Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sverige?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sverige?

Inlägg av twr »

Det råder ingen brist på angelägna järnvägsprojekt.

Stockholm kan förstås bygga tunnelbana och annat bäst man vill. Men vilka åtgärder är viktigast för fjärrtåg, regionaltåg och godståg, om staten ska stå för notan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Det råder ingen brist på angelägna järnvägsprojekt.

Stockholm kan förstås bygga tunnelbana och annat bäst man vill. Men vilka åtgärder är viktigast för fjärrtåg, regionaltåg och godståg, om staten ska stå för notan?
På lång sikt är det förstås höghastighetståg som måste prioriteras. Och skyndas på.
På kort sikt är det kvalitetssäkring som är viktigast! Så att tågen går och kommer fram (nästan) i tid. Numera är det väll större stopp var annan eller var tredje dag. Även om det i går var pga åska, och det är det svårt att gardera sig för.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver

Inlägg av Erik Sandblom »

En bättre fråga är, hur bör det prioriteras mellan trafiksatsningar i Sverige? Trafikverket har ju slagits ihop nu, det är dags att se helheten.

Vill vi öka biltrafiken? Då kan vi bygga ut vägnätet.

Vill vi föra över trafik från väg till järnväg? Då kan vi bygga ut och underhålla spårnätet. Men utbyggd vägtrafik motverkar det målet.

Här kan man läsa om de 24 miljarder kronor som Trafikverket gjorde av med 2010.
Trafikverkets årsredovisning 2010
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7513
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:En bättre fråga är, hur bör det prioriteras mellan trafiksatsningar i Sverige? Trafikverket har ju slagits ihop nu, det är dags att se helheten.

Vill vi öka biltrafiken? Då kan vi bygga ut vägnätet.

Vill vi föra över trafik från väg till järnväg? Då kan vi bygga ut och underhålla spårnätet. Men utbyggd vägtrafik motverkar det målet.

Här kan man läsa om de 24 miljarder kronor som Trafikverket gjorde av med 2010.
Trafikverkets årsredovisning 2010
En känga rakt in i sakfrågan. Du har helt rätt. Prioritera om kostnaderna från vägutbyggnat till spårrenovering och spårutbyggnad, det tycker jag. Och till reparation av de undermåliga vägarna i Norrlands inland.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver

Inlägg av M_M »

Även om vägar och järnvägar ligger tillsammans inom Trafikverket idag så tycker jag ändå att man snarast borde dela upp det i nåt i stil med en "godsfråga" och en "persontrafikfråga".

På vissa ställen så har persontrafiken och godstrafiken inte så jättemycket att göra. Det finns t.ex. inget nämnvärt underlag för godstrafik till den rätt stora arbetsplatsen SCB i Örebro, och det finns inget nämnvärt persontrafikunderlag men rejält godstrafikunderlag till pappersbruket i Frövi.

Visst, på många ställen finns det möjlighet att få samordningsfördelar om man räknar ihop godstrafik och persontrafik, men det bör man göra styckvis för varje del istället för en sammanklumpning. Jämför hur f.d. Vägverket och Banverket samarbetade om enskilda projekt (Göteborg-Trollhättan) men i övrigt drevs separat.

Ja, för övrigt så bör man inte nödvändigtvis ställa just gods mot persontrafik utan ställa "allt mot allt".
Skriv svar