Roslagsbanans vagnar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roslagsbanans vagnar
Roslagsbanans vagnar ska ju rustas upp och mittvagnarna ska få en låggolvssektion. Hur går det med upprustningen? Har det hänt något ännu och när ska det vara klart? Vad blir det för inredning i vagnarna?
Re: Roslagsbanans vagnar
Jag har undrat detsamma. Någon borde ringa Euromaint och fråga. Enligt det ett år gamla pressmeddelandet så skall uppdraget inledas i början av 2011 men det betyder inte att första tågsättet ska tas in redan då.
http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/
//Johan
http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/
//Johan
Re: Roslagsbanans vagnar
Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.
Re: Roslagsbanans vagnar
Det jag tidigare läst annorstädes är att inredningen i X10p:orna skall bli av liknande typ som den i dom nya pendeltågen.joxsfo skrev:...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg.
C20 och X60 har olika typer av inredningar där pendeltågen bla. har bagagehyllor och helt annan utformning av takbelysning.
Men nu blir alltså utformningen likt tunnelbanans om jag tolkar dig rätt?
Re: Roslagsbanans vagnar
Vill minnas att jag läst att belysning och bagagehyllor ska återmonteras efter renovering. Utrymningsstegarna blir nya och stuvas undan någonstans, om jag minns rätt.
/Ted
/Ted
Re: Roslagsbanans vagnar
Alltså jag skulle nog säga att de är nästan identiska förutom då hatthyllor och belysning. Men ok en skillnad blir ju att RBs vagnar kommer ha hatthyllor och nåt slags runda lampor i taket (halogenspots?) iaf enl. bilderna på den mock up som man gjorde. Det som ska bli intressant att se är hur de gör med det fotsteg vid nya mittdörren som ska skjutas ut mot perrongen vid uppehållen. Perrongerna är ju olika böjda så avståndet mellan nya dörren och perrong kan skilja en hel del . Vet dock inte om det blir en eldörr eller luftstyrd som de andra dörrarna.Uffe Ö skrev:Det jag tidigare läst annorstädes är att inredningen i X10p:orna skall bli av liknande typ som den i dom nya pendeltågen.joxsfo skrev:...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg.
C20 och X60 har olika typer av inredningar där pendeltågen bla. har bagagehyllor och helt annan utformning av takbelysning.
Men nu blir alltså utformningen likt tunnelbanans om jag tolkar dig rätt?
Re: Roslagsbanans vagnar
Finns det inga bilder!? Har vi ingen forumsspion vid Motala Verkstäder?
Re: Roslagsbanans vagnar
Varför görs detta i Motala ? Roslags banan har ett stort hus för denna typ av arbeten . Hur kör man tågen till Motala vangarna är ju smal spåriga ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Roslagsbanans vagnar
Transportfirman Tarton, som brukar transportera spårfordon i Sverige, kan visst transportera även 891-fordon. En av ULJs YP-bussar har varit i Hammarbyverkstan för reparation av kolissionsskador.Johan A skrev:Varför görs detta i Motala ? Roslags banan har ett stort hus för denna typ av arbeten . Hur kör man tågen till Motala vangarna är ju smal spåriga ?
//Lars S
Re: Roslagsbanans vagnar
Jaha, ja. Och du tycker att den nuvarande brunmurriga, nedsuttna inredningen är bättre? Kräkgult finns det väl redan så det räcker, också.joxsfo skrev:Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.

Det var ju i alla fall tur att du inte satte det där "tyvärr" sist i meningen.....
Re: Roslagsbanans vagnar
Det vaR BÄTTRE FÖRR...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Roslagsbanans vagnar
Blir det även utvändiga elektroniska destinationsskyltar? Som det ser ut just nu är det ganska svårt att se vilket tåg som kommer...
Re: Roslagsbanans vagnar
MWE's bild tycker jag är en alldeles förträfflig illustration över SL's otroligt fula färgval på sittplatserna!
Om man hade valt den där mörkgröna färgen som finns på rätt många spårvagnar i Göteborg så hade nog vagnen sett klart trevligare ut. På nåt sätt så ser brunt och för den delen de där rödaktiga sätena som SL-bussar har (tror jag?) lätt mycket sunkigare ut än vad man kanske kan kalla "icke-mänskliga" färger.
När man köpte X10p så verkar det nästan som om man tittat på alla sina fordon och konstaterat att det fanns vissa Cx-vagnar som var SL's fulaste, och tagit färgsättningen därifrån.
Om man hade valt den där mörkgröna färgen som finns på rätt många spårvagnar i Göteborg så hade nog vagnen sett klart trevligare ut. På nåt sätt så ser brunt och för den delen de där rödaktiga sätena som SL-bussar har (tror jag?) lätt mycket sunkigare ut än vad man kanske kan kalla "icke-mänskliga" färger.
När man köpte X10p så verkar det nästan som om man tittat på alla sina fordon och konstaterat att det fanns vissa Cx-vagnar som var SL's fulaste, och tagit färgsättningen därifrån.

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Roslagsbanans vagnar
Jag struntar rätt mycket i SL-anpassade färger på tyger och gula ledstänger. Bara de nya stolarna blir bekväma och har höga ryggar med nackstöd och armstöd. Om blåbussarna på 670 och 676 förväntas ha dylika bekväma stolar (samt även läslampor och gardiner) borde väl Roslagsbanan också kunna ha samma slags stolar? Eller ännu mer bekväma, då tåget ju är bredare än en smal trång buss.
Re: Roslagsbanans vagnar
Är X10p nämnvärt bredare? 2,6m enligt Vagnhallen.Verspieder skrev:Jag struntar rätt mycket i SL-anpassade färger på tyger och gula ledstänger. Bara de nya stolarna blir bekväma och har höga ryggar med nackstöd och armstöd. Om blåbussarna på 670 och 676 förväntas ha dylika bekväma stolar (samt även läslampor och gardiner) borde väl Roslagsbanan också kunna ha samma slags stolar? Eller ännu mer bekväma, då tåget ju är bredare än en smal trång buss.
Bussar verkar vara 2,55m breda men har varit 2,6m breda. Avser detta vagnkorgen eller bredd inklusive utstickande backspeglar?
Re: Roslagsbanans vagnar
Det avser vagnskorgen, fast det vore kul om någon visade mig den föreskrift där det entydigt står att backspeglar inte räknas in i fordonsbredden. I VVFS 2003:22 står att de inte räknas till fordonets yttre begränsningsplan, men det är ju inte riktigt samma sak.M_M skrev:Bussar verkar vara 2,55m breda men har varit 2,6m breda. Avser detta vagnkorgen eller bredd inklusive utstickande backspeglar?
Re: Roslagsbanans vagnar
Mitten av juni alltså! Om några veckor får vi se resultatet med andra ordjoxsfo skrev:Upprustningen av det första tågsättet (3 vagnar) är tre månader försenad, ska komma tillbaka till Stockholm i mitten av juni. Kanske var det lite mer komplicerat än man trodde...vill man veta hur det kommer se ut invändigt är det bara titta in i ett C20 tunneltåg. Fulblå säten, smutsvita väggar och kräkgula ledstänger är modellen tyvärr samt automatiska utrop och elektroniska skyltar.

(Men det är synd att vi inte har någon "spion" som kan ge oss en liten tjuvtitt!)
Re: Roslagsbanans vagnar
Bumpar denna gamla tråd. Hur går det med vagnarna? Någon som vet nåt?
Re: Roslagsbanans vagnar
Motala Train moderniserar SL:s tåg för RoslagsbananJohanB skrev:Bumpar denna gamla tråd. Hur går det med vagnarna? Någon som vet nåt?
Motala Train har fått i uppdrag av EuroMaint Rail att bygga om de 101 järnvägsvagnar som idag trafikerar Roslagsbanan. Uppdraget, som löper över 4 år, är värt drygt 150 miljoner kronor. Motala Train blir underleverantör till EuroMaint Rail som fått uppdraget av SL, Storstockholms Lokaltrafik.
Uppdraget innefattar bland annat utvändig renovering av vagnarna, installation av passagerarinformations- och videoövervakningssystem samt tekniska åtgärder för att förbättra fordonens driftsäkerhet. Inredningen i vagnarna byts ut och invändigt kommer vagnarna att utformas likt de nya pendeltågen i Stockholm. För att förbättra tillgängligheten för funktionshindrade sänks delar av golvet till plattformshöjd i 32 av vagnarna.
-Vi är mycket glada att få förtroendet från EuroMaint och SL att modernisera vagnarna för Roslagsbanan. Det är ett oerhört omfattande projekt där vi får möjlighet att bidra med vårt kunnande och vår erfarenhet i stor omfattning” säger Thony Molander, VD för Motala Train.
Roslagsbanan är Sveriges enda smalspåriga järnväg för reguljär trafik och de 101 vagnarna är från åren 1988-95. Uppdraget att bygga om SL:s vagnar för Roslagsbanan kommer att utföras i Motala Trains verkstad i Motala och vid EuroMaint Rails ombyggnadsverkstad i Malmö.
Uppdraget inleds omedelbart och projektet löper till slutet av 2014.
För mer information kontakta:
Thony Molander, VD Motala Train AB, tel +46 705 859590
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Roslagsbanans vagnar
Är det ingen som tänkt tanken på att höja höjden på plattformarna så marken kommer högre upp? Alternativt i samband med att sänka banvallens höjd på vissa stationer där detta är möjligt. Då slipper man väl även beställa nya speciella lågentrétåg när X10p ska bytas ut?
Tunnelbanan har ju haft lågentré länge nu. Inte pga ombyggda tåg, utan tack vare rättbyggda stationer.
Tunnelbanan har ju haft lågentré länge nu. Inte pga ombyggda tåg, utan tack vare rättbyggda stationer.