med släp??? Trodde dom var för lätta för att dra en släpvagn även fast dom var utrustade för släpvagnskörning. Någon som har ett foto av ett sådant tågsätt?
Ja, det vet nog både Bjørn och jag! Men sånt struntade väl forntidens spårvagnsförare i, de ville bara komma fram till ändstationen så fort som möjligt så att de kunde fika och röka, och om då vagnen slirade vid fullt pådrag så var det en dålig vagn. Och så var det ingenting mer med det, typ...Lars_J skrev:Det är ju en aning fler parametrar och omständigheter som avgör om vagnen slirar vid fullt pådrag eller inte än vad som avhandlats här.......
/Lars J
Lite synd att du är ironisk, givetvis menar jag i trafik. Om det inte fanns kopplingsdosor är alltså svaret nej.daniel_s skrev:Då får du definiera vad som menas med "överhuvudtaget möjligt". (Möjligt i trafik? Möjligt vid bogsering? Möjligt vid vindstilla på plan mark utan att vagnskorgen går av på mitten?) De hade inga kopplingsdosor, om det var det du menade.Sven Blomberg skrev:Apropå "Mustangsläp", var det överhuvudtaget möjligt att dra släp med A26? De var väl ännu lättare.
"Just precis" som Sten Broman sa!Lars_J skrev:Det är ju en aning fler parametrar och omständigheter som avgör om vagnen slirar vid fullt pådrag eller inte än vad som avhandlats här.......
/Lars J