Roslagsbanans vagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Traesk »

Roslagsbanans vagnar ska ju rustas upp och mittvagnarna ska få en låggolvssektion. Hur går det med upprustningen? Har det hänt något ännu och när ska det vara klart? Vad blir det för inredning i vagnarna?
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av JohanB »

Jag har undrat detsamma. Någon borde ringa Euromaint och fråga. Enligt det ett år gamla pressmeddelandet så skall uppdraget inledas i början av 2011 men det betyder inte att första tågsättet ska tas in redan då.

http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/

//Johan
joxsfo
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 12 april 2007 22:55
Ort: San Francisco, CA, USA

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av joxsfo »

Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.
Uffe Ö
Inlägg: 16
Blev medlem: tisdag 06 maj 2003 21:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Uffe Ö »

joxsfo skrev:...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg.
Det jag tidigare läst annorstädes är att inredningen i X10p:orna skall bli av liknande typ som den i dom nya pendeltågen.
C20 och X60 har olika typer av inredningar där pendeltågen bla. har bagagehyllor och helt annan utformning av takbelysning.
Men nu blir alltså utformningen likt tunnelbanans om jag tolkar dig rätt?
Ted S
Inlägg: 47
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:33

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Ted S »

Vill minnas att jag läst att belysning och bagagehyllor ska återmonteras efter renovering. Utrymningsstegarna blir nya och stuvas undan någonstans, om jag minns rätt.

/Ted
joxsfo
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 12 april 2007 22:55
Ort: San Francisco, CA, USA

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av joxsfo »

Uffe Ö skrev:
joxsfo skrev:...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg.
Det jag tidigare läst annorstädes är att inredningen i X10p:orna skall bli av liknande typ som den i dom nya pendeltågen.
C20 och X60 har olika typer av inredningar där pendeltågen bla. har bagagehyllor och helt annan utformning av takbelysning.
Men nu blir alltså utformningen likt tunnelbanans om jag tolkar dig rätt?
Alltså jag skulle nog säga att de är nästan identiska förutom då hatthyllor och belysning. Men ok en skillnad blir ju att RBs vagnar kommer ha hatthyllor och nåt slags runda lampor i taket (halogenspots?) iaf enl. bilderna på den mock up som man gjorde. Det som ska bli intressant att se är hur de gör med det fotsteg vid nya mittdörren som ska skjutas ut mot perrongen vid uppehållen. Perrongerna är ju olika böjda så avståndet mellan nya dörren och perrong kan skilja en hel del . Vet dock inte om det blir en eldörr eller luftstyrd som de andra dörrarna.
Användarens profilbild
yako
Inlägg: 26
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:09
Ort: Stockholm/Melbourne

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av yako »

Finns det inga bilder!? Har vi ingen forumsspion vid Motala Verkstäder?
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Johan A »

Varför görs detta i Motala ? Roslags banan har ett stort hus för denna typ av arbeten . Hur kör man tågen till Motala vangarna är ju smal spåriga ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Lars Stegenius »

Johan A skrev:Varför görs detta i Motala ? Roslags banan har ett stort hus för denna typ av arbeten . Hur kör man tågen till Motala vangarna är ju smal spåriga ?
Transportfirman Tarton, som brukar transportera spårfordon i Sverige, kan visst transportera även 891-fordon. En av ULJs YP-bussar har varit i Hammarbyverkstan för reparation av kolissionsskador.

//Lars S
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av MWE »

joxsfo skrev:Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.
Jaha, ja. Och du tycker att den nuvarande brunmurriga, nedsuttna inredningen är bättre? Kräkgult finns det väl redan så det räcker, också.
Bild

Det var ju i alla fall tur att du inte satte det där "tyvärr" sist i meningen.....
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av roggek »

Det vaR BÄTTRE FÖRR...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Traesk »

Blir det även utvändiga elektroniska destinationsskyltar? Som det ser ut just nu är det ganska svårt att se vilket tåg som kommer...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av M_M »

MWE's bild tycker jag är en alldeles förträfflig illustration över SL's otroligt fula färgval på sittplatserna!

Om man hade valt den där mörkgröna färgen som finns på rätt många spårvagnar i Göteborg så hade nog vagnen sett klart trevligare ut. På nåt sätt så ser brunt och för den delen de där rödaktiga sätena som SL-bussar har (tror jag?) lätt mycket sunkigare ut än vad man kanske kan kalla "icke-mänskliga" färger.

När man köpte X10p så verkar det nästan som om man tittat på alla sina fordon och konstaterat att det fanns vissa Cx-vagnar som var SL's fulaste, och tagit färgsättningen därifrån. :wink:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Verspieder »

Jag struntar rätt mycket i SL-anpassade färger på tyger och gula ledstänger. Bara de nya stolarna blir bekväma och har höga ryggar med nackstöd och armstöd. Om blåbussarna på 670 och 676 förväntas ha dylika bekväma stolar (samt även läslampor och gardiner) borde väl Roslagsbanan också kunna ha samma slags stolar? Eller ännu mer bekväma, då tåget ju är bredare än en smal trång buss.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av M_M »

Verspieder skrev:Jag struntar rätt mycket i SL-anpassade färger på tyger och gula ledstänger. Bara de nya stolarna blir bekväma och har höga ryggar med nackstöd och armstöd. Om blåbussarna på 670 och 676 förväntas ha dylika bekväma stolar (samt även läslampor och gardiner) borde väl Roslagsbanan också kunna ha samma slags stolar? Eller ännu mer bekväma, då tåget ju är bredare än en smal trång buss.
Är X10p nämnvärt bredare? 2,6m enligt Vagnhallen.

Bussar verkar vara 2,55m breda men har varit 2,6m breda. Avser detta vagnkorgen eller bredd inklusive utstickande backspeglar?
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Bussar verkar vara 2,55m breda men har varit 2,6m breda. Avser detta vagnkorgen eller bredd inklusive utstickande backspeglar?
Det avser vagnskorgen, fast det vore kul om någon visade mig den föreskrift där det entydigt står att backspeglar inte räknas in i fordonsbredden. I VVFS 2003:22 står att de inte räknas till fordonets yttre begränsningsplan, men det är ju inte riktigt samma sak.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Traesk »

joxsfo skrev:Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.
Mitten av juni alltså! Om några veckor får vi se resultatet med andra ord :)

(Men det är synd att vi inte har någon "spion" som kan ge oss en liten tjuvtitt!)
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av JohanB »

Bumpar denna gamla tråd. Hur går det med vagnarna? Någon som vet nåt?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av roggek »

JohanB skrev:Bumpar denna gamla tråd. Hur går det med vagnarna? Någon som vet nåt?
Motala Train moderniserar SL:s tåg för Roslagsbanan

Motala Train har fått i uppdrag av EuroMaint Rail att bygga om de 101 järnvägsvagnar som idag trafikerar Roslagsbanan. Uppdraget, som löper över 4 år, är värt drygt 150 miljoner kronor. Motala Train blir underleverantör till EuroMaint Rail som fått uppdraget av SL, Storstockholms Lokaltrafik.

Uppdraget innefattar bland annat utvändig renovering av vagnarna, installation av passagerarinformations- och videoövervakningssystem samt tekniska åtgärder för att förbättra fordonens driftsäkerhet. Inredningen i vagnarna byts ut och invändigt kommer vagnarna att utformas likt de nya pendeltågen i Stockholm. För att förbättra tillgängligheten för funktionshindrade sänks delar av golvet till plattformshöjd i 32 av vagnarna.

-Vi är mycket glada att få förtroendet från EuroMaint och SL att modernisera vagnarna för Roslagsbanan. Det är ett oerhört omfattande projekt där vi får möjlighet att bidra med vårt kunnande och vår erfarenhet i stor omfattning” säger Thony Molander, VD för Motala Train.

Roslagsbanan är Sveriges enda smalspåriga järnväg för reguljär trafik och de 101 vagnarna är från åren 1988-95. Uppdraget att bygga om SL:s vagnar för Roslagsbanan kommer att utföras i Motala Trains verkstad i Motala och vid EuroMaint Rails ombyggnadsverkstad i Malmö.

Uppdraget inleds omedelbart och projektet löper till slutet av 2014.

För mer information kontakta:
Thony Molander, VD Motala Train AB, tel +46 705 859590
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanans vagnar

Inlägg av Verspieder »

Är det ingen som tänkt tanken på att höja höjden på plattformarna så marken kommer högre upp? Alternativt i samband med att sänka banvallens höjd på vissa stationer där detta är möjligt. Då slipper man väl även beställa nya speciella lågentrétåg när X10p ska bytas ut?

Tunnelbanan har ju haft lågentré länge nu. Inte pga ombyggda tåg, utan tack vare rättbyggda stationer.
Skriv svar