Det råder ingen brist på angelägna järnvägsprojekt.
Stockholm kan förstås bygga tunnelbana och annat bäst man vill. Men vilka åtgärder är viktigast för fjärrtåg, regionaltåg och godståg, om staten ska stå för notan?
Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sverige?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sverige?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver
På lång sikt är det förstås höghastighetståg som måste prioriteras. Och skyndas på.twr skrev:Det råder ingen brist på angelägna järnvägsprojekt.
Stockholm kan förstås bygga tunnelbana och annat bäst man vill. Men vilka åtgärder är viktigast för fjärrtåg, regionaltåg och godståg, om staten ska stå för notan?
På kort sikt är det kvalitetssäkring som är viktigast! Så att tågen går och kommer fram (nästan) i tid. Numera är det väll större stopp var annan eller var tredje dag. Även om det i går var pga åska, och det är det svårt att gardera sig för.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver
En bättre fråga är, hur bör det prioriteras mellan trafiksatsningar i Sverige? Trafikverket har ju slagits ihop nu, det är dags att se helheten.
Vill vi öka biltrafiken? Då kan vi bygga ut vägnätet.
Vill vi föra över trafik från väg till järnväg? Då kan vi bygga ut och underhålla spårnätet. Men utbyggd vägtrafik motverkar det målet.
Här kan man läsa om de 24 miljarder kronor som Trafikverket gjorde av med 2010.
Trafikverkets årsredovisning 2010
Vill vi öka biltrafiken? Då kan vi bygga ut vägnätet.
Vill vi föra över trafik från väg till järnväg? Då kan vi bygga ut och underhålla spårnätet. Men utbyggd vägtrafik motverkar det målet.
Här kan man läsa om de 24 miljarder kronor som Trafikverket gjorde av med 2010.
Trafikverkets årsredovisning 2010
Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver
En känga rakt in i sakfrågan. Du har helt rätt. Prioritera om kostnaderna från vägutbyggnat till spårrenovering och spårutbyggnad, det tycker jag. Och till reparation av de undermåliga vägarna i Norrlands inland.Erik Sandblom skrev:En bättre fråga är, hur bör det prioriteras mellan trafiksatsningar i Sverige? Trafikverket har ju slagits ihop nu, det är dags att se helheten.
Vill vi öka biltrafiken? Då kan vi bygga ut vägnätet.
Vill vi föra över trafik från väg till järnväg? Då kan vi bygga ut och underhålla spårnätet. Men utbyggd vägtrafik motverkar det målet.
Här kan man läsa om de 24 miljarder kronor som Trafikverket gjorde av med 2010.
Trafikverkets årsredovisning 2010
Professionell tyckare
Re: Hur bör det prioriteras mellan järnvägssatsningar i Sver
Även om vägar och järnvägar ligger tillsammans inom Trafikverket idag så tycker jag ändå att man snarast borde dela upp det i nåt i stil med en "godsfråga" och en "persontrafikfråga".
På vissa ställen så har persontrafiken och godstrafiken inte så jättemycket att göra. Det finns t.ex. inget nämnvärt underlag för godstrafik till den rätt stora arbetsplatsen SCB i Örebro, och det finns inget nämnvärt persontrafikunderlag men rejält godstrafikunderlag till pappersbruket i Frövi.
Visst, på många ställen finns det möjlighet att få samordningsfördelar om man räknar ihop godstrafik och persontrafik, men det bör man göra styckvis för varje del istället för en sammanklumpning. Jämför hur f.d. Vägverket och Banverket samarbetade om enskilda projekt (Göteborg-Trollhättan) men i övrigt drevs separat.
Ja, för övrigt så bör man inte nödvändigtvis ställa just gods mot persontrafik utan ställa "allt mot allt".
På vissa ställen så har persontrafiken och godstrafiken inte så jättemycket att göra. Det finns t.ex. inget nämnvärt underlag för godstrafik till den rätt stora arbetsplatsen SCB i Örebro, och det finns inget nämnvärt persontrafikunderlag men rejält godstrafikunderlag till pappersbruket i Frövi.
Visst, på många ställen finns det möjlighet att få samordningsfördelar om man räknar ihop godstrafik och persontrafik, men det bör man göra styckvis för varje del istället för en sammanklumpning. Jämför hur f.d. Vägverket och Banverket samarbetade om enskilda projekt (Göteborg-Trollhättan) men i övrigt drevs separat.
Ja, för övrigt så bör man inte nödvändigtvis ställa just gods mot persontrafik utan ställa "allt mot allt".